Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:54:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 17:52:23
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Luit
Vandaag om 17:42:28
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door g-j
Vandaag om 17:34:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:47
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 16:24:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:15:27
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 14:58:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 10:03:13

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530 op een DKM onderstel  (gelezen 9177 keer)

ltenhoopen

• Offline Offline
BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530 op een DKM onderstel
« Gepost op: 27 May 2008, 09:06:55 »
Ik heb een begin gemaakt met de 2530 op een DKM-onderstel, dit lijkt goed te doen.

Het printplaatje heb ik verwijderd, dan past de kap makkelijk. Ik rijd analoog dus heb niets met een decoder te maken, maar daar is allicht vóór de motor nog plaats voor. De verlichting ga ik maken van leds die ik direct in de kap lijm.

Om de kap te laten passen moet er een uitsparing gemaakt worden ter hoogte van de cabine, en er moet een stuk van het onderstel worden weggevijld waar de bevestigingspunten van de kap zitten waarmee je hem normaal aan het Roco-onderstel schroeft. Je zou trouwens ook de bevestigingspunten van de kap af kunnen halen.

Hoe ik de kap precies vast ga zetten moet ik nog bedenken. De kap kan nu alleen wat naar voor & achter schuiven, wat links & rechts betreft zit hij vanzelf goed over de bodemplaat heen.

Voor de bufferbalken zijn meerdere opties te bedenken, ik heb ervoor gekozen om een flink deel van de kleiNSpoor opzet-stukken af te vijlen, en de DKM-bufferbalk alleen vlak te maken. Je zou ook het DKM-onderstel zover af kunnen vijlen dat de opzetstukken er volledig op passen.

Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft, groeten,

Laurent

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530 op een DKM onderstel
« Reactie #1 Gepost op: 27 May 2008, 09:18:16 »
Netjes, en dat verdient zijn eigen topic  ;)

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 May 2008, 10:25:38 »
Zeker netjes.
Ik zal dit topic in de gaten houden, was al benieuwd of dit mogelijk was :)

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #3 Gepost op: 29 May 2008, 08:15:00 »
Hmm, ik was van plan zonder kleinspoor kap een DKM te verbouwen (heeft iemand dat al eens gedaan? kan bijna niet anders...)

Maar dit ziet er veel belovend uit!
Vr. groeten,
Bob

henk

• Online Online
« Reactie #4 Gepost op: 04 June 2008, 12:30:32 »
Om de kap te laten passen moet er een uitsparing gemaakt worden ter hoogte van de cabine, en er moet een stuk van het onderstel worden weggevijld waar de bevestigingspunten van de kap zitten waarmee je hem normaal aan het Roco-onderstel schroeft. Je zou trouwens ook de bevestigingspunten van de kap af kunnen halen.

Hoe ik de kap precies vast ga zetten moet ik nog bedenken. De kap kan nu alleen wat naar voor & achter schuiven, wat links & rechts betreft zit hij vanzelf goed over de bodemplaat heen.

Je zou de bevestigingspunten misschien ook kunnen gebruiken waarvoor ze zijn bedoeld. Gaatjes in het chassis boren, M2 draad tappen en de kap is netjes met boutjes vast te zetten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ltenhoopen

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 June 2008, 00:56:19 »
Hi Henk,

Dat is zeker een goed idee. Ik kon destijds alleen niet zo snel bedenken hoe ik schroefdraad in een stuk massief metaal moest maken dus heb ik dat niet gedaan, maar er een gat in boren en dat opvullen met iets met schroefdraad is achteraf toch wel het beste idee. Ik heb uiteindelijk de kap bovenin voorzien van een sterke platte magneet die ik ergens tegenkwam, en die trekt de bak tegen het motortje aan. Een wat aparte oplossing misschien maar het werkt eigenlijk best goed, horizontaal wordt de bak op z'n plaats gehouden door de eerder genoemde uitsparing en het hekwerk (de cabine heb ik vastgezet aan de huif).

Maar goed, KLAAR! (ok, de ruitenwissers ontbreken nog) :

Aangezien dit mijn eerste project van dit soort is, en ik geen airbrush heb,misschien niet zo mooi als wat er in het hoofd-2530-thread te zien is maar desondanks ben ik er toch erg tevreden mee. Het is in ieder geval goed te doen op een DKM-onderstel.

De belangrijkste punten verder:

Allereerst viel het me op dat de 2400 twee technisch identieke draaistellen heeft, allebei voorzien van één slipband, maar er wordt maar één draaistel aangedreven! Gelukkig is het geheel goed te demonteren (kapje bovenop losklikken) en zijn de wielen eenvoudig van hun asje te verwijderen. Nu heeft het aangedreven draaistel dus één as met beide slipbanden en neemt het andere draaistel iets beter stroom af.

Het koppelingetje heb ik verlengd met wat stukjes plastic, één-secondelijm en tweecomponenten-epoxymix. Pas later kwam ik in de DKM-doos koppelingen met standaard NEM-schachtjes tegen, misschien had ik daar ook wat mee kunnen doen.

Met wat boorwerk gaan de buffers makkelijk de nieuwe bufferbalk in, ze kunnen nog steeds veren!

De verlichting heb ik gemaakt door 3 mm-ledjes bij te vijlen en ze met een hoop 2-componenten epoxy Super-Mix (Pattex) in of achter het (opgeboorde) gaatje te plaatsen. Zorg dat je het strak afveegt aan de oppervlak van het lampje. Dit spul droogt binnen een paar minuten mooi doorzichtig op, en voor het lichtje linksboven heb ik zo zelfs een soort duo-led gefabriceerd. Uitgaande van een omgekeerd L-sein zit er zowel een rood als geel ledje achter, dit -met name gele- ledje heeft later wel wat meer stroom nodig dan de twee grote lampen om ongeveer even helder te schijnen, dat lampje heb ik proefondervindelijk dan ook een kleinere voorschakelweerstand gegeven:

(wat overbelicht helaas, en er ontbreken hier nog wat details)

Dan nog het hekwerk. Deze DKM 2400 had een metalen hekwerk, ik weet niet of dit standaard was of door de vorige eigenaar gefabriceerd (kwam van marktplaats). Ik heb nl nog een tweede DKM 2400 die een plastic hekwerk heeft, maar die wacht op een blauw kleurtje..  Anyway, ik heb het hekwerk op de bevestigingspunten wat bijgeslepen en ik heb de vier stangen op de uiteinden van de bak verder naar buiten moeten halen, ze stonden echt te dicht bij de rest van het hekwerk. Hiervoor moet je een klein gaatje boren in het frame, nog net voor de nieuwe kleiNSpoor-bufferbalk. De palen zijn met een druppeltje eensecondelijm weer vastgezet.

Oja, nog één ding. In het DKM-frame zitten een aantal uitsparingen waar de DKM-kap in klikken. Als je de KleiNSpoor-kap erop zet zie je langs de bodem net een paar kieren. Deze uitsparingen heb ik met Putty opgevuld, vlakgeschuurd en vervolgens met de bodemplaat zwart geverfd, dan zie je er niets meer van. Misschien ook een idee vergelijkbare "klikhaakjes" aan de kleinspoorkap te maken, maar dat leek mij teveel werk en vermoedelijk te gammel.

Ik denk dat de ombouw op een Roco-onderstel nét iets mooier wordt, en nét iets makkelijker is. Maar het is dus goed te doen en als je zoals ik nog een paar DKM'en in de kast heb liggen is het toch zonde een mooie Roco-locomotief op te offeren. Succes aan iedereen die er ook aan begint!

Groeten,

Laurent ten Hoopen
« Laatst bewerkt op: 13 June 2008, 01:03:26 door ltenhoopen »

ltenhoopen

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 June 2008, 01:06:38 »
Oja, het metalen randje rond het rechter raam is op het raam geschilderd voor het de cabine in ging. Verder had ik voor die tijd de binnenranden van de cabineramen zwart geschilderd.

Bij gebrek aan kleiNSpoor-transfers heb ik logo's en nummers met de computer op een decal geprint. Zeker op de gele cabine kun je dit van dichtbij toch wel zien dus is het misschien beter om op de transfers te wachten.

Groeten,

Laurent

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 13 June 2008, 01:12:40 »
Netjes hoor, is mooi geworden.

Weet nu ook gelijk dat een dkm ook goed te gebruiken is :)

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 13 June 2008, 08:20:26 »
Laurent, een hele mooie oplossing.
Bij mijn DKM 2400 heb ik -als je digitaal wil rijden- de locdecoder met dubbelzijdig plakband onder de printplaat boven een van de draaistellen een plaatsje gegeven. Zo wordt een lege ruimte mooi benut.
Voor de Kleinspoor kap zal dat ook geen probleem zijn,  denk ik.

Gerard

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #9 Gepost op: 13 June 2008, 20:56:29 »
nette bak hoor! dat t de eerste keer is en je geen airbrush hebt zie je dr niet aan af moet k zeggen.

henk

• Online Online
« Reactie #10 Gepost op: 13 June 2008, 21:12:00 »
Nee, dat zie je inderdaad niet. Mooi gedaan Laurent.

ps Dat metalen hekwerk is hoogstwaarschijnlijk in Houten gekocht.

ltenhoopen

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 13 June 2008, 21:53:54 »
Bedankt voor de leuke reacties allemaal! Ik heb overigens al wel wat andere treintjes (en vliegtuigjes) geschilderd en het LED & Epoxy-trukje had ik ook al eerder geprobeerd, 'n Lima Mat'46 knapt hier bv erg van op.

@ Weerd; De 2530-kap is een stuk lager dan de normale 2400. De ruimte voor een decoder is hier dus wat beperkt, al zal het wel te doen zijn. Ik heb het eens opgemeten: tussen de voorzijde van het motortje en de neus van de kap zit totaal ca 45 mm. De hoogte van deze ruimte is ca 21 mm. Hier in zit het draaistel, ca 15 mm hoog, en je moet ruimte reserveren voor de verlichting.  Wil je iets boven het draaistel kwijt dan moet het dus uiterlijk 5 a 6 mm dik zijn. Als je het asje dat uit de motor steekt iets inkort, zit tussen motor en draaistel ca 20 mm ruimte die je wel bijna over de hele hoogte kunt gebruiken.

Laurent
« Laatst bewerkt op: 13 June 2008, 21:59:20 door ltenhoopen »

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #12 Gepost op: 14 June 2008, 00:30:16 »
Ziet er strak uit! Ik heb ooit een 2530 op basis van een DKM loc gemaakt met een kap van Trawos.
Toen wist ik nog niet dat het dak grijs/zwart moest zijn (istie inmiddels wel).

Toen was echter die van KleiNSpoor er nog niet. Nu wacht ik tot Roco er zelf mee komt, en dan wordt dit weer een gewone 2400 (heb nog diverse DKM kappen liggen).
Grtz!
Tedo

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #13 Gepost op: 14 June 2008, 14:21:04 »
Als er maar één draaistel wordt aangedreven is het waarschijnlijk een van de laatste wisselstroom modellen geweest die later zijn omgebouwd naar gelijkstroom. De wisselstromers hadden het omkeer relais op de plaats van de aandrijving aan een kant zitten.

Ziet er erg strak uit! Ik heb het ooit ook geprobeert met een trawos kap maar uiteindelijk heb ik aleen het dak gebruikt. De huiven heb ik gemaakt door de originele DKM huiven te molesteren en weer in elkaar te plakken. Ik was best tevreden totdat ik de boel onderklodderde met lila verf  :-[ .

Groetsels van Robert.

henk

• Online Online
« Reactie #14 Gepost op: 14 June 2008, 17:55:47 »
Misschien is het wel gewoon een drierailmodel Robert.

Zo niet, dan zijn de onderdelen om ook het tweede draaistel aan te drijven nog wel te vinden Laurent.