Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 14:57:56
NS 6100 van GM&S door prutser
Vandaag om 14:53:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Robert vh Prutsert
Vandaag om 14:30:45
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:26:36
Minder wissels door henk
Vandaag om 14:17:00
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 12:57:16
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door odaoda
Vandaag om 12:48:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
NS 8400 van Werps door Dave.......
Vandaag om 11:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:08
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door bollen neus
Vandaag om 10:42:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 09:09:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
31 August 2025, 20:21:52
  

Auteur Topic: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik  (gelezen 3340 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Gepost op: 13 December 2024, 18:44:49 »
Dus... Ik heb voor een aantal samenstellingen een trainsafe travel staan. En met 2,40 gaan daar 7 303mm rijtuigen en een lok in. Mooie oplossing, wat prijzig, maar okee. Gemak kost ook wat. Echter, dat is voor een vaste stam, zoals een Railjet of een treinstel, prima geschikt, maar voor lossere samenstellingen minder. Zo'n railjet is ook heel geschikt voor een vaste elektrische koppeling en laat ze die nou toevallig hebben. ;D
Nou heb ik echter plannen om ook andere treinen aan te gaan pakken, bijvoorbeeld de Piko IC rijtuigen zoals ze over de Brenner reden... Met 9 rijtuigen dus. Een trainsafe van 2,40 is al aardig onhandig, maar nog wel handelbaar... Een 3 meter zou nog een grotere uitdaging worden, zo niet onhandelbaar. Ding moet dus gedeeld worden, zodat de trein mooi in een kistje kan.

Nu de vraag: Wat is een goede, makkelijk in gebruik zijnde stroomvoerende koppeling? Bij voorkeur 2-polig en als het even kan ook geen 40 euro per setje.
Ik heb de viessmans geprobeerd op een stammetje Rotlingen, maar daar word ik nog niet echt gelukkig van. Een koppeling brak binnen no-time af, je moet hard koppelen en behoorlijk je best doen met ontkoppelen. Na een aantal keer koppelen/ontkoppelen lijkt het ook alsof het contact wat minder wordt.

Dank alvast!
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #1 Gepost op: 13 December 2024, 18:47:19 »
Mijns inziens moet je naar magnetische stroomvoerende koppelingen. Ik heb diverse "normale" stroomvoerende koppelingen geprobeerd, maar resultaat is steeds bedroevend slecht.
Als hadden komt, is hebben te laat!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #2 Gepost op: 13 December 2024, 20:08:00 »
Eens, de magnetische koppelingen zijn een ideale combinatie van gemakkelijk (ont)koppelen en toch uitstekende elektrische verbinding.
Ik heb veel Almrose in gebruik.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67067.0

Tegenwoordig ook in Nederland te koop.
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop2/artlist?text=Almrose

Andere merken hebben zoiets ondertussen ook, maar dan ontbreekt de borgingspin altijd. Ik heb ze allemaal geprobeerd en zonder pin kan het elektrisch contact bij het ingaan van een boog eventjes worden verbroken.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 08:00:06 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5382
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #3 Gepost op: 13 December 2024, 20:11:44 »
Ik heb ook een aantal treinen met Almrose. Ik kan Henks opmerking alleen maar onderschrijven. Perfecte koppelingen die je makkelijk koppelt / ontkoppelt, maar tijdens het rijden niet loslaten en de stroomdoorgave werkt perfect.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #4 Gepost op: 13 December 2024, 20:54:31 »
Het Franse Ree Modeles heeft ook zoiets.
Ik heb ze in gebruik en zs bevallen me prima.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7208
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #5 Gepost op: 13 December 2024, 22:04:07 »
Nighttrain1 maakt magnetische stroom doorvoerende koppelingen

Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 08:50:26 door Martijn193 »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #6 Gepost op: 14 December 2024, 00:00:21 »
Ik heb ze van Piko, werken goed.
Stevig, koppelen redelijk kort, werkt met trek/duw èn je kan ze met de niet stroomdoorvoerende koppeling koppelen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 693
  • Confusius zei het al.
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #7 Gepost op: 14 December 2024, 07:23:02 »
Het nadeel van de meeste magneetkoppelingen is dat de magneten naast elkaar geplaatst zijn. dat betekent dat je moet opletten dat de wagons altijd in dezelfde richting gekoppeld worden. Draai je er één om heb je kortsluiting. Dat probleem krijg je niet wanneer de magneten boven elkaar geplaatst zouden zijn maar dan wordt het geheel te hoog. Ook met de Viessmann en Piko koppelingen bestaat dat probleem niet. Met de Viesmann koppelingen heb ik hetzelfde probleem als eerder genoemd. De contacten breken spontaan af. Dat is geen goede zaak, die dingen zijn duur zat maar niet duurzaam.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #8 Gepost op: 14 December 2024, 07:49:47 »
 ???
Ik gebruik de koppelingen om de stroomafname in een trein door te koppelen en dan kan je de rijtuigen naar hartelust omdraaien zonder sluiting te veroorzaken. De polariteit van de koppelingen wisselt immers tegelijk met de verandering in polariteit van de stroomafname.

Laurent wil trouwens alleen maar twee treindelen koppelen. Dan valt er niks te draaien neem ik aan.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 11:40:30 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #9 Gepost op: 14 December 2024, 09:57:46 »
Het nadeel van de meeste magneetkoppelingen is dat de magneten naast elkaar geplaatst zijn. dat betekent dat je moet opletten dat de wagons altijd in dezelfde richting gekoppeld worden. Draai je er één om heb je kortsluiting.
Inderdaad, de magneten zijn naast elkaar geplaatst. Maar dat je de wagons moet omdraaien om (geen) kortsluiting te krijgen is onzin. De magneten zijn immers steeds zo geplaatst dat dit onmogelijk is.
In de koppeling zit de ene magneet gepoold Noord/zuid, de andere zuid/noord
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 10:11:52 door schipcas »
Als hadden komt, is hebben te laat!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26759
    • Pagina van klaas
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #10 Gepost op: 14 December 2024, 10:52:49 »
Henk Lobomotion: wat jij vertelt is precies het tegenovergestelde van de werkelijkheid. Bij magneten boven elkaar krijg je juist kortsluiting als je een rijtuig omdraait. En je krijgt bij de magneten noord-zuid problemen.
De magneten moeten naast elkaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #11 Gepost op: 14 December 2024, 11:22:37 »
Geen idee of er ook slimmerikken zijn in H0 maar in N kan je 3d geprinte koppelingen kopen waar je een magneetje in moet plakken en inden gewenst een draadje en dat voor de prijs van € 20,-- voor 20 koppelingen inclusief magneetjes. ;D

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6264
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #12 Gepost op: 14 December 2024, 12:01:09 »
Kortsluiting bij de genoemde magneet koppelingen zou volgens mij wel kunnen maar alleen als meerdere rujtuigen in de samenstelling voorzien zijn stroomafnemende assen.
Dat moet je dus gewoon niet doen (en dan zou je ook geen stroomvoerende koppelingen nodig hebben).

Ben zelf meer van stroomafname per rijtuig, zijn ze meteen ook allemaal gedetecteerd. Nadeel is alleen dat elk rijtuig een functiedecoder moet hebben mocht je de verlichting willen schakelen.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #13 Gepost op: 14 December 2024, 12:16:57 »
Nee, ook dan niet. Als eerder uitgelegd, bij draaien wisselt de polariteit van de stroomafname tegelijk met de polariteit van de koppelingen. Niks aan de hand. En dat is geen theorie. Die ICR-trein in mijn verwijzing naar het door mij gestarte draadje over Almrose heeft stroomafname in alle rijtuigen en die stroomafname is doorgekoppeld. Ik kan naar hartelust de rijtuigen draaien.

Juist met de genoemde koppelingen van Viessmann, eigenlijk Tams, gebaseerd op de Profikoppeling moet je uitkijken. Daar zitten de contacten inderdaad verticaal, maar de draden toch naast de koppelingen. Die draden worden kruislings elektrisch met elkaar verbonden. Dat moet je even in de gaten houden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26759
    • Pagina van klaas
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #14 Gepost op: 14 December 2024, 12:18:05 »
Als je consequent de wielen aan de linkerkant verbindt met de magneten aan de linkerkant, en de wielen aan de rechterkant met de magneten aan de rechterkant, dan kun je geen kortsluiting krijgen als je een rijtuig omdraait.
Links wordt dan rechts en rechts wordt links.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.