Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:37:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 19:26:41
Intermittende kortsluiting door Tjalling
Vandaag om 18:45:32
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:37:21
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:31:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 18:16:38
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:27:35
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
  

Auteur Topic: CFL Wegmann vensters...  (gelezen 2662 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4951
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #15 Gepost op: 22 October 2024, 12:33:28 »
Denk niet dat de streep de afweging is geweest... Ik vermoed dat het interieur ook correspondeert; dat ze hiervoor gebruik hebben kunnen maken van de Duitse versie.

Ach.. aan ons de keus of we het kopen. Ja, want ik heb zelf ook al een koper voor dat rijtuig ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1150
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #16 Gepost op: 22 October 2024, 15:11:30 »
Van de Rocoset zie ik alleen catalogusplaatjes met een geshopte ABn met 11 ramen.
De CFL had alleen rijtuigen met 12 ramen, bij de AB met 3 coupés 1e klasse aan een van de uiteinden.
Daarvan had de CFL er op het einde nog 2:
https://www.spoorgroepluxemburg.nl/fotoalbum/rijtuigen/wegmann-rijtuigen/
Hoe ziet die AB er nou in model uit? De foto's op het net tonen alleen een fotoshopprent van een Duitse ABn met 5(!) coupés 1e klasse in het midden.
De losse wagen 45882 was een AB met 6 fictieve coupés 1e klasse in het midden.
In beide gevallen fantasie.

Correctie: hier zijn enkele foto's te zien van een A6B6, deze hebben dus toch wel bestaan.
https://www.kusee.nl/trein/21-rollingstockDetail-0701-coawegmann.php

« Laatst bewerkt op: 22 October 2024, 23:36:01 door grossraumwagen »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4951
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #17 Gepost op: 22 October 2024, 17:15:08 »
Dat kan ik je nu vertellen, want ze zijn zojuist bezorgd :) Zie hieronder.

Van boven naar beneden:
  • 50 82 32-40 423-8; AB, rev 17.5.03
  • 51 82 22-40 471-8; B, rev 10.8.04
  • 51 82 22-40 435-5; B, rev 20.11.03

Geschikt voor 140 km/uur, maar er zit dus geen rijtuig zonder deling in  :D Of de AB in 2003 ramen met een deling had..? In 1995 zaten er al ramen zonder deling, dus liljkt mij sterk dat ze teruggewisseld zijn..?
https://www.spoorgroepluxemburg.nl/wp-content/grand-media/image/thumb/ToSt_dia-B-2-55036-19950608.jpg





En ook al kloppen ze dus niet, het zijn mooie modellen en er zitten veel minder ongedeelde ramen in dan ik dacht (y) dit biedt eigenlijk prima mogelijkheden om de iig 2 B's terug te bouwen naar een begin '90 versie, voor 120 en 140km/uur; dat de opschriften niet helemaal overeenkomen, kniesoor :) Bij de AB ga ik dan wellicht de 1e klasse naar het uiteinde verplaatsen; helaas voor de koper..

PS Ok, interessant.. De 50 82 32-40 423-8 is dan weer het rijtuig wat ik eerder op de foto's van de EFZ aantrof en die heeft daarna in 2010 weer zakramen.. https://www.flickr.com/photos/the_stb/16610152194/in/photolist-riMnyo

PS2 de 'volle' ramen op de roco's hebben een origineel kozijn en niet het gladde kozijn zoals je bij de CFL ziet; dus ik denk dat ik de Fenstereinsatze van de om-en-om B wissel met de AB en dan wellicht nog steeds de koper blij kan maken met die laatst  :angel:
« Laatst bewerkt op: 22 October 2024, 21:00:10 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4951
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #18 Gepost op: 22 October 2024, 22:55:14 »
Even kort door de bocht: De wagens die werden omgebouwd voor 140 km/u kregen slechts aan één zijde ramen die geopend konden worden (vanaf 1984).

Valt mij net op dat de groene ESU rijtuigen met zaklampen, óók 140 in het raster hebben, dus is er überhaupt een relatie met het type ramen...?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1150
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #19 Gepost op: 22 October 2024, 23:49:36 »


En ook al kloppen ze dus niet, het zijn mooie modellen en er zitten veel minder ongedeelde ramen in dan ik dacht (y) dit biedt eigenlijk prima mogelijkheden om de iig 2 B's terug te bouwen naar een begin '90 versie, voor 120 en 140km/uur; dat de opschriften niet helemaal overeenkomen, kniesoor :) Bij de AB ga ik dan wellicht de 1e klasse naar het uiteinde verplaatsen; helaas voor de koper..

PS Ok, interessant.. De 50 82 32-40 423-8 is dan weer het rijtuig wat ik eerder op de foto's van de EFZ aantrof en die heeft daarna in 2010 weer zakramen.. https://www.flickr.com/photos/the_stb/16610152194/in/photolist-riMnyo

PS2 de 'volle' ramen op de roco's hebben een origineel kozijn en niet het gladde kozijn zoals je bij de CFL ziet; dus ik denk dat ik de Fenstereinsatze van de om-en-om B wissel met de AB en dan wellicht nog steeds de koper blij kan maken met die laatst  :angel:

De A6B6 met gedeelde ramen blijkt dus toch wel bestaan te hebben ttv de CFL, zie hier:

Correctie: hier zijn enkele foto's te zien van een A6B6, deze hebben dus toch wel bestaan.
https://www.kusee.nl/trein/21-rollingstockDetail-0701-coawegmann.php

De B12 met om-en-om-ramen kun je evt verbouwen naar een gemoderniseerde wagen met een zijde gedeelde ramen en een zijde vaste ramen door de raampjes een voor een los te zagen en op de juiste plekken weer terug te lijmen.


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4951
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #20 Gepost op: 23 October 2024, 09:22:37 »
Je hoeft niet het hele bericht te citeren en we lezen elkaars PS'en blijkbaar niet  ;D

Leuk link (y) kende ik nog niet en inderdaad een A6B6 in '99 met zakramen. Maar het ging mij om begin '99 dus ik wip 'em er nog steeds uit; zeker nu hij sinds gisteravond om-en-om ramen heeft  ;D

Over het zagen van de Fenstereinsatze...

PS2 de 'volle' ramen op de roco's hebben een origineel kozijn en niet het gladde kozijn zoals je bij de CFL ziet; dus ik denk dat ik de Fenstereinsatze van de om-en-om B wissel met de AB en dan wellicht nog steeds de koper blij kan maken met die laatst  :angel:

De ongedeelde ramen hebben een glad, breed kozijn; de ongedeelde ramen in de Roco hebben het originele kozijn van de gedeelde kozijn met rand en moeren. Zelfs in 1:87 zie je mijns inziens het verschil :angel: ja, en ik kan gaan schuren & plamuren, maar ik heb meer projecten met meer prio... Bijvoorbeeld de 2 B's van oude logo's voorzien :) 

Blijft nog de 140 km/u vs raamtype vraag open..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1150
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #21 Gepost op: 23 October 2024, 09:56:33 »
Ik had het citaat al flink ingekort en PS had ik ook gelezen (daar reageerde ik ook op) ;D


Ik weet niet precies wat je met de 140 km/u vs raamtype bedoelt, maar op dezelfde site die had gelinkt vind ik een foto van de 10.382 (120 km/u) met ongedeelde ramen en de 40.474 (140 km/u) met gedeelde ramen.

Ook voor de DB-versie zijn de ongedeelde ramen niet geheel correct, dat is gewoon een compromis waar we mee moeten leven (of niet...)


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4951
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #22 Gepost op: 23 October 2024, 11:01:41 »
De eerder PS zei al dat ik de kozijnen niet gelijkend vond..?  ??? En je kan ook delen uit citaten halen; zinnen, maar ook plaatjes. Anders wordt het snel vol hiero...

Over snelheid: reactie #18
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1150
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #23 Gepost op: 23 October 2024, 11:08:44 »
Over de snelheid: er waren dus ook 120 km/u rijtuigen met ongedeelde ramen.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4951
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #24 Gepost op: 30 October 2024, 21:55:36 »
De koper was héééél vervelend; zelden zo belerend, kleinerend en gebiedend tegengekomen. Dat is uiteindelijk afgeblazen; waarop hij dreigde met juridische stappen...  ;D Afijn.

Aangezien ik de rijtuigen erg geslaagd vind, heb ik een 2e set gevonden en dan is er ruimte om te experimenteren; zie hieronder.
De ongedeelde ramen aan één zijde is eigenlijk wel overtuigend, ook al hebben ze de oude kozijnen  :)



Ik denk dat ik mij aan de schuifdeur ga wagen...  (y) En ook maar eens wat plakkers bij Herr Nothaft bestellen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 267
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #25 Gepost op: 31 October 2024, 21:35:49 »
Valt mij net op dat de groene ESU rijtuigen met zaklampen, óók 140 in het raster hebben, dus is er überhaupt een relatie met het type ramen...?
Had deze vraag gemist.
In 1980 zijn 14 rijtuigen aangepast voor 140 km/u, die hebben toen geen aangepaste ramen gekregen. De rijtuigen die vanaf 1984 zijn omgebouwd kregen de aangepaste ramen en de crème-groene kleur combinatie.
De relatie is dus: groene-crème + 140 km/u = ėėn zijde gesloten ramen en andere zijde zakramen
Dirk

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4951
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #26 Gepost op: 31 October 2024, 22:47:46 »
Duidelijk, dank! :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4951
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #27 Gepost op: 15 December 2024, 12:41:01 »
Heeft weinig met de vensters te maken, maar CFL Wegmann's in Stainach-Irdning..?!  ??? Of zijn die in Oostenrijk verbouwd?

https://www.marktplaats.nl/v/verzamelen/ansichtkaarten-themakaarten/m2212505076-ansichtkaart-oostenrijkse-trein-obb-ellok?correlationId=811197ab-9780-4806-a89a-bdea6851ecfb
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn