Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zolderbaan 2025 door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:59
booster vraag door Overet
Vandaag om 10:26:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 10:08:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 10:08:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 09:26:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 09:05:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:34
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 07:58:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49
  

Auteur Topic: Tegengestelde polariteit, LK200  (gelezen 2179 keer)

Joncheere

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Tegengestelde polariteit, LK200
« Gepost op: 05 December 2024, 09:50:55 »
Hallo, ik heb op mijn (N) baan twee spoorplannen, een dubbelspoor HSL deel en een deel voor regionaalverkeer. Die wil ik op een station met elkaar verbinden met wat ik noem een koppelblok.
Maarrrr daar stuit ik op tegengestelde polariteit. Dat schijnt oplosbaar te zijn met de LK200 van Lenz. Die is gemaakt om het keerlusprobleem op te lossen maar kan dit kennelijk ook aan.
Mijn vraag is hoe ik dat moet bedraden.
In de bijlage een schetsje van de situatie.

Dank Ben
12m2 N-baan


Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #1 Gepost op: 05 December 2024, 10:05:02 »
Hallo Ben,

Ik vrees, dat het daar niet gaat, want je hebt minimaal de lengte van de langste trein nodig voor een keerlus probleem.
Wellicht moet je het aan een heel andere kant van jouw baan denken, b.v. waar de trein terugkeert.
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #2 Gepost op: 05 December 2024, 10:06:18 »
Als je deze situatie aantreft, zal er wel ergens een keerlus zijn. Dat is oplosbaar met de LK200. Als je wilt weten hoe, is er wat meer sporenplan nodig.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joncheere

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #3 Gepost op: 05 December 2024, 10:14:17 »
Henk, da's een snel antwoord.
Dit was de eenvoudigste oplossing. Ik kan eventueel de geïsoleerde sectie verlengen, hoe bedraad ik dan IN en OUT van de LK200?

En er is geen keerlus. Dit zijn twee individuele spoorplannen die op een enkel punt worden verbonden
Dank
Ben

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #4 Gepost op: 05 December 2024, 10:18:26 »
Ik vrees, dat het daar niet gaat,
Ik denk van wel. Maar volledig sporenplan is nog steeds nodig voor beter advies. Dat gezegd hebbende.

Dit kan je wel oplossen met een LK200.


Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Josephes

  • Online Online
  • Berichten: 309
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #5 Gepost op: 05 December 2024, 10:29:49 »
Als er geen keerlus is, dan zou ik als ik jou was van een baan de polariteit omwisselen.
Probleem opgelost.  (y)

Jos

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6722
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #6 Gepost op: 05 December 2024, 10:33:14 »
Wat Jos zegt.....  (y)

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #7 Gepost op: 05 December 2024, 10:44:42 »
Kortom, laat eens een baanplan zien. De polariteit gewoon wisselen, ik weet niet of dat mogelijk is in jouw situatie. De praktijk is altijd weerbarstiger. Trouwens een keerlus hoeft niet altijd langer te zijn dan je langste trein ;D Tenzij je natuurlijk aan het eind of in het midden een stroom gebruikend object hebt, bijvoorbeeld een stuurstand. Anders kun je volstaan met een korter traject  ;)

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
  • Confusius zei het al.
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #8 Gepost op: 05 December 2024, 12:09:21 »
Als er geen keerlus is, dan zou ik als ik jou was van een baan de polariteit omwisselen.
Probleem opgelost.  (y)

Jos
Dat valt te betwijfelen. TS zegt niet dat het een digitale of analoge baan is. dan moet je rekening houden met beide mogelijkheden. Op een analoge baan is het wisselen van de polariteit niet zomaar te doen want dan wissel je ook de rijrichting. Op een digitale baan is de rijrichting onafhankelijk van de polariteit. Dan kun je de polariteit wel wisselen zonder probleem.

Daar tegenover staat dat een LK200 op een analoge baan onbruikbaar is. Dus de hamvraag aan TS is waarmee stuur jij je baan aan? Digitaal met DCC of analoog met 12 Volt gelijkstroom?
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #9 Gepost op: 05 December 2024, 12:43:02 »
Dat schijnt oplosbaar te zijn met de LK200 van Lenz. Die is gemaakt om het keerlusprobleem op te lossen
Nee, alleen bij digitale DCC banen.  Daar hoor ik niks over.  Rij je analoog, gezien je + en - ?

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #10 Gepost op: 05 December 2024, 12:48:17 »
Trouwens een keerlus hoeft niet altijd langer te zijn dan je langste trein ;D Tenzij je natuurlijk aan het eind of in het midden een stroom gebruikend object hebt, bijvoorbeeld een stuurstand. Anders kun je volstaan met een korter traject  ;)
Dat is een misvatting, het is namelijk noodzakelijk.
Kijk maar even mee:  het "keerlusbaanvak" wordt eerst gelijk geschakeld bij inrijden (of stond al goed).
Dan wordt het baanvak omgeschakeld, maar wie zegt dat er geen wiel over de andere isolatie gaat ?  Dat gebeurt gegarandeerd, dus je krijgt een steeds wisselende polariteit en waarschijnlijk (Murphy)  een gigantische kortsluiting en een defecte keerlusmodule.

Niet doen.

Josephes

  • Online Online
  • Berichten: 309
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #11 Gepost op: 05 December 2024, 13:05:36 »
@Henk.

TS geeft aan dat hij geen keerlus heeft dan maakt het toch niet uit of hij digitaal of analoog rijd.
Hij hoeft toch maar biji een van die twee de plus en min te verwisselen, of de dradenb van de digitale centrale.

Jos

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #12 Gepost op: 05 December 2024, 13:09:26 »
Henk, da's een snel antwoord.
Dit was de eenvoudigste oplossing. Ik kan eventueel de geïsoleerde sectie verlengen, hoe bedraad ik dan IN en OUT van de LK200?

En er is geen keerlus. Dit zijn twee individuele spoorplannen die op een enkel punt worden verbonden
Dank
Ben

Dan dus wat Jos zegt.  :)

Als het om een of andere reden niet mogelijk op één baan de polariteit te veranderen, dan kan een LK200 helpen.
De geïsoleerde verbinding tussen beide banen moet dan lang genoeg zijn voor de langste trein die erdoor moet.
Dan J en K out aan dat geïsoleerde stuk en J en K in aan de centrale of de booster ter plekke.
Dit ervan uitgaand dat je digitaal rijdt en beide banen met dezelfde centrale aanstuurt.
« Laatst bewerkt op: 05 December 2024, 13:50:39 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joncheere

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #13 Gepost op: 05 December 2024, 13:42:16 »
Allen, dank voor de reacties.
Ik rijdt digitaal DCC met iTrain-Pro5 als besturing. Rails is van ArnoldRapido.
Bij digitaal is er een gemeenschappelijke nul  en het stuursignaal, ik noemde dat - en +.

De geplande koppeling is de eenvoudigste. Ik kan het geïsoleerde deel langer krijgen maar dan op een andere plaats en met veel meer aanpassingen. Maar als het moet, dan moet het. Het gaat nu even over het de bedrading van de LK200.

Ter verduidelijking drie bijlagen.
1) vereenvoudigde situatie. Beschouw het als twee individuele banen die op een punt worden verbonden.
2) deel van de baanplan tekening. Het totaal baanplan verstoort de discussie.
3) Foto van het betreffende baan deel. De beoogde koppeling zit tussen de twee oranje markeringen.

1)


2)


3)

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #14 Gepost op: 05 December 2024, 13:46:02 »
Dit was de eenvoudigste oplossing. Ik kan eventueel de geïsoleerde sectie verlengen, hoe bedraad ik dan IN en OUT van de LK200?
En er is geen keerlus. Dit zijn twee individuele spoorplannen die op een enkel punt worden verbonden

Inderdaad, ik zou de geïsoleerde sectie verlengen met wat nog mogelijk is. Je rijdt spoor N, dus ik zou dit stuk net zo lang proberen te maken als je kunt. Hier wordt het gevaarlijk ;D Zelf gebruik ik een sectie die korter is dan mijn trein. Alleen zorg ik ervoor dat alle stroom afnemende wielen van de trein in deze sectie passen . De staart van de trein bestaat uit losse wagons en die passen niet altijd binnen deze sectie. Gelukkig zijn alle wielen geïsoleerd en veroorzaken dus geen kortsluiting. Hier wel opletten bij het samenstellen van de trein ;) Of vloek ik ... Bedrading zie oa voorstel Bas.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje