Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door Dino64
Vandaag om 14:41:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 14:01:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:59
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
  

Auteur Topic: Harz Express D2240 1974 zomer  (gelezen 4820 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #15 Gepost op: 12 December 2024, 11:52:01 »
Deze foto heb ik al eerder eens laten zien:



Plan D (A's en B's) is tegelijkertijd met de stoom (hier de 050 919-0 van Bw Lehrte) uit de Harz verdwenen, met ingang van de zomerdienst 1976. Foto heb ik gemaakt te Bad Harzburg.
Groet, Frank

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5377
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #16 Gepost op: 12 December 2024, 11:59:14 »
Deelname van de NS in de pool DB-rijtuigen in die tijd, sloeg dat niet op de ligrijtuigen? Dat was het moment dat de NS het weinig geliefde Plan N als ligrijtuig kon terugtrekken.
Ik weet niet wanneer de deelname in de pool zitrijtuigen begon, naar mijn gevoel was dat begin jaren '80, maar het kan zijn dat ik dit verwar met een uitbreiding van die deelname.   
     

Ik hoop dat je gelijk hebt, Frank! Het lijkt me wel leuk om in mijn HWE zo nu en dan een Plan D mee te laten lopen. Dus hopelijk is er iemand die Franks gedachte kan bevestigen of juist kan ontkrachten?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #17 Gepost op: 12 December 2024, 12:13:26 »
Plan D (A's en B's) is tegelijkertijd met de stoom (hier de 050 919-0 van Bw Lehrte) uit de Harz verdwenen, met ingang van de zomerdienst 1976. Foto heb ik gemaakt te Bad Harzburg.
Dat betreft de 2244/2247 waar ze als stam inzaten. De facultatieve Bm in de 2240/2247 is een andere omloop. Als Frank er een plan D in heeft zien rijden is dat heel goed mogelijk. Ik zou een Plan N eerder verwachten omdat die net aangepast waren, niet allemaal in de Keulen nodig waren en vlak bij HvH op voorraad stonden.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2879
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #18 Gepost op: 12 December 2024, 14:09:23 »
Mooi hoe we hier samen tot de juiste historie proberen te komen. (y)
Ik moet het enkel hebben van wat bescheiden en gefragmenteerde documentatie, maar ik zal proberen een nuttige bijdrage te leveren.

Ik heb hier een paar bladzijden Op de Rails uit 1973 nr.7 (helaas geen 1974) liggen, met de materieelomloop van 1973-'74. Die zegt:
"Het versterkingsmaterieel bestaat deze zomer uit [...] 8 A3B5 en 6 B9 voor Twente [...]".

Dat lijkt me duidelijk: 8x Plan K en 6x Plan D voor de Twentelijn. Daarmee is mij alleen niet duidelijk in welke treinen die worden ingezet en of met versterking ook inzet in de 2240/2241 wordt bedoeld. Mij lijkt dat dit voor de binnenlandse inzet bedoeld is, aangezien het pas verderop over "internationaal" gaat.

Even verderop staat nog, ook interessant in dit kader denk ik:
"De internationale dienst brengt de 14 NS/DB Bc's in dezelfde relaties als vorig jaar plus weer 10 voor treinen van het reisbureauverkeer. Deze „ pool " van in totaal 25 rijtuigen heeft onderhoud in Leidschendam."

Ik weet niet helemaal hoe dit te interpreteren (zijn die 14 Bc's nu inclusief de Plan N's of is het 14 Plan N's en 11 DB Bc's - totaal 25?) en mij is ook niet helemaal duidelijk wat "dezelfde relaties als vorig jaar" inhoudt.

Bovendien vind ik in het verhaal over "internationaal" geen Plan D's terug, anders dan de beide WRD's die niet zijn omgebouwd tot stuurstand:
"slechts 2 zijn er nog nodig voor D 1511/10 Hoek—Hannover v.v. e n D217/6 Hoek—Keulen."

Van Op de Rails 1976-8 heb ik ook een paar pagina's over de "Materieel- en locomotiefomloop van NS in de zomerdienst van 1975 (2)". Daarin staat het volgende:
"[...] de verminderde inzet van onze plan D-rijtuigen te worden genoemd. Zoals bekend mag worden verondersteld zijn de B's van de serie 28-40 101 na de terzijdestelling (later afvoer) van de 118 en 121 allemaal verdwenen. Van dit materieeltype zijn nog 11 A-rijtuigen (serie 18-40 101) en 27 B's (20-40 101) in de omloop opgenomen.
[...]
Voor internationaal verkeer staan 12 B's plan D ter beschikking. [...] De nog resterende rijtuigen zijn bestemd voor de facultatieve versterkingen van D231/230, D237/236, D2241/2240, 297/296 en D1245/1244, waarvan bij laatstgenoemde 1 B9 voor Berlijn en 1 voor Warschau."


Hiermee hebben we dus nog geen uitsluitsel over hoe het precies zat, maar wel een situatie vòòr en nà 1974. Daaruit valt denk ik wel het eea af te leiden.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #19 Gepost op: 12 December 2024, 17:28:55 »
Misschien is er iets te vinden in deze bulletins:

https://nvbs.com/informatie/hov-railnieuws/
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #20 Gepost op: 12 December 2024, 21:13:58 »
Ik denk dat het toch een Plan D moet worden, gezien de specifieke inzet voor de treinen van de Plan D en de Plan N specifiek voor Venlo - Keulen waren omgebouwd

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #21 Gepost op: 12 December 2024, 23:21:00 »
https://www.railwiki.nl/index.php/D_-_Rijtuigen_Plan_D

Ik lees hier dat Plan D tot 1976 reed van/naar Bad Harzburg.
Verder meen ik mij te herinneren (maar die herinneringen kunnen onjuist zijn, dus geen garantie) dat ik zomer 1974 daarin terug ben gekomen vanaf Hannover.

Groet, Aiko

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #22 Gepost op: 13 December 2024, 07:37:59 »
Voor de tweede keer, dat beschrijft de omloop 2244/2247 met de stalen D, 1 A en 4B plan D. Dat zegt niets over de inzet als facultatieve wagen in een andere omloop voor als het druk is.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5377
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #23 Gepost op: 13 December 2024, 11:23:37 »
Ik denk dat het toch een Plan D moet worden, gezien de specifieke inzet voor de treinen van de Plan D en de Plan N specifiek voor Venlo - Keulen waren omgebouwd

Nou dan gaan we dat gewoon doen met die Plan D! Hartelijk dank heer Poes en Falkenberg 👍👍

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2879
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #24 Gepost op: 13 December 2024, 11:36:53 »
Sluit ik me bij aan! Dank voor de bijdrage heren (y)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #25 Gepost op: 13 December 2024, 16:45:53 »
Ik heb een foto* gevonden in één van de jaren tachtig boeken van Schuyt. Rotterdam CS, februari 1978. Fotobeschrijving: buurlandtrein uit Keulen, maar op de klok is het 09:30 uur en dus gaat het hoogstwaarschijnlijk om binnenlandse trein 1524 Venlo-Den Haag CS. De geheel blauwe trein bestaat uit loc 1116 + Plan K + Plan D (B) + Stalen D (vierdeurs) + Plan K + Plan N + Plan K + ?**.

*Die ik niet plaats om het © te respecteren.

**Daarna volgt nog een Plan K of D en misschien nog wel meer, maar een vervelende Hekking-Plan V die óók op de foto wil, onttrekt de rest van deze buitengewone interessante trein aan het oog.
   
« Laatst bewerkt op: 13 December 2024, 16:47:34 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #26 Gepost op: 17 December 2024, 18:13:12 »
Deelname van de NS in de pool DB-rijtuigen in die tijd, sloeg dat niet op de ligrijtuigen? Dat was het moment dat de NS het weinig geliefde Plan N als ligrijtuig kon terugtrekken.
Ik weet niet wanneer de deelname in de pool zitrijtuigen begon, naar mijn gevoel was dat begin jaren '80, maar het kan zijn dat ik dit verwar met een uitbreiding van die deelname.     
De deelname in de ligwagenpool begon in augustus 1971. Toen waren alle NS-ligwagens (plan N), om die reden, ook al teruggetrokken. De DB had speciaal nieuwe ligrijtuigen aangeschaft.
(Bron: OdR 1971)
Groet, Frank

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5377
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #27 Gepost op: 17 December 2024, 20:03:03 »
En dat ging toen nog om alleen ligrijtuigen?

Is ook met zekerheid te zeggen  vanaf wanneer NS deelnam aan de pool ZITrijtuigen?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #28 Gepost op: 17 December 2024, 23:37:03 »
Weet ik niet, dit ging alleen over de ligrijtuigen. Aan de kant van NS dus plan N.
Groet, Frank

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Harz Express D2240 1974 zomer
« Reactie #29 Gepost op: 18 December 2024, 07:30:17 »
Er bestond alleen de ligrijtuigen pool van rond de 20-25 Bc