Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ben
Vandaag om 12:17:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 11:37:39
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 11:26:31
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:45:49
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 10:43:48
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35

Auteur Topic: 3D printen, modelbouw?  (gelezen 6079 keer)

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
Re: 3D printen, modelbouw?
« Reactie #15 Gepost op: 31 October 2024, 13:26:29 »
In dit geval ging het om deze grote VIRM kop (toen nog in aanbouw zonder kleur):

Die meneer vondt dat 3D printen geen modelbouw was en dat het alleen zelfbouw was als je het met de hand maakt (dus niet digitaal met de hand..)

schipcas

• Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Online Online
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
« Reactie #16 Gepost op: 31 October 2024, 14:06:15 »
Nou Mitchell, als dat geen modelbouw is.... Die man is blijven hangen in de vorige eeuw.

Hoe groot is jouw printer? Behoorlijk formaat zo te zien.

Op dit plaatje is mijn ontwerp ingebouwd in de kazerne, dat heeft een lid van onze vereniging gedaan. Mooi om te zien hoe het "oude" handwerk gepimpt kan worden met de moderne techniek.
Als hadden komt, is hebben te laat!

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #17 Gepost op: 31 October 2024, 15:05:18 »
Mooi Werk hoor  (y) (y)

Mijn virm is gemaakt van kleinere onderdelen, op mijn destijds kleine anycubic i3 (zie hele topic hier)

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 31 October 2024, 16:21:39 »
wat bezielt je, om iemand de les te leren over wat modelbouw is.

van mij part koopt iemand kant en klare modellen van marklin en noemt zich modelbouwer, wat maakt het uit?

Ik vind de virm een 10, op de schaal van modelbouw, heel knap gedaan.
en die reklame ook, van de brandweer!  (y)

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #19 Gepost op: 31 October 2024, 17:03:22 »
Ik heb op mijn baan 2 gipsen gebouwen staan maar met geprinte deuren en vensters. 1 een laser kitje, 7 Gebouwen zijn volledig door mij ontwikkeld en geprint. Tussendoor ook straat motief tussen en naast de rails, mini mensjes en een NS hippel cabine voor de vervanging van de class 08 cabine van Dapol (spoor 0). En soms doe ik ook nog vriendendiensten met ontwikkelen en 3d printen.

Eigenlijk een hobby ter ondersteuning van mijn modelspoor hobby net zo goed dat een aantal van de forum collega's messing kits ontwikkelen en bouwen of laser kits ontwikkelen en bouwen.

De NS Hippel cabine als voorbeeld.

Een muur segment voor een 2 spoors lokloods (ontwikkeld voor een hobby vriend).

Een volledig geprint gebouw naar voorbeeld van een complex in Drachten (heeft nog wat afwerking nodig)

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

schipcas

• Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Online Online
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
« Reactie #20 Gepost op: 31 October 2024, 22:27:09 »
Bart, je maakt mooie dingen met 3D. Petje af.
Als hadden komt, is hebben te laat!

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 01 November 2024, 08:31:38 »
Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen; natuurlijk is 3D printen modelbouw.
Denken de mensen die dat beweren dat de Roco's, Märklins en Fleischmanns van deze wereld hun modellen met de hand uit plastic of metaal bij elkaar snijden en plakken? Ook daar zijn CAD-systemen al jaren in gebruik, net als bij het produceren van de 1:1 voorbeelden.
No dress rehearsel, this is our life.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 01 November 2024, 09:03:05 »
Zo iemand die zo'n bewering doet, moest eigenlijk niet zoveel aandacht krijgen. Het lijkt wel of dezelfde persoon dezelfde uitspraak deed, laatst in bijvoorbeeld het modelbrouwersforum. Opende een aparte draad om diens zegje te doen, dat die er geen bal meer aan vond om allerlei topics te volgen waarin met 3d producten 'gesjoemeld' werd, kondigde dan ook aan niet meer te posten in deze verdorven omgeving. Ging daar vervolgens wel mee door, vooral heel veel commentaar op anderen, maar niets van eigen brouwsels bespreken. Jaloers? Onwetend? Niet in staat zelf ook mee te profiteren van allerlei nieuwe ontwikkelingen?

Doet me denken aan klassieke schilderkunst en de opkomst van fotografie.
Ik heb al een trein

Rob Bennis

• Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #23 Gepost op: 01 November 2024, 09:34:28 »
Deze discussie is van alle tijden.

Ik herinner mij nog de discussies in de jaren 50 die er bij de NVM waren over dit onderwerp. De 'echte' modelbouwer pakte een plaat messing en maakte daaruit een locomotief of nam een plank en zaagde daar zijn latjes van voor zijn modelboot. Deze discussie zorgde er voor dat er in de Modelbouwer een aparte rubriek kwam onder de titel 'Klaarkoop' waarin o.a. de Märklin producten werden aangeprezen, iets waar de echte modelbouwer verre van moet blijven. Polarisatie toen al.
Die discussie kwam ook weer naar voren toen Philotrain zijn modellen uitbracht waarvan er ook bouwsets van werden geleverd. Is dit modelbouw of verzamelen?

Ik heb die discussie nooit begrepen. Iedereen beleeft zijn eigen plezier aan de hobby, het is juist een verrijking van de hobby dat al die nieuwe technieken nu voor iedereen bereikbaar zijn.

Ook dit forum draagt er aan bij met al zijn tips en trics en bouwverslagen, wat mensen stimuleert om het eens te proberen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Luit

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 01 November 2024, 19:34:28 »
Zonder anderen te kort te doen, ik volg graag de belevenissen van FritsT met zijn 6000 in 1  met zijn messing en bijkomende bouwproblemen maar evenzeer kijk ik graag naar updates van de Ringvaartbrug van Nighttrain . Het blijft natuurlijk altijd de weg tussen wat in het hoofd zit en wat het materiaal verdraagt.
En al is het een bouwpakket, als ze daar allerlei gebruikssporen op aan weten te brengen zodat je gewoon twee keer moet kijken of het niet echt is . Net als het stofferen van landschap als zijnde echt .
Dat alles is toch echt MODEL bouw.

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 02 November 2024, 10:53:05 »
Paar jaar geleden tijdens Eurospoor op de Beneluxspoor stand nog een vent gehad die helemaal uit zijn stekker ging omdat mijn spullen geen modelbouw waardig waren en dat ik niks op de beurs had te zoeken.

In 2007 stonden we met de Stichting Beneluxspoor.Net op Rail in Houten met een grote stand met  verschillende 3D printers, een lasersnijmachine en een plotter. Mensen die het wilden, konden er zelfs hun eerste CAD tekeningen maken. Voor de meeste bezoekers was het nieuw, voor sommige was het interessant en voor nogal wat was het zoals Mitchell opmerkte geen modelbouw.

Ook hier op het forum was soms behoorlijk wat weerstand. Printers zouden onbetaalbaar duur zijn voor hobbyisten, net als de benodigde CAD programma’s. En dat CAD tekenen zou trouwens ook veel te ingewikkeld zijn.

De tijden zijn wat dat betreft enorm veranderd. Zoals velen hier al opmerkten de modelbouwer heeft naast mes, vijl, lijm en penseel een aantal nieuwe tools en machines gekregen om zijn/haar model vorm te geven. En zeker, steeds meer mensen zijn gebruik gaan maken van die nieuwere methoden.

Wel wil ik een misverstand wegnemen. Ondanks ontwerptekening en 3D printer, plotter of lasercutter is het échte (=traditionele) modelbouw nooit verdwenen. Immers uit de gebruikte apparaten komt nooit een kant-en-klaar model rollen, dat je zo op je modelbaan kunt zetten. Het zijn niet meer en minder dan onderdelen die je vervolgens bewerkt met mes, vijl, lijm en penseel.

En mochten er nog lezers zijn hier die ook een sprong willen maken in de wereld van het CAD ontwerpen, 3D printen en/of lasersnijden, de BNLS Onshape Modelspoor Groep staat klaar om je met raad en daad bij te staan. En wil je zien wat er zoal kan, we staan op 7 december a.s. weer op de NVM Modelbouwbeurs in Houten.

Gr, Hans

Jan Wiegerinck

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Onshape Modelspoor Groep
« Reactie #26 Gepost op: 02 November 2024, 14:31:26 »
Na het lezen van alle reacties is het wel duidelijk: 3D ontwerpen en printen is zeker modelbouw, een zeer welkome aanvulling op het arsenaal van gereedschap en materiaal dat ons ter beschikking staat. We kunnen nu modellen bouwen die voorheen vrijwel onmogelijk of heel moeilijk te maken waren. Het resultaat gaat ook meer richting de kwaliteit van fabrieksmodellen en we leggen onszelf de lat steeds hoger.  Juist in de uitdaging om nieuwe technieken onder de knie te krijgen en er mooie resultaten mee te krijgen schuilt voor mij het plezier.  Het resultaat van het ontwerpen, printen en bouwen is dan een model, het is dus modelbouw!

Statisch model van SS26 in schaal N. 3D ontworpen en geprint in een aantal onderdelen.  Als dit geen modelbouw is, dan weet ik het niet meer.

DH1-3104

• Offline Offline
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
« Reactie #27 Gepost op: 02 November 2024, 17:04:12 »
Hier nog even wat ik allemaal zelf heb ontworpen en geprint.
Een model kan uit honderden onderdelen bestaan die nog moeten worden samen gevoegd en gespoten met de airbrush.
Alles gemaakt met een Creality Ender 3 V1,V2 enV3 printer met PLA.
Hier wat voor beelden in de schaal 1op43,5.

De volgende model zijn in de schaal 1op24.

En het project waar ik nu mee bezig ben.
Een schoma CFL-20 rangeerlocje ook weer in de schaal 1op24.

Groet Ronald.

« Laatst bewerkt op: 02 November 2024, 17:11:29 door DH1-3104 »
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

RobK

• Offline Offline
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
« Reactie #28 Gepost op: 02 November 2024, 17:30:04 »
Ja, natuurlijk is 3D-printen ook modelbouw. Je bent urenlang prettig met je hobby bezig, en het resultaat is een tastbare, tevreden stellende afbeelding van de 1:1-werkelijkheid.

Ja, het is nieuw, net als ooit polystyreen, bakeliet, elektriciteit, DCC, LEDs, messing etsen, NEM-normen, en noem maar op. De modelbouwerij maakt altijd al dankbaar gebruik van de nieuwste technieken, naast de oude vertrouwde ambachtelijke vaardigheden. Dus welkom, 3D-makers!

Kees-Jan

• Offline Offline
  • BarbapapaSpoor
« Reactie #29 Gepost op: 02 November 2024, 18:07:45 »
Als duizendpoot en innovator in deze wereld van de treintjes kan ik niet meer zonder deze techniek(en).

Vanuit vector tekeningen naar laser snijder, decal printer en 3D printers met de bijbehoren software alles onder m’n eigen dak.

Alleen etsen en heel groot printen gebeurt nog buiten de deur.

(Plaatjes van m’n) bouwsels zijn wel her en der te vinden in bladen, op de digitale snelweg, in de vitrinekast en modelbaan.

3D is leuk!

Mvg

KeesJan