Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Albert de Heer
Vandaag om 09:21:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:13:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door RikM
Vandaag om 09:05:45
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 08:50:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:41:37
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 08:32:39
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 07:49:13
Her-(her-)beginnen door henk
Vandaag om 07:29:12
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren  (gelezen 152227 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #15 Gepost op: 21 May 2008, 22:36:26 »
Ziet er ook zeer goed uit. Goed idee voor die remcylinders. Veel goedkoper dan Roco onderdelen kopen.  Ga je de hefbomen nog maken? Zo ja, hoe?
      De trapjes heb ik ook heel simpel uit de dunne verpakkingskunstof en 0,5 mm plaat voor de treden gevouwen en geplakt. Het is puzzelen om ze onder de deur te laten uitkomen met die bladveren. Houd daar op tijd rekening mee, ik kwam er eigenlijk te laat achter. Volgend exemplaar beter.
      De bladveren zijn extreem simpel: strookjes karton van een pizzadoos beplakt met 2 overlappende laagjes papier. Stukje dik karton aan de brede kant ertussen, en stukje messing draad aan het andere eind.
      Het fabrieksschildje heb ik behouden -het charmantste detail van het Lima-model. En volgens mij win je niet veel met de messing exemplaren. Ze waren toch blauw of geel meegespoten. Als je dat zou doen met de dure messing schildjes blijft er denk ik weinig van over.
Draaistel in de primer:
« Laatst bewerkt op: 12 November 2022, 01:35:26 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #16 Gepost op: 21 May 2008, 23:16:51 »
Klopt Jan, maar is later gewijzigd. In het boek van de 1200 staat ook nog in elke cabine een handrem en dus op elk draaistel de ketting. Later is deze in een cabine verwijderd en was nog maar in een cabine aanwezig. Onder deze cabine zit dus de ketting, en vlg mij nog maar aan een zijde.
Groeten andere Jan.

De huidige 1202 heeft op een draaistel aan beide zijden een ketting. Weer een andere situatie.

Voor de liefhebber: http://www.belderok.net/1202/
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #17 Gepost op: 21 May 2008, 23:41:26 »
Stig,

Dank voor deze mooie plaatjes.
komen zeker van pas bij de komende verbouwingen van m'n 1200 serie.

Gerrit F
« Laatst bewerkt op: 21 May 2008, 23:43:16 door Gerrit F »
Gerrit F

Van de draad af....

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #18 Gepost op: 21 May 2008, 23:55:04 »
Hoi Stig, je hebt gelijk, via de ketting worden de remblokken van de middelste as tegen het wiel getrokken als je de handrem aandraaid. Natuurlijk gebeurt dat aan beide zijden van de middelste as van het draaistel onder cabine 2.
Mijn excuses aan janw.
Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #19 Gepost op: 21 May 2008, 23:58:20 »
Hoeft niet hoor...

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5337
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #20 Gepost op: 22 May 2008, 08:45:46 »
Stig, wat een geweldige serie foto's! Alles wat je weten moet staat er wel op ;)
Als m'n Fl* 1306 gepimpt is, ga ik mij meteen aansluiten bij de 1200- verbouwers, ik ben zo vrij geweest wat van de foto's te downloaden voor eigen gebruik ;D

Bessel
RETROBAHN A.G.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #21 Gepost op: 22 May 2008, 11:14:45 »
ik ben zo vrij geweest wat van de foto's te downloaden voor eigen gebruik ;D

Daar zijn ze voor. Fotos zijn gemaakt in 2002, overigens.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #22 Gepost op: 22 May 2008, 11:50:42 »
Jan, jij geeft aan dat de bufferbalk en de verlaging niet kloppen, maar volgens mij is het probleem bij de Lima 1200, dat deze zo'n 2 mm te hoog op z'n draaistellen staat. Daarom heb ik mijn 1200 lager op z'n draaistellen gezet, zodat de bufferhoogte wel klopt. Overigens hebben meerdere (oude) Lima locs/treinstellen/rijtuigen dit probleem. Ook de 1300 staat te hoog op 'z'n poten'.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #23 Gepost op: 22 May 2008, 14:26:58 »
@Overlast: volgens mijn metingen klopt dat dus niet. Heb je de nieuwe dakhoogte wel eens opgemeten, of vergeleken met bv. een aangekoppelde plan E?
         Als je de losse Lima  kap op een 1:87 maatschets legt, zie je dat de lengte en (bijna) alle verhoudingen kloppen, maar dat als neus en dakhoogte goed liggen, de buffers te hoog zitten, terwijl de onderrand van de zijwand (behalve het verdiepte stuk) wel goed ligt. Daarvoor is deze verlaging dus een remedie.
       Kun je een foto van jouw exemplaar plaatsen? Ik ben heel benieuwd naar het algemene aanzicht.
    Dat veel Lima locs te hoog op de pootjes staan, is algemeen bekend, en vaak is het probleem inderdaad alleen maar dat. Ik heb net een NMBS reeks 23 verlaagd (om een 25.5 te maken) en daar moest wel iets van 5 mm. ofzo vanaf, maar toen viel ook alles op z'n plek, en bleek dat die kap in feite hardstikke goed is. Terwijl de loc zoals je 'm koopt erg speelgoedachtig overkomt. Maar om ruimte te maken voor de standaard Lima-motor moest ik toen wel wat van de plastic motoromhulling afsnijden -de 25.5 is inderdaad ook een heel lage loc.
        De 1200 is dat nu juist niet, en ik denk dat daardoor het probleem ontstond. In principe zou de motor gewoon in de kast passen, zonder aanpassingen. Maar omdat Lima, om die motoren te gebruiken, al was begonnen locs te hoog te maken, en de buffers van al het Lima materieel daardoor te hoog hingen, moest dat ook bij de 1200 zo zijn, om tussen het andere Lima materieel te passen. Ik vermoed dat dit de reden is van de afwijking aan de 1200 kap.
« Laatst bewerkt op: 22 May 2008, 15:07:08 door janw »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #24 Gepost op: 22 May 2008, 14:50:25 »
Klinkt interessant, Jan. Eerlijk gezegt heb ik mijn 1200 nooit op een 1:87 maatschets gelegd. Zou jij er een door willen sturen? Ga ik vanavond gelijk eens kijken en vergelijken!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #25 Gepost op: 22 May 2008, 18:10:33 »
Je hebt helemaal gelijk Jan! Toch apart dat veel modelspoorders - waaronder ik- elkaar aanpraten dat de Lima 1200 te hoog op z'n draaistellen staat. Ook als je het Limamodel met foto's vergelijkt is het inderdaad goed te zien dat de buffers te hoog zitten en de bufferbalk en de middengedeeltes niet kloppen.
(Heb alleen nog niet zo'n zin om mn 1200 zo te verbouwen, moet ik 'm helemaal overspuiten ;).)

Hetzelfde verschijnsel was me al wel bij plan E van Lima opgevallen: Ondanks dat de bak iets te hoog op de draaistellen staat, zitten de buffers duidelijk te hoog.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6715
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #26 Gepost op: 22 May 2008, 19:17:49 »
Inderdaad de bufferbalk is te kort en de buffers zitten dus te hoog, was mij ook nog nooit opgevallen, maar als je een lijn trekt van bovenkant bufferhulzen naar de onderkant bak dan zit je er bij het model boven en bij de echte ver onder.
Dat ga ik dan wel aanpassen maar ik zit te denken aan lossnijden en een stukje ertussen, helaas kan het door de bufferhoogte geen rechte lijn zijn.

Groet Stephan.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #27 Gepost op: 22 May 2008, 23:11:50 »
Voor het vastmaken van de bak aan de kap is hier (zie ik nu) al een oplossing van Floris beschikbaar:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10940.msg164297#msg164297

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12463
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #28 Gepost op: 27 May 2008, 13:51:22 »
Ik heb gisterenavond aan de Waalhaven even wat plaatjes van de 1200 gemaakt






SK 26-mei 2008
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #29 Gepost op: 27 May 2008, 14:07:09 »
Wat zijn ze mooi he?