Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 23:24:20
Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 23:22:07
Bahnstrecke 5867 door ruudns
Vandaag om 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
Vandaag om 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
Vandaag om 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
Vandaag om 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 21:57:09
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
  

Auteur Topic: CFL Wegmann vensters...  (gelezen 2753 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #15 Gepost op: 22 October 2024, 12:33:28 »
Denk niet dat de streep de afweging is geweest... Ik vermoed dat het interieur ook correspondeert; dat ze hiervoor gebruik hebben kunnen maken van de Duitse versie.

Ach.. aan ons de keus of we het kopen. Ja, want ik heb zelf ook al een koper voor dat rijtuig ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #16 Gepost op: 22 October 2024, 15:11:30 »
Van de Rocoset zie ik alleen catalogusplaatjes met een geshopte ABn met 11 ramen.
De CFL had alleen rijtuigen met 12 ramen, bij de AB met 3 coupés 1e klasse aan een van de uiteinden.
Daarvan had de CFL er op het einde nog 2:
https://www.spoorgroepluxemburg.nl/fotoalbum/rijtuigen/wegmann-rijtuigen/
Hoe ziet die AB er nou in model uit? De foto's op het net tonen alleen een fotoshopprent van een Duitse ABn met 5(!) coupés 1e klasse in het midden.
De losse wagen 45882 was een AB met 6 fictieve coupés 1e klasse in het midden.
In beide gevallen fantasie.

Correctie: hier zijn enkele foto's te zien van een A6B6, deze hebben dus toch wel bestaan.
https://www.kusee.nl/trein/21-rollingstockDetail-0701-coawegmann.php

« Laatst bewerkt op: 22 October 2024, 23:36:01 door grossraumwagen »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #17 Gepost op: 22 October 2024, 17:15:08 »
Dat kan ik je nu vertellen, want ze zijn zojuist bezorgd :) Zie hieronder.

Van boven naar beneden:
  • 50 82 32-40 423-8; AB, rev 17.5.03
  • 51 82 22-40 471-8; B, rev 10.8.04
  • 51 82 22-40 435-5; B, rev 20.11.03

Geschikt voor 140 km/uur, maar er zit dus geen rijtuig zonder deling in  :D Of de AB in 2003 ramen met een deling had..? In 1995 zaten er al ramen zonder deling, dus liljkt mij sterk dat ze teruggewisseld zijn..?
https://www.spoorgroepluxemburg.nl/wp-content/grand-media/image/thumb/ToSt_dia-B-2-55036-19950608.jpg





En ook al kloppen ze dus niet, het zijn mooie modellen en er zitten veel minder ongedeelde ramen in dan ik dacht (y) dit biedt eigenlijk prima mogelijkheden om de iig 2 B's terug te bouwen naar een begin '90 versie, voor 120 en 140km/uur; dat de opschriften niet helemaal overeenkomen, kniesoor :) Bij de AB ga ik dan wellicht de 1e klasse naar het uiteinde verplaatsen; helaas voor de koper..

PS Ok, interessant.. De 50 82 32-40 423-8 is dan weer het rijtuig wat ik eerder op de foto's van de EFZ aantrof en die heeft daarna in 2010 weer zakramen.. https://www.flickr.com/photos/the_stb/16610152194/in/photolist-riMnyo

PS2 de 'volle' ramen op de roco's hebben een origineel kozijn en niet het gladde kozijn zoals je bij de CFL ziet; dus ik denk dat ik de Fenstereinsatze van de om-en-om B wissel met de AB en dan wellicht nog steeds de koper blij kan maken met die laatst  :angel:
« Laatst bewerkt op: 22 October 2024, 21:00:10 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #18 Gepost op: 22 October 2024, 22:55:14 »
Even kort door de bocht: De wagens die werden omgebouwd voor 140 km/u kregen slechts aan één zijde ramen die geopend konden worden (vanaf 1984).

Valt mij net op dat de groene ESU rijtuigen met zaklampen, óók 140 in het raster hebben, dus is er überhaupt een relatie met het type ramen...?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #19 Gepost op: 22 October 2024, 23:49:36 »


En ook al kloppen ze dus niet, het zijn mooie modellen en er zitten veel minder ongedeelde ramen in dan ik dacht (y) dit biedt eigenlijk prima mogelijkheden om de iig 2 B's terug te bouwen naar een begin '90 versie, voor 120 en 140km/uur; dat de opschriften niet helemaal overeenkomen, kniesoor :) Bij de AB ga ik dan wellicht de 1e klasse naar het uiteinde verplaatsen; helaas voor de koper..

PS Ok, interessant.. De 50 82 32-40 423-8 is dan weer het rijtuig wat ik eerder op de foto's van de EFZ aantrof en die heeft daarna in 2010 weer zakramen.. https://www.flickr.com/photos/the_stb/16610152194/in/photolist-riMnyo

PS2 de 'volle' ramen op de roco's hebben een origineel kozijn en niet het gladde kozijn zoals je bij de CFL ziet; dus ik denk dat ik de Fenstereinsatze van de om-en-om B wissel met de AB en dan wellicht nog steeds de koper blij kan maken met die laatst  :angel:

De A6B6 met gedeelde ramen blijkt dus toch wel bestaan te hebben ttv de CFL, zie hier:

Correctie: hier zijn enkele foto's te zien van een A6B6, deze hebben dus toch wel bestaan.
https://www.kusee.nl/trein/21-rollingstockDetail-0701-coawegmann.php

De B12 met om-en-om-ramen kun je evt verbouwen naar een gemoderniseerde wagen met een zijde gedeelde ramen en een zijde vaste ramen door de raampjes een voor een los te zagen en op de juiste plekken weer terug te lijmen.


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #20 Gepost op: 23 October 2024, 09:22:37 »
Je hoeft niet het hele bericht te citeren en we lezen elkaars PS'en blijkbaar niet  ;D

Leuk link (y) kende ik nog niet en inderdaad een A6B6 in '99 met zakramen. Maar het ging mij om begin '99 dus ik wip 'em er nog steeds uit; zeker nu hij sinds gisteravond om-en-om ramen heeft  ;D

Over het zagen van de Fenstereinsatze...

PS2 de 'volle' ramen op de roco's hebben een origineel kozijn en niet het gladde kozijn zoals je bij de CFL ziet; dus ik denk dat ik de Fenstereinsatze van de om-en-om B wissel met de AB en dan wellicht nog steeds de koper blij kan maken met die laatst  :angel:

De ongedeelde ramen hebben een glad, breed kozijn; de ongedeelde ramen in de Roco hebben het originele kozijn van de gedeelde kozijn met rand en moeren. Zelfs in 1:87 zie je mijns inziens het verschil :angel: ja, en ik kan gaan schuren & plamuren, maar ik heb meer projecten met meer prio... Bijvoorbeeld de 2 B's van oude logo's voorzien :) 

Blijft nog de 140 km/u vs raamtype vraag open..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #21 Gepost op: 23 October 2024, 09:56:33 »
Ik had het citaat al flink ingekort en PS had ik ook gelezen (daar reageerde ik ook op) ;D


Ik weet niet precies wat je met de 140 km/u vs raamtype bedoelt, maar op dezelfde site die had gelinkt vind ik een foto van de 10.382 (120 km/u) met ongedeelde ramen en de 40.474 (140 km/u) met gedeelde ramen.

Ook voor de DB-versie zijn de ongedeelde ramen niet geheel correct, dat is gewoon een compromis waar we mee moeten leven (of niet...)


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #22 Gepost op: 23 October 2024, 11:01:41 »
De eerder PS zei al dat ik de kozijnen niet gelijkend vond..?  ??? En je kan ook delen uit citaten halen; zinnen, maar ook plaatjes. Anders wordt het snel vol hiero...

Over snelheid: reactie #18
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #23 Gepost op: 23 October 2024, 11:08:44 »
Over de snelheid: er waren dus ook 120 km/u rijtuigen met ongedeelde ramen.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #24 Gepost op: 30 October 2024, 21:55:36 »
De koper was héééél vervelend; zelden zo belerend, kleinerend en gebiedend tegengekomen. Dat is uiteindelijk afgeblazen; waarop hij dreigde met juridische stappen...  ;D Afijn.

Aangezien ik de rijtuigen erg geslaagd vind, heb ik een 2e set gevonden en dan is er ruimte om te experimenteren; zie hieronder.
De ongedeelde ramen aan één zijde is eigenlijk wel overtuigend, ook al hebben ze de oude kozijnen  :)



Ik denk dat ik mij aan de schuifdeur ga wagen...  (y) En ook maar eens wat plakkers bij Herr Nothaft bestellen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #25 Gepost op: 31 October 2024, 21:35:49 »
Valt mij net op dat de groene ESU rijtuigen met zaklampen, óók 140 in het raster hebben, dus is er überhaupt een relatie met het type ramen...?
Had deze vraag gemist.
In 1980 zijn 14 rijtuigen aangepast voor 140 km/u, die hebben toen geen aangepaste ramen gekregen. De rijtuigen die vanaf 1984 zijn omgebouwd kregen de aangepaste ramen en de crème-groene kleur combinatie.
De relatie is dus: groene-crème + 140 km/u = ėėn zijde gesloten ramen en andere zijde zakramen
Dirk

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #26 Gepost op: 31 October 2024, 22:47:46 »
Duidelijk, dank! :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #27 Gepost op: 15 December 2024, 12:41:01 »
Heeft weinig met de vensters te maken, maar CFL Wegmann's in Stainach-Irdning..?!  ??? Of zijn die in Oostenrijk verbouwd?

https://www.marktplaats.nl/v/verzamelen/ansichtkaarten-themakaarten/m2212505076-ansichtkaart-oostenrijkse-trein-obb-ellok?correlationId=811197ab-9780-4806-a89a-bdea6851ecfb
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn