Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: Prijzen 2e hands materieel  (gelezen 5749 keer)

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Prijzen 2e hands materieel
« Reactie #30 Gepost op: 29 December 2024, 12:47:27 »
Ah... Het is nu in ieder geval zichtbaar, dat bij sommigen, de subjectieve beleving van 'dat wat de gek ervoor geeft ' meer een rol speelt, dan hoe het eigenlijk in elkaar steekt...

Gr. Menno
« Laatst bewerkt op: 29 December 2024, 12:49:04 door Menno 1846. Reden: Txt correctie »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Stefan88

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 29 December 2024, 12:57:54 »
Dat is het hem zeker

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #32 Gepost op: 29 December 2024, 13:07:56 »
Ah... Het is nu in ieder geval zichtbaar, dat bij sommigen, de subjectieve beleving van 'dat wat de gek ervoor geeft ' meer een rol speelt, dan hoe het eigenlijk in elkaar steekt...
Je wil het misschien niet maar dat is hoe het in elkaar steekt. Ik wil je wel eens over de beurs zien lopen als je met die berekening bij de handelaren over de prijs gaat onderhandelen. En vergeet andere verzamelhobby's niet.

Meerdere websites, oa Consumentenbond,
Een PDF over de afschrijvingswaarde van de Consumentenbond, met vrijwel alleen getallen maar net niet bij onze hobby.

Ach ja, ik had een tijdje terug op een bekende veiling website een locje gezien wat vrij zeldzaam is en ik zocht die nog. Er was heel wat interesse voor en uiteindelijk bleef ik met 1 bieder over. De prijs veel te ver opgedreven tot zelfs licht over de nieuwwaarde, echt een bied-oorlog. Ik was achteraf blij dat ik het had verloren.  :angel:
Maar dat is toch niet raar voor een zeldzame loc?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Carl

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 29 December 2024, 13:20:49 »
De prijzen op Marktplaats rijzen idd vaak de pan uit.
Wat ik we weleens afvraag is, dat de kopers klakkeloos hun biedingen verhogen en dan niets meer van zich laten horen als er akkoord gegeven werd.

Dit laatste had ik afgelopen dagen nog, ik had aan gegeven dat ik een exemplaar wilde hebben voor een x prijs inclusief verzenden.
Ik kreeg als antwoordt dat die man al akkoord was gegaan met iemand anders.
Nu kreeg ik gisteren een bericht of ik nog interesse had, omdat de andere niet meer reageerde.

Dus mijn conclusie is dat er heel vaak zomaar mee geboden wordt  :o

Ben

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 29 December 2024, 13:23:15 »

Nu kreeg ik gisteren een bericht of ik nog interesse had, omdat de andere niet meer reageerde.

En toen, alsnog gekocht?

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #35 Gepost op: 29 December 2024, 13:27:25 »
@Rick: Een enkel 'gelimiteerd' model, daargelaten... Lering wil inderdaad, dat die vaak redelijk aan waarde blijven.

Voor al het overige: Tsja... Het zal voor sommigen moeilijk te verkroppen zijn, maar hoe men het ook wendt of keert, alles verliest uiteindelijk een keer zijn (winkel/markt) waarde. Ook bij/in de door ons geliefde hobby wereld. 

Gr. Menno
« Laatst bewerkt op: 29 December 2024, 13:52:22 door Menno 1846. Reden: Txt correctie »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #36 Gepost op: 29 December 2024, 15:06:01 »
De prijzen op Marktplaats rijzen idd vaak de pan uit.
Wat ik we weleens afvraag is, dat de kopers klakkeloos hun biedingen verhogen en dan niets meer van zich laten horen als er akkoord gegeven werd.

Dit laatste had ik afgelopen dagen nog, ik had aan gegeven dat ik een exemplaar wilde hebben voor een x prijs inclusief verzenden.
Ik kreeg als antwoordt dat die man al akkoord was gegaan met iemand anders.

Dus mijn conclusie is dat er heel vaak zomaar mee geboden wordt  :o
Gelukkig is daarvoor tegenwoordig het recensie-systeem echt een uitkomst, want dergelijke types worden dan gemeld als 'komt afspraken niet na' of iets dergelijks: ik heb om die reden wel eens op voorhand al van koop af gezien omdat ik dan eerst de historie van een verkoper naging op basis van die recensies.

Perfect is dat niet, want ik heb ook wel eens een verkoper benaderd met de vraag of het aangeboden artikel nog te koop was, waarop ik dan een vriendelijk antwoord terug kreeg dat hij echt net bezig was de advertentie te verwijderen omdat iemand anders me voor was geweest. Dat bleek ook echt zo te zijn, maar daarna kreeg ik wel gewoon van Marktplaats een verzoek tot recensie 'om te laten weten hoe je het handelen hebt ervaren'. Uh.... ik heb niets gekocht...

En wat betreft bedragen: als je het wil hebben moet je er voor gaan en accepteren dat je soms best veel betaald. Kun je/wil je wachten, dan kan er iets moois op je pad komen zonder dat je daarvoor een enorm bedrag op moet hoesten.

Ik bedoel, ik heb vorig jaar december een platte overwegbel weten te bemachtigen: die werd duurder dan ik wou, maar ja, als je zo'n ding echt wil hebben en een andere 'verzamelaar' (liet uiteindelijk ook niets meer van zich horen nadat hij me nog eens overboden had) biedt ook mee, dan loop je gewoon kans dat iets duurder wordt dan je eigenlijk wil.

Met drie slagboomlampen (gloeilampversie https://studio.youtube.com/video/RG_jAZqhf5w ) had ik denk ik gewoon mazzel: voor 6 tientjes heb ik drie van die dingen weten te bemachtigen. Vooral de laatste leek geen idee te hebben wat 'ie precies verkocht en was daarom goedkoop.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #37 Gepost op: 29 December 2024, 15:16:34 »

Mooi! Je hebt dus toch toegehapt voor de jou geboden prijs? Dat zou dan wel netjes zijn, tenminste zou ik als verkoper fijn vinden. Je bent niks verplicht, weet ik  ;)

Carl

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 29 December 2024, 15:25:41 »
En toen, alsnog gekocht?

Yep, ik heb het bedrag net overgemaakt  ;)

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 29 December 2024, 16:34:05 »
Citaat van: Rick
Je wil het misschien niet maar dat is hoe het in elkaar steekt. Ik wil je wel eens over de beurs zien lopen als je met die berekening bij de handelaren over de prijs gaat onderhandelen.

Jahahahahahaha, dat zou ik een mooie vinden ja. 'Meneer, de consumentenbond zegt toch echt dat uw lok niet meer waard is dan ca. de helft van de nieuwwaarde'.

Waar naat verwezen wordt zij generieke trends die gelden voor specifieke, algemeen verkrijgbare producten waarvoor een brede markt is. Auto's, andere kapitaalgoederen etc. Geen huizen overigens  ;)

Neemt niet weg dat er natuurlijk wel aspecten in zitten die ook gelden voor onze treinen. Maar niet helemaal.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Carl

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 29 December 2024, 16:38:31 »
Yep, ik heb het bedrag net overgemaakt  ;)

Er is toch nog een kink in de kabel gekomen, Ik ben er achter gekomen dat het schaal N was ipv H0.
De verkoper zou het bedrag terug storten, de schaal stond niet vermeld in de advertentie !!

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #41 Gepost op: 29 December 2024, 17:16:51 »
Mooie discussie dit. In het verleden kon je nog wel eens wachten tot een bepaald model in de uitverkoop kwam. Dit is al jaren niet meer (enkele uitzonderingen daargelaten).
Reden is dat veel modellen in beperkte oplages gemaakt worden, en er dan komen er ook vaak geen heruitgaven.

Als je iets echt graag wil, koop het dan direct (want later zal de prijs alleen maar toenemen). Is dat niet het geval dan kan je wachten op een eventuele buitenkans (die misschien nooit komt), of een heruitgave.

Wanneer een andere fabrikant hetzelfde model uitbrengt (zoals bijvoorbeeld de 1000 van Roco en Piko), is dat vaak ook reden dat anderen massaal afstand doen van het in hun ogen mindere model, wat de prijzen drukt.
Grtz!
Tedo

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 29 December 2024, 17:28:17 »
Ja die oplages zijn een ding. Zo heb ik ooit eens een Artitec DE1 'kneus' gekocht voor 99 euro. Veel kneuzigs was er niet aan en omdat er vrij weinig aan te verbouwen viel heb ik hem vrij snel toch weer verkocht. Daar heb ik nog wel eens spijt van gehad want zoveel duiken er niet meer op en zeker niet in die prijscategorie
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #43 Gepost op: 29 December 2024, 17:52:52 »
Moet je eens kijken wat een DE-1 of DE-2 tegenwoordig op marktplaats doet!  :o
Artitec treinmodellen zullen sowieso alleen maar in waarde stijgen en sinds bekend is dat ze geen treinen meer maken in de toekomst al helemaal. Hooguit hun Plan E’s zullen nog betaalbaar blijven, omdat er daar gewoon wel veel van zijn gemaakt (en ook meermaals heruitgegeven zijn).

Wat Catawiki betreft; hier heb ik nog nooit iets kunnen bemachtigen. Altijd overboden, en de uiteindelijke prijzen zijn hoger dan elders (waar dan nog extra veilingkosten overheen komen). Op eBay lukt het sporadisch nog wel eens om wat te scoren voor een leuke prijs. Maar ook daar is het lastiger geworden.
Grtz!
Tedo

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 29 December 2024, 17:59:51 »
Ja, dat ze daarmee zijn gestopt zag ik niet aankomen. Ik heb echt mijn moment gemist  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!