Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 19:57:08
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:51:34
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
NS-1000 in spoor-1 door prutser
Vandaag om 19:07:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 19:06:08
Swalbenburg, N modulebaan door MOVisser
Vandaag om 18:54:59
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:20:25
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:39:25
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Bert55
Vandaag om 09:57:34
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Bert Senden
Vandaag om 09:47:33
Sankt Georgen. door einte
Vandaag om 08:42:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 08:40:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 08:22:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
  

Auteur Topic: Artitec DE1  (gelezen 544711 keer)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Artitec DE1
« Reactie #915 Gepost op: 30 December 2009, 09:46:08 »
Kunnen de heren Moderatoren een afsplitsing maken in dit draadje?
DE is nu leverbaar ( dus geen nieuws meer ) en een draadje DE Pimpen etc.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2597
Re:Artitec DE1
« Reactie #916 Gepost op: 30 December 2009, 10:23:08 »
Helaas, De Blauwe Engelen waren vanaf de fabriek geleverd met TL-verlichting. Zoals Illya al schreef, aangevuld met een enkele gloeilamp als noodverlichting. De dienstruimten en WC hebben echter heeft nooit TL-verlichting gehad en werden altijd verlicht met peertjes.

Zoals het in het museum-motorrijtuig aanwezig is, is origineel. Echter bij de meeste ritten van de NS-41 zetten we de 'sfeerverlichting' in omdat toch een ietwat meer authentiekere uitstraling geeft.

mvg,
Robin

Robin,

Ik was er niet bij toen de treinstellen werden afgeleverd  ;) en moet het dus hebben van de informatie die ik uit boeken haal. En van dit forum.

In het boek "Dieseltreinen in Nederland" (Carel van Gestel, Bert van Reems, Uitg De Alk, 1989-1997) staat op blz. 78:
"De verlichting met gloeilampen werd gevoed door twee hulpdymamo's per dieselmotor. Een alkalische batterij verzorgde de stroomvoorziening bij stilstaande motor. De hiermee verkregen 24 volt spanning wordt tevens als stuurstroom gebruikt. Om de batterijen te sparen, is een mogelijkheid voor buitenaansluiting (depotvoeding) gemaakt. De 220V wisselstroom die hiermee wordt verkregen wordt getransformeerd en gelijkgericht tot 24V. De later aangebrachte TL-verlichting kon direct met 220V worden gevoed. De voor de buisverllichting benodigde wisselstroom wordt verkregen doordat een centrifugaalomvormer de gelijkstroom omzet in een wisselstroom."
(Onderstreping door mij.)

Hieruit lees ik dat de treinstellen oorspronkelijk waren uitgerust met 24V gloeilampen en dat er later TL-buizen zijn bijgeplaatst.

Volgens jou klopt deze informatie dus niet en ik ben altijd nieuwsgierig naar meer en betere informatie. Kan jij eens laten weten waar jij hebt gevonden dat de treinstellen oorspronkelijk wel TL-verlichting hadden?

Grtz,
Ton

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Artitec DE1
« Reactie #917 Gepost op: 30 December 2009, 10:29:35 »
geloof het nou maar Ton.  Bij aflevering waren zowel peertjes als TL-buizen aanwezig in de Blauwtjes.

Met de introductie van Plan D-rijtuigen 2 jaar eerder deed de TL-verlichting zijn entree bij NS-materieel.

Wil je nog meer bewijs kijk dan op de site van het HUA naar foto 151243 waar de interieurinbouw in een DE1 bij Allan Rotterdam wordt getoond.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151243

En nee, die TL-bakken zijn er vast niet door de fotograaf in gephotoshopt  ;D


grtsz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2597
Re:Artitec DE1
« Reactie #918 Gepost op: 30 December 2009, 10:34:34 »
Wim,

"Geloof het nou maar" is voor mij nooit goed genoeg. Zo'n foto wel.

Zoals ik al schreef: Ik ben altijd nieuwsgierig naar meer en betere informatie.
Dus bedankt hiervoor.

Grtz,
Ton

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Artitec DE1
« Reactie #919 Gepost op: 30 December 2009, 11:30:21 »
Verlichting DE 1 ( en DE 11 )

Even citeren uit:

“Beschrijvnig en Bedieningsvoorschriften Motorrijtuigenmaterieel”
Deel 3, DE 1 en DE 2,  uit 1955
Voor de kenners: C 6501/III

Pagina 42;

IX. VERLICHTING

De stroom voor de verlichting wordt verkregen uit een 24 Volts batterij, die wordt bijgeladen door 2 dynamo’s ( met spanningsregelaar ) welke worden aangedreven door middel van V-snaren vanaf een snaarschijf van de hoofdgenerator.
De verlichting in de compartimenten geschiedt met T.L.-buizen, terwijl in de bestuurdersruimte, W.C. en bagage-ruimte gloeilampen aangebracht zijn.
In de compartimenten zijn voorts nog enkele gloeilampen aangebracht als noodverlichting. De voor de buisverlichting benodigde wisselstroom wordt verkregen doordat een centrifugaalomvormer gelijkstroom omzet in wisselstroom.
Enz….

Al met al een prachtig naslagwerkje.  (y)
Gerrit F

Van de draad af....

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re:Artitec DE1
« Reactie #920 Gepost op: 30 December 2009, 12:12:43 »
Hoe groot is de kans dat je deze uitvoering en de andere versies die nog volgen gewoon zonder te bestellen in de winkel kunt kopen? Ofwel, hebben winkeliers voorraden van de DE1?

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Artitec DE1
« Reactie #921 Gepost op: 30 December 2009, 12:14:04 »
Hoe groot is de kans dat je deze uitvoering en de andere versies die nog volgen gewoon zonder te bestellen in de winkel kunt kopen? Ofwel, hebben winkeliers voorraden van de DE1?

Gisteren was ik in Heerenveen, daar hadden ze er vijf in voorraad.

Gerard

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec DE1
« Reactie #922 Gepost op: 30 December 2009, 12:22:58 »
Foutjes over sleepoog en klinknagels zijn verwijderd.
Dank voor de commentaren  (y)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Artitec DE1
« Reactie #923 Gepost op: 30 December 2009, 12:29:21 »
Hoe zit dat nou met dat naadje onder de cabineramen, was die ene nou een misser of hebben ze dat allemaal?
Op de foto lijkt het nogal een kier, of is dat beeld vertekend?
Harm
« Laatst bewerkt op: 30 December 2009, 12:58:08 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2031
  • Allegra" treinstel
Re:Artitec DE1
« Reactie #924 Gepost op: 30 December 2009, 12:32:39 »
Chris ik heb de modelbespreking gelezen op je site en bij de onderste foto waarschuw je dat het niet comform de Artitec beschrijving is en één zin heb je in het rood geschreven.
Is het misschien niet handiger om dit helemaal in het rood te schrijven als waarschuwing ???.
Het is maar een idee.
Het model ziet er wel mooi uit  (y)

Groetjes edwin

manuelspot

  • Gast
Re:Artitec DE1
« Reactie #925 Gepost op: 30 December 2009, 13:11:29 »
Klopt het echt dat een lokpilot V3.0 de binnenverlichting niet kan schakelen  ???
Of is er toch een mogelijkheid dit wel te doen?

Manuel

john26

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re:Artitec DE1
« Reactie #926 Gepost op: 30 December 2009, 13:24:11 »
Ik heb gister mijn DE1 opgehaald bij Wentink A'doorn. Was erg moeilijk om volgens Wentik en Artitec om verlichting ed werkend te krijgen, niet dus.

Onder F0 staat (standaard) schakelen front/sluitverlichting
F1 gaat bij mij de binnenverlichting aan/uit (uit mijn hoofd want ik zit op mijn werk, zit de binnenverlichting op AUX4, met functiemapping een fluitje van een cent)
F2 geeft bij mij alram/waarschuwingsverlichting (alle verlichting aan voor en achter) Voor zit op AUX1 en achter op AUX2, weer ff met functiemapping werken en vergeet de rode verlichting er niet bij te schaken dus de waarde komt op 15.
F3 is optrek en afremvertraging.

Zoek ff op dit forum naar de uitgebreid verslag van Karst over functiemappring, is niet moeilijk alleen goed lezen.

Suc6 John

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Artitec DE1
« Reactie #927 Gepost op: 30 December 2009, 13:25:24 »
Klopt het echt dat een lokpilot V3.0 de binnenverlichting niet kan schakelen  ???
Of is er toch een mogelijkheid dit wel te doen?
Staat een paar pagina's terug al beschreven, maar bij deze:
CV 165: 32
CV 168: 32

Dan zit de binnenverlichting op F4

Dirkjan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Artitec DE1
« Reactie #928 Gepost op: 30 December 2009, 14:11:34 »
Zo ik heb ook voor de goede vrede een De-1 in huis gehaald, ze hadden nog 1 liggen in groningen
dus die maar direct achterover gedrukt  ;D

Echt super mooi, ben er zeer tevreden over, nu nog een decoder er in.

Daarbij loop ik tegen een probleempje, ik heb de beschrijving van zowel artitec als Chris gevolgt en
tot zover netjes de decoder er in weten te frommelen, nu wil ik eigenlijk ook het 3e frontsein graag
zwart schilderen zoals door Chris beschreven wordt, alleen daar wordt vergeten te vermelden hoe
het blokje gewicht uit de kap kan worden verwijderd. Daar zit namelijk de kabel voor de frontseinen
achter geklemd.

Tips? ik verwacht dat het gewoon iets uitbuigen van de wanden betreft maar goed, het zekere
voor het onzekere.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Artitec DE1
« Reactie #929 Gepost op: 30 December 2009, 14:34:50 »
Gisteren was ik in Heerenveen, daar hadden ze er vijf in voorraad.

Gerard
maar dat zijn wisselstroom uitvoeringen?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !