Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
  

Auteur Topic: CFL Wegmann vensters...  (gelezen 2732 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
CFL Wegmann vensters...
« Gepost op: 21 October 2024, 20:49:37 »
Wie weet dit.. ?

De te openen 'zakramen' (goeie term?) van de CFL Wegmann rijtuigen zijn op een gegeven moment vervangen door niet te openen ongedeelde vensters. Ik kom alleen foto's tegen van rijtuigen met of allemaal zakramen of ongedeelde vensters, al was ik geinteresseerd tot midden '90. Een uitzondering kom ik bijvoorbeeld hier tegen, de ABn 40 423 is voorzien van beide versies, gedeeld en ongedeeld: https://www.bbbahn.eu/CFL_01.JPG
Echter, hoe dit zat, of dit pas tijdens museuminzet is gedaan en of dit nog steeds zo is, kom ik niet achter: https://www.eisenbahnfreunde-zollernbahn.de/loks/1wegmannwagen.htm

De reden dat ik dit vraag.. Tweeledig!
In de Roco set 64054 zit een B rijtuigen met gemengde ramen; klopt dit, of is dit een fantasiemodel?
En al zoekende kwam ik ook deze foto tegen, waarbij het lijkt of de venster aan camerazijde ongedeeld zijn: https://www.flickr.com/photos/dloc567/35528341123/
Maar de vensters aan de achterzijde, van de camera af, lijken gedeeld en dus zakramen...? 
Volgens mij is het geen gezichtsbedrog! https://rail.lu/im/x/IMG_8910.jpg
Hadden die dingen 2 verschillende zijden qua vensters?*

PS overigens laat die eerste site ook 2 B rijtuigen zien met een enkel vol venster: https://www.bbbahn.eu/CFL_RW_11.5.09b.jpg, https://www.bbbahn.eu/EFZ_Wagen_27.5.09_1b.JPG
Kan dus gewoon fanatieke vervanging laat in hun carriere bij gelegenheid zijn...? Lijken wel opzettelijk om en om te zitten, maar de Roco is dus geen fantasie; alleen, vanaf wanneer inzetbaar?

PS2 ja, het AB rijtuig van de Roco set is fantasie, zonder de bagage afdeling  :angel:

PS3 volgens mij begint het mij te dagen... )* = ja! In ieder geval ten dele, en later een aantal om en om dus!
« Laatst bewerkt op: 21 October 2024, 21:27:17 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #1 Gepost op: 21 October 2024, 21:38:10 »
Aangezien de rijtuigen geen airco hebben, lijkt me helemaal niet te openen vensters niet zo wenselijk
Dus inderdaad of 1 hele zijde wel te openen en de andere niet, of om en om.

Bij een deel van de renovaties van Silberlingen in de jaren negentig is het aantal te openen ramen ook gehalveerd naar steeds om en om.
Wellicht heeft Roco ook gewoon de ramen van een gemoderniseerde Silberling gepakt? De eerste series DB-modellen voor tijdperk III/IV hadden ook een modern interieur in de 1e klasse, Roco maakte zich er wel vaker makkelijk vanaf...

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1255
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #2 Gepost op: 21 October 2024, 21:51:33 »
Op de site van EFZ staat dit te lezen:

Ebenfalls wurden die nicht zu öffnenden Fenster gegen öffenbare Fenster getauscht.

Bij foto's van de CFL zelf zie ik alleen allemaal open of allemaal dicht, wrs afhankelijk welke zijde je ziet.
Om en om zoals bij de DB heb ik niet gevonden.

Van de Rocoset zie ik alleen catalogusplaatjes met een geshopte ABn met 11 ramen.
De CFL had alleen rijtuigen met 12 ramen, bij de AB met 3 coupés 1e klasse aan een van de uiteinden.
Daarvan had de CFL er op het einde nog 2:
https://www.spoorgroepluxemburg.nl/fotoalbum/rijtuigen/wegmann-rijtuigen/


D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #3 Gepost op: 21 October 2024, 22:01:31 »
Even kort door de bocht: De wagens die werden omgebouwd voor 140 km/u kregen slechts aan één zijde ramen die geopend konden worden (vanaf 1984).
Daarnaast zijn er nog BD wagens omgebouwd naar ABD en vanaf 1985 werden AB wagens omgebouwd naar B wagens.

Info komt uit Eisenbahnen in Luxemburg - Band 4: Normalspurige Reisezugwagen.

Van om-en-om ramen is volgens mij bij de Luxemburgse inzet geen sprake geweest dus dit zal na verkoop gebeurd zijn.
Dirk

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #4 Gepost op: 21 October 2024, 22:02:58 »
Dank voor de info  (y) Wanneer zijn ze verkocht en hebben ze daarna nog in CFL jasje gereden?

PS in 2004 blijkbaar uitgefaseerd..?
PS2 en vanaf '84 waren er dus al rijtuigen met ongedeelde ramen?
« Laatst bewerkt op: 21 October 2024, 22:33:38 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2024, 22:39:41 »
In 2005 is een eerste serie van 34 rijtuigen verkocht en in 2006 nog een restant van 18 rijtuigen. Deze zijn verkocht aan NEG, die ze weer heeft doorverkocht aan verschillende railmusea.
Er wordt niet gemeld of de wagens het CFL jasje behouden hebben.
Er staat nog wel vermeld dat in 2008 door TZV Gredelj in Kroatië 10 DB- en CFL-wagens gemoderniseerd zijn voor de Zuid Italiaanse Ferrovie del Sud Est (FSE). Het is echter niet bekend welke wagennummers het betreft muv 51 82 22-40 454-4.

De officiële afscheidsrit was op 6 november 2005. Toen werden er 2 retourritten Luxemburg - Troisvierges vv gereden waarbij de Wegmann wagens waren ingesloten tussen de 1810 en 1604.
Video in Kautenbach: https://youtu.be/XBtKYJmCeiw?si=xD9nUoxON1Yk8bLR
Dirk

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2024, 23:04:37 »
Ik verwacht de set morgen in huis; ben benieuwd ;D
Waren er overigens ook groene CFL rijtuigen met ongedeelde ramen aan één zijde? Of werden ze dan gelijk in creme-groen jasje gehesen?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #7 Gepost op: 22 October 2024, 04:07:01 »
Doorgaan word gesproken over 'vaste ramen' en 'zak- of draairamen'.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1255
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2024, 10:56:32 »
Van om-en-om ramen is volgens mij bij de Luxemburgse inzet geen sprake geweest dus dit zal na verkoop gebeurd zijn.

Het is m.i. ook niet uit te sluiten dat de wagens met ramen om-en-om die bij de diverse museumbanen rijden, geen CFL maar DB rijtuigen waren...

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1255
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2024, 11:08:47 »
Doorgaan word gesproken over 'vaste ramen' en 'zak- of draairamen'.
Je hebt gedeelde en ongedeelde zak- en draairamen...

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #10 Gepost op: 22 October 2024, 11:22:17 »
AB-rijtuigen zonder bagageafdeling hebben bij de CFL wel degelijk bestaan. Op een foto uit mijn verzameling rijdt een dergelijk rijtuig zelfs achter een 1100 bij het verlaten van Maastricht richting Amsterdam. (opname niet van mij, dus niet bijgevoegd). Dat was er wel een in het groen maar in de verzameling zit ook een foto uit Luxemburg van een AB-rijtuig in crème-groen.

ABD-rijtuigen, dus mét bagageafdeling, had je in het crème-groen in ieder geval in 2 versies (eigen foto's):

eerste klasse tussen de instapdeuren (nr 484-9) en:


eerste klasse in het korte deel (nr 488-0), aan de andere kant dan waar het bagagedeel zit. Beide rijtuigen waren aan deze zijde voorzien van vaste ramen en aan de andere zijde volledig voorzien van schuiframen.

Het fietsenrijtuig "Velos" was voorzien van slechts 1 schuifraam aan beide zijden maar aan 1 kant (of links of rechts, afhankelijk van hoe je naar het rijtuig kijkt). Het "Rendez-Vous" rijtuig was voorzien van schuiframen in het keuken-gedeelte en om en om schuif/vast in het zitgedeelte. Maar deze afwijkingen komen door de verbouwingen van 'gewoon' rijtuig naar deze nieuwe gebruiksversies.

Groet, Raymond van den Hoven
(P.S. voor degene die de modelversie van de Ardennen-expres op de baan willen: Ook met CFL-rijtuigen zowel in het groen als in het crème-groen en door elkaar, kunnen de ICR's gecombineerd worden, mits je de trein tussen virtueel Luik en virtueel Luxemburg laat rijden. Meestal 3 CFL-rijtuigen reden een tijdje mee om de omloop van de rijtuigen tussen Luik en Luxemburg compleet te houden als de NS-ers een slag maakten. Die rijtuigen waren (althans op de foto's in mijn verzameling) altijd voorzien van schuiframen).
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #11 Gepost op: 22 October 2024, 11:28:08 »
AB-rijtuigen zonder bagageafdeling hebben bij de CFL wel degelijk bestaan.

Volgens mij was dat de vraag niet, maar extra informatie is altijd leuk :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #12 Gepost op: 22 October 2024, 11:44:42 »

PS2 ja, het AB rijtuig van de Roco set is fantasie, zonder de bagage afdeling
Wat bedoelen we dan met deze zin?

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #13 Gepost op: 22 October 2024, 11:47:19 »
De latere versie AB met 1ste klasse afdeling in het midden, zoals deze in de Roco set zit, heeft volgens mij 1:1 niet bestaan zonder bagageafdeling met schuifdeur; zie je foto voor het voorbeeld.

PS de genoemde Roco set 64054 dus
« Laatst bewerkt op: 22 October 2024, 11:51:33 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: CFL Wegmann vensters...
« Reactie #14 Gepost op: 22 October 2024, 12:24:18 »
Oh op die manier (heeft zelf een plaatje van de set gezocht...) In de AB was de eerste klas altijd in het korte gedeelte aan het uiteinde van het rijtuig. Roco geeft dus per rijtuig teveel uit. De streep verplaatsen én inkorten en je had een goed gelijkend model. Dom. Misschien doen ze het in de toekomst op een geheel groen rijtuig wel goed?

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !