Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Baanbouw Rehausen2  (gelezen 18331 keer)

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
  • Confusius zei het al.
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #90 Gepost op: 13 April 2025, 19:13:38 »
Kweet niet hoor, heb ik vanmiddag een hele updeet zitten schrijven en er is niks geplaatst. Kan ik weer overnieuw beginnen.

Op mijn laatste vraag zijn hier weinig tot helemaal geen reacties gekomen.  Des te meer in het draadje wat ik daarvoor geopend had in het hoofdstuk baanplannen. Met de tips die daar gegeven zijn heb ik het baanplan naar mijn wensen kunnen ontwerpen binnen de daarvoor beschikbare ruimte. Voor het overgrote deel gebruikmakend van standaard Tillig H0e railmateriaal. Een afslag (rood ingekleurd), het is geen wissel want er zitten geen bewegende delen in, zal ik zelf moeten gaan maken. Dat lijkt mij niet zo een heel groot probleem.

En dit is het dan geworden:




« Laatst bewerkt op: 13 April 2025, 19:18:00 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #91 Gepost op: 14 April 2025, 12:40:36 »
Henk,

Ik had je vraag gelezen en even op de site van Tillig gekeken wat voor soort combinatie-rails ze van H0 en H0m ze aanbieden.
Toen ik naar je spoorplan keek zag ik dat je veel "twee-spoorbreedte-operatie-op-1-spoor"-gebruik gepland hebt.

Daarmee ontstond je vraag naar de dubbele spoorbreedte wissels.
Die mag je dus zelf gaan bouwen snap ik nu want die zijn er in de handel blijkbaar niet.
Dat is best een uitdaging vermoed ik.

De enige andere oplossing die ik zag is dat de spoorbreedtes qua operatie gescheiden in plaats gecombineerd worden.
Daar is ook wat voor te zeggen, maar kost gelijk veel extra ruimte.

Ik blijf je volgen om te zien hoe je het gaat oplossen. (y)

Eric

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 505
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #92 Gepost op: 14 April 2025, 12:59:58 »
Er is maar 1 afslag ( wissel ) die hij moet aanpassen ( in het rood op de tekening ).
al de andere zijn te verkrijgen bij Tillig.  :D
Zie ook zijn ander draadje, hier op het forum. ;D

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
  • Confusius zei het al.
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #93 Gepost op: 17 April 2025, 03:41:40 »
Nadat bovenstaande pen oefeningen gereed waren gekomen en gepubliceerd kwam ik, tijdens het inpassen op de baan, erachter dat er nog ruimte gelaten moet worden voor de mangaten. Ik wil op de uitneembare delen tbc daarvan geen rails hebben liggen vanwege de overgangen. Dus moest er nog wat veranderd en aangepast worden. En omdat ik toch bezig was ook maar meteen het emplacement nog wat verder aangepakt. Het aantal meters gecombineerde rails is drastisch verminderd, evenals het aantal wissels. En het grote pluspunt. Alles is met standaard materiaal opgebouwd. Niets meer zelfbouwen dus, maar wel enkele delen wat inkorten om ruimte te besparen. En vanwege datzelfde ruimte probleem heb ik wel vastgehouden aan de eis van één eilandperron voor beide spoorbreedtes. Wel heb ik ten behoeve hiervan enkele Peco wissels moeten gebruiken ipv Tillig. Peco gebruikt code 80 railprofiel en Tillig code 83. Het verschil tussen deze twee profielen is met een schuifmaat niet te meten, want kleiner dan 0,1mm. Ze worden dan ook gewoon naast elkaar verlegd.



En om een beter overzicht te verkrijgen hierbij ook nog maar eens het gehele baanplan. Beperkt tot de zichtbare delen. Hoogte verschillen; het grote station op het middendeel ligt op +6,5cm hoogte. Het Lokaalbaan stationnetje op de linkerpoot ligt op +20cm hoogte en het smalspoorbaantje op de rechterpoot op een hoogte van +35cm.



Naast deze plannerij ben ik druk met solderen van allerhande handige attributen zoals verdeelblokjes maken en voedingen samenstellen. Zoals reeds bekend veronderstelt mag worden gebruik ik de DCCNext als decoder voor van alles en nog wat. Een DCCNext werkt op 12VDC voeding en tbv de servo aansturing is er 5VDC nodig. Daarom bouw ik voor iedere DCCNext een voedingsprintje waarop een step-down converter plus de nodige aansluitklemmen worden voorzien. Draden trekken is ook een doorlopende bezigheid.
« Laatst bewerkt op: 18 April 2025, 14:54:46 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25987
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #94 Gepost op: 17 April 2025, 08:00:48 »
Goed bezig Henk!
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
  • Confusius zei het al.
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #95 Gepost op: 17 April 2025, 08:16:36 »
Dank je. We blijven ons best doen.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Tom1946

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
  • Geniet en droom.
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #96 Gepost op: 17 April 2025, 09:16:39 »
Henk, zo te zien kom je de Paasdagen wel door. :)
Mooie uitbreiding hoor, ben benieuwd naar het eind resultaat. 8)
YD7001, Roco rail, iTrain 5, YaMoRC
Met vriendelijke groet.
Tom Engelfriet

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1384
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #97 Gepost op: 17 April 2025, 09:58:18 »
Wel heb ik ten behoeve hiervan enkele Peco wissels moeten gebruiken ipv Tillig. Peco gebruikt code 80 railprofiel en Tillig code 83. Het verschil tussen deze twee profielen is met een schuifmaat niet te meten, want kleiner dan 0,1mm. Ze worden dan ook gewoon naast elkaar verlegd.

't Zal ongetwijfeld ergens hierboven door u worden verklaard, maar "Peco code 80"  in plaats van Peco code 75  ?   

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
  • Confusius zei het al.
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #98 Gepost op: 17 April 2025, 10:18:46 »
Uuhm, Pasen kennen ze hier helemaal niet. We hebben net Songkran gehad, het Thais nieuwjaar, einde van de droogte en begin van het regenseizoen. Daar zijn we nog van aan het bijkomen. Maar verder komen we de tijd wel door hoor.  ;D

@hervé
Jawel, voor H0e gebruikt Peco code 80 profiel.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1384
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #99 Gepost op: 17 April 2025, 17:14:49 »

   't Zal ongetwijfeld ergens hierboven door u worden verklaard  (sorry dan hiervoor) ....
   Peco H0e smalspoor code80 = 2.00mm      en     is dus een fractie hoger dan Peco H0 normaalspoor code75 = 1.90mm
   Ziet dat er    -naast en door elkaar-    niet een beetje raar uit?   Hoofdzakelijk dan op dichtbij-foto's.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
  • Confusius zei het al.
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #100 Gepost op: 17 April 2025, 17:28:30 »
Ja maar wie begint er nu over Peco code 75? Daar heb ik het nooit over gehad. Dus, hoe kom je daarbij?
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1384
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #101 Gepost op: 18 April 2025, 12:30:35 »


   't Zal ongetwijfeld ergens hierboven door u omstandig worden verklaard    -  met verontschuldiging dan hiervoor ....
   'k Zal nà een zonnige Pasen je vorige pagina's (terug) doorlezen en één-en-ander zal me dan wellicht duidelijker worden, iets met de combi tussen
   Tillig en Peco
   
   
   

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
  • Confusius zei het al.
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #102 Gepost op: 18 April 2025, 14:59:16 »
Nou, omstandig verklaard is een groot woord. Het wordt vernoemd en daarmee zou het duidelijk genoeg moeten zijn.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
  • Confusius zei het al.
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #103 Gepost op: 25 April 2025, 16:32:49 »
Nog even een kleine update voor het geval iemand mocht denken dat er niks gebeurt.
Op twee na zijn alle elektronica-ondersteuningsbordjes klaar en aangesloten. Ook voor alle componenten die tot op heden nog niet geïnstalleerd zijn is de bedrading alvast aangelegd zodat het straks allemaal een beetje vlotter kan gaan.
Op onderstaande foto's de bordjes 8 en 9 voor de desbetreffende DCCNext.. Relais voor hartstuk polarisering en/of het inschakelen van extra functies. MosFets voor magneetspoelen van bijvoorbeeld armseinen.








Nu nog de bordjes voor de DCCNext 10 en 11 fabriceren. Dan is deze klus ook weer geklaard. Maar eerst gaan we de tot nu gemaakte aansluitingen testen en inregelen.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

hermanvk

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #104 Gepost op: 25 April 2025, 16:46:45 »
Die bordjes zijn ware kunststukjes... (y)
Na 40+ jaar, gevonden: Analoog en M-rails