Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530  (gelezen 173255 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530
« Reactie #255 Gepost op: 29 December 2008, 00:26:10 »
Bart,

De print omkeren had nog niet het gewenste resultaat. Inmiddels de site van Chris wat beter bekeken en dat ga ik de komende dagen maar beter toepassen. Tenslotte is er omkeren en omkeren ;D. En het verkorten van de staanders in het chassis had ik ook al bedacht, maar nog niet uitgevoerd. Alleen moet daar dan wel nieuw schroefdraad in worden getapt.

De frontseinprintjes passen prima.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Private SNAFU

• Offline Offline
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
« Reactie #256 Gepost op: 29 December 2008, 07:20:03 »
Scherp Ivo, heel scherp ;)

De bies over het rooster, daar zie ik verschillende foto's van. Lijkt er op dat in den beginne de bies onder het rooster door liep mar al snel vervaagde door de viezigheid. Naar alle waarschijnlijkheid komt dat met een beetje weathering wel goed.

De railing moet inderdaad nog bijgewerkt worden, evenzo moeten alle handgrepen op de huif nog geplaatst worden.
Dat van die modelkoppeling ga ik zeker nog doen. Bedankt voor de suggestie!

En als je heel goed kijkt zie je dat ook het rooster op de huif nog niet is geplaatst.

En inderdaad, omkeren is niet zo maar omkeren. Zelf heb ik geen nieuwe schroefdraad getapt maar de print met een druppel Obla vast gezet. Werkt ook prima.
Daarnaast heb ik (nog steeds) geen M1 of M2 tapset :(

Gr,
Bart
« Laatst bewerkt op: 29 December 2008, 07:23:06 door Bart Tigges »
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

FHJ Seller

• Offline Offline
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
« Reactie #257 Gepost op: 29 December 2008, 10:41:47 »
Hallo,

Standers 3.5 mm inkorten ligt de print net boven de motor.
Kan dan de oude bevestigings gaten gebruiken van de print.
Gaatjes in de stander verder boren met een 1 mm boor  schroefjes met beleid terug schroefen, snijden zelf draad.

De twee spoeljes (rood/oranje) net als de diode verplaatsen naar de andere zijde van de print.
Verwijder de nem stekker en soldeer de draden van de Decoder rechtstreeks in de print. Let op draden gespiegeld monteren.

Hierdoor ontstaat een nagenoeg geheel lege zijde van de print welke dan met deze zijde op de motor komt te liggen.
Bovenzijde van de motor isoleren met isolatie tape.

Decoder kan dan geplaatst worden boven het draaistel onder de lange huif.

Dan is het zelfs mogelijk hier een luidspreker te plaatsen. inplaats van een decoder.

Echter dan is de enige mogelijkheid voor het plaatsen van de geluids decoder de Cabine en in het zicht.

Alternatieve plaatsing van de decoder met een 6 polige nem stekker zoals gebruikt in N.
Bevoorbeeld een keuhn N025 (11,4 x 8,8 x 3,3mm) of een decoder van gelijke afmetingen deze zal dan misschien net passen aan de zijkant in de cabine boven op het frame en net onder het venster blijven.

Echter deze decoder kan 0,7 Amp. leveren weet niet of dat genoeg is voor deze Lok motor.

Mvg
F Seller 
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

fridzie

• Offline Offline
« Reactie #258 Gepost op: 29 December 2008, 20:49:33 »
jah en nog iets, die demper maar die asjeblieft eens snel grijs verpest de hele loc anders mooi gedaan.
had na mijn idee een tikkie lichter bruin gemoeten.

MVG Fridzie

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #259 Gepost op: 29 December 2008, 21:09:06 »
Voor Karst nog even een foto voor de plek van het NS vignet of de bruine:

Foto gekopieerd uit het artikel van Railkroniek 65/66 5-6/89. Foto H.A. Redelaar.

mvg,
Ivo

Fridzie:

Zie deze en andere foto's in dit draadje. De demper was echt bruin, hoe raar dat ook mag klinken. Bart heeft het goed gedaan.

Vanmiddag nog even zitten kijken naar het printje. Ik ga voor een andere oplossing. Als die lukt volgen er hier foto's.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #260 Gepost op: 31 December 2008, 00:54:41 »
De hele avond bezig geweest met die **##!!@@ print. Uiteindelijk zit die er weer in, maar vraag me niet hoe.

De kap met print erin:

Het past, want de kap sluit goed aan op het chassis

En de kap er weer af:

Wat heb ik gedaan voor dit resultaat:

Ten eerste de verschillende draaimethoden gebruikt. Ten eerste op zijn kop, maar dat hielp niet, want er zit een nogal dikke SMD diode dan in de weg. Vervolgens 180 graden gedraaid volgens de methode van Chris, maar als ik dat doe dan komen de diodes, decoder stekker en smoorspoelen niet allemaal onder de cabine uit, tenminste niet als ik de print niet inkort en bovendien zijn de schroefgaten in de print niet meer te gebruiken om deze vast te zetten. Een beetje tape gaat natuurlijk ook.

Uiteindelijk de print geheel onder de lange huif geplaatst op de korte staanders, waar oorspronkelijk het kunststof plaatje zit om een decoder op te leggen. Dat plaatje gaat er bij mij nu niet meer in. Maar ook dit leverde nog geen passende kap op. Dus print eruit, decoder stekker eraf, de 2 1N4004 diodes eruit gesoldeerd en de 2 smoorspoelen ook. De aan de bovenkant uitstekende kunststof klem voor de motor heb ik ook gelijk gemaakt met de bovenkant van de motor.
Daarna heb ik de diodes en de smoorspoelen met een ader in de print gesoldeerd en vervolgens evenwijdig aan de lengterichting gelegd en het andere uiteinde aan een draadje met de andere verbinding op de print gelegd. De decoder stekker heb ik voorzien van 2 verbindingen in driehoek vorm zonder de dummy stekker, want dat neemt ook maar hoogte in beslag. En ja, nu past het geheel erin.

De print ligt nu 180% gedraaid op het chassis, dus dat geeft weer allerlei complicaties. De draden van de draaistellen moeten nu omgekeerd worden gesoldeerd aan de print (geen probleem, maar wel even niet vergeten) en ook de motoraansluitingen zitten nu andersom. Even een test en met de + aan de rechter rail loopt de lok mooi rechtuit.

Daarna de verlichting weer aansluiten. Ik ging ervan uit dat dat gewoon aan de kant zou kunnen, maar dat bleek wat moeilijker. De verlichtingsprintjes hebben per LED een + aansluiting en een gemeenschappelijke min. Op de print zit er voor elk LEDje een eigen SMD weerstand, ook al voor de derde pit, die er niet inzit. De min is niet zomaar een min, maar daar is ook wat aan geschakeld.

Als de verlichting print gewoon was verbonden aan een + en een - aan de basisprint had ik de verlichting gewoon omgekeerd kunnen aansluiten. Nu kan dat niet zomaar. Dus ik dacht eerst dat er een gezamelijke - aan de print zat, dus die draad soldeerde ik aan de dichtsbijzijnde min op de basisprint en de andere 2 draden voor elke LED aan de andere kant. Een test liet zien dat de LED's nu fel branden in de goede rijrichting en zwak in de verkeerde rijrichting. Daarom heb ik ook de 2 minnen maar aan de andere kant gesoldeerd en daarna functioneerde alles naar behoren. De zaak netjes afgeplakt zodat er nergens meer sluiting kan ontstaan en rijden maar. Nu lopen er wel 6 draden voor de verlichting over de print, maar goed.

Misschien zijn er wel betere oplossingen, maar dit past en alles functioneert.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #261 Gepost op: 31 December 2008, 12:52:26 »

Ik heb hem inmiddels verkocht maar de boven zijde was zilver op een advies.
Geen kleinspoor kit.

wil.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #262 Gepost op: 02 January 2009, 19:57:33 »
Beste Wil,

Mooi model. Wie heeft dit gemaakt/welk fabrikaat. Grijs of lila dak is een discussiepunt. In elk geval in de versie bij de VSM een zilver dak en de lila kleur op je fott heeft veel roze in zich, dus die lijkt meer op de VSM uitvoering dan de lila kleur van Philotrain.

Gisteravond de cabine passend proberen te maken. De print zit hoog in de huif en daardoor moest de cabinerand onder de ramen op de huif nog een stuk worden afgevijld. Of het het late uur was, een botte vijl of te snel willen vijlen, dit was het resultaat:

Uithuilen en opnieuw beginnen. Er zijn verschillende spijlen weg en zelfs als ik ze had wordt het nooit meer stevig. Dus een E-mail naar Kleinspoor met een vriendelijk verzoek. En de volgende kit, die een bruine 2530 moet worden gekannibaliseerd:

Dus dat wordt weer even netjes op maat vijlen, eerst goed passen op de huif, 14 gaatjes boren en schoonboenen, primer, geel, afplakken, lila en blanke lak.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #263 Gepost op: 02 January 2009, 20:15:16 »
Beste ivo, ik denk dat het Trawos is geweest maar ik weet het niet zeker.
Het frame heb ik zelf gemaakt met de diesel tank en wielstellen ook ergens vandaan.
Ja het is al meer dan 20 jaar geleden dat ik die spullen heb aangeschaft.

Nu ik kan je nog wel aan een huis helpen.

Als het iets voor je is en hopelijk past hij op je bestaande kap/frame dan hoor ik het wel.

Deze kap is van trawos dus nog voorzichter behandelen.

wil.

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #264 Gepost op: 02 January 2009, 20:25:34 »
Ivo, ik heb een geheel nieuwe print gemaakt van strokenprint, en jawel, alles past feilloos.

Excuus voor de slechte kwaliteit foto!
Hans

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #265 Gepost op: 02 January 2009, 20:37:13 »
Beste Wil,

Bedankt voor het aanbod, maar ik ga gewoon voor een nieuwe Kleinspoor cabine. Die past volledig bij de huif.

Beste Hans,

Dat doe ik voor mijn volgende ook. Ik had alleen geen zin de print uit te tekenen. Er zit voor mij een onverklaarbare hoeveelheid SMD weerstanden en diodes op. Het lijkt me dat een simpele schakeling met een weerstand per seinbeeld voldoende moet zijn. OK de 2 smoorspoelen voor de motorontstoring dan nog, maar de rest begreep ik niet direct.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Private SNAFU

• Offline Offline
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
« Reactie #266 Gepost op: 02 January 2009, 21:19:52 »

De proef opstelling voor de zelfgebouwde verlichting.

Alles met de orginele print en een decoder. Past allemaal zonder problemen.
Gr,
Bart
« Laatst bewerkt op: 18 July 2010, 17:51:07 door Bart Tigges »
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #267 Gepost op: 04 January 2009, 23:16:05 »
Vraagje,

Heeft er iemand een interieurfoto van de 2530. Kleinspoor heeft een gedetailleerd interieur meegeleverd dat door Philotrain in een vaag lichtgroen/grijs kleurtje is gespoten dat een beetje lijkt op de interieurkleur van RAF vliegtuigen uit '40-'45.
Er zitten vervolgens verschillende appendages op en aan de zijkant een soort ganghendel/gashendel. Ik zag dat Hans de appendages wit had gespoten, maar op foto's van een 'normale 2400' zie ik dat op die kast vooral schakelaars zitten en geen meters. Ik zou wit gebruiken voor meters, maar zwart voor schakelaars.

Dus iemand een foto of meer info??

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #268 Gepost op: 05 January 2009, 18:47:55 »
Kijk,

Zo gaan ineens aan elkaar gerelateerde draadjes de juiste info opleveren. In het draadje van de Philotrain NS 2444 staat een verwijzing naar de site van de Fyenoordse meesters. En op die site keurige detailfoto's van het interieur van de NS 2530. En inderdaad de vage groene kleur en zwarte schakelaars ipv witte meters (op een paar na dan) De rest van het interieur is enigzins geel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Lokwerkstatt_DRG

• Offline Offline
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
« Reactie #269 Gepost op: 05 January 2009, 20:56:39 »
Toch handig zo'n forum, nietdan? ;D