Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:34:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:18:31
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sikko
Vandaag om 15:17:10
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door JKER
Vandaag om 14:44:05
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
Oud model gangbaar maken door hervé
Vandaag om 14:02:07
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 14:00:17
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:29:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 10:22:54
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 09:59:26
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
  

Auteur Topic: Piko A Gleis..  (gelezen 3921 keer)

Camickaeze

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Piko A Gleis..
« Gepost op: 25 October 2024, 23:02:25 »
Goedenavond saam,

Na maanden wikken en wegen heb ik vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de eerste lading hout gekocht voor de onderbouw van mijn nieuwe modelbaan. Ik zeg maanden, dit proces duurt jaren bij mij.. Er zijn vaak 1000 redenen te bedenken om iets niet te doen en maar een paar om het wel te doen, wat bij mij vaak resulteert in het dan maar niet doen want dan kan het ook niet mis gaan.

Maar.. Zo stoer als ik mij vanmiddag voelde met 'de eerste stap', zo snel slaat de twijfel toch weer een beetje toe. Momenteel ben ik in het bezit van voldoende Piko A-gleis om de baan volledig te leggen, maar ga ik daar spijt van krijgen? Hoe spannend zijn de plastic 'frogs' op de wissels? Het is waarschijnlijk niet de meest realistische optie voor wat ik wil uitbeelden (NL, TP3) maar ga je dat zien? En zo maar even wat vragen die de revue passeren...

Mijn vraag aan jullie is; wie maakt er gebruik van Piko A-gleis en.. Heb je daar spijt van?

Groet,
Floris
Ik bén vreemd, en sta daarom altijd normaal op de foto!

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Piko A Gleis..
« Reactie #1 Gepost op: 26 October 2024, 07:58:26 »
Hoi Floris,
Ik heb een aantal demo baantjes gemaakt van Piko A-gleis (zie mijn video's op Youtube) en ik ben daar dik tevreden over.
De wissels werken prima. Servo er onder, instellen en klaar. Je hoeft ze niet te polariseren en ze werken bedrijfszeker.
Peco rails (bijvoorbeeld) is aanzienlijk duurder maar ik zie het verschil niet.

Er is er maar 1 die kan bepalen of het voldoende realistisch is en dat ben je zelf. Laat dat niet afhangen van wat anderen er van vinden.

Ik raad je aan te gaan bouwen. Zet je tafel en elkaar, leg er je rails op en kijk wat je daar van vindt.
En natuurlijk genieten van rijdende treinen.

Veel plezier.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6870
Re: Piko A Gleis..
« Reactie #2 Gepost op: 26 October 2024, 08:48:37 »

Mijn vraag aan jullie is; wie maakt er gebruik van Piko A-gleis en.. Heb je daar spijt van?


Ik heb Piko A uit het zicht en in het schaduwstation. Reden was prijs t.o.v. de duurdere en nettere railsoorten en ik hoef de wissels niet te polariseren. Spijt is een groot woord maar ik zou het niet meer nemen. Ik ervaar kortsluitinkjes (je ziet vonkjes en verlichting van treinen even knipperen) op de puntstukken wat ik op los met wat nagellak.

Gr, Ben.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6595
Re: Piko A Gleis..
« Reactie #3 Gepost op: 26 October 2024, 08:55:05 »
De wissels van Piko werkten voor geen meter voor mijn Britse treinen. Zowat alle locs ontspoorden. Ik ben toen snel overgestapt op Peco. De Piko flex stukken heb ik daarentegen behouden. Ze zijn veel flexibeler dan die van Peco (buigbaarder) wat ik prettiger vind. Ook zijn de bielzen aan de onderkant vlak, en niet hol waardoor ze eenvoudiger te fixeren zijn met boekbinderslijm.

Gr, Hans

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: Piko A Gleis..
« Reactie #4 Gepost op: 26 October 2024, 10:59:44 »

Mijn vraag aan jullie is; wie maakt er gebruik van Piko A-gleis en.. Heb je daar spijt van?


Ja, ik kan iedereen Piko A Gleis van harte afraden.

Zoals al eerder gezegd, kortsluiting op de puntstukken, maar sowieso voelen hun wissels heel broos aan. Veel locs vinden piko wissels gewoon niet leuk, lopen er niet mooi overheen, veel onsporingen.

Ter illustratie, dit is feedback van de baan die ik met mijn vader heb gebouwd, waar 50+ Piko wissels in verwerkt zijn, dus niet een of ander lullig ovaaltje met een wisseltje.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Piko A Gleis..
« Reactie #5 Gepost op: 26 October 2024, 11:08:02 »
Ook zijn de bielzen aan de onderkant vlak, en niet hol waardoor ze eenvoudiger te fixeren zijn met boekbinderslijm.
Peco bielzen waren vroeger ook vlak aan de onderkant. Sinds enkele jaren zijn ze hol. Maar ik merk bij het lijmen geen verschil.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JonasLa

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Piko A Gleis..
« Reactie #6 Gepost op: 26 October 2024, 11:34:18 »
Ik ervaar kortsluitinkjes (je ziet vonkjes en verlichting van treinen even knipperen) op de puntstukken wat ik op los met wat nagellak.

Gr, Ben.

Gebeurt dit ook bij de gewone wissels? Ik heb dezelfde ervaring met de DKW's maar bij de gewone wissels is het me nog niet opgevallen.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6870
Re: Piko A Gleis..
« Reactie #7 Gepost op: 26 October 2024, 15:06:19 »
Kort antwoord: ja.....

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Piko A Gleis..
« Reactie #8 Gepost op: 26 October 2024, 16:36:39 »
Er is wel een tamelijk groot verschil tussen de oudere ( > 4 jaar ) en de nieuwere wissels.

De oudere hebben "blikken" wisseltongen en zijn idd niet echt betrouwbaar.
De nieuwere hebben keurig uit railprofiel gefreesde tongen. Daarmee heb ik absoluut 0 problemen.
Zelf heb ik de 3-weg wissel van "blik" op volprofiel tongen omgeboud. een wereld van verschil :) (y)


... boven oud, onder nieuw



... boven origineel, onder omgebouwd


... de bevestiging van....



... deze tongen.


... ook de puntstuk rails zijn iets ruimer bij de nieuwe versie, geen vonkjes meer ;)

Grtzz,
Karst

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6870
Re: Piko A Gleis..
« Reactie #9 Gepost op: 26 October 2024, 17:09:16 »
 (y)

Dan heb ik dus de oude versie, vandaar......

Camickaeze

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Piko A Gleis..
« Reactie #10 Gepost op: 26 October 2024, 19:43:09 »
Dank voor jullie antwoorden tot zo ver, ik denk dat ik dit wel aan durf.. Hopelijk snel een bouwverslag :)
Ik bén vreemd, en sta daarom altijd normaal op de foto!

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2971
  • Aachenau West
Re: Piko A Gleis..
« Reactie #11 Gepost op: 26 October 2024, 22:49:49 »
Mijn beperkte ervaring met Piko A:

Rechte slanke wissels: prima
Meegebogen wissels R2/R3: wat minder goed, soms contactproblemen -> soms blijkt het een railverbinder die slecht contact maakt

Het railprofiel code 100 (2,5mm hoog) is heel smal en dat oogt goed.

Succes.
We wachten met spanning op je bouwverslag ;)

Groet, Bas

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko A Gleis..
« Reactie #12 Gepost op: 27 October 2024, 02:54:16 »
Meegebogenwissels zijn voor (grote)stoomloks en loks met meer dan 4 assen al een ellende, onafhankelijk welk merk.
Wisselstraten kun je het best aanleggen met niet meegebogen wissels, dan loop je het minste risico.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko A Gleis..
« Reactie #13 Gepost op: 27 October 2024, 02:59:12 »
(y)

Dan heb ik dus de oude versie, vandaar......

Dus totaal niet te vergelijken met de huidige A-gleis, die wel prima is en nagenoeg niet vonkt. (tenzij deze vervuild is natuurlijk)
De huidige Piko A-gleis is gemaakt van nieuwzilver.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6870
Re: Piko A Gleis..
« Reactie #14 Gepost op: 27 October 2024, 09:22:38 »
Ik blijk de twee versies te hebben dus zowel oud als nieuw, dat kan wel kloppen want in 2021 heb ik een stapeltje wissels bijbesteld.

Oud (boven) versus nieuw (onder):