Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
Vandaag om 17:05:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 16:49:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:39:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:43:59
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 15:33:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:30:13
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Overstap naar HTM door Jelmer
Vandaag om 15:12:10
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 14:50:15
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:43:10
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:39:13
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:54:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
  

Auteur Topic: Witte randen van de buffers van Duitse stoomlocs  (gelezen 5759 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1311
  • Klaar voor vertrek
Witte randen van de buffers van Duitse stoomlocs
« Gepost op: 18 December 2024, 23:20:18 »
Zoals in mijn profielfoto te zien is, heb ik ooit besloten de randen van de buffers van mijn stoomlocomotieven wit te schilderen. want dat gebeurde in het echt ook. Ik neem aan om de zichtbaarheid te verhogen, voor verkeer op overwegen of voor rangeerders misschien?

Maar het werd in het echt niet consequent gedaan, zo leid ik af uit foto’s. Weet iemand of daar regels voor waren?
« Laatst bewerkt op: 20 December 2024, 00:13:53 door Ferdinand Bogman. Reden: Titel aangepast om te kunnen uitweiden :-) »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1313
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Witte randen van de buffers van DB-stoomlocs
« Reactie #1 Gepost op: 18 December 2024, 23:32:47 »
Of ik het juist herrinner weet ik niet zo 123, maar dacht het met WOII te maken had, omdat lantaarns afgeschermd werden. Meen dat eens gelezen te hebben, maar geen garantie dus.

Hopelijk weet iemand of dat klopt.

Mvg Koen

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4057
Re: Witte randen van de buffers van DB-stoomlocs
« Reactie #2 Gepost op: 19 December 2024, 06:37:23 »
Kijk naar foto’s van de jaren waarin je jouw tijdperk plaatst. Wil je hardwerkende machines in tijdperk 3 of 4 laat het dan maar zitten, kijk hier. Wil je museummachines, dan heb je kans dat ze er wel op zitten.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1311
  • Klaar voor vertrek
Re: Witte randen van de buffers van DB-stoomlocs
« Reactie #3 Gepost op: 19 December 2024, 08:13:47 »
Bedankt voor de link, dat levert in ieder geval weer veel kijkplezier op! Ik zal er op een later moment nog eens goed voor gaan zitten.

Bij het bladeren door die pagina is mijn eerste indruk dat stoomlocomotieven zelden een witte rand aan hun buffers hadden. Als ik doorklik naar de pagina “Tief im Westen”, dan zie ik het al iets vaker. Niet alleen bij een P8, maar ook bij een BR 94, 65, een 01 en een 01.10 (alleen de linkerbuffer, dat mag ook blijkbaar  :)).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Witte randen van de buffers van DB-stoomlocs
« Reactie #4 Gepost op: 19 December 2024, 08:35:20 »
Ik heb op jijbuis deze video met uitleg gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=l7ZcCiE4_fs
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5018
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Witte randen van de buffers van DB-stoomlocs
« Reactie #5 Gepost op: 19 December 2024, 19:32:38 »
Wat ook speelt: de witte rand is ook niet altijd even duidelijk zichtbaar... :)
https://www.nicospilt.com/rest/RvdR19720213_166.JPG
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

GerardvV

  • Online Online
  • Berichten: 3841
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Witte randen van de buffers van DB-stoomlocs
« Reactie #6 Gepost op: 19 December 2024, 22:47:17 »
In 1973 kwamen ze nog sporadisch voor;
740806 06-19a Rheine (DE) by Gerard van Vliet, on Flickr

730700 05-31a Rheine (DE) by Gerard van Vliet, on Flickr
DB 012 077 waternemen,
Bw. Rheine,
juli 1973.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4057
Re: Witte randen van de buffers van DB-stoomlocs
« Reactie #7 Gepost op: 19 December 2024, 23:06:20 »
In 1971 had de 012 100 geen ringen (en niet zo’n belachelijke nummerplaat) zie bij Ulrich Budde https://www.bundesbahnzeit.de/seite.php?id=463
Die ringen werden er vaak opgezet voor speciale ritten in de eindtijd van stoom in een valse gedachte dat het zo hoorde, terwijl de meeste tijd die dingen er niet opzaten. Vereftelingisering

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5018
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Witte randen van de buffers van DB-stoomlocs
« Reactie #8 Gepost op: 19 December 2024, 23:09:45 »
Vereftelingisering

Geweldig woord :D

Naar mijn idee werden tegen het einde van het stoomtijdperk om nostalgische (?) redenen sommige loks overdreven veel 'versierd' met witte bufferringen, maar ook witte handgrepen, sierlijnen, tp III nummers, etc  :-X
« Laatst bewerkt op: 19 December 2024, 23:24:59 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1311
  • Klaar voor vertrek
Re: Witte randen van de buffers van Duitse stoomlocs
« Reactie #9 Gepost op: 20 December 2024, 00:14:04 »
Mijn vraag levert in ieder geval weer mooie plaatjes op!

Niemand gaat in op het filmpje dat dh3201 gevonden heeft. Daar wordt de theorie herhaald die Koen in zijn eerste reactie al noemde, namelijk dat het iets te maken zou hebben met de Tweede Wereldoorlog. Omdat frontseinen verduisterd moesten worden kregen de buffers witte randen om de locomotief toch nog een beetje zichtbaar te houden. Na de Tweede Wereldoorlog zou het vrij willekeurig volgehouden zijn door personeel, ondanks dat de DB in 1963 besloot dat het niet meer hoefde. Maar ook exemplaren van nieuwere locomotieven zoals de E10 en de V200 zouden ze hebben.
Er wordt niet bij gezegd waar het hele verhaal op gebaseerd is.

Om de vraag een beetje uit te breiden: ik kwam erop toen ik buffers zocht voor mijn BR 64 van Roco. Voor de Oost-Duitse variant leveren ze buffers met witte ringen! Dat suggereert dat het in Oost Duitsland gebruikelijker was?

En zegt het nog iets dat het alleen bij locomotieven gedaan werd, niet bij treinstellen?
« Laatst bewerkt op: 20 December 2024, 08:51:10 door Ferdinand Bogman. Reden: Linkje toegevoegd »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Witte randen van de buffers van Duitse stoomlocs
« Reactie #10 Gepost op: 20 December 2024, 00:16:07 »
Treinstellen hebben geen buffers :p?

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5018
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Witte randen van de buffers van Duitse stoomlocs
« Reactie #11 Gepost op: 20 December 2024, 00:25:11 »
De Duitse versie van dit draadje, noemt inderdaad ook verduistering/WO2 als initiele reden:
https://www.stummiforum.de/t90328f35-wei-e-Ringe-um-den-Puffer.html
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1313
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Witte randen van de buffers van Duitse stoomlocs
« Reactie #12 Gepost op: 20 December 2024, 06:11:18 »
Toch mooi dat ik nog niet helemaal vergeetachtig blijk te zijn! Lees daar (je duitse link) ook dat ook de pufferbohlen?, en de waterkast bij tenderlocs in WOII wit omrand werden.

Dat dit niet bij alle locs voorkwam, wijten ze op het duitse forum eraan, dat er geen verplicht voorschrift was hiervoor. Het was de keuze van de maatschappij om dit wel of niet toe te passen. Vandaar de willekeur.

Mvg Koen


741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1980
Re: Witte randen van de buffers van Duitse stoomlocs
« Reactie #13 Gepost op: 20 December 2024, 07:22:07 »


Om de vraag een beetje uit te breiden: ik kwam erop toen ik buffers zocht voor mijn BR 64 van Roco. Voor de Oost-Duitse variant leveren ze buffers met witte ringen! Dat suggereert dat het in Oost Duitsland gebruikelijker was?

En zegt het nog iets dat het alleen bij locomotieven gedaan werd, niet bij treinstellen?

Goede vraag, ik heb die witte randen wel gezien maar verhaal erachter ken ik niet. Ik denk misschien dat het mogelijk is dat sommigen vinden dat ze erop horen en anderen juist weer niet, net als whitewall banden op een klassieke auto.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re: Witte randen van de buffers van Duitse stoomlocs
« Reactie #14 Gepost op: 20 December 2024, 07:22:40 »
Treinstellen hebben geen buffers :p?
Deze wel en deze hier zelfs met wit randje.  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.