Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 16:04:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:03:22
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 15:42:08
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 14:59:53
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51

Auteur Topic: Gebruik maken van blokken  (gelezen 1074 keer)

Mugsmokkel

• Offline Offline
Gebruik maken van blokken
« Gepost op: 12 December 2024, 21:02:19 »
    Ik ben nog wat aan het experimenteren voordat ik de definitieve baan ga opbouwen.
    Mijn uiteindelijke baan zal uit meerdere niveaus gaan bestaan en ik ben nu aan het kijken hoe ik eea werkend kan krijgen en of ik eea goed begrijp.
    Ik heb vroeger een vrij simpele analoge baan gehad maar stap nu over naar digitaal.

Mijn niveau-0 gaat er ongeveer als onderstaand uitzien.

Mijn vraag gaat met name over de opstelsporen en dan met name het rode spoorgedeelte. De andere opstelsporen zullen identiek uitgevoerd worden.
Ik heb hierbij 1 raillengte geïsoleerd aan 1 zijde. Voor en achter deze isolatie heb ik een extra voedingsdraad voorzien.
Vanaf de geïsoleerde railzijde gaat een draad naar een Roco 10819 detector.

* Is mijn aanname correct en kan ik hierdoor via de centrale uiteindelijk zien dat dit spoor 'bezet' is?[/li][/list]
* Moet ik de geïsoleerde rail aan het begin plaatsen meteen na de wissel of kan dit ook elders op het rode spoor?
* Geeft de decoder ook aan als het spoor weer vrij is of moet ik hier nog iets anders voor inregelen/organiseren?

Algemene vraag: kan ik binnen het forum ook zoeken? ik neem aan dat bovenstaande al vaker in het forum besproken is.

« Laatst bewerkt op: 12 December 2024, 23:04:29 door Reinout van Rees. Reden: Hoofdletter »

bask185

• Offline Offline
Re: gebruik maken van blokken
« Reactie #1 Gepost op: 12 December 2024, 21:29:21 »
Citaat
Algemene vraag: kan ik binnen het forum ook zoeken? ik neem aan dat bovenstaande al vaker in het forum besproken is.
Deels wel, je kan gewoon in google een zoekterm zoeken zoals "blokken Rocrail" en dan er achter tikken site:beneluxspoor.net. Dat forceert google te zoeken op bnls.

Citaat
Geeft de decoder ook aan als het spoor weer vrij is
Ja, als de trein er van af rijdt, komt het spoor vrij.

Citaat
* Moet ik de geïsoleerde rail aan het begin plaatsen meteen na de wissel of kan dit ook elders op het rode spoor?
Je kan beter het gehele spoor detecteren. Als je een goederentrein daar neerzet en de loc valt buiten de detectie, dan wordt je trein niet gezien.

Je kan ook het einde van het spoor pakken, dan weet je ook meteen dat de trein binnen is en vrij van de wissels. Maar de wagon of loc moet wel stroom verbruiken, een kaal wagonnetje wordt niet gezien. Dit is waarom ik destijds lichtsluizen aanraadde.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 12 December 2024, 21:53:43 »
Hangt er een beetje af van wat je wilt.
Als je alleen wilt zien of er iets op het spoor staat zou je het hele spoor kunnen detecteren.

Als je een trein op een specifiek punt wilt laten stoppen (bv een trein in schaduwstation) zou ik detectie alleen aan het einde van het spoor doen zodat je ook weet dat de trein aan het einde van het opstelspoor is als deze gedetecteerd wordt.

Als je ook nog automatisch wilt gaan rijden (dus baan/centrale koppelen aan PC met een programma als rocrail, itrain en/of koploper (zijn er nog een paar) dan zou ik me eerst eens inlezen in gewenste programma om te kijken wat hierin mogelijk cq vereist is in de detectiepunten in een blok.

Gr Frank

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Gebruik maken van blokken
« Reactie #3 Gepost op: 13 December 2024, 08:20:18 »
Houd er rekening mee dat de bezetmelder alleen reageert als er eens stroomverbruiker op staat. Dus een locomotief of wagon met verlichting of een weerstand tussen de wielen
Als je dus een loc met wagens dit spoor op stuurt met de loc voorop en je wilt stoppen op de bezetmelder dan staan er misschien nog wagens op het wissel.
Andersom, als de loc achteraan komt dan botsen de wagens misschien tegen het stootbuffer.
Ik raad je aan, als je met 1 melder werkt, deze richting het stootblok te verplaatsen.

Welke centrale gebruik je? Ga je ook software gebruiken om je baan te besturen?
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 13 December 2024, 08:40:50 »
Rij je alleen met treinstellen ?
Je kunt met dit ontwerp van schaduwstation alleen maar  vooruit er in rijden en er achteruit weer uit.  Is dat de bedoeling ?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 December 2024, 09:25:58 »
Ik snap niet dat mensen gewoon niet zien dat er een keerlus ligt en dat je gewoon kan steken en gewoon om kan omkeren en vooruit weer kan wegrijden.

Hier begon de eerste
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112942.msg3222500633#msg3222500633

Toen legde ik dat ook al uit. En toen kwam er nog eentje beweren dat je alleen maar achteruit kan wegrijden.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112942.msg3222500633#msg3222500633

Prima sporenplan  (y)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 December 2024, 09:38:16 »
@mugsmokkel

Na vorige draadje ging ik verder met het uitdenken van de beveiliging van o.a. dit soort kopspoortjes.

Dat bracht me uiteindelijk tot dit idee

Door die soldeerbielzen heb je geen draden, zijn je kopsporen beveiligd en je kan hem ook gebruiken als keerlusmodule zonder draad. ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

schipcas

• Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
    • Amsterdamse modelbouwers club
« Reactie #7 Gepost op: 13 December 2024, 09:44:29 »
@mugsmokkel

Na vorige draadje ging ik verder met het uitdenken van de beveiliging van o.a. dit soort kopspoortjes.

Dat bracht me uiteindelijk tot dit idee

;D

Bas
Bas, je link wijst naar iets anders.
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 13 December 2024, 10:12:52 »
Ik zie heel goed dat er een keerlus ligt, maar ook dat je toch echt eerst achteruit zult moeten om daar gebruik van te willen maken.
Ik zie honderden schaduwstations voorbij komen met soms een paar kopsporen, maar nooit met uitsluitend kopsporen.
Dus blijft mijn vraag of dit wel de bedoeling is.
« Laatst bewerkt op: 13 December 2024, 14:12:46 door MartinRT »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 13 December 2024, 10:14:44 »
Ah ik zie het. Ben nu aan de wandel. Pas. Het later aan
Train-Science.com
Train-Science github

Mugsmokkel

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 13 December 2024, 10:19:46 »
Deels wel, je kan gewoon in google een zoekterm zoeken zoals "blokken Rocrail" en dan er achter tikken site:beneluxspoor.net. Dat forceert google te zoeken op bnls.

Bas dankjewel. Zo leer ik elke dag weer iets nieuws  ;)

Mugsmokkel

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 13 December 2024, 10:21:51 »
Als je ook nog automatisch wilt gaan rijden (dus baan/centrale koppelen aan PC met een programma als rocrail, itrain en/of koploper (zijn er nog een paar) dan zou ik me eerst eens inlezen in gewenste programma om te kijken wat hierin mogelijk cq vereist is in de detectiepunten in een blok.

Gr Frank

Frank, dank voor het meedenken.
ben me idd nog aan het inlezen in evt. koppeling met pc. Elk heeft zijn eigen voordelen en prijs.

Mugsmokkel

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 13 December 2024, 10:52:34 »
Rij je alleen met treinstellen ?
Je kunt met dit ontwerp van schaduwstation alleen maar  vooruit er in rijden en er achteruit weer uit.  Is dat de bedoeling ?

Dag Martin,
dit is een bewuste keuze ook ivm ruimte etc.
Ik ga enkel met goederenvervoer rijden en geen lange treinstellen. Alhoewel ik er een redelijk lange trein kwijt kan.

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #13 Gepost op: 13 December 2024, 13:53:03 »
Naast dit forum vind je ook de encyclopedie waar een schat aan informatie m.b.t. digitaal rijden te vinden zijn. Ik ben zelf vijftien jaar geleden begonnen als zij-instromer en had mezelf voorgenomen eerst goed te bestuderen wat het allemaal inhoud. Denk bijvoorbeeld aan begrippen als diodeschakeling, a-symetrische schakeling (half geautomatiseerd rijden), goedkoop en betrouwbare oplossingen voor keerlussen etc.

Als ik  jouw baanplan niveau 0 bekijk dan is dit voor handmatig rijden goed geschikt. Maar aangezien je vragen over melders hebt, ga ik er ook vanuit dat je wellicht (half)automatisch wilt rijden (m.b.v. software). Naar niveau 1 zie ik slechts één spoor. Dat kan bij geautomatiseerd rijden nog wel een voor files kunnen zorgen en er ook voor zorgen dat een trein niet meer uit een opstelspoor kan komen.
Overigens, wat softwaremakers ook beweren dat je met één melder per blok uit kunt, ik zou er minimaal twee nemen, tenzij je een heel kort blok hebt. Een trein die toevallig een keer niet gedetecteerd wordt bij binnenkomst, zou een eind verderop bij de tweede melder wel gedetecteerd worden. Dat wordt dan misschien een noodstop, maar dat is beter dan pats-boem.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

bask185

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 13 December 2024, 14:29:19 »
Wat ik zelf zou doen, en ik zeg niet om spul te verkopen ofzo.

Ik zou zelf het gehele schaduwstation buiten de computer houden. Je kan een blok maken op het dalende spoor naar het schaduwstation toe. Daar kan je dan treinen in en uit het systeem halen. Je haalt ze uit het systeem als je naar schaduwstation toe gaat, en je zet ze er in als je weer het hoofdspoor op wilt.

Wellicht dat je jezelf wat dough kan besparen als je die wissels kan stellen met bijvoorbeeld een ijzerdraadje. Scheelt weer 8 of 9 aandrijvingen en €35 aan decoder.

Ik zou nooit een computer vertrouwen met dit soort dingen. Je wilt gewoon echt niet dat je wagons tegen zo'n stootblok rammen.

Hier is correcte link naar die afschakelmodule/keerlusmodule

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github