Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Bedrading voeding spoorbaan  (gelezen 1881 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Bedrading voeding spoorbaan
« Reactie #15 Gepost op: 01 December 2024, 14:41:43 »
Het motortje in een servo is nog kleiner dan die in een MP1. en dat motortje trekt bij lange na nog geen 1 Amp, ook niet wanneer je hem tegenhoudt.
In zulke gevallen is mijn reactie: dat controleren wij even.
Ik gebruik zelf servo's van Modelcraft, MC-410.
Gemeten tijdens omlopen: 300mA. Als je hem tegenhoudt gaat hij vlot naar 1,5A.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
  • Confusius zei het al.
Re: Bedrading voeding spoorbaan
« Reactie #16 Gepost op: 01 December 2024, 15:10:38 »
Aha, dat zei ik al. De Modelcraft MC410 is een power servo; torque bij 4,8V  is 44Ncm.https://www.rapidonline.com/modelcraft-mc-410-plastic-gear-jr-standard-analogue-servo-49-9395
Ik, en met zekerheid de meesten onder ons, gebruiken een SG90 servo; torque  bij 4,8V is 14,7Ncm.https://www.murkyrobot.com/catalogo/servo-motor-sg90-1-5kg
Dat is nogal een verschil nietwaar. Waarom zoveel kracht om een wisseltje om te leggen? Die gebruik je bij spoor 1 of LGB banen, niet bij H0.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Bedrading voeding spoorbaan
« Reactie #17 Gepost op: 01 December 2024, 15:29:30 »
Dan zit daar het verschil. Ik heb juist servo's uitgezocht met een hoge torque omdat ik zelf wissels bouw met verende tongen. Die vereisen wat meer kracht dan een Roco wissel met scharnierende tongen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5004
Re: Bedrading voeding spoorbaan
« Reactie #18 Gepost op: 01 December 2024, 16:01:21 »
Of een servo ook daadwerkelijk 1A trekt vanuit de voeding, hangt sterk af van de decoder. Als de decoder gevoed wordt met 12V en een buckconverter gebruikt en nog een klein weerstandje gebruikt voor elke servo (of een andere stroombegrenzing), dan gaat die decoder echt geen 1A vragen van de voeding. Misschien als ze alle 8 tegelijk om gaan, maar dan hebben we het wel weer over een vrij unieke edge case die het benoemen IMO niet nodig is.

Klaas gebruikt ook geen decoders, die doet omtrent aansturing totaal andere dingen met servo's dan ons normale stervelingen  :P. Ik weet niet of het dan ook niet appels met peren vergelijken is. Ik heb ook geen idee hoe klaas de voeding heeft ingericht verder? Direct aan een grote 5V meanwell gehangen?

Citaat
Dan verklaar aub maar eens waarom een servo aan de niet versterkte uitgang van een Arduino totaal geen problemen geeft. Dat werkt zonder een enkel probleem waar een Arduino geen vermogen kan leveren.
Dit heeft hier helemaal niks mee te maken. Een arduino voedt helemaal geen servo, maar hij doet alleen het stuursignaal. En als je wel plant de on board spanningsregulator te gebruiken met 12V, dan sterft je spanningsregulator redelijk snel.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Bedrading voeding spoorbaan
« Reactie #19 Gepost op: 01 December 2024, 16:37:31 »
Ik heb ook geen idee hoe klaas de voeding heeft ingericht verder? Direct aan een grote 5V meanwell gehangen?
Nee, aan een trafo die 5V wisselspanning levert. Aansturen via halvegolf gelijkrichting. Positieve pulsen voor rechtsom, negatieve voor linksom.
Beschrijving staat ergens in een van mijn bouwdraadjes. Moet zelf ook even zoeken waar dat ook al weer was.

De bovengenoemde test heb ik overigens gedaan met 5V gelijkspanning, dat meet wat makkelijker.

Beschrijving gevonden: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66995.90
Aan het schema heb ik later nog wat aangepast. 4VAC bleek te weinig, is 5VAC geworden.
In het schema staan 2 diodes D1 en D2 die de plus en de minrail voeden. Dat gaf ongewenste koppelingen. Dus nu heeft elke aandrijving zijn eigen D1 en D2.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2024, 16:59:02 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jengelsm

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Bedrading voeding spoorbaan
« Reactie #20 Gepost op: 29 December 2024, 23:42:38 »
Allen dank voor de reacties.
De baan helemaal 'foolproof' maken zal wel niet lukken. Maar toch....
Ik hou de '0' van de railspanning, de 18v voor de wissels en 12v voor de verlichting gescheiden.
De 'besparing' in meters draad valt in het niet bij de totale kosten.
En de extra 'complexiteit' van de bedrading (onder de tafel) valt wel mee.....