Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:54:59
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530  (gelezen 173406 keer)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530
« Reactie #285 Gepost op: 11 March 2009, 21:21:17 »
Ziet er goed uit Bart!  8)

Nu mijn 2200-ers nog! ;) :P

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530
« Reactie #286 Gepost op: 11 March 2009, 21:28:55 »
Ik ben bezig met een lila en een bruine te bouwen maar ik heb nog wel wat vragen, misschien dat iemand een antwoord heeft. Ik probeer toch om het enigzins origineel na te bouwen.

1. Is het echt de bedoeling om het rooster bovenop mee te spuiten in dezelfde kleur als de huif?
2. De plaatsing van de handgrepen bovenaan de rand van de huif, zijn daar maten van. In de Kleinspoor beschrijving wordt hier niet over gesproken!
3. Dit geldt hetzelfde voor de huisogen waar en hoe????( moet je deze zelf maken?)
4. Moeten alle handgrepen van de lila uitvoering geel en bij de bruine in het bruin?
5. Op de ene foto zie je trapjes, grepen op de cabine en op de andere niet, is hier een
tekening van.
6. Wie heeft er duidelijker foto's van de originelen 2530 zodat je hier ook deze details kan uithalen?

Alvast bedankt!

Groeten Eric

Eric,

1. Ja, als je de originele versie wilt bouwen wel. Ik heb foto's daarvan als bewijs, zowel voor de lila als de bruine versie. Mogelijk is dat het dak van de lila versie later wel in aluminium is gespoten en ook dan inclusief het rooster. In de VSM versie was het geheel aluminium ten tijde van de lila (maar bij de VSM meer roze) versie.

2. Maten heb ik niet, maar op foto's is zeer nauwkeurig te zien waar die moeten zitten, met name omdat je als referentie alle deuren hebt.

3. Ook dat is op foto's goed te zien. Ik heb de meeste informatie daarvoor gehaald uit editie 3 van Spoor en Trein, waarin het afscheid van de serie 2400 uitgebreid wordt belicht. Ja, je moet ze zelf maken, of iemand vinden die ooit een Philotrain NS 2400 zelf heeft gebouwd en er een paar over heeft, of buigen uit dun draad rondom een 0,3mm boortje of laten etsen.

4. Nee, alle behalve de korte handgreep onder het raam van de machinistenpositie aan beide kanten van de ruif. Deze moet lila of bruin. De hijsogen zijn ook gewoon in de kleur van de kap

5. Zoek foto's: onder het machinistenraam zitten ze altijd. Het zit dus maar aan een kant

6. Ik heb ze wel, maar ze staan allemaal in tijdschriften en boeken en ik weet nooit hoe dat zit met copyright wanneer ze op dit forum worden gezet. De belangrijkste foto's vind je in bovengenoemde editie van Spoor en Trein, in Diesellokomotieven in Nederland (beide uitgegeven door de Alk) en in Railmagazine(?)5/6 van 1989.

7. Vergeet je niet de grendels/deurklinken weg te halen van alle deuren boven en onderaan de huif. Deze horen daar niet. In het midden komen vervolgens zelf gebogen deurklinkjes.

Voor een aantal van je vragen moet je ook nog maar eens kijken op pagina 12 van dit draadje en de daar gepubliceerde foto's vergroten.

@ Bart, prachtig resultaat. Mooi die hokjes. De hokjes op de NS 1700 waren overigens wel anders, voor degenen die dat willen namaken.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 11 March 2009, 21:32:21 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530
« Reactie #287 Gepost op: 11 March 2009, 21:30:13 »
Misschien heb je hier iets aan (is weliswaar zwart-wit maar toch):



Let op de zilverkleurige buffers



Ze komen van het Utrechts archief
Grtz!
Tedo

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530
« Reactie #288 Gepost op: 12 March 2009, 21:56:04 »
@Bart

Is het mogelijk om een foto te nemen van een grotere afstand en voluit gezoomd? Nu staat er maar een klein gedeelte scherp op, wat een beetje jammer is. Want het ziet er namelijk veelbelovend uit!

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530
« Reactie #289 Gepost op: 12 March 2009, 22:11:17 »
Mijn eindreultaat incluis sproeihokje(s)


Mooi, Bart! Als je op de z/w foto hierboven kijkt zie je dat de handgrepen op de neus naast de nummerplaat en die bovenlangs de huiven licht (dus zandgeel) van kleur waren. De demper zou in het begin bruin geweest kunnen zijn, maar als dat zo was, zal 'ie wel snel zwart/grijs geworden zijn van de dieselwalm...  ;)
Misschien moet ik er ook maar eens eentje maken; mijn Trawos/DKM is niet alles, en volgens de laatste RailMagazine komt Roco er zelf niet mee (dan vraag ik me nog steeds af wat het nut is van die losse bufferbalken op de gewone 2400 van Roco, maar toch...)

HERSTEL: demper was toch bruin:

hier zijn ook de zandgele handgrepen goed op te zien. Maker/copyright foto mij onbekend.
« Laatst bewerkt op: 18 July 2010, 17:52:12 door Bart Tigges. Reden: aanvulling »
Grtz!
Tedo

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530
« Reactie #290 Gepost op: 13 March 2009, 12:59:20 »
Tedo,

Bedankt voor je aanvulling, ik zal de handgrepen nog even met zandgeel aanzetten.

Voor de rest van het verslag zie http://www.projectnijkerk.nl/index.php/treinen-verbouwingen/47-kleinspoor-ns-2530-als-sproeitrein

@Allen, bedankt voor jullie commentaar en lovende opmerkingen

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530
« Reactie #291 Gepost op: 13 March 2009, 20:08:06 »
En op verzoek een scherpere foto ;)



Gr,
Bart
« Laatst bewerkt op: 18 July 2010, 17:52:25 door Bart Tigges »
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530
« Reactie #292 Gepost op: 14 March 2009, 09:00:40 »
Dank. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530
« Reactie #293 Gepost op: 14 March 2009, 09:17:19 »
Puik stukje werk Bart!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530
« Reactie #294 Gepost op: 18 March 2009, 20:43:25 »
In het boek diesellocs in Nederland staat op pagina 180 de twee foto een kleren foto van deze loc die aan het rangeren is met de Bergland expresin 1962 .
Het lijkt mij als ik deze foto goed bekijk dat de kleur rond de ramen en de demper lijkt op zilver/grijs zijn.
Ik kan me vergissen maar dat weet in niet zeker , misschien is er iemand die hier meer over kan vertellen.

groetjes edwin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530
« Reactie #295 Gepost op: 18 March 2009, 21:25:18 »
Beste Edwin,

Die 'kleren' foto ken ik. Op basis van die foto heb ik de indruk dat de Bisschop in lila later een aluminium dak heeft gekregen. Ik heb ook een kleurenfoto in Spoor en Trein editie 2 of 3, waarin o.a het afscheid van de serie 2400 is beschreven en op die kleurenfoto uit de jaren '50 is het dak echt lila.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530
« Reactie #296 Gepost op: 18 March 2009, 21:26:47 »
Thanx Ivo dan ben ik weer bij  ;).

groetjes edwin


edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530
« Reactie #297 Gepost op: 19 March 2009, 13:11:28 »
De 2530 was ge stationeerd in depot Eindhoven zover ik weet volgens mij tot 1967.

groetjes edwin

rvp

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530
« Reactie #298 Gepost op: 19 March 2009, 16:00:46 »
Dat is correct, de lijnwerkplaats Eindhoven is opgeheven per 1 oktober 1967.
De 2201 t/m 2229 kwamen in Watergraafsmeer in onderhoud en de 2466 t/m 2530 hadden vanaf die datum Zwolle als thuishaven.

Mvg, Max

P.S.  Een fraai stukje werk Bart, die 2530 van jou.
« Laatst bewerkt op: 20 March 2009, 23:31:58 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd »

Erictrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • NS,SBB,BLS,USA
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530
« Reactie #299 Gepost op: 21 March 2009, 17:00:51 »
Wie weet waar ik nog de geetste schildjes kan krijgen? ???
Spoorcuriosa heeft ze niet(meer)?, Kleinspoor (niet)?, Trainart ? (adres gegevns?).

Gr Eric (y)
NS,SBB,BLS,USA