Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:45:56
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:43:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:41
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
  

Auteur Topic: Ontsporen ACME Cisalpino wagons  (gelezen 2681 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Ontsporen ACME Cisalpino wagons
« Gepost op: 19 November 2024, 14:17:29 »
Heb 8 personen wagons van ACME van de Cisalpino.
Deze koppelen extreem kort en enkel met de Roco universeel kortkoppeling kunnen deze koppelen ( Fleischmann Profi of Marklin KK krijgen de wagens zelfs nie aangekoppeld)
Probleem stelt zicht dat bij 2 van 8 wagons deze steeds ontsporen , zelfs in ruime bochten. Anderen lopen wel door.
Bij recht stuk is er een klein beetste speling tussen de buffers en balgen maar in bochten is dit amper nog 1 mm of quasi echt balg tegen balg
Heb de indruk dat alles dan ook zeer krap bemeten is geweest door ACME

Iemand ook deze ervaring en tips hoe dit eventueel op te lossen ?
Petdig1

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4735
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ontsporen ACME Cisalpino wagons
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2024, 14:46:02 »
Ik heb een paar gelede containerwagens van dit merk. Normaliter gebruik ik Fleischmann Profikoppeling of Roco kortkoppeling. Dat ging met het koppelen zelf nog wel, tot de wagens een boog ingingen of een wissel, toen drukten ze elkaar uit de rails. Na een Roco universeelkoppeling te hebben gemonteerd was het issue voorbij. Op jouw rijtuigen heb je die al aangebracht, enige optie die ik me dan kan bedenken is de koppeling net niet helemaal in de NEM-schacht te duwen en dan vast te zetten met wat houtlijm.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1265
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Ontsporen ACME Cisalpino wagons
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2024, 15:40:16 »
Kan het kortkoppelingsmechanisme wel vrij bewegen?
Ook onder belasting? Mijn ervaring met gelede containerwagens van dit merk is dat het mechanisme nog wel eens bleef hangen in de bocht.
Oplossing was een klein stukje wegsnijden of vijlen op de plaats waar het mechanisme haakt. Kan een braam zijn op de nemschachthouder.
Gr Marco.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Ontsporen ACME Cisalpino wagons
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2024, 16:48:17 »
Hallo Marco,

Betreft hier personen wagons en geen container wagens.  Maar hoe dan ook alle dissels lopen vrij en zonder haperingen
Is hier echt de koppelafstand die een probleem lijkt te zijn
Petdig1

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Ontsporen ACME Cisalpino wagons
« Reactie #4 Gepost op: 19 November 2024, 17:00:21 »
Hier vind je meer info over de langere kortkoppelingen van Roco.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109250.msg3222430744#msg3222430744

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Ontsporen ACME Cisalpino wagons
« Reactie #5 Gepost op: 19 November 2024, 17:06:02 »
Je zou aan de hand van NEM 362 kunnen controleren of de maatvoering wel klopt. Het gaat dan vooral om de maat e .
https://morop.org/images/NEM_register/NEM_D/nem362_de_2004.pdf
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Ontsporen ACME Cisalpino wagons
« Reactie #6 Gepost op: 19 November 2024, 17:26:31 »
Ik gebruik de Brawa starre kortkoppelingen icm mijn ACME spul. Wellicht het proberen waard. Deze dus -> https://www.brawa.de/produkte/spur-n/produktzubehoer/2250-starrkupplung

(let niet op spur-n in het adres, websites normaal ordenen is erg moeilijk blijkbaar)


Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4735
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ontsporen ACME Cisalpino wagons
« Reactie #7 Gepost op: 19 November 2024, 18:13:55 »
Hallo Marco,

Betreft hier personen wagons en geen container wagens.  Maar hoe dan ook alle dissels lopen vrij en zonder haperingen
Is hier echt de koppelafstand die een probleem lijkt te zijn

Ongeacht of het nu rijtuigen of wagons zijn: NEM-schacht moet inderdaad vrij kunnen bewegen.

Dan kun je die Brawa's bestellen of, goedkoper, je universeelkoppelingen monteren zoals ik beschreef.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re: Ontsporen ACME Cisalpino wagons
« Reactie #8 Gepost op: 20 November 2024, 01:22:53 »
Misschien handig om erbij te zetten om welke sets het gaat? Er zijn sets met alleen rijtuigen en er is een set met loc erbij. Dacht uit verschillende jaren, geen idee of er verschil in de constructie zit.

Ik heb zelf deze rijtuigen ook van ACME, gewoon met Roco kortkoppelingen en ze rijden probleemloos. Alleen voor scherpe bochten moet je een oogje wegsnijden aan de onderkant ergens wat anders in de weg zit (zit briefje met uitleg in de doos als ik het me goed herinner).
Eddy

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Ontsporen ACME Cisalpino wagons
« Reactie #9 Gepost op: 20 November 2024, 08:48:29 »
Het gaat hier om de set ACME 55002 + 55003 + 2 extra uitbreidingswagens

Foto's zeggen misschien wat meer wat er precies gebeurt.
Ook met de starre brawa koppelingen krijg ik ze niet gekoppeld












laatste foto geeft een idee van de boogstralen dus zal niet aan te krappe bochten liggen ;-)



Petdig1

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re: Ontsporen ACME Cisalpino wagons
« Reactie #10 Gepost op: 20 November 2024, 09:20:56 »
Ik kort de Fleischmannen vaak met gemiddeld 1mm in.
Het is dan mooi balg tegen balg.
Als dat met deze wagens zonder ingreep niet lukt is de uitslag naar de hoeken niet goed.
Kwam er zelf achter met m'n meest recente Touax draagwagens.
Net buffer aan buffer op recht stuk, in een bocht uitdrukken.
« Laatst bewerkt op: 20 November 2024, 09:24:46 door IJmc »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4735
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ontsporen ACME Cisalpino wagons
« Reactie #11 Gepost op: 20 November 2024, 09:22:21 »
"Ook met de starre brawa koppelingen krijg ik ze niet gekoppeld"

OK, je gaf in je eerste bericht aan:

"enkel met de Roco universeel kortkoppeling kunnen deze koppelen"

Dan denk ik dat daar de oplossing moet zitten.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
Re: Ontsporen ACME Cisalpino wagons
« Reactie #12 Gepost op: 20 November 2024, 10:03:00 »
Misschien niet de fraaiste oplossing;
De uiteinden van de balgen afronden.

Cor Lageweg.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Ontsporen ACME Cisalpino wagons
« Reactie #13 Gepost op: 20 November 2024, 11:53:29 »
Zelf heb ik alleen maar ellende met ACME-rijtuigen. Te strak gekoppeld (zoals hier ook het geval), ontsporen vaak en "waggelen" vaak op de draaistellen.

Ik heb er geen goede oplossing voor kunnen vinden, dus waar het kan, heb ik alles vervangen door LS Models.
Vriendelijke groet, Servé.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Ontsporen ACME Cisalpino wagons
« Reactie #14 Gepost op: 20 November 2024, 15:14:26 »
"Ook met de starre brawa koppelingen krijg ik ze niet gekoppeld"

OK, je gaf in je eerste bericht aan:

"enkel met de Roco universeel kortkoppeling kunnen deze koppelen"

Dan denk ik dat daar de oplossing moet zitten.

Probleem blijft het ontsporen omdat zo zo strak zitten dat ze uit de rails gedrukt worden.
Ga eerstdaags dan toch eens testen met de Roco "verstelbare" koppelstukken  of deze effectief iets ruimer vallen.
Denk wat hier echt over mm werk spreken want bij sommige wagens uit de sets stelt het probleem zich blijkbaar niet
Petdig1