Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 14:42:31
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07

Auteur Topic: Ervaringen met de verschillende kortkoppelingen  (gelezen 2377 keer)

C-rails

• Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #30 Gepost op: 14 December 2024, 17:24:12 »
Wel fors prijsverschil. Fleischmann beugel is €3,10 en de Roco in hoogte verstelbare universeel koppeling €1,72.

TonM

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 14 December 2024, 17:25:04 »
Dan zijn er nog magneetjes. Daar is wat van te koop, maar dan gaat het meteen weer over stroomvoerend en dat wil ik helemaal niet. Ik denk meer aan Brio en Lego. Tegen elkaar rollen en klik. Er zijn semi-hobbyisten die 3D geprinte stukjes plastic aanbieden. Maar dat is me te vaag, ik wil gewoon een 'echte' firma waar je 10, of 5, of 13 koppelingen kan bestellen en die een website heeft en die, onafhankelijk van de verjaardag van een kleinkind of tante, reageert op een zakelijk voorstel.

Dat bestaat gewoon hoor. Hier bijvoorbeeld of hier.

Grtz, Ton

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
« Reactie #32 Gepost op: 14 December 2024, 17:34:24 »
Zelf ben ik ook erg tevreden over de profi koppelingen. ook vroeger toen mijn modelbanen wat minder "strak" lagen.

Nu ben ik zelf niet van het rangeren, wat dat betreft zou ik universeelkoppeling van Roco aanschaffen.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 14 December 2024, 17:39:47 »
Bij de in hoogte verstelbare koppelingen van Roco heb ik meermalen meegemaakt, dat de zwaluwstaart (zwarte deel) waar de schuivende koppelingskop (grijze deel) in zit, breken.
De kop blijft dan niet meer in de zwaluwstaart zitten. In dit geval of verlijmen met secondelijm of vervangen totdat ook deze weer breekt...

Wat betreft de eerste generatie Roco kortkoppelingen: voor deze bestond er eveneens een ontkoppelrail met een soort geleiderichels ervoor zorgden dat de puntjes aan de onderzijde van de koppeling de "vinnen" naar buiten bogen. Deze koppelingen hadden geen voorontkoppeling, dus als je verder duwde zaten ze weer vast. Bovendien waren de ontkoppelrails alleen voor de Roco kortkoppeling van de 1e generatie.

De "standaard" ontkoppelrail waarbij er een soort beugel of plaat naar boven komt werkt voor vrijwel alle koppelingen: standaard beugel, Marklin kk en relex, Roco universal en kk 2e generatie, fleischmann profi en valhaken. voorontkoppeling werkt alleen als terugvallen wordt verhinderd.

Zelf gebruik ik vooral de 2e generatie Roco kk voor personenrijtuigen en de universal koppelingen voor goederenwagens. Locs hebben vaak van elk een. Stoomlocs afhankelijk waarvoor ze het meest gebruikt worden. Ook sommige wagens of rijtuigen die voor beide worden gebruikt zijn halfom (bv Gs in personentrein). Verder worden "restanten" gebruikt voor vaste stammen zoals 3yg-paren e.d. Bijkomend voordeel is dat de wc-ramen dan automatisch goed zitten.
Oudere modellen zijn nog met oude beugelkoppelingen.

« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 17:45:34 door grossraumwagen »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 14 December 2024, 17:40:42 »
Ik zou het liefste een beugel koppeling willen met zo'n Märklin lipje tbv voor ontkoppeling die een slag kleiner zijn dan de huidige beugel koppeling

En anders nog kortere tensionlocks. Ik zie alleen niet hoe je die Met voor ontkoppeling zou moeten maken  ::)

Ik heb die ooit gemeten dat de hornby tensionlocks 6mm korter koppelde dan de beugel koppelingen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ceuleer

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 14 December 2024, 20:43:21 »
Kunnen profi koppelingen automatisch ontkoppeld worden? (nodig bij rangeren)

Fleischmann heeft de elektrische ontkoppelbare Profi koppelingen.

Wanneer je bv. alleen de loc wil rangeren en een volledige sleep wil aan of ontkoppelen, dan zet je zo aan één of twee kanten van de loc deze koppeling.
Hier een filmpje hoe het bij mij werkt.

<a href="https://www.youtube.com/v/WnubF5G7nis" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/WnubF5G7nis</a>

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #36 Gepost op: 14 December 2024, 21:00:42 »
Werkt leuk in dat filmpje...
Maar dan heb ik ook een filmpje van de Roco Universal koppeling, met een magneetje eronder geplakt. Ontkoppelen à la Kadee

<a href="https://www.youtube.com/v/Mi76jQdSNgQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Mi76jQdSNgQ</a>
https://youtu.be/Mi76jQdSNgQ

Het idee is niet van mezelf, maar van Juroen...

Groeten,
Jos

MichielB

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 14 December 2024, 21:52:54 »
Heb even twee foto’s gemaakt van Brawa ketelwagens. Onderstaand met Roco universal koppeling. Werkt prima, ook met rangeren, maar vind het nogal lomp ogen, zeker bij wat kleinere twee-assige wagons.

Onderstaand met Roco kortkoppelingen. Oogt aanzienlijk ‘luchtiger’, maar met (ont)koppelen lastiger.

Alle rijtuigen koppel ik sowieso met de Roco kortkoppelingen, voor goederenwagens heb ik nog geen definitieve keuze gemaakt.
Groet!
Michiel.

Ben

• Offline Offline
Re: Koppelingen, welke?
« Reactie #38 Gepost op: 15 December 2024, 10:11:32 »
Krois digitale koppeling op een Bakkie, in combinatie met Roco Universeel koppeling:

<a href="https://www.youtube.com/v/RnjsHL58y4A" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/RnjsHL58y4A</a>

Roco fabriekskoppeling op de Sik, ook weer met Roco Universeel koppeling:

<a href="https://www.youtube.com/v/D5wbpzU8_9I" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/D5wbpzU8_9I</a>

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 15 December 2024, 10:48:17 »
Het probleem met allemaal die kortkoppeling dingen is dat ze in een boog nauwelijks willen koppelen.
Daarom worden bij de fremo ook die Fleischmann beugelkoppelingen gebruikt, dan heb je dat niet. Of de oeroude marklin relex. Dan heb je ook gelijk voorontkoppeling.
Wil je toch kortkoppelingen dan zou ik de nieuwe marklin of de roco universal nemen. Ik vind de nieuwe marklin net wat sierlijker en iets gemakkelijker koppelen dan de roco.

Bart

hmmglaser

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 15 December 2024, 11:46:46 »
Het is naar mijn idee heel simpel er bestaat geen ideale koppeling, heb zelf diverse merken gehad en elke heeft zo zijn voor en nadelen!
Dus welke de beste voor jou is, ja dat kun je alleen zelf bepalen.
Wat ik zelf doe, maak een proef baantje vlak en met heling en ga testen.
Mvg Mark

Scratchbuilt

• Offline Offline
Re: Ervaringen met de verschillende kortkoppelingen
« Reactie #41 Gepost op: 15 December 2024, 13:12:31 »
Ik zit wat te surfen en kom dit tegen bij tante Ali: 12 Stuks Modeltreinen Ho Schaal 1:87 Nem362 Eu Koppelingen Koppelingen Knokkel Diy Haken Hp38

(Beter zelf even googlen want de link is heeeeel lang....)

Maar: is dit niet een Kadee? Of is dit weer wat anders?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
Grt, Ronald.

C-rails

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 15 December 2024, 13:24:06 »
Ik wil bij deze iedereen hartelijk danken voor de input, die jullie mij hebben gegeven. Het heeft mij duidelijk gemaakt, dat ik het beste kan gaan voor de universele koppelingen van Roco, aangezien deze het best geschikt zijn voor het doel van mijn baan.  (y)
De filmpjes waren zeer illustratief en zouden - wat mij betreft - toegevoegd mogen worden aan de wiki.

Voor mij eindigt nu dit topic, mede door het wijzigen van de titel, waardoor het niet meer voelt als mijn topic.

Iedereen fijne feestdagen alvast. Geniet met je dierbaren en koester dierbare herinneringen aan hun, die er niet (meer) bij kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2024, 16:06:53 door Cor--24 »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #44 Gepost op: 15 December 2024, 13:29:20 »
Maar: is dit niet een Kadee? Of is dit weer wat anders?
Lijkt heel erg op Kadee. Maar ik kan niet zien of ze echt zijn of namaak.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.