Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
  

Auteur Topic: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃  (gelezen 3206 keer)

4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Fleischmann H0 & N
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #15 Gepost op: 12 November 2024, 19:33:11 »
Het is interessant dat toen deze locomotief '4125' werd geproduceerd, ik net mijn eerste
0-schaal treinset had gekregen in 1964 en mijn vrouw nog niet eens geboren was.
Haha! 😄



Vriendelijke groeten!
Charles
« Laatst bewerkt op: 12 November 2024, 19:39:16 door 4000 »
Fleischman H0 & N

4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Fleischmann H0 & N
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #16 Gepost op: 13 November 2024, 11:13:28 »
Sommige van mijn spoorwissels zijn ouder dan 1964, zoals het geval is met deze
dubblee kruisingwissel en deze driewegeissel die ik olangs heb gerepareerd.





De draden waren aan één kant eruit getrokken dus heb ik één winding van de spoel
verwijderd en het vervolgens met witte lijm vastgeetzt.

Deze solenoïden zijn echt krachtig en luid! Haha!  (y)









[img]https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/FL-1726A-1-67347ab410342.jpg[/img

Vriendelijke groeten!
Charles
« Laatst bewerkt op: 13 November 2024, 12:18:14 door 4000 »
Fleischman H0 & N

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #17 Gepost op: 13 November 2024, 11:19:33 »
Dat 'dubbele kruisingswissel' is een engels wissel.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #18 Gepost op: 13 November 2024, 11:33:15 »
Knap en creatief gerepareerd! Goed om te zien hoe mooi oude meuk kan zijn als je er wat liefde in steekt.  (y)

Albert

ps: Overigens in Engeland noemt men dit wissel een "double slib switch" en in Duitsland een "Doppelte Kreuzungsweichen" bron: 3railforum

dus dubbele kruisingwissel vind ik ook goed...... (no offense Karben  ;))
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #19 Gepost op: 13 November 2024, 11:53:40 »
Het is interessant dat toen deze locomotief '4125' werd geproduceerd, ik net mijn eerste
0-schaal treinset had gekregen in 1964
Dat is het leuke van spullen met een link naar je jeugd.. leuk draadje dit, ik blijf je even volgen als Fleischmann liefhebber.
Het locje had toen nog de oude nummering, 1304, en was te koop vanaf 1961. Wie heeft 'm niet gehad...
Vanaf 1967 zat er verlichting in met nummer 1309.
Oh ja, er was nog een groene uurwerkversie, 1099 en een tweeassige voorloper uit de jaren '50, de 1305.

Spaar ze allemáál!  ;D ;D

Goed om te zien dat je die oude wissels gangbaar hebt gekregen, grootste uitdaging is exemplaren te vinden waarvan de kunststof bielzenmat niet in de breedte gekrompen is, vooral bij de kruiswissels is er dan geen eer meer aan te behalen.
« Laatst bewerkt op: 13 November 2024, 11:58:03 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Fleischmann H0 & N
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #20 Gepost op: 13 November 2024, 13:04:04 »
Bedankt Karel en Albert!
Ik spreek Engels en Duits en ik ben momenteel Nederlands aan het lernen.  (y)
Daarom helpen jullie suggesties.  :)

Ja, dat is interessant over de '1309'; dan moet de mijn van 1968 of zo zijn.

Ik ben een voormalige radio-ingenieur en houd ervan om technische dingen tradioneel te houden.

Ik heb ook een '1924A' wissel waar het ABS-kunststof is gekompen en een kleine reparatie
vereiste. Deze wissel was gemaakt van gewlast plaatmetaal. Helaas outbreken de solenoïde, behuising en mechanica.  :-[












« Laatst bewerkt op: 15 November 2024, 18:49:07 door 4000 »
Fleischman H0 & N

4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Fleischmann H0 & N
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #21 Gepost op: 13 November 2024, 13:34:39 »
(y)
« Laatst bewerkt op: 14 November 2024, 21:11:05 door 4000 »
Fleischman H0 & N

4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Fleischmann H0 & N
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #22 Gepost op: 15 November 2024, 16:00:43 »
Hoi ierdereen!
Dankzij de hulp van 'ErnstV' en 'Jeroen62' heb ik nu een goede voorraad van de oudere Fleischmann haak koppelingen en ben ik druk bezig met het ombouwen van verschillende Roco plus een DDR Piko export goederenwagen.

Het was de suggestie van ErnstV om een draad aan de Piko-veer te bevestigen, zodat ik het kan terugvinden als het wegvliegt.

Nogmaals bedankt, ErnstV!

Piko Frans type goederwagen 5/6449/012
'DR 8132-17 Dresden'
Piko 1990 cataloog / pagina 54.











Roco 4305A (1979)











Mvg Charles
« Laatst bewerkt op: 15 November 2024, 19:03:50 door 4000 »
Fleischman H0 & N

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #23 Gepost op: 15 November 2024, 17:05:07 »
Deze budget-Roco is een versie van de roodbruine  "DB-G20"  (ex-DR-Kassel met rond tondak):  die hadden echter géén onderstelversterking:  te verwijderen (afsnijden) ...
solche Güterwagen "DB-G20"  hatte kein (3-eckig) Sprengwerk, also am besten ...entfernen ...

4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Fleischmann H0 & N
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #24 Gepost op: 15 November 2024, 17:45:43 »
De 'Gr20' heeft zeker een interessante geschiedenis. De zijkanten zijn versterkt met stalen verstevigingen om meer ondersteuning te bieden. Maar ze konden nog steeds 17,5 ton dragen.

Mvg Charles
Fleischman H0 & N

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #25 Gepost op: 15 November 2024, 18:09:49 »
met verontschuldiging, maar,
het gaat hier over de chassisversterking, de onderstelversteviging, het  "Sprengwerk"  en niet over de wagenflanken.
(uw Roco-versie van de  'DB-G20'  heeft trouwens (nog) géén extra versterkingsprofielen in de "Endfelde" van de waqenzijkanten ...)

 >    DB G20  (ex DR-Kassel met tondak) had géén Sprengwerk:   
ter info:   https://www.lenz-elektronik.de/src/img/modelle/42214-08.jpg    (foto Lenz-website)
« Laatst bewerkt op: 15 November 2024, 18:17:53 door hervé. Reden: toevoeging > »

4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Fleischmann H0 & N
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #26 Gepost op: 15 November 2024, 18:41:46 »
Hoi!
Bedankt! Ja, dat zie ik nu; de Roco-modellen zouden die driehoekige spanten eronder niet moeten hebben. Hier is mijn nieuwere Roco Gr20 (47524) met hetzelfde probleem. 🙄





Mfg Charles
« Laatst bewerkt op: 15 November 2024, 19:15:38 door 4000 »
Fleischman H0 & N

4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Fleischmann H0 & N
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #27 Gepost op: 15 November 2024, 19:29:09 »
Hallo!
Hier is mijn zelfontworpen en gebouwde stroomcontroller met spannings- en belastingregulatie.  (y)







Mvg Charles
Fleischman H0 & N

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #28 Gepost op: 15 November 2024, 19:38:21 »
De G20 (Austauschbauart) hadden normaal gesproken geen eindveldversterkingen (een enkele uitzondering daargelaten).
Deze hadden al voldoende stijfheid door de toegepaste diagonalen in veld 3 en 4.

De eindversterkingen werden vooral toegepast bij de G10 (Verbandsbauart) en oudere G02 en G01 (Länderbauart). Deze hadden weinig stijfheid in langsrichting.
Bij de traditionele beremming met handrem (remmershuisjes) was dat niet zo'n probleem want de remkrachten waren niet zo groot.

Door het toepassen van luchtrem namen de remkrachten sterk toe hetgeen leidde tot schade aan de wagenbak bij wagens die onvoldoende stijfheid in langsrichting hadden.
De toepassing van de eindversterkingen was dus vooral bedoeld om de stijfheid in langsrichting te verbeteren en schade de wagenbak te beperken.
Het verticaal draagvermogen (laadvermogen) nam echter niet toe.

De G20 zijn pas gebouwd toen de luchtrem al algemeen werd toegepast, zodoende is er bij het ontwerp al rekening mee gehouden.

Overigens is de Rocowagen (en ook de soortgelijke Pikowagen) eigenlijk een G90. Bij de G20 zaten de ventilatie- en beladingsopeningen op een andere plek.
Voor een G90 zitten ze wel op de goede plaats.






4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Fleischmann H0 & N
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #29 Gepost op: 15 November 2024, 19:55:33 »
Bedankt voor de informatie! Ik heb ook gehoord dat ze werden gebruikt voor breedspoor in Königsberg. Waren ze ook in Litouwen?

Mvg Charles
Fleischman H0 & N