Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: Prijzen 2e hands materieel  (gelezen 5743 keer)

Stefan88

• Offline Offline
Re: Prijzen 2e hands materieel
« Reactie #15 Gepost op: 28 December 2024, 23:01:28 »
Bijzonder voorbeeld zijn de wagens van liliput uit de reichsregierungszug serie
Ik heb ze zelf ook allemaal en sommige ook duur gekocht.
Maar neem die flakwagens waren destijds nog geen 40 in de winkel.
Nu gaan ze voor meer dan 300
En neen dat zijn geen vraagprijzen maar echt betaalde prijzen,

Geduld hebben is vaak het beste.
Zo heb ik ook de gehele serie voor in mijn ogen goede prijzen (maar nog steeds belachelijk tov de destijds winkel prijs)
Wat ik vooral schandalig vind is dat er te dure objecten worden verkocht als nieuw maar verre van nieuw zijn.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #16 Gepost op: 28 December 2024, 23:08:59 »
Als ik zelf als verkoper op de beurs in Houten stond waren boekjes van € 1,00 blijkbaar nog te duur. Daar werd in gebladerd, dan zag ik aan het gezicht van de persoon dat hij het leuk vond, maar toch terug leggen in plaats van kopen.
Dat iemand het niet koopt, wil niet zeggen omdat het te duur is. In dit geval lijkt het me meer een kwestie of je het aan je reeds uitpuilende boekenverzameling wilt toevoegen. Het gaat niet om de prijs, maar: heb je er wat aan, ga je het lezen, wil je er plaats voor maken?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

C-rails

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 29 December 2024, 09:22:13 »
Gek genoeg had ik op MP een aantal zaken staan, die ik beneden de prijzen op de beurs aanbod. En dan nog ver bieden onder die prijs.

Ik heb al eens eerder geschreven, de prijs die je betaald is de waarde van hoe graag je iets wil hebben. Als het het laatste wagonnetje is van een serie, dan betaal je met opgeruimd gemoed meer dan voor een ander. Dat had ik met de Roco wagons met de opschrift 'Kalksteen'. Tijden naar gezocht en dan vind je er zomaar 1 op de beurs. Tja, wel €39,95. En gek genoeg de tweede (volgens NL in model klaarblijkelijk een setje van twee onder hetzelfde Roco-nummer of een tweede batch, dat weet ik niet) een paar dagen op MP. Die wil je dan hebben en dan bied je ook gelijk een bedrag waardoor je bijna zeker weet, dat hij je niet ontglipt.

Hebzucht kan de prijs verhogen. Heb ik in het verleden mij zeer door laten leiden. Heb dingen gekocht waarvan ik met de kennis van nu echt denk: 'Why?' Dus zit er niets anders op, dan het te verkopen. Dan zoek je op het www prijzen op en dan ga je aanbieden onder deze prijzen. Je moet dan wel over een lange adem beschikken, maar een garantie op succes is er niet. Ik had een splinternieuwe loc (nieuwprijs €479) op MP met vraagprijs €300. Onverkoopbaar, dus maar eraf gehaald. Dezelfde loc stond bij een winkel op de website voor €699. Binnen drie weken verkocht.  ::)
Schiet mij dan maar lek. 

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 29 December 2024, 09:38:51 »
Sommige mensen kopen liever in een winkel dan bij een particulier, bijvoorbeeld wegens garantie. De mensen op marktplaats zijn op zoek naar 'koopjes'
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 29 December 2024, 09:47:06 »
Koopjes of iets waar je zonder al teveel bezwaar een verfspuit tegenaan kan zetten, een schroevendraaier of een zaag.

Ik heb mijn leven lang nog nooit het woord garantie gebruikt in relatie tot modelspoor (laat staan er een beroep op gedaan). Te druk met het schenden van de voorwaarden  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #20 Gepost op: 29 December 2024, 10:09:21 »
De mensen op marktplaats zijn op zoek naar 'koopjes'

Is dat zo? Ik zoek primair aan een model, en zoek dan ook op Marktplaats of hoop deze daar tegen te komen. Net als op een beurs.

Dat het fijn zou zijn dat het dan een koopje wordt zou fijn zijn  ;D. Dat dat niet altijd lukt klopt ook, zo ook dat ik wel eens modellen heb laten gaan vanwege een naar mijn mening te hoge vraagprijs.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 29 December 2024, 10:40:10 »
Vandaar de aanhalingstekens. Generaliserend is het kopend publiek per kanaal wel in te delen.

Ik zoek vaak naar knutselobjecten.

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #22 Gepost op: 29 December 2024, 11:01:33 »
Is het item nog erg jong (aantoonbaar, jong tweedehands, tot maximaal drie jaar oud) niet ouder dan enkele maanden, dan mag je op een wat hogere prijs rekenen. Na het eerste jaar is de afschrijving ongeveer 10 procent per jaar, tot een minimum van 30 procent van de nieuwprijs is bereikt. Ook zeker als het item nog gewoon verkrijgbaar is.

In de praktijk van de tweedehands (ouder dan drie jaar, tweedehands soms al derdehands óf ouder) verkoop liggen die percentages anders en blijft de vraagprijs vaak langer rond de 50 procent (of lager) vanaf de nieuwprijs staan. Controleer daarnaast ook áltijd de prijs van vergelijkbare tweedehands producten die op andere online marktplaats-achtige websites worden verkocht.

De prijsstellingen, zijn ook exclusief slijtage, beschadigingen en/of gebruikerssporen. Geef in de advertentie, op websites of in de markt stand ook duidelijk aan, in wat voor status het item zich verkeerd. Ook dit telt mee, in de prijsbepaling voor jouw als verkoper, maar ook voor de potentiële opkoper. Een door jouw geacht top model, kan door één kras al een (flink) stuk minder waard zijn, dan gedacht.

Bij een winkelier zal je altijd wat meer betalen voor tweedehands items. Het is gebruikelijk dat hier een garantie op zit (meestal tussen de drie en zes maanden) en een klein stukje winst percentage.

Voor gelimiteerde en exclusieve edities geldt: Een 'gelimiteerd' model, is een uitzondering. Lering wil, dat deze vaak redelijk aan waarde blijven.

De (geraadpleegde) bronnen: Meerdere websites, oa Consumentenbond, Henselmans (Besparingsdeskundigen, adviseurs) WikiHow, Budgetteers online adviezen e.v.a.

Gr. Menno
« Laatst bewerkt op: 29 December 2024, 14:40:31 door Menno 1846. Reden: Txt correctie & aanpassing »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 29 December 2024, 11:06:58 »
Vaak is het ook verstandig om ook even naar de verkoper te kijken. Op de beurs heb je “gewone winkels”, die meestal voor gewone prijzen verkopen. Niet te duur, maar ook geen echte koopjes. Je hebt ook modelbaanverenigingen. Die hebben als doel om het met elkaar leuk te maken en benodigen geen winstmarge. Alle uren zijn toch hobby uren. Ze verkopen dan ook vaak voor wat lagere prijzen, want het gaat ze niet om de winst. Als ze er maar vanaf zijn. Er zijn op de beurs echter ook handelaren die (voor mijn begrip) veel te hoge prijzen vragen. Die hoeven blijkbaar niet zo nodig van het spulletjes af.

Op MP, EBay en Klein Anzeigen zie je relatief veel artikelen van dat laatste soort handelaren. Dat komt misschien omdat het verkoopkanaal pas kosten rekent als het verkocht wordt. Hetzelfde artikel wordt steeds opnieuw erin gezet, totdat iemand de hoofdprijs betaald. Bij dat soort handelaren probeer ik afstand te houden.

Groet, Aiko

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 29 December 2024, 11:32:17 »
Joh, je kan er allemaal regeltjes op loslaten, maar het is gewoon subjectief

- Wil je het hebben en heb je het geld? Dan koop je het
- Twijfel je of je teveel betaalt? Doen dan wat marktonderzoek. Er staan hier wat voorbeelden.

Ik heb zat gekocht voor hogere prijzen dan de 'markt', gewoon omdat ik het wilde hebben/ omdat ik dan iets compleet had.

Dus beste Paul, vind je het te duur? Lekker laten liggen! Gewoon wachten tot er wat voorbij komt wat wel je smaak is (qua prijs)

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 29 December 2024, 11:35:51 »
Dat laatste inderdaad. Alleen werkt het bij mij vaak zo dat er ineens een project of model in mijn hoofd schiet en dan moet het ook gelijk geregeld worden. Dat helpt niet bij het rustig zoeken  ;D

Het model waar ik deze draad mee begon heb ik overigens inmiddels geregeld via een aardige forummer. Dat is dan weer een aardige opbrengst  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

741230

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 29 December 2024, 11:46:58 »
Ach ja, ik had een tijdje terug op een bekende veiling website een locje gezien wat vrij zeldzaam is en ik zocht die nog. Er was heel wat interesse voor en uiteindelijk bleef ik met 1 bieder over. De prijs veel te ver opgedreven tot zelfs licht over de nieuwwaarde, echt een bied-oorlog. Ik was achteraf blij dat ik het had verloren.  :angel:
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Ben

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 29 December 2024, 11:48:17 »

Voor gelimiteerde en exclusieve edities geldt: De helft van de aanschafprijs plus 15 procent. Berekenings voorbeeld: Uw item kostte in 2005 aanschaf bedrag €599.- dan is de berekening als volgt: €599:2+15% = €344,425 aan verkoopwaarde.

Vergeet het maar. Dat gaat niet op voor modelspoor, het is vraag en aanbod en afschrijving is al helemaal niet van toepassing.

Kijk eens naar een gelimiteerde serie als de NS1500 en laat jou berekening daar eens op los. Dan kom je op ongeveer €150 terwijl die dingen voor €500 weg gaan.
Of kijk naar ICR rijtuigen van LSModels, die gingen zelfs tot 3x over de kop.....

Artitec DE1 en DE2: technisch brakke machines al bij aanschaf laat staan als je er flink mee gereden hebt. Met het grootste gemak gaan ze nu nog voor €300 - 500 de deur uit.

Ik kocht deze maand een NS1302 die ongeveer 15 - 20 jaar oud is. Een net exemplaar komt dan al snel op €170 en dan heb je de zekerheid dat de tandwielen gebroken zijn geweest of dat ze gaan breken. Ik kreeg een PB van een forumgebruiker die naar de prijs vroeg en hij vond het belachelijk. Hij zou het er nooit voor betalen. Mijn antwoord was dat het ding bij mij op m'n baantje rijdt en bij hem waarschijnlijk nooit.

Gr, Ben.

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #28 Gepost op: 29 December 2024, 12:33:34 »
Joh, je kan er allemaal regeltjes op loslaten, maar het is gewoon subjectief

- Wil je het hebben en heb je het geld? Dan koop je het
- Twijfel je of je teveel betaalt? Doen dan wat marktonderzoek. Er staan hier wat voorbeelden.

Ik heb zat gekocht voor hogere prijzen dan de 'markt', gewoon omdat ik het wilde hebben/ omdat ik dan iets compleet had.

Dus beste Paul, vind je het te duur? Lekker laten liggen! Gewoon wachten tot er wat voorbij komt wat wel je smaak is (qua prijs)

Zo is het. Het is gewoon wat de gek er op dat moment voor geeft. En zo af en toe lopen er veel rond ;)

Stefan88

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 29 December 2024, 12:40:02 »
Dat voorbeeld wat ik gaf met die reichsregierungszug is precies wat het is
Wat de gek ervoor geeft en niet veel in omloop.
Ik had er een dubbel die wilde ik ombouwen,
Maar dacht later waarom ga ik een wagen van 36 euro winkelprijs en 180 euro verkoop(huidig) ombouwen
Dus ik zette hem online op gewoon bieden .
Ik weet niet welke berekening ik moet gebruiken maar hij is verkocht voor 221 euro (inclusief verzendkosten naar Italië)
Ondanks ik weet dat ze zo duur verkocht worden was ook ik stom verbaasd (ergens ook wel blij natuurlijk)
Ik hoopte mijn aanschaf prijs van zo een 90 euro eruit te halen maar de prijs bleef oplopen.

Nu zoek ik zelf 2 ovaalramers epoche 2 die zijn nergens te vinden .
Pas ergens een te koop maar ging weg voor 132 euro .