Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:20:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 19:20:49
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:20:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:06:37
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 18:52:51
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door tothebeach
Vandaag om 18:52:05
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 18:51:09
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
Vandaag om 17:32:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
  

Auteur Topic: Nieuwe analoge baan  (gelezen 2756 keer)

vissertje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Nieuwe analoge baan
« Gepost op: 22 November 2024, 15:44:05 »
beste lezer
mijn baan is ongeveer 200cm x 150 cm. met een binnenbaan die los staan van de buitenbaan
nu wil meerdere loks laten rijden op de buitenbaan maar hoe kan ik het beste de stroom onderbreken

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2024, 16:11:41 »




vissertje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #2 Gepost op: 26 November 2024, 11:20:34 »

bedankt Mark

zo te zien moet ik baanvakken maken
en op verschillende plekken weer aansluiten.
hebben die knoppen een naam

Nico

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #3 Gepost op: 26 November 2024, 12:21:49 »
Die schakelaars kennen we als miniature toggle switches. Ze bestaan in heel veel varianten en ze hebben een bepaalde nummering systeem
Ik heb hier uitlegd hoe die nummering werkt.

Ik verklap al vast. Jij hebt een MTS103 / ON-OFF-ON nodig. Die hebben 3 standen die niet terugveren. Daarmee kan je een baanvlak op 1 van de 2 transformators zetten, of je kan hem spanningsloos zetten.

Die dingen met die ronde knoppen waar 'cab' bij staat, zijn je transformators.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #4 Gepost op: 26 November 2024, 12:23:01 »
Cab A en Cab B zijn twee trafo's.

Elk blok heeft een schakelaar waarmee je kunt kiezen of dat blok bestuurd wordt met trafo Cab A of met trafo Cab B.

Op die manier kun je twee treinen onafhankelijk laten rijden over de hele baan.

Deze manier van werken heet ook wel Cab Control. Je kunt het ook uitbreiden naar meerdere trafo's, als je schakelaars met meer standen gebruikt. Ik heb het ooit met 4 trafo's gemaakt, maar dat kun je niet meer in je eentje bedienen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17924
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #5 Gepost op: 26 November 2024, 13:47:19 »
Wilde het net schrijven  :) Cab control, was een populaire manier van analoog bedienen van je baan met meerdere treinen in de States. Schema van Mark is heel duidelijk (y)

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #6 Gepost op: 26 November 2024, 16:01:25 »
Uit de tekening maak ik op, dat het om 2-rail gaat, en dan ga ik er van uit dat het om gelijkstroom gaat.
Dan zijn de "trafo"s" dus geen trafo maar regelaars waar gelijkspanning uit komt.

Die regelaars zitten aan één uitgang doorverbonden en die common gaat over de gehele baan naar 1 spoorstaaf.

Maar wat gebeurt er als ik de richting schakelaar van 1 van de regelaars omzet  ???  Rook  ???

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17924
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #7 Gepost op: 26 November 2024, 16:03:20 »
Het was ooit zeker bedoeld met trafo's :)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #8 Gepost op: 26 November 2024, 16:08:30 »
Uit de tekening maak ik op, dat het om 2-rail gaat, en dan ga ik er van uit dat het om gelijkstroom gaat.

Waarschijnlijk wel. Maar al zou het tweerail-wisselstroom zijn, dan werkt het principe nog steeds.

Dan zijn de "trafo"s" dus geen trafo maar regelaars waar gelijkspanning uit komt.

Dak klopt niet. Het kunnen regelaars zijn. En er kan gelijkspanning uit komen. Maar het kunnen net zo goed trafo's zijn; sterker nog, daar is het decennia geleden voor ontworpen. En als het regelaars zijn, kan er ook PWM uit komen.

Die regelaars zitten aan één uitgang doorverbonden en die common gaat over de gehele baan naar 1 spoorstaaf.

Dat is het gemakkelijkst. Maar als je de schakelaars dubbelpolig uitvoert en de isolaties in de rails in beide railstaven aanbrengt kan dat ook.

Maar wat gebeurt er als ik de richting schakelaar van 1 van de regelaars omzet  ???  Rook  ???

Dat zou alleen gebeuren wanneer je regelaars gebruikt in plaats van trafo's, èn de beide regelaars uit dezelfde bron gevoed worden. Zodra je trafo's gebruikt, of regelaars die elk hun eigen voeding hebben, is er niets aan de hand.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8868
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #9 Gepost op: 26 November 2024, 16:09:35 »
Ik gebruik dit systeem nog steeds, maar ik werk met blokken waarbij beide spoorstaven onderbroken zijn. Dit systeem is zo bruikbaar met een trafo, als met een handregelaar. Het voordeel (voor mij dan) is dat alle blokken op dezelfde manier bedraad zijn en geschakeld worden. Het denkwerk is voor mij logischer.
Een kleine toelichting is te lezen op mijn blog

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 26 November 2024, 16:11:45 door tothebeach »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26699
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #10 Gepost op: 26 November 2024, 16:35:15 »
Maar wat gebeurt er als ik de richting schakelaar van 1 van de regelaars omzet  ???  Rook  ???
Nee, waarom denk je dat? Er ontstaat alleen kortsluiting als een trein over de scheiding rijdt tussen twee secties die op een verschillende trafo/regelaar staan met verschillende rijrichting. Maar dat moet je dus niet doen, Als je naar een andere sectie rijdt moet je eerst zorgen dat die op dezelfde regelaar zit als de sectie waar de trein vandaan komt.
Kortom, het is een flexibel systeem maar je moet wel je koppie er bij houden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #11 Gepost op: 26 November 2024, 16:48:43 »
Nee, waarom denk je dat?
Dat is mijn vraag, want ik weet niet wat er gebeurt.
De ene regelaar geeft +  waar de andere regelaar - geeft. Maar die zitten allebei aan dezelfde (hier blauwe) draad.     Terwijl ik op 2 verschillende baanvakken rijdt, dus niet over een overgang, daar heeft het niet mee van doen.

Wat ik me zelf nog van vroeger (analoge tijdperk) herinner was, dat we (broer en ik)  er dan wel voor zorgden, dat we beide polen per baanvak omschakelden.  Dus dat je volledig onafhankelijk van de andere regelaar reed, welke stand of +/- instelling die ook had.

Zit het verschil er misschien in of je in één richting wil rijden of willekeurig in beide richtingen ?  Dat was bij ons in ieder geval wel zo, maar dat is allemaal te lang geleden om de finesses nog te weten.
« Laatst bewerkt op: 26 November 2024, 16:52:35 door MartinRT. Reden: toevoeging »

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #12 Gepost op: 26 November 2024, 16:58:22 »
Reden jullie met 1 trafo of met meerdere?
Want met 1 trafo kun je geen Cab Control doen.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #13 Gepost op: 26 November 2024, 17:01:21 »
maar ik werk met blokken waarbij beide spoorstaven onderbroken zijn.

Ik heb een stukje van je blog ingezien, en dat is precies wat ik bedoel.  Alleen was het toen nog heel primitief (bij ons), dus we kregen soms ruzie, totdat de transistors betaalbaar werden en de baan daarmee verder "beveiligd" werd.  Kwam in het begin wel rook aan te pas.

En voor DirkJ:  uiteindelijk reden we met 4 trafo's, maar daar waren er 2 voor wat langere stukken.  Die stonden dus vrijwel altijd in een vaste  stand. Dan konden we met de andere 2 treinbewegingen maken of elkaar in de weg zitten  :D
« Laatst bewerkt op: 26 November 2024, 17:04:09 door MartinRT. Reden: toevoeging »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26699
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #14 Gepost op: 26 November 2024, 17:03:10 »
De ene regelaar geeft +  waar de andere regelaar - geeft. Maar die zitten allebei aan dezelfde (hier blauwe) draad.     
Dat doet er niet toe. Vergelijk het met een apparaat waar 2 batterijen in moeten. Daar zit ook de plus van de ene batterij aan de min van de andere.
Zolang er geen stroomkring ontstaat is er niks aan de hand,.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.