Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53

Auteur Topic: Ontraxs 2025  (gelezen 28451 keer)

spoorzeven

• Offline Offline
Re: Ontraxs 2025
« Reactie #75 Gepost op: 15 March 2025, 12:06:22 »
Tsjeempie wat wordt er veel moois gemaakt.
Deze Belgische mannen deden een zeer geslaagde poging om de jeugd te laten rijden (modelspoorclub uit Snt Niklaas geloof ik).
Foto mocht geplaatst van de beide mama's.
Gelukkig was het erg druk en ja dan moest je soms geduld hebben of even terugkomen. Ik heb weer genoten.
En natuurlijk de heren van Mitropa die laten zien dat de hobby op zoveel manieren beleefd kan worden, bedankt.

Dit is de baan 'Les Charbonnages Réunies du Centre’ (zoals ook op de fries staat) van Guy Holbrecht (niet van een modelspoorclub dus). Vanaf pagina 138 in het boek Focus op Modelspoorwegen van Gerard Tombroek vind je alles over deze baan in beeld en tekst.
Groet, Frank

Paulus

• Offline Offline
  • La vie est belle...
« Reactie #76 Gepost op: 15 March 2025, 12:27:26 »
Ik ben normaal niet zo van het geven van feedback op zo'n draadje als dit, maar maak deze keer toch een uitzondering.

Ik was aardig onder de indruk van het niveau van deze beurs, wat een prachtige banen. Ik was gistermiddag gegaan in de hoop dat het wat rustiger zou zijn, dat werd het na 14.00 uur. Voordeel is dat je dan nog een praatje kunt maken met de bouwers.

Zonder de anderen tekort te doen, was ik met name onder de indruk van baan nummer 28, Rue des Haies (dat staat helaas fout in de plattegrond, deze staat niet eens genoemd, erg jammer).
Na een gesprek met de bouwer werd me duidelijk dat deze man gewoond heeft in het kleine huis aan de rechterzijde van de baan, opgegroeid in de rook van la petite Ceinture.

De foto hangt ernaast. Dat geeft weer een hele andere dimensie aan zo'n baan. En dat vind ik het enige nadeel aan dit verder schitterend event, het kunnen horen van het verhaal. maar verder: dikke complimenten!
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

Harm

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 15 March 2025, 16:53:01 »
Er was één baan waar ik toch wel raar aan het kijken was. Prachtige baan, leuk gepresenteerd: beetje vierkant, met Italiaanse/Spaanse gebouwen. Maar vervolgens met een Duitse railbus die fantasieloos met 100 km/u een rondje rijdt. ?!? Vage sh*t als je ziet hoe (gemiddeld genomen) de rest z'n best doet om met geloofwaardig rollend materieel voor de dag te komen. Maar goed, als zoiets moois het ergste is dan is het een fraaie tentoonstelling.

Reinout

Vanmorgen aan het begin van de ochtend een praatje gemaakt met de bouwer. Hij vertelde dat hij uit een andere hoek van de modelbouw komt, en nog niet veel met modeltreinen gedaan heeft. Dat de Duitse railbus niet helemaal klopte wist hij zelf ook wel.

Ik vond dit een heel mooie baan (diorama?) omdat deze met vrij simpele middelen echt het gevoel van een mediterraan stadje geeft.

Een ander leuk inzicht was dat deze baan oorspronkelijk rondom open was, maar dat het een eis van OnTraxs was dat er een achtergrond en omlijsting aangebracht werd. Er zit een hele mooie scene op een pleintje voor een kerk in, die alleen door een klein kijkgaatje aan de linkerkant te zien was.

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 15 March 2025, 18:45:50 »
Vandaag geweest met een vriend. De sprinter van 10:31 van Centraal naar Maliebaan was knetterdruk maar eenmaal binnen hadden we ondanks drukte toch overal de ruimte om de baantjes te bekijken. Van genoten en hebben we wel vijf drieassige USA stoomlocjes gespot maar dan wel allemaal op verschillende Franse banen.

Daarnaast niet verwacht om op Ontrax een oeroud Märklin rijtuig tegen te komen die vanwege de supergunstige prijs direct in mijn bezit is gekomen.
Groeten,
Richard

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #79 Gepost op: 15 March 2025, 19:04:52 »
Harm: dat het een mooi diorama is, daar ben ik het volledig mee eens. Het kijkgaatje heb ik gisteren gemist, maar vandaag noemde de bouwer het toevallig toen ik binnen gehoorsafstand stond. Gelijk gekeken natuurlijk. Als dit "met eenvoudige middelen gedaan is" ben ik benieuwd wat eruitkomt als ze ècht los gaan :) Heerlijke sfeer.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 16 March 2025, 09:41:17 »
Aan iedereen die hier al wat sfeerfoto's heeft willen plaatsen een dikke "mercie" om dit te delen voor de mensen die niet kunnen gaan. Dank U wel. (y)
Eric
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

daempfer

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 16 March 2025, 10:11:05 »
Nog enkele foto’s van Bouy à bèze

Met een sik

• NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • mekkerend het leven door
« Reactie #82 Gepost op: 16 March 2025, 10:20:04 »
Veel mooie banen, veel mensen korter of lange gesproken en nu ook Klaas Zondervan (en zijn zoon) gesproken. Veel van zijn artikelen heb ik verlonden.
Een langs veel facetten een zeer geslaagde tentoonstelling (y)

Groet Gerard
Groet,

Gerard

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #83 Gepost op: 16 March 2025, 12:29:11 »
Vrijdag ben ik geweest, het was lekker druk en m'n pootjes wilde op den duur niet meer en moest ik het na een paar uurtjes al opgeven. Daarom ik ben helaas niet in de gelegenheid geweest gom alles eens goed te bekijken.
Desalwelteplus veel fraais gezien, wat advies kunnen inwinnen en gesproken met verschillende mensen, fijn jullie allen weer te ontmoeten  (y)
Vanwege mijn persoonlijke voorkeuren waren twee baantjes favoriet en die heb ik goed kunnen bekijken.
Am ende der strecke - Frank Groenheiden.
Heerlijk nebenbahn geneuzel op 1m2, kleinschalig goederen én reizigersverkeer op een herfstachtige baan. Erg mooi en erg van genoten !

Wiesenberg H0 – Jörg Krause
Doorgangsstation aan een nebenbahnstrecke in de DR tijd, ook hier werd er lekker gerangeerd.
Bij binnenkomst van een Br64 bleef de loc ergens op haken, toen een der operators de loc wilde optillen om het probleem te verhelpen viel de complete voorloop as eronderuit, als dit de kwaliteit  van het onderhoud uit deze periode binnen de DDR uitbeeldde... nou dan was het op dit vlak ook een zware periode voor de reizigers/personeel  ;D
Maar prachtig gedaan, met een alom bekend stationsgebouw :

Ook bij de heren Zondervan gebuurt, hun banen trokken veel bekijks het was een feest van herkenning bij vele bezoekers.

Tenslotte nog even al het moois in de stand van Mafen bewonderd, wat ze produceren ziet er erg gelikt uit. Zeker hun seinen voor diverse landen ... erg geslaagd !

Ik zeg tot de volgende editie  (y)

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

henk

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 16 March 2025, 14:25:11 »
Was weer leuk. En op zondagochtend nog steeds betrekkelijk rustig. Kon in ieder geval overal gemakkelijk kijken.

Harm: dat het een mooi diorama is, daar ben ik het volledig mee eens. Het kijkgaatje heb ik gisteren gemist, maar vandaag noemde de bouwer het toevallig toen ik binnen gehoorsafstand stond. Gelijk gekeken natuurlijk. Als dit "met eenvoudige middelen gedaan is" ben ik benieuwd wat eruitkomt als ze ècht los gaan :) Heerlijke sfeer.

Desgevraagd vertelde hij daarnet dat alle bebouwing uit massief hardschuim is gemaakt. Sowieso waren alleen de poppetjes, de rails en de railbus gekocht.

Ook leuk.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #85 Gepost op: 16 March 2025, 15:52:45 »
Tot slot nog een rondje handel en wat groen gescoord bij MBR.
Wat ik wat vreemd vond was dat de prijzen bij MBR in euro's zijn maar je rekent af in Poolse Zloty's.
Vanmorgen kwam ik er achter dat jij, als koper, de wisselkoers betaalt en dat de bank (RABO in mijn geval) daar nog extra 1,86% kosten overheen gooit.

Hier zijn dus Revolut of Wise voor uitgevonden....

Altijd betalen in de lokale valuta. Wat er dan ook op je rekening staat.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
« Reactie #86 Gepost op: 16 March 2025, 17:00:58 »
Weet iemand al welke baan er heeft gewonnen?

Los Bombeiros

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 16 March 2025, 17:28:55 »
Beste collega's,

De in mijn bescheiden optiek terechte winnaars:

En Madiro wint de Kids Award:

Hartelijke groet,
Luc
« Laatst bewerkt op: 16 March 2025, 17:32:01 door Los Bombeiros »
Magic of the Mainline 😀

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 16 March 2025, 17:53:03 »
Het Spoor is de terechte winnaar! Van harte mannen.

Vandaag geweest, er stonden een aantal juweeltjes
tussen. Waar ik ben doorgelopen was de baan
's Heer Heinkenpolder. Waarom? Plexiglas ervoor...
Dat is gewoon een no-go. Ik snap het idee erachter,
maar het verpest de uitstraling van een mooie baan.

Verder prima naar mijn zin gehad en weer veel
mensen gesproken. Op een Arietek truck na niks gekocht.
Mvh Steef

kar

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 16 March 2025, 18:02:09 »
Het was een leuke ontspannen editie, fraaie banen ertussen. Wat mij ook opviel is de positieve invloed van goede verlichting, een paar banen hadden dit heel goed voor elkaar.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1 icm MacBook Air M4