Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 16:36:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:32:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 15:57:49
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:38:09
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:11:04
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
Vandaag om 10:29:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 July 2025, 20:20:42
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
5 juli SSN Bello festival express door Seinhuis
04 July 2025, 16:53:46
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
04 July 2025, 08:34:09
  

Auteur Topic: Piko 2025  (gelezen 28893 keer)

Pukkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Piko 2025
« Reactie #210 Gepost op: 29 June 2025, 12:35:42 »
Hoop dat er 1 groene en een grijsgele uit komen

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8448
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Piko 2025
« Reactie #211 Gepost op: 29 June 2025, 13:31:20 »
Gelukkig worden de nieuw ontwikkelde locs tegenwoordig veelal voorzien van een buffercondensator.
Zelf inbouwen kan ook.
https://youtu.be/SDq76sfcRik?feature=shared

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Piko 2025
« Reactie #212 Gepost op: 29 June 2025, 21:20:17 »
Een weekendje weg, en dan kom je erachter dat ook PIKO de NAM "olieboot" ketelwagens niet in de Neuheiten folder heeft staan.
Beetje jammer...
Inmiddels zijn we wel bijna 5 jaar verder toen #Rode Duivel" aankondigde dat er een fabrikant was met de nodige aandacht voor
de NAM ketelwagens uit de jaren 70/80.

Vriendelijke groet,
Erwin

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: Piko 2025
« Reactie #213 Gepost op: 30 June 2025, 12:07:44 »
De ketelwagens van Piko zijn "lookalikes", het zijn benaderingen van de 48 kuubs die de NAM in dienst had. Deze van Piko zijn 64 kuubs en hebben schorten. Beter zijn de 48 kuubs van Liliput met zelfdragende ketel. En dan niet de allereerste serie met bruine loopplanken maar met zwarte.   

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5369
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko 2025
« Reactie #214 Gepost op: 30 June 2025, 12:12:21 »
Inmiddels zijn we wel bijna 5 jaar verder toen #Rode Duivel" aankondigde dat er een fabrikant was met de nodige aandacht voor
de NAM ketelwagens uit de jaren 70/80.

En zo zijn er, niet alleen door Rode Duivel, wel vaker modellen hier voorspeld die er nog steeds niet zijn. Laat die voorspellingen toch los, heb je regelmatig niets aan. En als de fabrikant het aankondigt heb je meestal ook nog tijd zat om te sparen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko 2025
« Reactie #215 Gepost op: 30 June 2025, 14:48:57 »
Een goed lijkende Hippel vind ik wel erg gaaf. Ik heb nog een Roco variant (622), die het overigens prima doet. Maar niet digitaal en digitaliseren is lastig. Dat gaat mee in de overweging voor digitaliseren of nieuw kopen. Idem eigenlijk al bij de 2200..... Liefst heb ik wel een 600, of werden de 500en ook door heel NL ingezet? Ik dacht dat die vooral in de havens reden?

Groeten,
Rogier


Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3586
    • Flickr
Re: Piko 2025
« Reactie #216 Gepost op: 30 June 2025, 14:59:17 »
Beide door heel Nederland, maar de 500-en waren wel iets meer beperkt tot/bedoeld voor rangeerterreinen. Maar zoals hierboven ook al aangegeven, ze reden ook wel (ongeremde) konvooien of kleinschalerige bedieningen (net als Sikken) tot een bepaald moment. De serie verdween niet voor niets flink wat eerder dan de 600.
Als we de afwijkende eerste tien even buiten beschouwing laten die al vroeg verdwenen, waren er natuurlijk ook maar 35 500-en. Die waren met name dus gestationeerd op de rangeerterreinen, werkplaatsen en een enkel reizigersstation met veel rangeerwerk.
600-en konden natuurlijk wel op lucht remmen, maar hebben in Nederland echt niet zo uitgebreid op de hoofdlijn gereden door hun lage snelheid en het feit dat er voldoende grotere diesels waren voor dat werk. Je zag ze natuurlijk wel op enkele raccordementen. Hoe dan ook, ook de 600 is hoofdzakelijk een rangeerloc geweest natuurlijk.
Ja ik weet het, vertel ze dat op Zeeuws-Vlaanderen.....
« Laatst bewerkt op: 30 June 2025, 15:01:50 door Sicco Dierdorp »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko 2025
« Reactie #217 Gepost op: 30 June 2025, 15:50:54 »
Ja ik weet het, vertel ze dat op Zeeuws-Vlaanderen.....

 (y) (y) :-X

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1759
  • Dieselpower rules!
Re: Piko 2025
« Reactie #218 Gepost op: 30 June 2025, 16:21:56 »
Ik heb nooit begrepen waarom er een verschil in beremde en onberemde Bakkie’s waren, maar ik weet wel dat ze beiden in de kop van Noord-Holland de bedieningen deden via zowel de hoofd- als neven(tram)lijnen naar de diverse groentenveilingen zoals Warmenhuizen, Broek op Langedijk en volgens mij zelfs Noord-Scharwoude.

Qua model is het verschil behalve het nummer niet zichtbaar, toch?
Dus wanneer het produktiemodel een 500-serie wordt, kan die zelf omgenummer worden naar een 600-serie? Of vice versa?

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3586
    • Flickr
Re: Piko 2025
« Reactie #219 Gepost op: 30 June 2025, 16:28:38 »
Er zitten wat kleine verschillen in die gedurende de levering zijn ontstaan, zoals eerder in dit topic al genoemd. De luchtslangen en compressor is natuurlijk ook een opvallend verschil.

De 500-en hadden geen treinrem omdat dat in die tijd nog niet gebruikelijk was voor rangeerlocs. Dat is iets wat gedurende de levering van de serie 511-570 is aangebracht vanaf de 546 en al snel is daarbij besloten de locs met treinrem te vernummeren/nummeren in 601 en verder omdat het onderscheid in de exploitatie toch wel belangrijk was. Na de 25 als 500 bedoelde 600-en is de volgende bouwserie dus aansluitend genummerd als 626-665

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko 2025
« Reactie #220 Gepost op: 30 June 2025, 16:37:25 »
Als ik snel google, zie ik ook 500en met een luchtslang. Ik vermoed dat dat was zodat de locs ook in een trein konden meerijden (doorvoerende luchtslang). Is het verschil met de 600 dan dat die 2 luchtslangen hadden?

Overigens, de sikken hadden ook geen luchtrem en kregen (dacht ik) later een luchtslang zodat ze niet per se achteraan in een trein konden meerijden. Pas in museum tijd hebben enkele sikken een compressor gekregen en dus een werkende luchtrem.

Groeten,
Rogier

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1759
  • Dieselpower rules!
Re: Piko 2025
« Reactie #221 Gepost op: 30 June 2025, 16:38:55 »
Ohja, dat van die vernummeringen heb ik wel gelezen, maar was vergeten waarom.
Waren ze toen erg goed in, dat vernummeren.

Nog maar afwachten welke variant en nummer het eerste uitkomt. Een Bakkie met sound gaat er sowieso zeker komen!
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3586
    • Flickr
Re: Piko 2025
« Reactie #222 Gepost op: 30 June 2025, 16:42:38 »
Zowel de Sik als 500 hadden doorgaande luchtleidingen voor opname in treinen ja. De Sik mocht niet achterop omdat hij zelf dus niet geremd wordt door de treinleiding en ongeremde voertuigen mogen niet achterop meelopen. De 600 had dus een volledige treinreminstallatie en extra slangen ja.

Voor wat betreft het vernummeren: dan was er ook nog de serie 700, die eerst serie 550 zou worden, maar werd vernummerd omdat de serie 500 tot 550 dreigde te komen, en toen nummers in de serie 450 kreeg. Niet alleen werd dát later gewijzigd in 700, de serie 500 met nummers hoger dan 546 zijn dus óók uiteindelijk voor in dienststelling vernummerd, in 601 en verder dus. Snapt u het nog? De nummerplaten die voor de 551 en hoger zijn gemaakt, zo ging dat in die tijd, zijn dus tweemaal nooit echt gebruikt....
« Laatst bewerkt op: 30 June 2025, 16:52:56 door Sicco Dierdorp »

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1759
  • Dieselpower rules!
Re: Piko 2025
« Reactie #223 Gepost op: 30 June 2025, 16:51:11 »
O ja, nieuw discussiepunt voor straks: in hoeverre is de nieuwe Piko geschikt als basis voor de 450-kit van Kleinspoor…  :P
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3586
    • Flickr
Re: Piko 2025
« Reactie #224 Gepost op: 30 June 2025, 16:52:21 »
Dat is weer een hele andere 450  ;D