Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
  

Auteur Topic: Busmonitor bezetmelders in stress  (gelezen 748 keer)

Peter van B

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Busmonitor bezetmelders in stress
« Gepost op: 25 October 2024, 19:33:39 »
Hallo allemaal,

Om binnenkort met Itrain te kunnen starten zijn er natuurlijk wel meerdere digitale locs nodig. Ik heb twee nieuwe piko’s maar 1 daarvan is voor garantie terug ivm een kapotte decoder. Voor nu dan ook maar begonnen met het digitaliseren van wat oude Lima locs. Ik heb een Lok Pilot 5 Basic ingebouwd in een Lima NS 1300, en dat ging prima, rijd behoorlijk goed nog wat cv’s finetunen. Echter er is wel een dingetje, sinds deze Lima op de baan rijd gaat de busmonitor op de centrale bij het door wissselstraten rijden in de stress, bijna alle blokjes worden kort rood en daarna gaat pas het juiste blokje naar rood, soms worden ook alle blokjes van drie van de vier bezetmelders rood en blijven dat dan ook. De. Monitor afsluiten en daarna openen en dan is alles weer normaal. Alles blijft gewoon goed rijden. Het is alleen bij de Lima lok, de Piko geeft geen problemen.

Centrale is een YD7010 met bezetmelders YD6016ES-CS. Wissels zijn aangesloten op de bezetmelders en zijn ingesteld als “terugmelder”. Centrale via bijgeleverde usb kabel op laptop aangesloten.

Het lijkt mij geen hardware probleem , maar ben nog maar een beginner.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn ?

Groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 25 October 2024, 19:35:32 door Peter van B »

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #1 Gepost op: 29 October 2024, 08:34:22 »
Hi Peter

Als de terugmelders gek doen als je door de wisselstromen rijdt, zou het kunnen dat er kort kortsluiting optreedt. Dat KAN bij sommige wissels gebeuren als de wieltjes wat dikker zijn, en ze niet alleen elektrisch contact maken met de rail waarop ze hoort te rijden, maar dat de binnenkort van het wiel ook verbinding maakt met de wisseltong waarover NIET wordt gereden.

Op analoge banen gebeurd dit ook, maar dan heb je er geen last van.

Probeer een op de wissel te meten op de wisseltong en naastgelegen rail, of er spanningsverschil is.

Groet, Aiko

Peter van B

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #2 Gepost op: 29 October 2024, 12:23:15 »
hallo Aiko,

bedankt voor je reactie.
hetgeen jij zegt zou best eens zo kunnen zijn. De Lima loc heeft inderdaad brede wielen en bij het langzaam rijden gaat het wel goed , de loc rammelt dan niet zo heen en weer wat bij hogere snelheden wel meer het geval is. Ik ben nog niet zo ver dat ik spannings verschil op de wissel kan meten , ik weet wel dat de polarisatie van de Roco wissels middels de mp1's zeker goed is, dat is geruime tijd getest. Ik kan wel de breedte tussen de wielen meten en dit vergelijken met de wissels en de piko loc, dat ga ik eerst eens doen.

Een collega clublid kwam met een mogelijke oorzaak slijtage van het chroom op de wielen waardoor een andere weerstand ontstaat agv contact met ander materiaal (messing..) wat dan weer de stress zou veroorzaken. Zou dat ook een oorzaak kunnen zijn ?

Groeten, Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26638
    • Pagina van klaas
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #3 Gepost op: 29 October 2024, 12:55:50 »
Een collega clublid kwam met een mogelijke oorzaak slijtage van het chroom op de wielen waardoor een andere weerstand ontstaat agv contact met ander materiaal (messing..) wat dan weer de stress zou veroorzaken. Zou dat ook een oorzaak kunnen zijn ?
Dit lijkt me vergezocht.
Welke wissels heb je?
Begin eens met de speermaat van de wielstellen te controleren. Dat is de maat B in deze Morop norm:
https://morop.org/downloads/nem/de/nem310_d.pdf
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter van B

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #4 Gepost op: 29 October 2024, 13:22:56 »
De wissels zijn van Roco.
Ik ga de maten opmeten en kom er op terug.

gr. Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26638
    • Pagina van klaas
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #5 Gepost op: 29 October 2024, 14:06:49 »
Bij Roco wissels hebben de tongen altijd dezelfde polariteit als de aanliggende spoorstaaf. Ze zijn hard met elkaar verbonden. Dus daar kan nooit kortsluiting ontstaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #6 Gepost op: 29 October 2024, 15:59:58 »
De wissels zijn van Roco.
Rocoline, dus Code 83 (2,1 mm hoog profiel), of “heel oud” Roco, dus code 100 (2,5mm)?

Bij sommige oudere Roco(line) wissels is het geïsoleerde deel van het puntstuk aan de korte kant, en kan bij brede flenzen ook daar kortsluiting optreden.

Probeer eens met weinig licht te kijken of je ergens vonkjes kan zien.

Groet, Aiko

Peter van B

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #7 Gepost op: 29 October 2024, 22:54:14 »
Het is nieuwe roco rails en wissels 42442 , 42443 en 42451.
Vonkjes heb ik inderdaad wel gezien tijdens het rijden.
Heb gekeken naar de afmetingen van de wielen, maat B en K zitten binnen de nem 310 norm, maat N niet , deze is 3,4 mm.