Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:51:55
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 18:45:04
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:31:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
  

Auteur Topic: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃  (gelezen 3219 keer)

4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Fleischmann H0 & N
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #15 Gepost op: 12 November 2024, 19:33:11 »
Het is interessant dat toen deze locomotief '4125' werd geproduceerd, ik net mijn eerste
0-schaal treinset had gekregen in 1964 en mijn vrouw nog niet eens geboren was.
Haha! 😄



Vriendelijke groeten!
Charles
« Laatst bewerkt op: 12 November 2024, 19:39:16 door 4000 »
Fleischman H0 & N

4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Fleischmann H0 & N
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #16 Gepost op: 13 November 2024, 11:13:28 »
Sommige van mijn spoorwissels zijn ouder dan 1964, zoals het geval is met deze
dubblee kruisingwissel en deze driewegeissel die ik olangs heb gerepareerd.





De draden waren aan één kant eruit getrokken dus heb ik één winding van de spoel
verwijderd en het vervolgens met witte lijm vastgeetzt.

Deze solenoïden zijn echt krachtig en luid! Haha!  (y)









[img]https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/FL-1726A-1-67347ab410342.jpg[/img

Vriendelijke groeten!
Charles
« Laatst bewerkt op: 13 November 2024, 12:18:14 door 4000 »
Fleischman H0 & N

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #17 Gepost op: 13 November 2024, 11:19:33 »
Dat 'dubbele kruisingswissel' is een engels wissel.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #18 Gepost op: 13 November 2024, 11:33:15 »
Knap en creatief gerepareerd! Goed om te zien hoe mooi oude meuk kan zijn als je er wat liefde in steekt.  (y)

Albert

ps: Overigens in Engeland noemt men dit wissel een "double slib switch" en in Duitsland een "Doppelte Kreuzungsweichen" bron: 3railforum

dus dubbele kruisingwissel vind ik ook goed...... (no offense Karben  ;))
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #19 Gepost op: 13 November 2024, 11:53:40 »
Het is interessant dat toen deze locomotief '4125' werd geproduceerd, ik net mijn eerste
0-schaal treinset had gekregen in 1964
Dat is het leuke van spullen met een link naar je jeugd.. leuk draadje dit, ik blijf je even volgen als Fleischmann liefhebber.
Het locje had toen nog de oude nummering, 1304, en was te koop vanaf 1961. Wie heeft 'm niet gehad...
Vanaf 1967 zat er verlichting in met nummer 1309.
Oh ja, er was nog een groene uurwerkversie, 1099 en een tweeassige voorloper uit de jaren '50, de 1305.

Spaar ze allemáál!  ;D ;D

Goed om te zien dat je die oude wissels gangbaar hebt gekregen, grootste uitdaging is exemplaren te vinden waarvan de kunststof bielzenmat niet in de breedte gekrompen is, vooral bij de kruiswissels is er dan geen eer meer aan te behalen.
« Laatst bewerkt op: 13 November 2024, 11:58:03 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Fleischmann H0 & N
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #20 Gepost op: 13 November 2024, 13:04:04 »
Bedankt Karel en Albert!
Ik spreek Engels en Duits en ik ben momenteel Nederlands aan het lernen.  (y)
Daarom helpen jullie suggesties.  :)

Ja, dat is interessant over de '1309'; dan moet de mijn van 1968 of zo zijn.

Ik ben een voormalige radio-ingenieur en houd ervan om technische dingen tradioneel te houden.

Ik heb ook een '1924A' wissel waar het ABS-kunststof is gekompen en een kleine reparatie
vereiste. Deze wissel was gemaakt van gewlast plaatmetaal. Helaas outbreken de solenoïde, behuising en mechanica.  :-[












« Laatst bewerkt op: 15 November 2024, 18:49:07 door 4000 »
Fleischman H0 & N

4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Fleischmann H0 & N
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #21 Gepost op: 13 November 2024, 13:34:39 »
(y)
« Laatst bewerkt op: 14 November 2024, 21:11:05 door 4000 »
Fleischman H0 & N

4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Fleischmann H0 & N
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #22 Gepost op: 15 November 2024, 16:00:43 »
Hoi ierdereen!
Dankzij de hulp van 'ErnstV' en 'Jeroen62' heb ik nu een goede voorraad van de oudere Fleischmann haak koppelingen en ben ik druk bezig met het ombouwen van verschillende Roco plus een DDR Piko export goederenwagen.

Het was de suggestie van ErnstV om een draad aan de Piko-veer te bevestigen, zodat ik het kan terugvinden als het wegvliegt.

Nogmaals bedankt, ErnstV!

Piko Frans type goederwagen 5/6449/012
'DR 8132-17 Dresden'
Piko 1990 cataloog / pagina 54.











Roco 4305A (1979)











Mvg Charles
« Laatst bewerkt op: 15 November 2024, 19:03:50 door 4000 »
Fleischman H0 & N

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1384
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #23 Gepost op: 15 November 2024, 17:05:07 »
Deze budget-Roco is een versie van de roodbruine  "DB-G20"  (ex-DR-Kassel met rond tondak):  die hadden echter géén onderstelversterking:  te verwijderen (afsnijden) ...
solche Güterwagen "DB-G20"  hatte kein (3-eckig) Sprengwerk, also am besten ...entfernen ...

4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Fleischmann H0 & N
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #24 Gepost op: 15 November 2024, 17:45:43 »
De 'Gr20' heeft zeker een interessante geschiedenis. De zijkanten zijn versterkt met stalen verstevigingen om meer ondersteuning te bieden. Maar ze konden nog steeds 17,5 ton dragen.

Mvg Charles
Fleischman H0 & N

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1384
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #25 Gepost op: 15 November 2024, 18:09:49 »
met verontschuldiging, maar,
het gaat hier over de chassisversterking, de onderstelversteviging, het  "Sprengwerk"  en niet over de wagenflanken.
(uw Roco-versie van de  'DB-G20'  heeft trouwens (nog) géén extra versterkingsprofielen in de "Endfelde" van de waqenzijkanten ...)

 >    DB G20  (ex DR-Kassel met tondak) had géén Sprengwerk:   
ter info:   https://www.lenz-elektronik.de/src/img/modelle/42214-08.jpg    (foto Lenz-website)
« Laatst bewerkt op: 15 November 2024, 18:17:53 door hervé. Reden: toevoeging > »

4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Fleischmann H0 & N
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #26 Gepost op: 15 November 2024, 18:41:46 »
Hoi!
Bedankt! Ja, dat zie ik nu; de Roco-modellen zouden die driehoekige spanten eronder niet moeten hebben. Hier is mijn nieuwere Roco Gr20 (47524) met hetzelfde probleem. 🙄





Mfg Charles
« Laatst bewerkt op: 15 November 2024, 19:15:38 door 4000 »
Fleischman H0 & N

4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Fleischmann H0 & N
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #27 Gepost op: 15 November 2024, 19:29:09 »
Hallo!
Hier is mijn zelfontworpen en gebouwde stroomcontroller met spannings- en belastingregulatie.  (y)







Mvg Charles
Fleischman H0 & N

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1218
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #28 Gepost op: 15 November 2024, 19:38:21 »
De G20 (Austauschbauart) hadden normaal gesproken geen eindveldversterkingen (een enkele uitzondering daargelaten).
Deze hadden al voldoende stijfheid door de toegepaste diagonalen in veld 3 en 4.

De eindversterkingen werden vooral toegepast bij de G10 (Verbandsbauart) en oudere G02 en G01 (Länderbauart). Deze hadden weinig stijfheid in langsrichting.
Bij de traditionele beremming met handrem (remmershuisjes) was dat niet zo'n probleem want de remkrachten waren niet zo groot.

Door het toepassen van luchtrem namen de remkrachten sterk toe hetgeen leidde tot schade aan de wagenbak bij wagens die onvoldoende stijfheid in langsrichting hadden.
De toepassing van de eindversterkingen was dus vooral bedoeld om de stijfheid in langsrichting te verbeteren en schade de wagenbak te beperken.
Het verticaal draagvermogen (laadvermogen) nam echter niet toe.

De G20 zijn pas gebouwd toen de luchtrem al algemeen werd toegepast, zodoende is er bij het ontwerp al rekening mee gehouden.

Overigens is de Rocowagen (en ook de soortgelijke Pikowagen) eigenlijk een G90. Bij de G20 zaten de ventilatie- en beladingsopeningen op een andere plek.
Voor een G90 zitten ze wel op de goede plaats.






4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Fleischmann H0 & N
Re: Oudere Fleischmann H0-producten 🚂🚃
« Reactie #29 Gepost op: 15 November 2024, 19:55:33 »
Bedankt voor de informatie! Ik heb ook gehoord dat ze werden gebruikt voor breedspoor in Königsberg. Waren ze ook in Litouwen?

Mvg Charles
Fleischman H0 & N