Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: Gebogen perron oké, maar de overkapping meegebogen, hoe doen ze dat in model?  (gelezen 2289 keer)

HuubvG

• Offline Offline
De vraag zegt alles wel; ik kan niks vinden over perronoverkappingen die meegebogen zijn met het perron. Over meegebogen perrons wel, maar dat gaat mij wel lukken met xps. In het draadje vond ik wel dat er flexibele perronwanden verkrijgbaar zijn. (y)

Misschien staat het halve forum vol met overkappingen in een boog, bij voorbaat sorry, niet eerder op gelet. Het plan om mijn station in een boog te gaan leggen ontstaat nu ik een sporenplan* aan het maken ben. In een U vorm, Meer een C vorm. Er zijn weinig langgerekte stukken op het sporenplan. Volgens de boekjes en het www staat het ook nog eens speels, dus zij het zo.

* Het gaat om een baanplan omtrent oude Fleischmann treinen, met gebouwen van Faller, Kibri en zo; 'Nirgendheim'. De overkapping mag dus een bouwpakket zijn, dat verbouwd/verbogen dient te worden. :)

Nu nog in mijn hoofd, binnenkort in 'Baanplannen'.
Ik heb al een trein

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Forever Rocofan

• Offline Offline
Re: Gebogen perron oké, maar de overkapping meegebogen, hoe doen ze dat in model?
« Reactie #2 Gepost op: 05 December 2024, 20:57:22 »
@RobVille,

Ik heb net ook even gekeken via de link die je in jouw reactie hebt geplaatst. Zelf zou ik er dan voor kiezen om de steunen in twee delen af te gieten.  Dan is het mogelijk om de binnenzijde gedeeltelijk uit te hollen voor de bedrading en de weerstanden. Want mooie steunen onder de overkapping en dan bedrading en weerstanden in het zicht is natuurlijk jammer.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Gebogen perron oké, maar de overkapping meegebogen, hoe doen ze dat in model?
« Reactie #3 Gepost op: 05 December 2024, 21:11:57 »
Bedrading langs de kolommen lijkt me geen probleem. Bij zo'n perrondak dat naar de buitenzijde oploopt zit de regengoot in het midden en de afvoerbuizen zitten tegen de kolommen. Dus je kunt draden vermommen als regenbuizen.

Wat het gebogen dak betreft, je kunt de dakdelen taps maken, dus aan één perronzijde iets korter dan aan de andere. Je krijgt dan geen vloeiende ronding, maar een hoekig verloop. Ik veronderstel dat ze dat in het echt ook zo deden. Kan er niet zo gauw een voorbeeld van vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 05 December 2024, 21:49:02 »
Een van de bekendste stations in een boog is het station van York in Groot-Brittannië.

De boogstraal is erg krap (opgemeten in Googel Maps, ca. 300-350m), maar omgerekend nog steeds een factor 10 ruimer dan "onze" R1 of R2.

Falkenberg

• Offline Offline

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 December 2024, 10:21:43 »
Dank allen voor de reacties, maar eerst even een plaatje van welke kappen ik op het oog heb.

Plaatje via Google: Kibri 39566 Perron 'Hofheim'

Had ik er eigenlijk direct even bij mogen zeggen. Nu hebben jullie prachtige voorbeelden getoond, maar van een andere overkapping.

Aangezien waarschijnlijk niemand zo,n dakje omgebouwd heeft, zou ik het zelf kunnen bedenken, door van de aanliggende kopse kanten een hoekje af te zagen, waardoor ze in de gewenste hoek aan elkaar komen. Desgewenst in het midden van een dakdeel ook een spitse punt er tussenuit zagen.

Mocht iemand een voorbeeld hiervan kunnen vinden, dan graag, anders ga ik er met mijn eigen vernuft tegenaan. Dat kan ook betekenen dat ik toch een recht perron bedenk, als het me allemaal teveel werk lijkt.
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 06 December 2024, 10:31:29 »
Aha, een perrondak met de kolommen dicht bij de perronrand. Dat is een situatie die vroeger vaak voorkwam, maar die ze tegenwoordig zo veel mogelijk vermijden.
Hier zie ik ook regenwaterbuizen tegen de kolommen, dus een mooie gelegenheid om die te gebruiken als voedingsleidingen voor de verlichting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

roco

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 December 2024, 11:18:57 »

Dat vraag ik mij ook af voor zo'n perron met bogen . ( helaas moest ik het plaatje aanpassen ivm grote ervan )

MaraNCS

• niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 06 December 2024, 12:10:20 »
Mooi perron. Eigenlijk beetje zonde om dat te versnijden zou ik zeggen.
Kun je het misschien zo maken dat je het perron aan de uiteinden wat breder maakt?
Mijn station Baarn ligt ook in een boog, maar het station heeft geen gebogen gevel.
Spoorbogen zijn niet scherp dus dan kun je de overkapping gewoon gebruiken en het niet overdekte perrongedeelte in de boog leggen.
Dan zijn de uiteinden van het perron dus iets gebogen met een recht stukkie daartussen.
Station Baarn HIJSM

janvanbemmel

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 December 2024, 12:27:23 »
Hallo Huub, dit is d.m.v. 3-d printen heel goed te maken. Ik weet niet of je geplaatste afbeelding van het perron de daadwerkelijke grootte aangeeft. Als je wilt en ik krijg de maten van je dan wil ik je wel helpen..

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 December 2024, 12:35:16 »
Ja Klaas, dat had ik in mijn eerste post wel even mogen vermelden. Het moet een beetje nostalgie worden op mijn baan. Jij als elektra man ziet gelijk een mogelijkheid voor de verlichting. (y)

Roco en anderen omtrent station York; dat is een stationsoverkapping, dus niet alleen over het perron. ik pieker er niet over.  :D Voor de liefhebbers zijn er cad 3 d tekenprogramma's en 3d printers.  8)

Over de door mij bedoelde overkapping: geen voorbeelden voorhanden die ik makkelijk na kan apen, maar zelf iets bedenken dus, komt goed.

1)
En op de valreep, tijdens het 'bekijken' voor het verzenden:

Kun je het misschien zo maken dat je het perron aan de uiteinden wat breder maakt?
Mijn station Baarn ligt ook in een boog, maar het station heeft geen gebogen gevel.
Spoorbogen zijn niet scherp dus dan kun je de overkapping gewoon gebruiken en het niet overdekte perrongedeelte in de boog leggen.
Dan zijn de uiteinden van het perron dus iets gebogen met een recht stukkie daartussen.

Precies! Dat kan aardig, zie ik wel op de foto's van station Baarn. Ik zou zelfs een stukje recht perron kunnen nemen, met de lengte van de overkapping. Daarlangs de sporen ook recht, en direct na het perron de bogen gaan leggen. Ik ga ermee aan de slag, nogmaals allen bedankt.

2)
Alweer rode letters, maar Jan, ik ga dit gewoon zelf doen, maak het mezelf wat makkelijker door alsnog gewoon een rechte overkapping te gebruiken, zoals hierboven ook vermeld. Toch bedankt.
Ik heb al een trein

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 06 December 2024, 12:47:04 »
Ik heb je draadje over Maarn gevonden en ben het aan het doornemen, ik hoop het perron vanzelf tegen te komen. Ben benieuwd, plaatjes zeggen meer dan praatjes.  :)
Ik heb al een trein

741230

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 06 December 2024, 12:58:04 »
Beste Huub, ik heb met mijn eigen baan ook het idee gehad een lichte boog te leggen in het spoor bij het perron. Maar dit laten varen wegens te complex. Ik vond het voor mezelf als beginner te lastig worden. Inmiddels zou ik het wel aandurven, maar mijn spoor ligt nu kaarsrecht al en ik vind het wel prima.

Je kan de overkapping rond maken met de boog mee. Dan moet je de dakconstructie opnieuw ontwerpen en maken. Je basis is het dak zelf, daarop kan je dan het frame met spanten in een boog op maken en de pilaren eraan maken. Ik zou dat zelf van boven naar onderen bouwen denk ik.

Wat ook eventueel kan is je overkapping korter opdelen in segmenten en die in de bocht gewoon langs de perronrand. Zoals je links op deze foto ziet die 2 kappen lijken gewoon recht maar als ze relatief kort van lengte zijn dan kan het wel?

Ik ben benieuwd naar je plannen.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 06 December 2024, 13:27:47 »
Dag Erik, ja, prachtig voorbeeld uit de werkelijkheid. Jouw draadje met veel belangstelling volgend, geloof ik zeker dat je het wel zou kunnen. Echter, zoals je zegt, gaat het veel meer werk worden. Gelukkig is het plan nog aan het rijzen. In de loop van dit draadje is me wel duidelijk geworden dat het een recht perron gaat worden, met aan de uiteinden het begin van bogen.

Nb
Wat zei je hier precies:

Citaat
Wat ook eventueel kan is je overkapping korter opdelen in segmenten en die in de bocht gewoon langs de perronrand. Zoals je links op deze foto ziet die 2 kappen lijken gewoon recht maar als ze relatief kort van lengte zijn dan kan het wel?

Na herlezen zie ik nu wat je bedoelt, een uitsnede:

Ik had die optie uitgesloten, omdat ik dacht dat het niet mooi zou staan, en omdat het in het echt ook niet zo zou zijn. Wel dus. Dat schept alweer perspectieven.
« Laatst bewerkt op: 06 December 2024, 23:46:46 door HuubvG. Reden: Leesbaarder »
Ik heb al een trein