Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schrootplaats
door
ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais
door
Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West
door
wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen
door
defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Volgende
- [
1
]
2
3
...
27
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren (gelezen 145007 keer)
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Gepost op:
21 mei 2008, 12:45:13 »
Ik ben bezig een Lima 1200 te verbeteren. Reden om die van Lima te kiezen is natuurlijk dat lengte, hoogte, breedte kloppen (hoewel ook niet alles, waarover zometeen) en daarnaast een aandeel jeugdsentiment. Motorisch-technisch kan ik er mee leven (ik gebruik een pulsbreedteregelaar). Die nieuwe van Marklin vind ik niet mooi, want nogal lomp, en volgens mij klopt er ook iets niet in de hoek van de voorruiten t.o.v. de neus (en die idiote handgrepen al helemaal niet). Het artikel van Hans van der Linde in Rail Magazine 248 over het verbeteren van de oude Märklin 1200 is natuurlijk wel een grote inspiratie.
Het echte probleem van de Lima-kap is dat de bufferbalken en de verlaging in de zijwand niet ver genoeg naar onderen doorlopen. Het scheelt meer dan 2 mm, dus behoorlijk zichtbaar. Vandaar dat dus de buffers niet aansluiten bij bv. Roco plan D, hoewel de hoogte van de loc wel klopt. Dit blijkt echter heel simpel te corrigeren. De kunstgreep zit 'm in feite in een (1) zaagsnede bovenaan de bufferbalk:
Al het andere is doodsimpel snij- en plakwerk uit rechte plaat.
Voor het vormen van het verdiepte stuk zijwand heb ik stukjes uit fotokopieën van een maatschets op ware modelgrootte van het betreffende stukje op styreen geplakt en ze samen uitgesneden. Het blijkt allemaal niet eens veel werk (in tegenstelling tot het opnieuw detailleren van bufferbalk en draaistellen, waar wel menig een avondje in gaat zitten).
Onderaan de neus wordt een laagje 0,5 mm kunststof toegevoegd.
De detaillering aan de draaistellen maakt ook een enorm optisch verschil, m.n. de baanschuivers, zandstrooiers achter en de remcilinders (van de Roco 2200).
De speelgoedwielen zijn door spaakwielen vervangen (van een Lilliput-goederenwagen).
totaal:
Met een laag primer ziet de kap er zo uit:
De kap en onderstel zijn dus zowat af; ik moet nog een nieuwe bevestiging van de kap op het onderstel maken. Dat wordt waarschijnlijk een stukje hout, dat binnenin op het gewicht wordt gelijmd. Het gewicht wordt dan van onderen aan het onderstel geschroefd, de kap aan het stukje hout, op een zo min mogelijk opvallende plek.
«
Laatst bewerkt op: 12 november 2022, 01:33:10 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker
»
Gelogd
Besselspoor
Offline
Berichten: 5014
Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #1 Gepost op:
21 mei 2008, 13:31:43 »
Leuk project en zeer inspirerend
Ik worstel al een tijdje met hetzelfde dilemma, Trix/Marklin te duur voor wat het biedt en Fleischmann veel te groot.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Gebruik je die spaakwielen ook voor de aangedreven assen?
Groet, Bessel
Gelogd
RETROBAHN A.G.
Bart Zegers
Offline
Berichten: 858
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #2 Gepost op:
21 mei 2008, 13:33:38 »
Jan dat ziet er zeer indrukwekkend uit! Je bent verder dan ik. Ik probeer van de Lima ook een aanvaardbaar model te maken (met Roco 2200 remcilinders, kettingen, etc,), maar ik weet niet of ik de bufferblalk ook zo ga aanpassen. Die zandstrooileidingen vind ik goed gevonden. Trouwens over die kettingen, zitten die niet maar aan één draaistel? Dat dacht ik zo op foto's gezien te hebben. Verder nog een vraag, wat heb jij gebruikt om de bufferbalk aan te kleden (zoals bufferhulsen en schroefkoppeling)? Oh en nog een vraag :-), van welk model zijn die spaakwielen afkomstig?
Groeten,
Bart Zegers
Gelogd
Met vriendelijke groet, Bart
Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #3 Gepost op:
21 mei 2008, 14:34:47 »
Ha Bart,
Nee, twee kettingen aan elk draaistel. Anders werkt het remwerk niet. De belangrijkste bron van documentatie is nu natuurlijk het boek van Hans Bouman over de 1200. Dat heeft prachtige foto's van de draaistellen.
Ik heb de kettingen gemaakt van scheepsmodelketting (Aeronaut no. 5627/03; Conrad schijnt ooit nog fijnere geleverd te hebben, maar die vind ik niet meer). Strak afgehangen met een gewichtje en in die stand met zo min mogelijk tin vertind (in een vlam), dan staat-ie strak. Vastgelijmd met cyano-acrylaatlijm (secondenlijm).
Ik heb voor de bufferbalken zelf bufferhulzen gemaakt (pijpje 3 mm uitwendig met heel dun draadje aan het eind eromheen gesoldeerd. Dat draadje is afkomstig van een Italiaanse pittoresk opgeleukte wijnfles: sommige hebben een metalen netje om zich heen (speciaal voor ons modelbouwers blijkbaar, ander nut heb ik nog niet kunnen bedenken). Buffers verder aangekleed met stukjes 0,25 en 0,5 mm kunststof (resp. van een verpakking en gekochte polystyrolplaat). Schroefkoppeling van MK, luchtleiding zelf gemaakt (0,5 mm messing met een stukje snoerisolatie eromheen. Let op dat het kleine voetplaatje voor de neusdeur groter moet zijn dan bij het Lima-model. Zie de tekeningen in Bouman.
De spaakwielen heb ik los op een beurs gekocht, uit een rommelbak. Ook de drijfwielen; de Lima tandwielen en assen zijn overgezet. De werkwijze hier verschilt natuurlijk per welk soort asje je precies gebruikt.
«
Laatst bewerkt op: 21 mei 2008, 14:39:43 door janw
»
Gelogd
DelticPower
Offline
Berichten: 249
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #4 Gepost op:
21 mei 2008, 14:38:40 »
Het is niet mijn bedoeling de zaak te beinvloeden, maar de 1200 had maar op een draaistel aan een kant een stukje ketting. Deze is van de handrem welke ook maar in een cabine zat.
Groeten Jan.
Gelogd
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.
WillemNS
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #5 Gepost op:
21 mei 2008, 14:39:11 »
Leuk project!
Ik dacht dat ik al ooit zoiets had gezien, en inderdaad, na even zoeken ook gevonden:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3166.msg44570#msg44570
Gr, Willem
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #6 Gepost op:
21 mei 2008, 14:46:54 »
De 1200 heeft onder elke neus aan beide zijden een ketting zitten. Kijk maar op foto's (vooral Bouman NS1200 p. 31: die rechts zit een beetje verstopt maar hij is er echt).
Hier nog een keer in zij-aanzicht, wel lijkt de foto de loc wat korter te maken. Nee het is geen Märklin-loc.
«
Laatst bewerkt op: 12 november 2022, 01:34:42 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker
»
Gelogd
DelticPower
Offline
Berichten: 249
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #7 Gepost op:
21 mei 2008, 15:00:05 »
Klopt Jan, maar is later gewijzigd. In het boek van de 1200 staat ook nog in elke cabine een handrem en dus op elk draaistel de ketting. Later is deze in een cabine verwijderd en was nog maar in een cabine aanwezig. Onder deze cabine zit dus de ketting, en vlg mij nog maar aan een zijde.
Groeten andere Jan.
Gelogd
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #8 Gepost op:
21 mei 2008, 15:09:47 »
Ik ben helemaal niet met de gerenoveerde 1200 bezig, maar kijkend naar de latere foto's lijkt zoiets wel te kloppen. Weer iets geleerd...
Gelogd
DelticPower
Offline
Berichten: 249
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #9 Gepost op:
21 mei 2008, 15:43:29 »
Sorry Jan, heb me laten beinvloeden door de geel-grijze kleur. wens je veel succes met je mooie project.
Groeten Jan
Gelogd
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.
Gerrit F
Offline
Berichten: 2094
Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #10 Gepost op:
21 mei 2008, 15:57:37 »
Mooi project!
Hier staan er ook nog een hele rij te wachten dat ik er aan begin.
Een vraag over de spaakwielen.
Orgineel waren deze 1100 mm.
Maakt in schaal 1:87, 12,64 mm.
Wat zijn de afmetingen van de door jouw gebruikte spaakwielen?
En van welke goederenwagen komen deze?
Gerrit F
Gelogd
Gerrit F
Van de draad af....
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #11 Gepost op:
21 mei 2008, 16:00:50 »
Die modellen van Edwin zien er ook erg goed uit, vooral die geel/grijze; heeft hij misschien ook foto's waarop wat meer van de draaistellen is te zien?
De wielen zijn wat kleiner dan correct zou zijn, net als bij het originele Lima model. Ik heb dezelfde maat aangehouden om geen nieuwe problemen in de maatvoering of constructie te veroorzaken. Maar omdat de model-flens natuurlijk te groot is, is het totale effect ongeveer goed. Het belangrijkste is dat die speelgoedwielen verdwijnen voor iets dat meer op een echt wiel lijkt. Herkomst zie boven.
Jan
«
Laatst bewerkt op: 21 mei 2008, 16:04:06 door janw
»
Gelogd
Gerrit F
Offline
Berichten: 2094
Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #12 Gepost op:
21 mei 2008, 16:06:31 »
Eh... liliput heeft er nog al wat gemaakt.
Weet je nog van welke ze zijn afgekomen?
Gerrit F
Gelogd
Gerrit F
Van de draad af....
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #13 Gepost op:
21 mei 2008, 16:22:01 »
Drie Lilliput zakjes reserveonderdelen, elk met 2 stuks. Op de beurs in Utrecht laatst.
De diameter is 11,3 mm en ze hebben 9 spaken. Met flens erbij 12,45 mm. Meer kan ik er niet over vertellen helaas, maar het zijn dan ook niet per se de ideale wielen hiervoor. Met zoeken is er vast iets beters of gelijkwaardigs te vinden.
Jan
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6527
Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
«
Reactie #14 Gepost op:
21 mei 2008, 21:30:36 »
Leuk, en goed plan van die wielen.
Ik ben zelf ook met zoiets bezig maar dat ligt nu al weer een poosje stil.
Die bladveren, heb je daar de losse bladen geïmiteerd door trapsgewijs groeven in de stripjes te vijlen?
Ikzelf heb de bestaande een stukje naar voren gehaald maar die van jou zien er beter uit.
De remcilinders heb ik gemaakt van coctailprikkers en wattenstaafjes en ik wil de leidingen ertussen nog wel aanbrengen.
Ik zat tegen de trapjes aan te hikken en heb mede daarom de boel destijds aan de kant gelegd, maar ik pak het op korte termijn wel weer op.
Het schild op de kopdeur heb ik ook weggehaald daar komt een messing schildje.
Hier een fotootje:
Groet Stephan
«
Laatst bewerkt op: 14 november 2022, 17:36:07 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker
»
Gelogd
Adieu
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Volgende
- [
1
]
2
3
...
27
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren