Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59

Auteur Topic: NS behoort tot de slechtste en duurste spoorwegmaatschappijen van Europa  (gelezen 6724 keer)

henk

• Offline Offline
Re: NS behoort tot de slechtste en duurste spoorwegmaatschappijen van Europa
« Reactie #15 Gepost op: 09 December 2024, 20:10:20 »
‘Te duur’ en ‘veel steken laten vallen’ zijn geen feiten maar oordelen. Waar ik het dus ook niet mee eens ben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 09 December 2024, 20:32:45 »
Zonder iets van korting moet je minstens 150km rijden en alleen zijn om het van de auto te winnen.

Als je met 2 man ben dan is alleen den-helder Maastricht nog te doen.

Over het algemeen vind ik het ook veel te duur, vooral korte reizen. Ff op verjaardag van hhw naar a'dam Amstel met zijn tweeën? Gods kapitaal.

Dagje Artis? Parkeerkaart daar + benzine is aanzienlijk goedkoper dan 2 retourtjes.

Alleen als werk een kaartje naar Schiphol betaalt, dan wil ik met de trein. Of naar Keulen met vroegboekkorting..

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Karben

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 09 December 2024, 21:03:55 »
Een auto kost toch meer per kilometer dan alleen benzine? Wat je niet direct betalen moet merk je niet zo snel.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

741230

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 09 December 2024, 21:28:44 »
De NS is een groot drama geworden qua service en hygiëne in de treinen. Met weemoed denken we terug aan de luxe van de jaren 90 in de intercity. Tegenwoordig mag je blij zijn als er in een hele trein een toilet is wat niet defect is, en houd er dan wel rekening mee dat de stront en de graffiti tot op het plafond zit.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

bask185

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 09 December 2024, 21:54:39 »
Ja maar die auto, die heb ik toch al. Die heb ik soms ook nodig. Ik moet 2x in de week een kind dumpen op kdv en dan van hhw naar purmerend rijden en 's avonds weer ophalen. Dat red ik helaas niet met de fiets. En dan zijn er de treinenbeurzen waarmee je wel eens een module moet meenemen.

Ik fiets ook 2x per week naar Purmerend.. dat is slechts maar 26km. Maar ik doe daar 55m over en de bus 93m (als je mazzel heb) en laten we niet over de trein praten. Dat is sws geen goede verbinding. Die bus kost me volgens mij €6.70, de trein €8,10 (dit zijn dus enkeltje, en ik moet ook nog terug) + het is veel lopen en een stukje bus pakken. Auto kost €5  benzine, maybe 6 en dan doe ik het in 30 minuten.

Dus als ik een keer naar artis moet met vrouw en kind, dan weet mijn wallet hoe laat het is, auto rij tijd. Misschien dat ik het een keertje ga fietsen, dat is 2 uur ofzo ::)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Karben

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 09 December 2024, 22:08:22 »
En die auto heb je gratis gekregen......
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #21 Gepost op: 09 December 2024, 22:23:42 »
Mijn 5 centen; Nee ik reis nog maar zelden met de trein of ander OV, gewoon omdat het er niet is (wij hebben hier geen treinen) of zo slecht geregeld is dat het niet te vertrouwen is. Laten we het zo zeggen dat met OV het mij, na 09:00 's ochtends zeker een uur neemt om naar het dicht bijzijnde NS station te komen om dan door te kunnen reizen. De auto is 25 minuten (daarvoor is er geen OV of moet een taxi nemen).

Dat heeft natuurlijk niets te maken met de service van de NS, ik kijk er dan ook naar met een afstand. Ik kan niet anders zeggen dat de NS PR ronduit slecht is. Natuur is niet alles de fout van de NS maar hun PR afdeling is gewoon slecht.
Een aantal zaken die de NS kwalijk wordt genomen (soms zonder hun schuld).

Treinen rijden niet op tijd: Ze hebben in de randstad bijna een metro netwerk, neemt niet weg dat ze op de niet randstad lijnen (waarschijnlijk daardoor) niet in staat zijn om effectief volgens dienst regeling te rijden. En dat komt waarschijnlijk (zeggen ze) door.......
Storringen (wissels, bovenleiding en dergelijk): De hoeveelheid technische storingen is benauwend hoog. Ik kom uit de scheepvaart maar als een schip waar ik op heb gevaren de hoeveelheid storingen zou hebben als de NS dan had het nooit de andere kant van de Oceaan gehaald en was de bemanning een stille dood gestorven.
Kapot materiaal. Onderhoud?? Te veel gevraagd? Als ik een bureau studie doe denk ik dat het jaren 60 materiaal vele malen beter was dan het pas ingekochte moderne spul.
Kosten per km reizen.... Dat is wel heel erg veel geld als je dat met o.a. België en ook Italië vergelijkt (sorry geen andere ervaring). Natuurlijk heeft dat te maken met de overheid (regering). Die ziet veel liever de verkoop van extra belastingen op brandstof voor de automobilist dan een goedkopere trein (OV) om die forens uit die auto te krijgen.
Voor langer tijd sluiten van de dienstregeling, gewoon omdat het ze beter uit komt...

Enzovoorts, enzovoorts. Een trein bedrijf wat 100% eigendom is van een visieloze overheid gaat het nooit redden in service naar de klanten en zal dus altijd achter lopen op de andere spoor bedrijven. Je kan het de NS (en al die mensen die er iets van proberen te maken) niet echt kwalijk nemen. De aansturende overheid (ambtenaren) des te meer.

« Laatst bewerkt op: 09 December 2024, 22:28:52 door BartvD »
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Luit

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 09 December 2024, 22:55:38 »
Je kunt de NS en prorail wel uit de wind willen houden maar vraag het eens aan de reizigers die op Wormerveer uit de vertraagde trein worden geschopt en daar op het perron op de volgende mogen wachten terwijl hun trein terug gaat naar A'dam. En wat steekt omdat hij niet het eindpunt heeft gehaald staat het ook niet te boek als vertraagd.
En gewoon te duur voor als je met meer mensen een reisje maakt. Nee mijn koekblik is ook niet gratis (50ct/km) maar met zijn vieren en wat bagage een stuk plezieriger reizen dan met NS . Dan kan er wel een koffie af bij de eindbestemming

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #23 Gepost op: 09 December 2024, 23:01:19 »
Ben het wel eens met Marc's opsomming; beetje een houtje-touwtje-hap-snap onderzoek met veel onvergelijkbare grootheden.
Nog een voorbeeldje; de NS scoort laag op 'Booking experience'. Dat zal best wel met de OV chip  ;D.
Wat niet wegneemt dat de NS website voor niet ingewijden een doolhof is, met een gebrekkige integratie met de app.
Voor mij nieuw dat de SNCB zo'n genereuze terugbetaal regeling heeft, toch wat geleerd uit het onderzoek, daar moet ik me dan maar eens in verdiepen.....

Grtz Gerard

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #24 Gepost op: 09 December 2024, 23:14:53 »
Ik wil de NS niet uit de wind houden. Ik denk dat de schuldigen uiteindelijk de aandeelhouder is. Een visie lose overheid, en een ambtelijke molen dat door het hele systeem heen watert maakt service en trots op het bedrijf bijna onmogelijk.

Als de overheid/regering echt een goede visie gaat neerleggen over combi bereikbaarheid, gebruik eigen middelen en OV dan gaan we ergens naar toe. Nu is het aan de ene kant een overheids inkomsten garantie op benzine accijnzen (in België is de benzine momenteel hier 35 cent goedkoper dan de dicht bijzijnde pomp in Nederland) en men wil geen geld uitgeven aan fatsoenlijk OV.

Ministers maken geen beleid.. Die roepen maar wat, edoch de ambtenaren die er al jaren zitten, die ..........

Afijn, slecht voor de bloeddruk. Ik rij gewoon naar Den Haag met mij autootje en neem de files erbij.......
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #25 Gepost op: 09 December 2024, 23:15:22 »
Mijn 5 centen; Nee ik reis nog maar zelden met de trein of ander OV, gewoon omdat het er niet is (wij hebben hier geen treinen) of zo slecht geregeld is dat het niet te vertrouwen is. Laten we het zo zeggen dat met OV het mij, na 09:00 's ochtends zeker een uur neemt om naar het dicht bijzijnde NS station te komen om dan door te kunnen reizen. De auto is 25 minuten (daarvoor is er geen OV of moet een taxi nemen).

Dat heeft natuurlijk niets te maken met de service van de NS, ik kijk er dan ook naar met een afstand. Ik kan niet anders zeggen dat de NS PR ronduit slecht is. Natuur is niet alles de fout van de NS maar hun PR afdeling is gewoon slecht.
Een aantal zaken die de NS kwalijk wordt genomen (soms zonder hun schuld).

Treinen rijden niet op tijd: Ze hebben in de randstad bijna een metro netwerk, neemt niet weg dat ze op de niet randstad lijnen (waarschijnlijk daardoor) niet in staat zijn om effectief volgens dienst regeling te rijden. En dat komt waarschijnlijk (zeggen ze) door.......
Storringen (wissels, bovenleiding en dergelijk): De hoeveelheid technische storingen is benauwend hoog. Ik kom uit de scheepvaart maar als een schip waar ik op heb gevaren de hoeveelheid storingen zou hebben als de NS dan had het nooit de andere kant van de Oceaan gehaald en was de bemanning een stille dood gestorven.
Kapot materiaal. Onderhoud?? Te veel gevraagd? Als ik een bureau studie doe denk ik dat het jaren 60 materiaal vele malen beter was dan het pas ingekochte moderne spul.
Kosten per km reizen.... Dat is wel heel erg veel geld als je dat met o.a. België en ook Italië vergelijkt (sorry geen andere ervaring). Natuurlijk heeft dat te maken met de overheid (regering). Die ziet veel liever de verkoop van extra belastingen op brandstof voor de automobilist dan een goedkopere trein (OV) om die forens uit die auto te krijgen.
Voor langer tijd sluiten van de dienstregeling, gewoon omdat het ze beter uit komt...

Enzovoorts, enzovoorts. Een trein bedrijf wat 100% eigendom is van een visieloze overheid gaat het nooit redden in service naar de klanten en zal dus altijd achter lopen op de andere spoor bedrijven. Je kan het de NS (en al die mensen die er iets van proberen te maken) niet echt kwalijk nemen. De aansturende overheid (ambtenaren) des te meer.

Daar wil ik nog wel even aan toevoegen, dat het voor een gewone mens met gewoon geld , het nauwelijks meer te volgen is, om een kaartje te kopen voor een schappelijke prijs.
Als je een weg weet te vinden op de diverse apps, kun je mss nog een uitkomst vinden, maar als je dan weer geen betaal-app hebt dan sta je weer in de kou
De groeten van Rob

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #26 Gepost op: 09 December 2024, 23:33:34 »
De Eurostar staat in ieder geval terecht onderaan, wat een teringbende maken die ervan.

C-rails

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 10 December 2024, 07:45:50 »
Een auto kost toch meer per kilometer dan alleen benzine? Wat je niet direct betalen moet merk je niet zo snel.

Dat klopt. Toch zijn er goede overwegingen om een auto te hebben. Waar ik woon (buitengebied) rijdt geen bus/trein. Gek genoeg rijdt de trein door mijn achtertuin, maar om bij die trein te komen om bijvoorbeeld naar mijn werk te gaan, waar ik om acht uur moet zijn, moet ik eerst 3 km fietsen om bij een bushalte te komen. Daar aangekomen zie ik, dat de bus pas om 8.01 uur vertrekt van die halte. Dus moet ik op de fiets naar het station 13 km verderop. De fiets stallen, inchecken en even wachten op de trein. Als ik instap, hoef ik niet te proberen een plek te vinden, want de trein is overvol en dus sta je met een man of wat in het portal. Bij de volgende halte komen nog meer mensen binnen en is de ruimte om ademhalen te halen zeer beperkt.
Na 18 minuten staan kom ik op het station van de plaats waar ik werk. In ganzenmars naar de fietsenstalling om daar je fiets te halen om naar je werk te fietsen, waar ik na 10 minuten dan aankom. Totale reistijd is dan ongeveer 1 uur en 10 minuten, vooropgesteld, dat alles meezit. Met de auto ben ik vanuit huis tot op mijn werkplek 25 minuten kwijt. Per dag bespaar ik dus 1,5 uur reistijd uit, die ik mooi kan besteden aan treintjes. En aangezien, dat hobby is en hobby geld mag kosten, heb ik dus een auto. ;D ;D :angel:

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 10 December 2024, 08:17:06 »
Zaterdag wordt het beter.
Dan gaat de nieuwe dienstregeling in.
Bijna goed. Nieuwe dienstregeling gaat zondag in.  :angel:
Ter voorkoming van teleurstelling zullen we maar zeggen  ;D
Gr.
Eric

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 10 December 2024, 08:19:42 »
En die auto heb je gratis gekregen......
(y)

Blijft altijd leuk hoe mensen zich verdedigen over de auto dat die veel goedkoper is. Vergeten voor het gemak altijd de overige kosten.
Gr.
Eric