Overweeg deze functiedecoder:Voor €7,50 + postzegel ben je toch flink goedkoper uit dan met een "gewone" decoder.
Ik heb besloten om voor de ESU functiedecoder te gaan. Reden voor ESU is dat die ook in de locomotief zit dus de grootste kans dat alles goed gaat samenwerken.
Nog even over de opmerkingen van Klaas eerder: als er beperkingen zijn met DCC als je geen motor op de decoder aansluit, heb je dan niet hetzelfde probleem met een functiedecoder?
De loc en stuurstand kennen elkaar niet. Er is ook helemaal geen kwestie van samenwerken. Beide voeren gewoon de commando's uit die ze van de centrale krijgen.
Nee want functiedecoders hebben daar een ingebouwd mechanisme voor om een feedback te geven.
Natuurlijk. Maar één van de opties om de beide decoders aan te sturen is ze hetzelfde DCC-adres te geven. In dit geval kan hetzelfde merk een voordeel hebben omdat in principe alle CVs precies dezelfde functie hebben. (Indien van toepassing gezien het ontbreken van een motor.)
Hebben functiedecoders een feedbackmechanisme dat normale decoders niet hebben??Zoals gezegd, in principe kan je "blind" schrijven naar een CV. Een decoder met motor kan feedback geven door de motor kort te activeren. Een functiedecoder natuurlijk niet.
Maar moderne decoders (zeker de ESU Lokpilot 5 varianten) hebben RailCom waarbij de decoder electronisch feedback kan geven en vooral ook het uitlezen van CVs onvoorstelbaar veel sneller gaat.
Met een lokprogrammer heb je een ESU decoder ook zo uitgelezen. Heb je railcom niet voor nodig.