Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Artitec DE1  (gelezen 539129 keer)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Artitec DE1
« Reactie #1950 Gepost op: 10 October 2010, 09:38:06 »
Tja, gek, dar zeg je nu iets.... ::)

passt goed bij het groenten,Plan W Plan E verhaal.... ben je toch later iets wijzer en had je beter kunnen wachten... Plan W voor 61% van de nieuwprijs toen, groentenwagen met goede assen, setje van drie Plan E voor 66% van de nieuwprijs toen, met nieuwe daken en goede koppelingschachten.

Zo te zien, zet ik mijn bestelling van de ruim 30 Plan E daken neer, en wacht van nu toe eerst 3 jaar mee aanschaffen...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3614
    • Flickr
Re:Artitec DE1
« Reactie #1951 Gepost op: 10 October 2010, 10:27:44 »
Is al dat gedoe met de Blauwe Engelen de laatste jaren overigens de reden dat die nog steeds niet in de online catalogus op de site van Artitec te vinden zijn? Je zou toch ergens, en vooral daar, moeten kunnen vinden welke varianten er zijn of gaan komen...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE1
« Reactie #1952 Gepost op: 19 October 2010, 01:42:11 »
Hoi,

Ik had nog van voor de vakantie de DE-I 32 *( Rood met vignetten en ATB leiding ) liggen. Moest nog een decoder in, koplampen bijwerken etc. etc.

Na de matige ervaring met de sein- en binnenverlichting van de 47, had ik al besloten om er nieuwe LEDs voor de binnenverlichting in te zetten.

Dus... Opengemaakt, en als eerste alle oranje lak met een wattenstaafje met aceton verwijderd... Print weer aangesloten en wat bleek... WARMWIT  ;D (y) Ik had al zo een vermoeden, want de 22 die ik naar 37 omgekat had, heeft half blauw-wit en half warmwit...  :-\ :-\  ( moet dus nog een keer weer uit elkaar, want het is werkelijk geen gezicht dat blauwwitte licht. De 22 moet dus ook nog een keer uit elkaar. En de 47 ook ....  :( :'( >:(

Toen ook maar de oranje prut van de frontseinleds afgepoetst... en wat blijkt... GEEL  ;D (y) (y) Alleen van een dermate zwakke lichtsterkte ( voorschakelweerstand was waarschijnlijk nog op wit berekend.... ) dat ze nauwelijks gloeiden :(

Dus...



... de middelste weerstand van 5k6 vervangen door 2k7 !



... ook aan de andere kant de middelste vervangen door 2k7  :P


Over het opkrikken van de lichtsterkte, had ik bij de 37 al iets geschreven. Alleen zat hier zelfs een weerstand van 1K  :o :o in ! 



...die heb ik nu vervangen door 180 Ohm. Dat zal em leren  ;D :P


Verder de 'gebruikelijke' ellende rondom de bedrading en de motor...



... draden klem, niet in de daarvoorbestemde gootjes etc. 



Motor lag los en zat 'vast' met een TESA filmpje. Heb daar wat degelijk 2 zijdig klevende film onder gestopt, zodat ie nu lekker trillingsvrij in z'n holletje ligt :) En natuurlijk de draden wat gefatsoeneerd ;)


Daarna de 'farbliche nachbehandlung' gedaan: Koplampen, raamlijsten, uitlaten, schortplaten, treeplankbevestiging etc...



... ondanks de waaiersnor ziet het er echt wel weer als een DE-1 uit  :D Kennelijk was mijn model al eerder uit elkaar geweest, want het miste diverse bevestigings nokjes in het glaspaneel. Er zat echt niets anders op dan 2 kleine drupjes secondenlijm om de kromme kap ( kattenrug ) en kromme onderbak ( doorgezakt ) naadloos, blijvend aan elkaar te laten sluiten  >:( >:( :'(


Goed, plaatjes van de verlichting...



... night view



.. twilight view.  De verlichting is nu mooi egaal en zeker niet te fel. Het interieur is goed zichtbaar en ook de kleur ervan komt nu overtuigend over.


Al met al is het denk ik een heel wijs besluit van Artitec om de productie ( voorlopig ) te stoppen van de DE-1. Ik heb nu 4 modellen, en aan alle mankeerde wel wat. Alleen deze spant de kroon  >:( Volgens mij weten ze in China echt niet wat ze aan het doen zijn, getuige b.v. de smeerboel met de oranje verf, terwijl dat met de nu gebruikte LEDs helemaaaaaaal niet meer nodig is. Ook als je kijkt naar hoe de bedrading en de motor is gemonteerd, springen de tranen je in de ogen... En dan heb ik het nog niet eens over het spuitgietwerk van deze versie: Krom, krom en krom...  :'( En als laatste... de mooie zijde matte finish van alle voorgaande modellen heeft nu plaatsgemaakt voor zijde GLANS  :'(

Goed, maar eens kijken wat de komende DE-II ons gaat bieden ;)

Grtzz,

Karst

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Artitec DE1
« Reactie #1953 Gepost op: 19 October 2010, 02:02:21 »
Mooi! Tja, mijn DE-I staat om onbekende redenen nog steeds in bestelling ... snif. Misschien moet ik toch maar zo'm kneusje aanschaffen, als ze er nog zijn.

genincr

  • Gast
Re:Artitec DE1
« Reactie #1954 Gepost op: 19 October 2010, 08:00:41 »
Mooi gevonden.... van een afgekeurd partijtje maken ze een "geweatherde versie".

Erg creatief gevonden, wordt dat tzt een collectors-item ?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE1
« Reactie #1955 Gepost op: 19 October 2010, 08:20:32 »
Tja,

Inderdaad leuk gevonden... van de nood een deugd maken heet zoiets geloof ik he ;)

Maar... net ook even de 47 weer opengemaakt... en... jawel hoor  ;D (y) Ook gele en warmwitte LEDs onder de oranje verf  8) Dus zelfde recept toegepast  :)

En nu staan er twee, qua verlichting, identieke motorrijtuigen op de baan  :P Nu even moed verzamelen voor de 37 ;)

Grtzz,

Karst

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Artitec DE1
« Reactie #1956 Gepost op: 19 October 2010, 09:40:54 »
Karst,

Zou het mogelijk zijn om met een pijltje even aan te wijzen welke weerstand er 180 Ohm is geworden?

Thx

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE1
« Reactie #1957 Gepost op: 19 October 2010, 13:15:45 »
Plaatje aangepast Dave :)

Eventueel pagina even verversen ( F5, Refresh oid )

Grtzz,

Karst

P.S. De waarde 180Ohm mag ook gerust 220Ohm zijn. Ik heb via de decoderdimming toch iets minder licht gezet  :P

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE1
« Reactie #1958 Gepost op: 20 October 2010, 16:55:29 »
Hoi,

Toch eenmaal in de ban van de DE-I en z'n verlichting...  :P ;D

...weer een beetje moed verzameld om nu ook de 37 van warmwitte binnenverlichting te voorzien, had nog wat van die LEDjes liggen ...



... dat staat een stuk beter dan...



... hier. Buiten dat de zwakke blauwe gloed in de 22 in daglicht bijna niet te zien is, is het ook geen gezicht: Xenon verlichting in een DE-I  :P



... helaas zitten er in de 22 ( en dus 37 ) geen gele LEDs voor de forntseinen. Het is een soort wit, maar een likje gele marker verf, diet het aardig.

Gelijk maar eens de beide motorrijtuigen gekoppeld ( en in 'tractie' gezet in Koploper ) gebruik makend van Cabine 1 / Cabine 2 functiemapping, waardoor....



... de gekoppelde koppen geen seinverlichting dragen...  ( Let op het verschil in binnenverlichtingskleur en -sterkte !! )



... maar alleen de 'buitenste' koppen. Hier de 'achterkant', de 22 met sluitverlichting.


Nou, 'three down, one to go...'  :P :P

Grtzz,

Karst

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Artitec DE1
« Reactie #1959 Gepost op: 20 October 2010, 23:57:00 »
Tjonge, wat oogt die grijsdakker nou massief, zeg. Dacht ff dat t een DKM was..... ;)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE1
« Reactie #1960 Gepost op: 21 October 2010, 00:13:23 »
Hoi,

'k zit kennelijk goed in de hoeveelheid moed...  :P


Nu ook de 22 ter hand genomen en er warmwit spul ingebouwd. Tegelijk het topsein schakelbaar gemaakt. Hoewel het model zodanig in tijdperk IIIa staat, dat het nooit een omgekeerde L heeft kunnen hebben, was me compleet uitschakelen of zwart verven toch iets te rigoreus  :D Heb wel een nieuwe methode ontwikkeld t.o.v. de 37 ...  ;D Scheelt een boel frees en slijpwerk op de print  8)

Na het aanbrengen van de inmiddels gebruikelijke mod's : Interieur LEDs vervangen, weerstanden aanpassen ( hier 12K voor de frontseinen, want: Witte LEDs !! ), kunnen we het topsein uitschakelen...





... door envoudig weg de 103 = 10K weerstanden van de print te solderen. Of...





... vervangen door een transistor met de nodige weerstanden. De 103 ( = 10K ) kan bij netjes afsolderen opnieuw gebruikt worden, en komt tussen leds en collector van de BC846. De emitter van de BC846 gaat dan aan het baantje dat van de decoder kwam. Een weerstand van 5k6 aan de basis avn de BC846, gaat naar AUX3 van de decoder via...



... twee diodes, die eerder van de print gesoldeerd werden. De diodes zijn echt noodzakelijk, daar anders, door de gebruikte schakeling, de emitter-basis diode van de BC846 gaat 'zeneren' waardoor alle lage seinen heel zwak blijven branden  :'(



Beide motorrijtuigen nu met zelfde lichttemperatuur en -sterkte...




Seinbeelden...



... omgekeerde L



... alleen lage frontseinen



... en natuurlijk sluitseinen


En ja @Huibert...



... deze is aanmerkelijk sierlijker dan de 'grijs-dakker'  ;D Maar ja ze werden zo snel vanzelf grijs he  ;) :P

Zo, alle 4 de DE-1's zijn nu aangepast. Eigenlijk moet alleen de 47 nu nog een schakelbaar topsein krijgen, daar deze misschien ook wel voor mei '63 samen met de 37 heeft kunnen rijden. Bovendien heeft het als voordeel, dat de topseinen afzonderlijk gedimd kunnen worden  :P

Tractierijden gaat voorbeeldig. De koppelingen koppelen lekker, zelfs automatisch als je de rijtuigen tegen elkaar rijdt. Nu alleen nog een ontkoppel truuk proberen te verzinnen  :P

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 21 October 2010, 00:19:02 door Karst Drenth »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Artitec DE1
« Reactie #1961 Gepost op: 06 November 2010, 20:06:11 »
Discussie over de website graag hier voeren.
Dit topic is gaat alleen over de DE-1
Vr. groeten,
Bob

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec DE1
« Reactie #1962 Gepost op: 09 November 2010, 16:41:04 »
En nu te bestellen via uw winkelier

20130 DE1 nummer 50 met atb, ns logo en reclamebanen analoog
22130 DE1 nummer 50 met atb, ns logo en reclamebanen sound
24130 DE1 nummer 50 met atb, ns logo en reclamebanen digitaal

Jeeee  ;D

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Artitec DE1
« Reactie #1963 Gepost op: 09 November 2010, 16:46:31 »
Alle versies 20 euro duurder ? Dat is apart.

Gr. Remco.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Artitec DE1
« Reactie #1964 Gepost op: 09 November 2010, 16:52:49 »
beperkte oplage  ;)
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008