Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:31:04
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door phdirk
Vandaag om 20:22:19
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
Vandaag om 20:18:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 20:15:58
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
Vandaag om 20:09:27
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 19:54:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:47:21
Probleem met inloggen door VAM65
Vandaag om 19:43:02
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
Vandaag om 19:18:38
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:06:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 18:49:12
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
Vandaag om 18:04:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:59:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
Vandaag om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:49
Goede wensen voor 2026 door Alewijn
Vandaag om 17:22:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:49:24
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
  

Auteur Topic: Piko 2025  (gelezen 109907 keer)

Pukkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Piko 2025
« Reactie #165 Gepost op: 28 June 2025, 10:19:56 »
Ook wel leuk dat er een blauwe versie komt van de NS 1000.
Mooie aanvulling op de museum rijders

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3679
    • Flickr
Re: Piko 2025
« Reactie #166 Gepost op: 28 June 2025, 10:21:22 »
Dat maakt mij niet uit een prijs zo rond wat de Rocky-Rail 6400/6500 was is prima .. dus Piko  ;D
Hé ik ben absoluut voor, maar ik denk niet dat het zal gebeuren - zeker niet met dit ding

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Piko 2025
« Reactie #167 Gepost op: 28 June 2025, 10:21:41 »
En dan de mat 46 in div.uitvoeringen  of een motor post dus Piko doe je best

Cor

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
Re: Piko 2025
« Reactie #168 Gepost op: 28 June 2025, 12:37:33 »
ze kunnen ook een 500/600 en een 1000 ontwikkelen dus waarom geen 6400/6500  ;D


Het antwoord is simpel: ze hebben een heleboel tekeningen van Nederlandse locs dankzij Philotrain / Scaletrading.
De 6400/6500 is nooit door Philotrain gemaakt, dus daar hebben ze geen tekeningen van. Daar zouden ze dus veel
meer moeite voor moeten doen. Helemaal uitgesloten is het niet, maar logischerwijs gaan ze eerst voor de
makkelijkere weg.

Bor

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4320
Re: Piko 2025
« Reactie #169 Gepost op: 28 June 2025, 15:22:02 »
Was 'men' nu eigenlijk tevreden over de 1000 van Piko?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4719
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko 2025
« Reactie #170 Gepost op: 28 June 2025, 15:30:42 »
Als je de groene 1000 bedoelt, dan is het antwoord ja! Een medeclublid heeft er een met geluid, en het is een uiterst geslaagd model. 

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Piko 2025
« Reactie #171 Gepost op: 28 June 2025, 16:06:29 »
https://arwico.ch/de/mwdownloads/download/link/id/768
Misschien wat moeilijker verkrijgbaar alhier maar dan maar ter info.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4860
    • Filmpjes op YouTube
Re: Piko 2025
« Reactie #172 Gepost op: 28 June 2025, 16:19:34 »
Was 'men' nu eigenlijk tevreden over de 1000 van Piko?

Hier op forum wel redelijk... https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112203.0

In ieder geval niet gevalletje "strijker er in met oud en nieuw".
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3679
    • Flickr
Re: Piko 2025
« Reactie #173 Gepost op: 29 June 2025, 06:25:18 »
Het klassieke 'de mal aanpassen' is niet hoe het bij Piko werkt. Zij ontwerpen deelmallen die in verschillende configuraties gebruikt kunnen worden. Eenmaal een tp II gemaakt en daarna latere versies, kan dus makkelijk in de toekomst weer ene tp III variant gemaakt worden, afhankelijk van de configuratie van de maldelen in de machines
Voorwaarde is wel dat vóór de start van een nieuw model alle gewenste configuraties ontworpen moeten zijn

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
  • Dieselpower rules!
Re: Piko 2025
« Reactie #174 Gepost op: 29 June 2025, 06:57:19 »
Oké, weer wat geleerd. Thanx

Zoals ik me herinner heeft Piko tot nu toe alle NS-locs eerst als "oerversie" uitgebracht en kwamen daarna de latere.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4719
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko 2025
« Reactie #175 Gepost op: 29 June 2025, 07:32:04 »
Dat laatste is niet het geval. Eerst werd de 2000 uitgebracht en daarna pas de 600.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
  • Dieselpower rules!
Re: Piko 2025
« Reactie #176 Gepost op: 29 June 2025, 07:50:26 »

Ook waar. En de 2000 samen met de USATC-versie. Ik had t niet ge-fact-checkt  :angel:
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko 2025
« Reactie #177 Gepost op: 29 June 2025, 09:52:02 »
Voorwaarde is wel dat vóór de start van een nieuw model alle gewenste configuraties ontworpen moeten zijn

Als in..? Om zeker te weten dat je ze allemaal kan maken en de investering beter kan benutten? Of een technische reden? Mallen zijn lijkt mij sowieso vaak gedeeld voor het lossen, dus de voorwaarde lijkt mij niet altijd heel 'hard'? Kan mij voorstellen dat ze ook kunnen besluiten niet alles te doen/evalueren om time to market te verkorten? Of dat 'niet alle configuraties' een makkelijkere/goedkopere mal oplevert?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3679
    • Flickr
Re: Piko 2025
« Reactie #178 Gepost op: 29 June 2025, 10:30:08 »
Als in..? Om zeker te weten dat je ze allemaal kan maken en de investering beter kan benutten? Of een technische reden? Mallen zijn lijkt mij sowieso vaak gedeeld voor het lossen, dus de voorwaarde lijkt mij niet altijd heel 'hard'? Kan mij voorstellen dat ze ook kunnen besluiten niet alles te doen/evalueren om time to market te verkorten? Of dat 'niet alle configuraties' een makkelijkere/goedkopere mal oplevert?

Ja achteraf nog wijzigen of bijmaken is relatief duurder en zullen ze niet zo snel doen. Maar goed ik ken de bedrijfsgeheimen van Pikjo natuurlijk niet, weet alleen dat zij deze moderne manier van samengestelde mallen hebben ten opzichte van de traditionelere manier van b.v. Roco

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko 2025
« Reactie #179 Gepost op: 29 June 2025, 11:58:21 »
Ja achteraf nog wijzigen of bijmaken is relatief duurder en zullen ze niet zo snel doen.
Die snap ik :angel: maar dus geen technische noodzaak?

Maar goed ik ken de bedrijfsgeheimen van Pikjo natuurlijk niet, weet alleen dat zij deze moderne manier van samengestelde mallen hebben ten opzichte van de traditionelere manier van b.v. Roco

Maar Roco ea gebruikt toch ook samengestelde mallen..? Anders klaagt niemand over de gietnaden  ;D En kan mij niet voorstellen dat ze voor iedere 110 of 140 variant met einfache of doppellampen een compleet nieuwe set maldelen zouden maken. Maar er zullen geheid betere en slechtere manieren zijn om samengestelde mallen te optimaliseren en twijdel er niet aan dat Piko een nette productieketen heeft die daar over na denkt. Roco ea uiteraard ook, maar die hebben wellicht wat te lang 'vast' gehouden aan de oorspronkelijke productielocatie en gebruiken?   

PS en om on topic te blijven: ik wacht ook op de geel-grijze :) of zwicht wellicht voor de 1000 met vishaken....
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn