Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
Vandaag om 22:56:15
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:55:48
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 22:54:18
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 22:28:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:26:34
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:23
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:08:04
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Joz
Vandaag om 21:23:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
Vandaag om 21:13:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:03:15
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
Vandaag om 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
Vandaag om 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
  

Auteur Topic: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik  (gelezen 3247 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Gepost op: 13 December 2024, 18:44:49 »
Dus... Ik heb voor een aantal samenstellingen een trainsafe travel staan. En met 2,40 gaan daar 7 303mm rijtuigen en een lok in. Mooie oplossing, wat prijzig, maar okee. Gemak kost ook wat. Echter, dat is voor een vaste stam, zoals een Railjet of een treinstel, prima geschikt, maar voor lossere samenstellingen minder. Zo'n railjet is ook heel geschikt voor een vaste elektrische koppeling en laat ze die nou toevallig hebben. ;D
Nou heb ik echter plannen om ook andere treinen aan te gaan pakken, bijvoorbeeld de Piko IC rijtuigen zoals ze over de Brenner reden... Met 9 rijtuigen dus. Een trainsafe van 2,40 is al aardig onhandig, maar nog wel handelbaar... Een 3 meter zou nog een grotere uitdaging worden, zo niet onhandelbaar. Ding moet dus gedeeld worden, zodat de trein mooi in een kistje kan.

Nu de vraag: Wat is een goede, makkelijk in gebruik zijnde stroomvoerende koppeling? Bij voorkeur 2-polig en als het even kan ook geen 40 euro per setje.
Ik heb de viessmans geprobeerd op een stammetje Rotlingen, maar daar word ik nog niet echt gelukkig van. Een koppeling brak binnen no-time af, je moet hard koppelen en behoorlijk je best doen met ontkoppelen. Na een aantal keer koppelen/ontkoppelen lijkt het ook alsof het contact wat minder wordt.

Dank alvast!
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #1 Gepost op: 13 December 2024, 18:47:19 »
Mijns inziens moet je naar magnetische stroomvoerende koppelingen. Ik heb diverse "normale" stroomvoerende koppelingen geprobeerd, maar resultaat is steeds bedroevend slecht.
Als hadden komt, is hebben te laat!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22526
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #2 Gepost op: 13 December 2024, 20:08:00 »
Eens, de magnetische koppelingen zijn een ideale combinatie van gemakkelijk (ont)koppelen en toch uitstekende elektrische verbinding.
Ik heb veel Almrose in gebruik.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67067.0

Tegenwoordig ook in Nederland te koop.
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop2/artlist?text=Almrose

Andere merken hebben zoiets ondertussen ook, maar dan ontbreekt de borgingspin altijd. Ik heb ze allemaal geprobeerd en zonder pin kan het elektrisch contact bij het ingaan van een boog eventjes worden verbroken.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 08:00:06 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #3 Gepost op: 13 December 2024, 20:11:44 »
Ik heb ook een aantal treinen met Almrose. Ik kan Henks opmerking alleen maar onderschrijven. Perfecte koppelingen die je makkelijk koppelt / ontkoppelt, maar tijdens het rijden niet loslaten en de stroomdoorgave werkt perfect.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #4 Gepost op: 13 December 2024, 20:54:31 »
Het Franse Ree Modeles heeft ook zoiets.
Ik heb ze in gebruik en zs bevallen me prima.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7148
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #5 Gepost op: 13 December 2024, 22:04:07 »
Nighttrain1 maakt magnetische stroom doorvoerende koppelingen

Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 08:50:26 door Martijn193 »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4406
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #6 Gepost op: 14 December 2024, 00:00:21 »
Ik heb ze van Piko, werken goed.
Stevig, koppelen redelijk kort, werkt met trek/duw èn je kan ze met de niet stroomdoorvoerende koppeling koppelen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
  • Confusius zei het al.
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #7 Gepost op: 14 December 2024, 07:23:02 »
Het nadeel van de meeste magneetkoppelingen is dat de magneten naast elkaar geplaatst zijn. dat betekent dat je moet opletten dat de wagons altijd in dezelfde richting gekoppeld worden. Draai je er één om heb je kortsluiting. Dat probleem krijg je niet wanneer de magneten boven elkaar geplaatst zouden zijn maar dan wordt het geheel te hoog. Ook met de Viessmann en Piko koppelingen bestaat dat probleem niet. Met de Viesmann koppelingen heb ik hetzelfde probleem als eerder genoemd. De contacten breken spontaan af. Dat is geen goede zaak, die dingen zijn duur zat maar niet duurzaam.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22526
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #8 Gepost op: 14 December 2024, 07:49:47 »
 ???
Ik gebruik de koppelingen om de stroomafname in een trein door te koppelen en dan kan je de rijtuigen naar hartelust omdraaien zonder sluiting te veroorzaken. De polariteit van de koppelingen wisselt immers tegelijk met de verandering in polariteit van de stroomafname.

Laurent wil trouwens alleen maar twee treindelen koppelen. Dan valt er niks te draaien neem ik aan.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 11:40:30 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #9 Gepost op: 14 December 2024, 09:57:46 »
Het nadeel van de meeste magneetkoppelingen is dat de magneten naast elkaar geplaatst zijn. dat betekent dat je moet opletten dat de wagons altijd in dezelfde richting gekoppeld worden. Draai je er één om heb je kortsluiting.
Inderdaad, de magneten zijn naast elkaar geplaatst. Maar dat je de wagons moet omdraaien om (geen) kortsluiting te krijgen is onzin. De magneten zijn immers steeds zo geplaatst dat dit onmogelijk is.
In de koppeling zit de ene magneet gepoold Noord/zuid, de andere zuid/noord
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 10:11:52 door schipcas »
Als hadden komt, is hebben te laat!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26706
    • Pagina van klaas
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #10 Gepost op: 14 December 2024, 10:52:49 »
Henk Lobomotion: wat jij vertelt is precies het tegenovergestelde van de werkelijkheid. Bij magneten boven elkaar krijg je juist kortsluiting als je een rijtuig omdraait. En je krijgt bij de magneten noord-zuid problemen.
De magneten moeten naast elkaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #11 Gepost op: 14 December 2024, 11:22:37 »
Geen idee of er ook slimmerikken zijn in H0 maar in N kan je 3d geprinte koppelingen kopen waar je een magneetje in moet plakken en inden gewenst een draadje en dat voor de prijs van € 20,-- voor 20 koppelingen inclusief magneetjes. ;D

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6200
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #12 Gepost op: 14 December 2024, 12:01:09 »
Kortsluiting bij de genoemde magneet koppelingen zou volgens mij wel kunnen maar alleen als meerdere rujtuigen in de samenstelling voorzien zijn stroomafnemende assen.
Dat moet je dus gewoon niet doen (en dan zou je ook geen stroomvoerende koppelingen nodig hebben).

Ben zelf meer van stroomafname per rijtuig, zijn ze meteen ook allemaal gedetecteerd. Nadeel is alleen dat elk rijtuig een functiedecoder moet hebben mocht je de verlichting willen schakelen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22526
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #13 Gepost op: 14 December 2024, 12:16:57 »
Nee, ook dan niet. Als eerder uitgelegd, bij draaien wisselt de polariteit van de stroomafname tegelijk met de polariteit van de koppelingen. Niks aan de hand. En dat is geen theorie. Die ICR-trein in mijn verwijzing naar het door mij gestarte draadje over Almrose heeft stroomafname in alle rijtuigen en die stroomafname is doorgekoppeld. Ik kan naar hartelust de rijtuigen draaien.

Juist met de genoemde koppelingen van Viessmann, eigenlijk Tams, gebaseerd op de Profikoppeling moet je uitkijken. Daar zitten de contacten inderdaad verticaal, maar de draden toch naast de koppelingen. Die draden worden kruislings elektrisch met elkaar verbonden. Dat moet je even in de gaten houden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26706
    • Pagina van klaas
Re: Welke stroomvoerende koppeling voor makkelijk gebruik
« Reactie #14 Gepost op: 14 December 2024, 12:18:05 »
Als je consequent de wielen aan de linkerkant verbindt met de magneten aan de linkerkant, en de wielen aan de rechterkant met de magneten aan de rechterkant, dan kun je geen kortsluiting krijgen als je een rijtuig omdraait.
Links wordt dan rechts en rechts wordt links.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.