Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door prutser
21 August 2025, 23:40:50
maatvoering AKI door MOVisser
21 August 2025, 23:25:34
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
21 August 2025, 22:38:34
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Tjalling
21 August 2025, 22:21:24
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
21 August 2025, 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
21 August 2025, 20:24:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
21 August 2025, 19:09:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
21 August 2025, 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
21 August 2025, 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 August 2025, 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
21 August 2025, 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
21 August 2025, 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
21 August 2025, 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
21 August 2025, 14:17:43

Auteur Topic: keerlus schakeling problematiek.  (gelezen 4167 keer)

RBlok

• Offline Offline
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: keerlus schakeling problematiek.
« Reactie #15 Gepost op: 27 November 2024, 11:24:37 »
Lijkt weer op een déjà-vue ???  Veel technische termen, mooie plaatjes maar voor mij als leek, abacadabra. De samenhang tussen al deze termen ontgaat me volkomen, maar ja, ik ben dan ook niet opgeleid als elektronicus. Destijds was ik ook geïnteresseerd in een oplossing voor dit probleem. Niemand wilde toen voor mij een kant en klare device leveren die simpel aan te sluiten was, wel veel gekissebis waar ik als leek niets aan had. Dus, dan maar iets van de plank en kon ik verder met de bouw van Cornfield Junction / Boulder Crossing  ;D

Rob

Ook ik ben geen elektronicus maar het is te simpel om te stellen dat een DCC uitgevoerde baan alleen van de grond is te krijgen met het "simpel aansluiten van een kant en klare device". Beetje meer lezen en verdiepen, zo ben ik ook stapje voor stapje verder gekomen. Zonder de achterliggende (natuurkundige) processen te kennen die zich afspelen binnen de diverse modules.

Bas wordt hier mijns inziens tekort gedaan. Hij biedt juist een zo simpel en goedkoop mogelijke oplossing. Voor mij ook abacadabra maar doorvragen kan ook.

Rian 
« Laatst bewerkt op: 27 November 2024, 11:53:02 door RBlok »

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 27 November 2024, 11:29:35 »
Ja de LK100 moet je even goed instellen

Weet niet wat ik me voor moet stellen bij "ronduit slecht"
Dan heb je iets bereikt, wat mij nooit gelukt is  (y)
Dus daarmee is ook gezegd, dat "ronduit slecht" betekent, dat ik nooit de juiste instelling bereikt heb voor alle omstandigheden en loc's, zodat de LK100 betrouwbaar werkte. Voor ALLE loc's en onder ALLE omstandigheden. Ik vermoed dat jij het hebt over vast opgestelde banen.

Loc's H0 en H0m, ook geëxperimenteerd met N.  Ook stuurstand voorop (stroomafnemend).
Omstandigheden:  vaste opstelling (werkte meestal redelijk, behalve verschillende afstellingen voor verschillende loc's) of modulair tbv tentoonstellingen  (werkte meestal niet).
Bij een juiste instelling in de thuissituatie bleek dit onder andere omstandigheden niet correct te zijn ( vocht, temperatuur, stand van zon en maan ?) , contactproblemen die zorgden voor een in principe veel te trage omschakeling, dus kortsluiting.
Verlopen van de instelling bij uitschakeling (warmte ?).

En de rest weet ik niet meer.  Ik ben er toen ook mee opgehouden (beginjaren 2000), heb er geen gebruik meer van gemaakt en heb na uitlevering vanaf ongeveer 2009 alleen nog maar de LK200 gebruikt.  Nog NOOIT problemen mee gehad.

Van alle door Lenz uitgeleverde exemplaren, die ik honderden heb verkocht, zijn er een handjevol ooit teruggekomen. 1 was er hoogstwaarschijnlijk defect uitgeleverd (excuus) en de rest was door verkeerd aansluiten of te korte keerlussen defect geraakt. Fouten van de gebruiker, niet van het apparaat.

Maar:  als de LK100 naar behoren werkend ingesteld kan worden, dan is die zeker veel goedkoper.  Alleen toch weggegooid geld als die niet correct werkend te krijgen is. Ik zou één van de andere methoden gebruiken  (bask185 ?) (of de LK200  :) )

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #17 Gepost op: 27 November 2024, 11:41:48 »
Een kant en klare device bestaat al. Die heet LK200. Het probleem is dat velen de prijs te hoog vinden.
Ja, dan moet je naar andere oplossingen zoeken die meer zelfdenkwerk vereisen.

Hoewel ik zelf niet digitaal rijd heb ik zowel met de LK100 als de LK200 testen uitgevoerd. De LK100 heb ik zelfs succesvol nagebouwd. Bij de LK200 lukt dat niet, daar zit een speciaal trafo'tje in dat in huisvlijt moeilijk is na te maken. En er zitten wat componenten in die ik niet kon identificeren.

Met de LK100, zowel de originele als de nagebouwde, had ik ook de ervaring dat die zo af en toe weigerde.
De LK200 werkte in mijn test zonder weigering.

Wat prijs betreft is de oplossing van Bas met de lichtsluis onverslaanbaar. Maar kost wel wat moeite om in te bouwen.

Tenslotte: de beste keerlus is geen keerlus. Dan ben je van alle gezanik af. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 27 November 2024, 11:49:23 »
Citaat
Maar kost wel wat moeite om in te bouwen
Dat valt anzich nog wel mee. Je hoeft niet meer dan 2 gaten te boren. De zender en ontvanger zitten bij elkaar op een satelliet printje en een 3P kabel is meegeleverd om hem op de relais print aan te sluiten

Ik laat alleen volk wel zelf die sensor en led er op solderen, omdat ik vanaf hier niet kan ruiken hoe hoog dat ding moet komen te zitten. Tenzij het speciaal verzocht wordt ::)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #19 Gepost op: 27 November 2024, 12:02:15 »
Bas, wat jij beschrijft lijkt simpel en dat is het ook, voor jou en voor mij. Maar uit diverse reacties o.a. hier op het forum weet ik dat dat voor veel mensen een stap te ver is.
Neem b.v. solderen. Vaak lees ik dat iemand dat te lastig vindt. En dat vind ik dan weer onbegrijpelijk. Ik zou niet weten hoe een modelspoorbaan te bouwen zonder solderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 27 November 2024, 12:18:02 »
 ;D ;D Tenslotte: de beste soldering  is geen soldering. Dan ben je van alle gezanik af  ;D ;D

(inkoppertje)

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #21 Gepost op: 27 November 2024, 12:27:01 »
Ook ik ben geen elektronicus maar het is te simpel om te stellen dat een DCC uitgevoerde baan alleen van de grond is te krijgen met het "simpel aansluiten van een kant en klare device". Beetje meer lezen en verdiepen, zo ben ik ook stapje voor stapje verder gekomen. Zonder de achterliggende (natuurkundige) processen te kennen die zich afspelen binnen de diverse modules.

Bas wordt hier mijns inziens tekort gedaan. Hij biedt juist een zo simpel en goedkoop mogelijke oplossing. Voor mij ook abacadabra maar doorvragen kan ook.

Rian

Absoluut niet. Ik vind dat Bas mooie oplossingen heeft, zeker ook om mijn problemen elegant op te lossen. Voor modelbouwers zoals ondergetekende, die toch een mooie modelbaan wil bouwen, is de techniek vaak een drempel. Eerlijk gezegd zit ik niet te wachten op devices die ik nog in mekaar moet schroeven, de diehards natuurlijk buiten beschouwing gelaten  ;D ;D ;D ;D ;D ;D  Natuurlijk verdiep ik me in de digitale techniek. Ben er al een tijdje achter dat het geen kwestie van twee draadjes is. Mijn filosofie is om devices kant en klaar te kopen. Dit volk wil geen gedoe. Als Bas devices compleet kan leveren op basis van mijn specificaties, zoals de instelling van de hoogte van een LED of sensor, prima. De software om de boel aan de praat te krijgen om een mooie dienstregeling in iTrain te realiseren, is dan weer mijn uitdaging. En Klaas, mijn modelbaan dan .....

Doelpunt  (y)

Rob

« Laatst bewerkt op: 27 November 2024, 12:29:53 door RobVille »
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #22 Gepost op: 27 November 2024, 13:25:45 »
Tja, een hele hoop heen en weer gepraat en goed bedoelde adviezen. Doch slechts twee doen suggesties die passen binnen mijn vraagstelling. De rest gaat daar compleet aan voorbij en dat is jammer.

Na ampele overwegingen ben ik tot de conclusie gekomen dat het met een mix van de aangedragen ideeën het makkelijkst is op te lossen. Om een vertraging door het sequentiele schakelen van koploper te voorkomen dient de polarisatie daar buiten plaats te vinden. Echter om met relais oid te schakelen op een in twee richtingen bereden baanvak dient de rijrichting bekend te zijn om dubbele schakelmomenten te voorkomen. En die rijrichting is op een digitale baan niet te herleiden uit de polarisatie maar wel bekend binnen koploper. en die willen we daarvoor nu net niet gebruiken. Dat is een dilemma.
Andere mogelijkheden zijn meerdere melders achter elkaar om te schakelen maar daar is geen plaats voor. Altijd het grote probleem bij iedere modelbaan, plaatsgebrek.
Mogelijke oplossing:
Polarisatie door middel van een LK200 of LK100. Dat werkt geheel zelfstandig buiten koploper.
Terugmelding aan koploper kan dan geschieden met een stroomdetectiemelder van 10cm aan begin en einde. In koploper dan definiëren welke melders in welke rijrichting benut moeten worden. Met lichtsluizen kan dan de stopsectie worden bepaald. Het signaal daarvan kan ook mbv Okkie en ArLoco of LocoNext aan koploper worden doorgegeven.
Denk dat het zo goed zou moeten werken. Voor het ompolen is dan voldoende raillengte (132-(2*10)=112cm) beschikbaar.. Terwijl de bezet- en stopmelders onafhankelijk daarvan door koploper worden afgehandeld naar gelang de rijrichting.
Iemand nog commentaar of andere ideeën?
« Laatst bewerkt op: 27 November 2024, 13:28:18 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 27 November 2024, 13:59:52 »
Je kan ook 2 lichtsluizen gebruiken en die tegelijk bedraden naar zowel een terugmelder als naar een dccNext. Je kan een dccNext namelijk zo configureren dat die autonoom dingen kan doen. Met 2 van die blauwe 5V relais kan je zo een keerlus ompolen.

Diezelfde sluizen kan je dan dus ook naar zo'n terugmelder bedraden. En dan gebruik je ze ook voor detectie. Dit werkt in beide richtingen. Alleen misschien dat je dan alsnog 2 extra sluizen wilt voor betere stop locaties.

Also, als je toch al aan lichtsluizen gaat, waarom heb je dan liever een LK200 dan een lichtsluis keerlusmodule? Het zijn evenveel zaagsnedes en het scheelt €70 ofzo.  ::)

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 27 November 2024, 14:01:34 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #24 Gepost op: 27 November 2024, 14:36:02 »
Ja, zo zou het ook kunnen. Ik ga eerst maar eens wat testjes doen vooraleer tot een definitieve beslissing te komen.
Bedankt zover, Zodra ik er helemaal uit ben zal ik dat hier nog publiceren.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 27 November 2024, 14:37:52 »
Succes en veel plezier met de hobby  (y)
Train-Science.com
Train-Science github

rjr

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 28 November 2024, 09:21:42 »
Als je met een LK200 werkt heb je ook geen lichtsluis nodig.
20cm detectie, je keerlus deel, 20cm detectie.
En dan kun je in koploper echt wel regelen dat die 20cm detectie genoeg is voor je trein om op tijd tot stilstand te komen.

Maar is wel duidelijk een duurdere oplossing dan met lichtsluizen.
Dus zou ik voor je eerste testen zeker niet aanbevelen dan.

Roelco

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #27 Gepost op: 28 November 2024, 09:53:07 »
Tja, een hele hoop heen en weer gepraat en goed bedoelde adviezen. Doch slechts twee doen suggesties die passen binnen mijn vraagstelling. De rest gaat daar compleet aan voorbij en dat is jammer.

Ze bedoelen het allemaal goed en alle hulp is toch welkom? Iedereen heeft zijn eigen ideeën en visie op een probleem op te lossen. Niks jammer dus ;)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #28 Gepost op: 28 November 2024, 10:07:07 »
Als je met een LK200 werkt heb je ook geen lichtsluis nodig.
20cm detectie, je keerlus deel, 20cm detectie.
Met een LK200 heb je helemaal geen detectiedeel nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

rjr

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 28 November 2024, 10:37:00 »
Jawel, anders weet koploper niet dat er een trein dit blok in rijd en bij de stop melder is.
Detectie deel is niet voor de LK200, maar voor koploper.