Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren  (gelezen 144663 keer)

janw

  • Online Online
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Gepost op: 21 mei 2008, 12:45:13 »
Ik ben bezig een Lima 1200 te verbeteren. Reden om die van Lima te kiezen is natuurlijk dat lengte, hoogte, breedte kloppen (hoewel ook niet alles, waarover zometeen) en daarnaast een aandeel jeugdsentiment. Motorisch-technisch kan ik er mee leven (ik gebruik een pulsbreedteregelaar). Die nieuwe van Marklin vind ik niet mooi, want nogal lomp, en volgens mij klopt er ook iets niet in de hoek van de voorruiten t.o.v. de neus (en die idiote handgrepen al helemaal niet). Het artikel van Hans van der Linde in Rail Magazine 248 over het verbeteren van de oude Märklin 1200 is natuurlijk wel een grote inspiratie.

Het echte probleem van de Lima-kap is dat de bufferbalken en de verlaging in de zijwand niet ver genoeg naar onderen doorlopen. Het scheelt meer dan 2 mm, dus behoorlijk zichtbaar. Vandaar dat dus de buffers niet aansluiten bij bv. Roco plan D, hoewel de hoogte van de loc wel klopt. Dit blijkt echter heel simpel te corrigeren. De kunstgreep zit 'm in feite in een (1) zaagsnede bovenaan de bufferbalk:



Al het andere is doodsimpel snij- en plakwerk uit rechte plaat.



Voor het vormen van het verdiepte stuk zijwand heb ik stukjes uit fotokopieën van een maatschets op ware modelgrootte van het betreffende stukje op styreen geplakt en ze samen uitgesneden. Het blijkt allemaal niet eens veel werk (in tegenstelling tot het opnieuw detailleren van bufferbalk en draaistellen, waar wel menig een avondje in gaat zitten).
Onderaan de neus wordt een laagje 0,5 mm kunststof toegevoegd.






De detaillering aan de draaistellen maakt ook een enorm optisch verschil, m.n. de baanschuivers, zandstrooiers achter en de remcilinders (van de Roco 2200).
De speelgoedwielen zijn door spaakwielen vervangen (van een Lilliput-goederenwagen).





totaal:


Met een laag primer ziet de kap er zo uit:

De kap en onderstel zijn dus zowat af; ik moet nog een nieuwe bevestiging van de kap op het onderstel maken. Dat wordt waarschijnlijk een stukje hout, dat binnenin op het gewicht wordt gelijmd. Het gewicht wordt dan van onderen aan het onderstel geschroefd, de kap aan het stukje hout, op een zo min mogelijk opvallende plek.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2022, 01:33:10 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2008, 13:31:43 »
Leuk project en zeer inspirerend ;D Ik worstel al een tijdje met hetzelfde dilemma, Trix/Marklin te duur voor wat het biedt en Fleischmann veel te groot.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Gebruik je die spaakwielen ook voor de aangedreven assen?

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2008, 13:33:38 »
Jan dat ziet er zeer indrukwekkend uit! Je bent verder dan ik. Ik probeer van de Lima ook een aanvaardbaar model te maken (met Roco 2200 remcilinders, kettingen, etc,), maar ik weet niet of ik de bufferblalk ook zo ga aanpassen. Die zandstrooileidingen vind ik goed gevonden. Trouwens over die kettingen, zitten die niet maar aan één draaistel? Dat dacht ik zo op foto's gezien te hebben. Verder nog een vraag, wat heb jij gebruikt om de bufferbalk aan te kleden (zoals bufferhulsen en schroefkoppeling)? Oh en nog een vraag :-), van welk model zijn die spaakwielen afkomstig?

Groeten,

Bart Zegers
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

janw

  • Online Online
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2008, 14:34:47 »
Ha Bart,

Nee, twee kettingen aan elk draaistel. Anders werkt het remwerk niet. De belangrijkste bron van documentatie is nu natuurlijk het boek van Hans Bouman over de 1200. Dat heeft prachtige foto's van de draaistellen.
Ik heb de kettingen gemaakt van scheepsmodelketting (Aeronaut  no. 5627/03; Conrad schijnt ooit nog fijnere geleverd te hebben, maar die vind ik niet meer). Strak afgehangen met een gewichtje en in die stand met zo min mogelijk tin vertind (in een vlam), dan staat-ie strak. Vastgelijmd met cyano-acrylaatlijm (secondenlijm).
 Ik heb voor de bufferbalken zelf bufferhulzen gemaakt (pijpje 3 mm uitwendig met heel dun draadje aan het eind eromheen gesoldeerd. Dat draadje is afkomstig van een Italiaanse pittoresk opgeleukte wijnfles: sommige hebben een metalen netje om zich heen (speciaal voor ons modelbouwers blijkbaar, ander nut heb ik nog niet kunnen bedenken). Buffers verder aangekleed met stukjes 0,25 en 0,5 mm kunststof (resp. van een verpakking en gekochte polystyrolplaat). Schroefkoppeling van MK, luchtleiding zelf gemaakt (0,5 mm messing met een stukje snoerisolatie eromheen. Let op dat het kleine voetplaatje voor de neusdeur groter moet zijn dan bij het Lima-model. Zie de tekeningen in Bouman.
De spaakwielen heb ik los op een beurs gekocht, uit een rommelbak. Ook de drijfwielen; de Lima tandwielen en assen zijn overgezet. De werkwijze hier verschilt natuurlijk per welk soort asje je precies gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2008, 14:39:43 door janw »

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2008, 14:38:40 »
Het is niet mijn bedoeling de zaak te beinvloeden, maar de 1200 had maar op een draaistel aan een kant een stukje ketting. Deze is van de handrem welke ook maar in een cabine zat.
Groeten Jan.
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

WillemNS

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2008, 14:39:11 »
Leuk project!
Ik dacht dat ik al ooit zoiets had gezien, en inderdaad, na even zoeken ook gevonden:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3166.msg44570#msg44570

Gr, Willem

janw

  • Online Online
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #6 Gepost op: 21 mei 2008, 14:46:54 »
De 1200 heeft onder elke neus aan beide zijden een ketting zitten. Kijk maar op foto's (vooral Bouman NS1200 p. 31: die rechts zit een beetje verstopt maar hij is er echt).

Hier nog een keer in zij-aanzicht, wel lijkt de foto de loc wat korter te maken. Nee het is geen Märklin-loc.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2022, 01:34:42 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker »

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #7 Gepost op: 21 mei 2008, 15:00:05 »
Klopt Jan, maar is later gewijzigd. In het boek van de 1200 staat ook nog in elke cabine een handrem en dus op elk draaistel de ketting. Later is deze in een cabine verwijderd en was nog maar in een cabine aanwezig. Onder deze cabine zit dus de ketting, en vlg mij nog maar aan een zijde.
Groeten andere Jan.
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

janw

  • Online Online
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #8 Gepost op: 21 mei 2008, 15:09:47 »
Ik ben helemaal niet met de gerenoveerde 1200 bezig, maar kijkend naar de latere foto's lijkt zoiets wel te kloppen. Weer iets geleerd...

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2008, 15:43:29 »
Sorry Jan, heb me laten beinvloeden door de geel-grijze kleur. wens je veel succes met je mooie project.
Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #10 Gepost op: 21 mei 2008, 15:57:37 »
Mooi project!

Hier staan er ook nog een hele rij te wachten dat ik er aan begin.
Een vraag over de spaakwielen.
Orgineel waren deze 1100 mm.
Maakt in schaal 1:87, 12,64 mm.
Wat zijn de afmetingen van de door jouw gebruikte spaakwielen?
En van welke goederenwagen komen deze?

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

janw

  • Online Online
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #11 Gepost op: 21 mei 2008, 16:00:50 »
Die modellen van Edwin zien er ook erg goed uit, vooral die geel/grijze; heeft hij misschien ook foto's waarop wat meer van de draaistellen is te zien?

De wielen zijn wat kleiner dan correct zou zijn, net als bij het originele Lima model. Ik heb dezelfde maat aangehouden om geen nieuwe problemen in de maatvoering of constructie te veroorzaken. Maar omdat de model-flens natuurlijk te groot is, is het totale effect ongeveer goed. Het belangrijkste is dat die speelgoedwielen verdwijnen voor iets dat meer op een echt wiel lijkt. Herkomst zie boven.

Jan
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2008, 16:04:06 door janw »

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #12 Gepost op: 21 mei 2008, 16:06:31 »
Eh... liliput heeft er nog al wat gemaakt.  ???
Weet je nog van welke ze zijn afgekomen?

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

janw

  • Online Online
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #13 Gepost op: 21 mei 2008, 16:22:01 »
Drie Lilliput zakjes reserveonderdelen, elk met 2 stuks. Op de beurs in Utrecht laatst.
De diameter is 11,3 mm en ze hebben 9 spaken. Met flens erbij 12,45 mm.  Meer kan ik er niet over vertellen helaas, maar het zijn dan ook niet per se de ideale wielen hiervoor. Met  zoeken is er vast iets beters of gelijkwaardigs te vinden.
Jan

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #14 Gepost op: 21 mei 2008, 21:30:36 »
Leuk, en goed plan van die wielen.

Ik ben zelf ook met zoiets bezig maar dat ligt nu al weer een poosje stil.
Die bladveren, heb je daar de losse bladen geïmiteerd door trapsgewijs groeven in de stripjes te vijlen?
Ikzelf heb de bestaande een stukje naar voren gehaald maar die van jou zien er beter uit.
De remcilinders heb ik gemaakt van coctailprikkers en wattenstaafjes en ik wil de leidingen ertussen nog wel aanbrengen.
Ik zat tegen de trapjes aan te hikken en heb mede daarom de boel destijds aan de kant gelegd, maar ik pak het op korte termijn wel weer op.
Het schild op de kopdeur heb ik ook weggehaald daar komt een messing schildje.
Hier een fotootje:


Groet Stephan
« Laatst bewerkt op: 14 november 2022, 17:36:07 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker »