Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 01:04:45
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23

Auteur Topic: 3D printen, modelbouw?  (gelezen 6240 keer)

p-kokkie

• Offline Offline
    • Wassertalbahn Roemenië in schaal 0e
Re: 3D printen, modelbouw?
« Reactie #30 Gepost op: 03 November 2024, 08:52:41 »
Ik zeg volmondig ja op de vraag of 3d printen modelbouw is!

Het creatieve proces in je hoofd van idee naar iets tastbaars blijft het zelfde. Men gebruikt alleen andere middelen! En als iemand fel tegen reageert heeft het toch vaak met angst en onwetendheid te maken.

Hier enkele 3D ontwerpen van mijn hand; ongeveer schaal 0e/On30.

Groet, Pascal

Volg de bouw van mijn nieuwe Roemeense Smalspoor beursbaan via https://www.facebook.com/romanianmodelrailroad/

schipcas

• Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
    • Amsterdamse modelbouwers club
« Reactie #31 Gepost op: 03 November 2024, 10:29:30 »
Heel mooi Pascal, petje af.

Ik mag dus gerust concluderen dat de 3D techniek een onderdeel van onze hobby is geworden.

Maar ook om hulpstukken te printen. bv. om de rails in bogen eenvoudiger te leggen.
Groet
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #32 Gepost op: 04 November 2024, 15:39:42 »
Ho, Ho Ho, Michell
Niet alle Boomers over een kam scheren

Ik val ook in die leeftijd maar print dan gelukkig wel weer 3d  ;D

3D is in mijn ogen een volwaardige (model (bouw)) hobby  (y)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #33 Gepost op: 04 November 2024, 17:03:21 »

Maar ook om hulpstukken te printen. bv. om de rails in bogen eenvoudiger te leggen.

Bovenstaand plaatje is er eentje van zovelen. Ik gebruik het maar als voorbeeld en niet als negatieve kritiek.
Het kan zo ook, maar waarom zoveel moeite en materiaal verspillen als het in dit geval met een touwtje en lineaal kan.

3D is prachtig en ik gebruik het zeker ook, maar laat het niet de basis voor modelbouw zijn. Dat zijn je creativiteit en je handen.
Of ben ik nou zo ouderwetsch met sch?

Ik zie het al gebeuren straks: Computer met AI: .... Maak voor mij een modelbaan. Treinen hoeven niet te rijden als ze maar van resin zijn.
Nee, dan is 3D geen modelbouw.

FritsT
« Laatst bewerkt op: 04 November 2024, 17:09:57 door FritsT »

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 04 November 2024, 18:25:04 »
@Frits,

Met respect, als AI een extra tool is om makkelijker parts te ontwerpen, blijft het nog steeds modelbouw. Zoals ik al zei, dan zijn nog steeds mes, vijl, lijm en penseel en nodig om het model daadwerkelijk te creëren. En dat geldt ook voor het maken van handige hulpjes. Zo heeft Jan Wiegerinck een lasergesneden mal van MDF ontworpen om zijn 3D geprinte stationskap van Zwolle in N te kunnen monteren.

Het toevoegen van AI tools aan CAD programma’s is al gaande. En deze zullen steeds slimmer worden. Binnen Onshape bijvoorbeeld zien we dat in het kunnen gebruiken van intelligente feature scripts die handelingen van de ontwerper overnemen, met een gemak en grotere precisie dan de ontwerper zelf zou kunnen uitvoeren. Voorbeelden hiervan zijn het generen van laser-joints of het automatisch ontwerpen van tandwielen.

Het met AI maken van een compleet kant/en-klaar model geschilderd en geweatherd, en in het geval van bijvoorbeeld een locomotief voorzien van een motor met decoder, zie ik dus niet gebeuren. Of het zou moeten zijn dat de AI humanoid robots zo ver ontwikkeld zijn, dat ze ons in kennis en vaardigheden evenaren. Je zult het met me eens zijn dat het in dat geval niet alleen het einde van de modelhobby zal zijn, maar tevens het einde van elk menselijk maken. Maar hoewel de ontwikkelingen razend snel gaan, is het echt toekomstmuziek. Overigens de meest geavanceerde AI Humanoid robots Ameca en Azi van Engineered Arts kosten zo’n 1,5 ton, nog zonder armen etc.

Klik op het plaatje of op deze link om het filmpje af te spelen:
https://youtu.be/oN3Y_iKmgZA?si=icCeFpnBwuPHgTB4

Gr, Hans

hervé

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 04 November 2024, 18:42:35 »
Ik mag dus gerust concluderen dat de 3D techniek een onderdeel van onze hobby is geworden.

Peco heeft (had?) die toch simpelweg in hun catalogus . . .

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 04 November 2024, 18:51:24 »
@Hervé,

Dat klopt. Maar dan nog… Ik kan bij Horster Modelbouw mooie MBR modelbomen kopen. Toch maak ik mijn boompjes liever zelf. Ik zie het zelf maken van dingen die ik ook had kunnen kopen niet als materiaal verspilling.

Gr, Hans

DH1-3104

• Offline Offline
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
« Reactie #37 Gepost op: 04 November 2024, 19:38:20 »

3D is prachtig en ik gebruik het zeker ook, maar laat het niet de basis voor modelbouw zijn. Dat zijn je creativiteit en je handen.
Of ben ik nou zo ouderwetsch met sch?

FritsT

Mijn visus is heel slecht.
Ik zie nu nog maar 5% met mijn linker oog en 6% met mijn rechter oog.
Ik heb juist een groot deel van de werkzaamheden van de werk bank verplaatst naar de PC.
Ik werk met Freecad en het fijne ervan is dat ik de kleinste onderdelen zo groot kan uitvergroten als dat het beeldscherm groot is.
Ik werk met filamenten printers omdat ik kan voelen met mijn handen of ze goed staan afgesteld
Maar het nabewerken doe ik op gevoel, en natuurlijk met een loupe die sterk vergroot.
Zonder deze middelen zat ik nu achter de geraniums.
Gelukkig kan ik door de 3d techniek nog lekker modelbouwen.

Groet Ronald.
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #38 Gepost op: 04 November 2024, 19:42:34 »
Toch ben ik niet zo van die vooruitstrevende techniek. Ook in het dagelijks leven ervaar ik dat. Er wordt mijn inziens te makkelijk op de knoppen gedrukt voor een resultaat (of dat nou goed is of niet). Blijf nadenken en koester handvaardigheid naast techniek.

DH1-3104

• Offline Offline
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
« Reactie #39 Gepost op: 04 November 2024, 19:58:13 »
Volgens mij begrijp je het niet helemaal, ik zie bijna  niks meer.
Ik hoop dat mijn zicht nog lang stabiel blijft maar ieder jaar gaat het steeds achteruit en zal tot blindheid lijden.
Citaat
Er wordt mijn inziens te makkelijk op de knoppen gedrukt voor een resultaat (of dat nou goed is of niet).

Ik heb de Sik en NS2400 gebouw per model zit daar ruim 800 uur ontwerp per model in, en dan nog het 3d printen passen en meten en als het niet goed is het ontwerp aanpassen.
En daarbij nog de honderden losse onderdelen die samen het model vormen.

Dus helemaal niks van een druk op de knop.

Groet Ronald.
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #40 Gepost op: 04 November 2024, 20:02:12 »
3D techniek is iets moderns, kan je het niet bijhouden ook goed, kan je de voortgang wel bijhouden ook goed.
Ik zou niet inzien waarom 3D techniek in modelbouw zou moeten worden uitgesloten.
Treinen zijn ook digitaal geworden/gemaakt, deze voortgang is ook met open armen ontvangen.
Maar wil je ac of dc (analoog) blijven rijden, mag dat toch ook.
Daarom waarom moet de 3D techniek buiten de deur blijven.

Je zou mij ook uitsluiten.
Want ik teken en print vrolijk verder, en denk 85% voor modelbouwers.

Groeten Richard, en ik ga nog even verder met tekenen, nu in 2D. ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

San-Markos

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 04 November 2024, 20:45:03 »
Sinds een jaar heb ik een lasersnijder. Wat een geweldige toevoeging aan de modelbouw is dat zeg.

Nu lijkt het mij ook fantastisch om een 3d resin printer aan te schaffen voor kleine onderdelen en bijv. seinpalen, maar heb ik geen waar ik moet beginnen met zoeken. Daarnaast kon ik al tekenen in Adobe Illustrator, wat het tekenen voor de laserprinter aanzienlijk eenvoudiger maakte dan het maken van een 3d model (denk ik). Nu weet ik ook dat er al veel ontwerpen al per download beschikbaar zijn, dus dat scheelt. 

Gezien jullie allemaal erg te spreken/ervaren zijn met het 3d printen. Waar kan ik mij het beste inlezen over hoe en wat en welke modellen ik zou moeten overwegen?

Groet,

Mark

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #42 Gepost op: 04 November 2024, 20:51:21 »
Volgens mij begrijp je het niet helemaal, ik zie bijna  niks meer.
Ik hoop dat mijn zicht nog lang stabiel blijft maar ieder jaar gaat het steeds achteruit en zal tot blindheid lijden.
Ik heb de Sik en NS2400 gebouw per model zit daar ruim 800 uur ontwerp per model in, en dan nog het 3d printen passen en meten en als het niet goed is het ontwerp aanpassen.
En daarbij nog de honderden losse onderdelen die samen het model vormen.

Dus helemaal niks van een druk op de knop.

Groet Ronald.

Ronald, het gaat niet om jou persoonlijk. Ik begrijp donders goed dat de computer en 3D tekenen een uitkomst voor je zijn, maar ik zie ook erg veel mensen die wonderen verwachten van alleen al het idee. Het idee zit in onze "bovenkamer".
« Laatst bewerkt op: 04 November 2024, 20:53:59 door FritsT »

Kees-Jan

• Offline Offline
  • BarbapapaSpoor
« Reactie #43 Gepost op: 04 November 2024, 20:59:30 »
Sinds een jaar heb ik een lasersnijder. Wat een geweldige toevoeging aan de modelbouw is dat zeg.

Gezien jullie allemaal erg te spreken/ervaren zijn met het 3d printen. Waar kan ik mij het beste inlezen over hoe en wat en welke modellen ik zou moeten overwegen?

Gaaf hè zo’n snijder. De mijne is al 10 jong en doet het nog steeds. Van 2 naar 3D is niet zo lastig. Van 2D kun je namelijk met veel software naar 3D gaan en zo tekenen (is maar een voorbeeld).

Weet niet waar je woont maar anders kom je een keer langs. Dan kan ik je ook wat vertellen over 3D printen (je mag er wel 1 lenen van me om te oefenen).

Mvg

Kees-Jan

schipcas

• Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
    • Amsterdamse modelbouwers club
« Reactie #44 Gepost op: 05 November 2024, 09:05:36 »
# San  Marcos...
Een "draadjes" printer heeft een redelijk "grof" resultaat. Uiteraard afhankelijk van de instellingen. Een resin printer geeft een veel gladder resultaat. Ik ben in het bezit van beide typen, Afhankelijk van het ontwerp kies ik de printer. Ik ben wel bezig met mijn tweede "draadjes" printer. Ik kan nu grote voorwerpen printen, max. 300 x 300 x 400 mm Dan ben je wel even bezig voordat de print klaar is. Kan uren tot dagen duren. De resin printer gebruik ik voor objecten welke of in het zicht komen, of niet al te groot zijn. Ook kan je meerdere printen tegelijk afdrukken, de tijd blijft gelijk. Voorbeeldje, op onze clubbaan hebben we "amsterdammertjes" nodig, schaal HO. Het gaat om honderden. Met de resin printer druk ik er 150 per keer af, tijdsduur ca. 1 uur. Met een "draadjes" printer zou dat 2 dagen duren.
Tekenen doe ik met het programma Fusion 360, maar elk ander 3D programma volstaat.
Zelf print ik met printers van Anycubic, maar elk bekend merk levert kwaliteitsprinters.
Zoals Kees-Jan als schrijft, woon je in de buurt van Castricum, kom gerust eens langs om meer te "leren" van de mooie hobby 3D printen.
Groet,
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!