Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 13:48:26
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 13:41:10
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door Joz
Vandaag om 13:23:39
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 13:05:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:15:48
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:13:21
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 11:03:39
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:30:49
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:09:08
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
15 June 2025, 19:58:48
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
15 June 2025, 15:25:08
  

Auteur Topic: Vakantietrein Alpen Express uit 1990  (gelezen 6637 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Vakantietrein Alpen Express uit 1990
« Gepost op: 30 December 2024, 17:36:15 »
De Alpen Express in de jaren 80/90 was niet 1 trein maar een cavalcade van to 10 treinen die in de wintersportperiode van Den Haag verschillende Oostenrijkse bestemmingen bereikte. Dit naast de Bergland Express, die alleen richting Zall Am See reed. De Bergland Express was eigenlijk altijd 15 wagens, dus erg lang in model. Er reden echter ook kortere Alpen Expressen met dezelfde wagens.
Zoals deze naar Innsbruck West Bahnhof via Lindau die dus de Arlberg over reed en stations daar aandeed voor de wintersporters. En deze reed van Ulm tot Lindau ook nog achter diesel (218)



Een aantal lastige wagens, Maar ACME heeft veel nog recent uitgebracht.

Hier met alleen maar recente ACME wagens, inclusief een deel uit de Mediterraneo set

« Laatst bewerkt op: 30 December 2024, 18:01:49 door Falkenberg »

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 313
    • flickr fotopagina
Re: Vakantietrein Alpen Express uit 1990
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2024, 19:39:54 »
Bedankt over het overzicht, ik vraag me alleen af wanneer deze trein gereden zou moeten hebben als D13223. In de seizoenen 1988/1989, 1989/1990 en 1990/1991 kan ik geen Alpen Express D13223 vinden vanaf Den Haag CS. Zou nog kunnen dat deze vanaf Hoek van Holland of Den Bosch heeft gereden, maar ook daar kan ik zo snel deze trein niet terugvinden. De trein naar Ötztal reed bijna altijd als D13215 in die seizoenen, soms gecombineerd met rijtuigen naar Seefeld of Chur. De meest gebruikte treinnummers voor de Alpen Express in die tijd waren 13211/13213/13215/13217 en 13219, op hoogtijdagen aangevuld met 13231/13233/13235 en 13237.

Overigens reed de Bergland Express (D13221) ook vaak genoeg in kortere samenstellingen. In het laatste seizoen 1989/1990 bijvoorbeeld met 9 (op 12/1/90 en 19/1/90) en 10 rijtuigen (op 26/1/90)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Vakantietrein Alpen Express uit 1990
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2024, 20:12:17 »
De DB geeft in documentatie aan, dat deze trein in februari 1990 reed, vanaf en terug naar Gvc. Als je papieren hebt die we voor deze overzichten kunnen gebruiken, zie ik t gráág online verschijnen

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2405
Re: Vakantietrein Alpen Express uit 1990
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2024, 20:27:15 »
Heb je toevallig ook nog samenstelling/informatie van de Alpen Express van 1994??

Alvast bedankt,

Mvg,

Matthijs

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 313
    • flickr fotopagina
Re: Vakantietrein Alpen Express uit 1990
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2024, 21:16:02 »
De DB geeft in documentatie aan, dat deze trein in februari 1990 reed, vanaf en terug naar Gvc. Als je papieren hebt die we voor deze overzichten kunnen gebruiken, zie ik t gráág online verschijnen
Je hebt een PB. Ik vermoed een treinnummerwisseling ergens in Duitsland, ook i.v.m. de diverse koersrijtuigen (zie hieronder).

Februari was de samenstelling van de trein naar Ötztal elke vrijdag anders (vertrek als D13215 vanaf Gvc):
2/2, lok - 9x Ötztal +2x Brig + 1x Chur (de sms van de 9 naar Ötztal komt overeen met de plaatjes hierboven)
9/2, lok - 7x Seefeld + 7x Ötztal
16/2, lok - 6x Seefeld + 8x Ötztal
23/2, lok - 12x Ötztal + 1x Chur, daarnaast had ook D13213 koersrijtuigen: lok - 9x Bolzano + 6x Ötztal

Om het nog ingewikkelder te maken. Op de vrijdagen reed er ook een D1217 vanuit Amsterdam (samen met D11217 ondersteuning van D217). Deze trein had ook koersrijtuigen naar Innsbruck via Lindau, maar ook via Kufstein...

Heb je toevallig ook nog samenstelling/informatie van de Alpen Express van 1994??
Nee helaas, seizoen 1990/1991 was het laatste dat ik deze treinen bijhield, daarna vertrok ik naar het Oosten des Lands ;-)
« Laatst bewerkt op: 30 December 2024, 21:54:02 door Jean-Pierre »

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1450
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Vakantietrein Alpen Express uit 1990
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2024, 23:02:35 »
Hoi,

Moet het artikelnummer van het rode slaaprijtuig niet ACME 52372 zijn?

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Vakantietrein Alpen Express uit 1990
« Reactie #6 Gepost op: 31 December 2024, 09:34:17 »
De basis voor de samenstelling is deze pagina van de fplo die door de ÖBB voor 3 maart 1990 is uitgegeven:



Om het niet te lang te maken heb ik de extra WR+SR achteraan laten vervallen, het gaat om een typische trein die men kan samenstellen uit bestaande modellen
« Laatst bewerkt op: 02 January 2025, 22:08:40 door Falkenberg »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Vakantietrein Alpen Express uit 1990
« Reactie #7 Gepost op: 31 December 2024, 09:39:46 »
Moet het artikelnummer van het rode slaaprijtuig niet ACME 52372 zijn?
scherp, typo fixed

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 313
    • flickr fotopagina
Re: Vakantietrein Alpen Express uit 1990
« Reactie #8 Gepost op: 31 December 2024, 12:02:26 »
Om het niet te lang te maken heb ik de extra WR+SR achteraan laten vervallen, het gaat om een typische trein die men kan samenstellen uit bestaande modellen
Uit de documentatie die ik je net ook heb gemaild, lijkt het erop dat die WR+SR leeg meereden. Dat weekend (einde vakantie) reden er op zaterdag/zondag meer treinen terug naar Nederland dan er vrijdag/zaterdag vertrokken waren. Het weekend daarvoor precies het omgekeerde.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Vakantietrein Alpen Express uit 1990
« Reactie #9 Gepost op: 31 December 2024, 12:31:58 »
Uit de documentatie blijkt ook dat de trein andersom stond bij vertrek. Bedankt, zo komen we stukken verder (y)

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Vakantietrein Alpen Express uit 1990
« Reactie #10 Gepost op: 31 December 2024, 16:03:06 »
Ik heet weliswaar geen Falkenberg, maar ik heb wel een paar samenstellingen voor je. Omdat ik zelf pas vanaf seizoen 97/98 de wintersporttreinen ben gaan volgen, zijn de onderstaande samenstellingen van het internet geraapt, misschien zelfs wel van deze website. Ik was er zelf dus niet bij:

18/02/1994 (13215 Den Haag - Innsbruck)
NS 1600
DB WLAB 33 blauw
NS Bcvmh in TUI kleuren (2x)
NS Bcm in blauw/wit (2x)
NS WR blauw/geel
NS Buffet blauw/geel
NS Bcm in blauw/wit (3x)
Euro Express Bcm in creme/paars (2x)

Zelfde weekend, (13223 Den Haag - Zell am See)
NS 1200
NS Bcvmh in TUI kleuren (2x)
DB Bcm blauw/wit (3x)
Euro Express Bcm in creme/paars (2x)
NS WR blauw/geel
NS Buffet blauw/geel
Euro Express Bcm creme/paars
NS Bcm blauw/wit
Euro Express Bcm creme/paars
NS Bcm blauw/wit


Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re: Vakantietrein Alpen Express uit 1990
« Reactie #11 Gepost op: 31 December 2024, 21:05:17 »
Waarbij die NS Bcm niet kan kloppen vrees ik, die kwamen pas eind mei 1994 ;-)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Vakantietrein Alpen Express uit 1990
« Reactie #12 Gepost op: 31 December 2024, 22:17:09 »
De ex-pool Bcm reden zonder DB logo gewoon rond in dienst van de NS voordat ze de revisie in gingen

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re: Vakantietrein Alpen Express uit 1990
« Reactie #13 Gepost op: 31 December 2024, 22:36:32 »
Eens, maar dat was toch niet in februari 1994? Toen reden die rijtuigen nog gewoon bij DB namelijk.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Vakantietrein Alpen Express uit 1990
« Reactie #14 Gepost op: 31 December 2024, 22:41:05 »
De wagens waren van de DB, maar onderdeel van de pool, Keulen omloop 15200 en werden door de NS ingezet en dus ook in alle jaren (71-93) als NS Bcm genoteerd