Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
hervé
Vandaag
om 22:20:42
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
Vandaag
om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:55:45
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 21:55:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Stefan88
Vandaag
om 21:50:34
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Frank 123
Vandaag
om 21:24:59
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
Ronald69
Vandaag
om 21:23:17
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen
door
Karben
Vandaag
om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
Vandaag
om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:05:08
Vitrinekast
door
Frits C
Vandaag
om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk
door
ruben derks
Vandaag
om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:41:20
Artikelen "Het matblad"
door
ES44C4
Vandaag
om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
NS264
Vandaag
om 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jeroen Water
Vandaag
om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw.
door
jerrytrein
Vandaag
om 17:32:09
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal
door
MOVisser
Vandaag
om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
BartvD
Vandaag
om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
JurS
Vandaag
om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 16:03:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Harz Express D2240 1974 Winter
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Harz Express D2240 1974 Winter (gelezen 1236 keer)
Falkenberg
Offline
Berichten: 4053
Harz Express D2240 1974 Winter
«
Gepost op:
03 December 2024, 17:41:15 »
Hier weer eens op basis van een kijkersvraag een samenstelling, de Harz Express. Vaak besproken, zeker door de Poes.
In de winter van 1974 (naar 1975) bestond de D2240 komend vanuit Hannover uit een restauratierijtuig van de CIWL voor de NS, een stammetje groene UIC-X van de DB en een AB em B van de DR vanuit Berlijn. De B was hierbij facultatief.
Wat deze trein nu interessant maakt is dat zowel LS als ACME een CIWL restauratietype WR48 hebben aangekondigd die voor de NS heeft gereden. Nog niet met juiste nummer/tijdperk, maar de kans bestaat nu dus dat er binnenkort wel een CIWL voor de Nederlandse treinen beschikbaar komt.
LS heeft de serie 4200-4218 aangekondigd, als eerste voor de Train Bleu in tp3. ACME heeft met de 51079 de 2973 in oranje uitgebracht. Dat is een zusje van de 2975 die de NS van 1970 tot 1978 in dienst had. ACME geeft ik de grootste kans dat het rijtuig er ook echt komt.
De DB rijtuigen zijn standaard UIC rijtuigen, in het groen. Pop was niet in Hannover gestationeerd, Oceaanblauw-beige nog niet aanwezig.
De DR rijtuigen zijn recente van Piko met een zwart frame, passend voor het tijdperk
dirkjan
Voor de zomer variant zie
hier
«
Laatst bewerkt op: 06 December 2024, 11:13:04 door Falkenberg
»
Gelogd
1200blauw
Offline
Berichten: 2880
Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 Winter
«
Reactie #1 Gepost op:
03 December 2024, 18:05:12 »
Wauw, gaaf! Dank voor het delen
Zijn die DR-rijtuigen ook door andere fabrikanten gemaakt? Ik weet bijvoorbeeld dat Roco ook een aantal van DR-rijtuigen uit Tp.IV in het programma had ooit, maar ik weet niet zeker of dat wel de juiste zijn. De lichtgroen/gifgroene zijn van een latere periode, dat weet ik inmiddels.
«
Laatst bewerkt op: 03 December 2024, 18:27:50 door 1200blauw
»
Gelogd
Bert Mengerink
SPOOR1HOBBY
Offline
Berichten: 490
Het liefste stoom in module vorm
Re: Harz Express D2240 1974 Winter
«
Reactie #2 Gepost op:
03 December 2024, 19:34:25 »
Hallo DirkJan,
Heel mooi zo'n samenstelling.
Hoe ben je aan die informatie gekomen?
Ik ben zelf op zoek naar informatie over treinen, die in de 50er jaren door Bischofsheim reden.
Dit station ligt op de hoofd route van Mainz naar Frankfurt en Mainz naar Darmstadt (vv).
Gelogd
Groeten,
Bert Mengerink
Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.
1200blauw
Offline
Berichten: 2880
Twentelijn 1968-1980
Re: Harz Express D2240 1974 Winter
«
Reactie #3 Gepost op:
03 December 2024, 20:45:44 »
Ik heet wel geen Dirkjan, maar
hier
kun je alvast een boel vinden Bert - alleen bovenstaande samenstelling nu net niet.
Gelogd
Ronald69
Offline
Berichten: 2848
Duitsland TP III/IV
Re: Harz Express D2240 1974 Winter
«
Reactie #4 Gepost op:
03 December 2024, 21:12:56 »
Bert,
Op Eisenbahnstiftung kwam ik deze tegen:
V 200 038 (Bw Frankfurt-Griesheim) rauscht mit F 21 "Rheingold" durch Mainz-Bischofsheim. (02.1957) Foto: Kurt Eckert
VT 30 001 (Westwaggon/Köln, Indienststellung am 02.04.1936, ex VT 137 190, Bauart BC4ivT) in Darmstadt Hbf. Das Einzelstück befand sich Anfang 1944 in Kiel, wahrscheinlich als Notstromaggregat bei der Marine. Im Sommer 1946 kam er von der britischen in die US-Zone zum RAW Nürnberg. Ende 1947 wurde er mit gerissenem Zylinderblock im Bw Frankfurt/Main 1 abgestellt. Bis zu seiner Ausmusterung am 26.04.1965 war er in Darmstadt beheimatet. Das Bild zeigt mit sehr hoher Wahrscheinlichkeit den Pt 2835 von Darmstadt Hbf nach Mainz-Bischofsheim. (14.02.1959) Foto: Kurt Eckert
En heel veel goederentreinen met o.a. Kondensloks.
Ursprünglich für den Einsatz in den östlichen Kriegsgebieten konzipiert, wo kaum Infrastruktur zur Aufnahme von Speisewasser zur Verfügung stand, kam die im Januar 1944 abgenommene 52 1941 bekanntermaßen für diesen Einsatz deutlich zu spät. Nach dem Krieg waren 16 Maschinen der Baureihe 52 kon beim Bw Mainz-Bischofsheim stationiert. Dazu gehörte auch 52 1941, die hier mit einem Güterzug unterhalb der Burgruine Ehrenfels bei Rüdesheim unterwegs ist. Bereits am 1. Juni 1953 schied sie aus dem aktiven Dienst aus, die letzten Kondensloks bei der DB verschwanden 1954. (05.08.1949) Foto: Carl Bellingrodt
Gelogd
Grt, Ronald.
Falkenberg
Offline
Berichten: 4053
Re: Harz Express D2240 1974 Winter
«
Reactie #5 Gepost op:
03 December 2024, 22:29:40 »
Citaat van: Bert Mengerink op 03 December 2024, 19:34:25
Ik ben zelf op zoek naar informatie over treinen, die in de 50er jaren door Bischofsheim reden.
Mainz Bischofsheim ligt natuurlijk aan drukke routes. De info die je zoekt is afhankelijk van het jaar van je interesse. Zoek een Fahrplan uit jouw periode en noteer de treinnummers en namen en vanuit daar verder. Van een aantal uit de jaren 60 tot negentig is er op het forum al wat geschreven.
dirkjan
Gelogd
Bert Mengerink
SPOOR1HOBBY
Offline
Berichten: 490
Het liefste stoom in module vorm
Re: Harz Express D2240 1974 Winter
«
Reactie #6 Gepost op:
04 December 2024, 20:00:09 »
Allen,
Dank voor de hulp. Ik denk aan 1954-1956.
Krijg ook informatie uit de stad Bischofsheim zelf.
Gelogd
Groeten,
Bert Mengerink
Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Harz Express D2240 1974 Winter