Mijn 5 centen; Nee ik reis nog maar zelden met de trein of ander OV, gewoon omdat het er niet is (wij hebben hier geen treinen) of zo slecht geregeld is dat het niet te vertrouwen is. Laten we het zo zeggen dat met OV het mij, na 09:00 's ochtends zeker een uur neemt om naar het dicht bijzijnde NS station te komen om dan door te kunnen reizen. De auto is 25 minuten (daarvoor is er geen OV of moet een taxi nemen).Dat heeft natuurlijk niets te maken met de service van de NS, ik kijk er dan ook naar met een afstand. Ik kan niet anders zeggen dat de NS PR ronduit slecht is. Natuur is niet alles de fout van de NS maar hun PR afdeling is gewoon slecht.Een aantal zaken die de NS kwalijk wordt genomen (soms zonder hun schuld).Treinen rijden niet op tijd: Ze hebben in de randstad bijna een metro netwerk, neemt niet weg dat ze op de niet randstad lijnen (waarschijnlijk daardoor) niet in staat zijn om effectief volgens dienst regeling te rijden. En dat komt waarschijnlijk (zeggen ze) door.......Storringen (wissels, bovenleiding en dergelijk): De hoeveelheid technische storingen is benauwend hoog. Ik kom uit de scheepvaart maar als een schip waar ik op heb gevaren de hoeveelheid storingen zou hebben als de NS dan had het nooit de andere kant van de Oceaan gehaald en was de bemanning een stille dood gestorven.Kapot materiaal. Onderhoud?? Te veel gevraagd? Als ik een bureau studie doe denk ik dat het jaren 60 materiaal vele malen beter was dan het pas ingekochte moderne spul.Kosten per km reizen.... Dat is wel heel erg veel geld als je dat met o.a. België en ook Italië vergelijkt (sorry geen andere ervaring). Natuurlijk heeft dat te maken met de overheid (regering). Die ziet veel liever de verkoop van extra belastingen op brandstof voor de automobilist dan een goedkopere trein (OV) om die forens uit die auto te krijgen.Voor langer tijd sluiten van de dienstregeling, gewoon omdat het ze beter uit komt...Enzovoorts, enzovoorts. Een trein bedrijf wat 100% eigendom is van een visieloze overheid gaat het nooit redden in service naar de klanten en zal dus altijd achter lopen op de andere spoor bedrijven. Je kan het de NS (en al die mensen die er iets van proberen te maken) niet echt kwalijk nemen. De aansturende overheid (ambtenaren) des te meer.
Een auto kost toch meer per kilometer dan alleen benzine? Wat je niet direct betalen moet merk je niet zo snel.
Zaterdag wordt het beter.Dan gaat de nieuwe dienstregeling in.
En die auto heb je gratis gekregen......