Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:52:01
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?  (gelezen 1999 keer)

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
« Gepost op: 20 October 2024, 15:42:50 »
Zoals ik in "algemeen" postte ben ik van plan een stuurstand-rijtuig aan te schaffen. Hierbij heb ik de Piko 40610 "Wittenberger kop(f)" in gedachten. Deze heeft een Next18-aansluiting om de lichten te kunnen bedienen.

Net als in een echt stuurstandrijtuig  ;D zit hier geen motor in. Ik zou dus een ESU Lokpilot Fx micro kunnen aanschaffen: identiek aan de ESU Lokpilot micro in de locomotief die dit alles gaat duwen, behalve dat die Fx een functiedecoder is zonder motoraansluitingen.

Maar: voor iets van vier euro meer kan ik ook een gewone decoder kopen, die natuurlijk ook die lichten kan aansturen maar aanzienlijk breder inzetbaar is.

(Bijvoorbeeld, als de decoder in de locomotief kapot gaat kan ik die uit de stuurstand naar de locomotief verplaatsen en kan ik weer rijden.)

Vraag: gaat er iets mis als ik een decoder in dat rijtuig bouw en geen motor aansluit? Ik zie in de handleiding niks dat zegt dat dit niet kan, maar ook niks dat het wel kan. Normaliter blaas je een voedingsbron niet op door die voeding niet af te nemen... of kan dit toch wel degelijk misgaan?

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2237
Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
« Reactie #1 Gepost op: 20 October 2024, 16:20:36 »
zal dan normaal niet te programmeren zijn maar anders op de motoruitgang een weerstand 150 ohm 3 watt aansluiten en in de settings het motorvermogen volledig naar beneden zetten.Zo heb ik het gedaan in mijn TEE set omdat er toen geen FX voorradig was hier.
Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
« Reactie #2 Gepost op: 20 October 2024, 16:29:06 »
Is wel te programmeren, maar je krijgt er geen melding van.
Als je een CV wijzigt en die wijziging wordt geaccepteerd, dat wordt de motor kort ingeschakeld. Dat veroorzaakt een stroomstootje waardoor de centrale weet dat de wijziging gelukt is. Als er geen motor is, dan krijg je de melding niet en moet je op een andere manier vaststellen dat de CV is aangepast.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
« Reactie #3 Gepost op: 20 October 2024, 16:34:50 »
Hoi,

Simpel gezegd een decoder die gemaakt is om een motortje aan te sturen heeft een motortje nodig om geprogrammeerd te worden. Je zou kunnen proberen eerst de next18 in een lokomotief of met een programmer te kunnen programmeren en dan in de stuurstand te plaatsen en kijken of het werkt.

Als je ooit een kapotte decoder hebt zou je in principe toch een nieuwe moeten kopen dus wat maakt het dan nog uit of er een functie decoder in de stuurstand zit.....

Arjan
Edit zie ook voorgaande post
« Laatst bewerkt op: 20 October 2024, 16:36:45 door ArjanB »

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
« Reactie #4 Gepost op: 20 October 2024, 16:43:23 »
Zoals ik het begrijp is het als volgt:

Met "standaard" DCC kan je in principe altijd communiceren van buiten naar de decoder. Aan het gedrag van de decoder kan je dan meestal wel zien of dat gewerkt heeft. (Bijvoorbeeld dat de lichten inderdaad reageren op commando's op het geselecteerde DCC-adres.)

Als je data wilt uitlezen uit de decoder kan de decoder korte pulsen aan de motor te geven. Duurt erg lang...

Maar tegenwoordig hebben we RailCom en als dat werkt kan je heel snel data volledig digitaal uitlezen.

(Dit alles op de moeilijke manier geleerd met de Decoder Pro software op mijn computer.)

Je hebt natuurlijk gelijk dat als er iets kapot gaat je in principe het toch door iets dat hetzelfde doet moet/wilt vervangen. Aan de andere kant, met dat minimale prijsverschil is het wel interessant om op één type decoder te standaardiseren in plaats van steeds precies die te kopen die precies de gewenste functie kan uitvoeren.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
  • Steel is king!
Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2024, 08:54:58 »
Dat laatste klink verstanding maar gaat in de praktijk niet lukken, tenzij je nu een voorraad decoders aanlegd (waaarbij de connector altijd een gok blijft). Ook bij het aanleggen van een voorraad zou ik voor de stuurstand een functiedecoder kopen.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 863
Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2024, 09:45:20 »
Overweeg deze functiedecoder:
Voor €7,50 + postzegel ben je toch flink goedkoper uit dan met een "gewone" decoder.
Als er een (8polige) stekkeraansluiting in je stuurstand zit moet daar nog een losse 8polige stekker ( of een uit de rommelbak)
bij voor de juiste verbinding. De oranje en grijze draad kunnen weggelaten worden want: geen motor.
François  (ik heb geen aandelen in Etecmo!)
« Laatst bewerkt op: 21 October 2024, 10:10:33 door 008200 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2024, 10:25:35 »
Topistarter wil graag van de Nextaansluiting in de stuurstand gebruik maken. Dit is een functiedeocder met next, helaas ook met draadjes die je ook weer kwijt moet, maar wel een stuk goedkoper dan ESU of Zimo.
https://www.modeltreinhuis.nl/a-73498842/train-o-matic-functie-decoders/train-o-matic-02010111-micro-next-18-nem-658-functiedecoder/

Wat betreft de feitelijke vraag heeft Klaas het duidelijkst het juiste antwoord gegeven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
« Reactie #8 Gepost op: 21 October 2024, 12:19:47 »
Overweeg deze functiedecoder:
Voor €7,50 + postzegel ben je toch flink goedkoper uit dan met een "gewone" decoder.

Ja, dat is inderdaad lekker goedkoop. Maar dan wordt inbouwen wel erg lastig denk ik. Maar dit zou een optie kunnen zijn om bedienbaar licht in te bouwen in losse wagons.

Ik heb besloten om voor de ESU functiedecoder te gaan. Reden voor ESU is dat die ook in de locomotief zit dus de grootste kans dat alles goed gaat samenwerken.

Nog even over de opmerkingen van Klaas eerder: als er beperkingen zijn met DCC als je geen motor op de decoder aansluit, heb je dan niet hetzelfde probleem met een functiedecoder? Natuurlijk met als verschil dat je een gewone decoder tijdelijk wel met motor kan aansluiten en dan de juiste instellingen programmeren.

Ik laat weten hoe het allemaal afloopt.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
« Reactie #9 Gepost op: 21 October 2024, 15:50:38 »

"eb je dan niet hetzelfde probleem met een functiedecoder?"

Nee want het ding is gemaakt om zonder motor te werken en programmeert gewoon als elke ander decoder

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
« Reactie #10 Gepost op: 21 October 2024, 16:02:25 »
Ik heb besloten om voor de ESU functiedecoder te gaan. Reden voor ESU is dat die ook in de locomotief zit dus de grootste kans dat alles goed gaat samenwerken.
De loc en stuurstand kennen elkaar niet. Er is ook helemaal geen kwestie van samenwerken. Beide voeren gewoon de commando's uit die ze van de centrale krijgen. Al gebruik je 10 merken door elkaar, zolang ze allemaal de commando's van de centrale begrijpen zullen ze werken.
Maar om niet verschillende programmers in huis te moeten hebben is het makkelijker om zoveel mogelijk op een merk te standaardiseren.

Nog even over de opmerkingen van Klaas eerder: als er beperkingen zijn met DCC als je geen motor op de decoder aansluit, heb je dan niet hetzelfde probleem met een functiedecoder?
Nee want functiedecoders hebben daar een ingebouwd mechanisme voor om een feedback te geven.
Gr.
Eric

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
« Reactie #11 Gepost op: 21 October 2024, 17:02:47 »
Goedemiddag,

Ik heb toevallig net vorige week een Zimo loc decoder in een stuurstandrijtuig (rangeerwagon) gezet; de MX630P16. Dat is een loc decoder. Ook alleen om aan weerszijden de front- en sluitseinen te kunnen bedienen. Dat gaat prima, ook zonder dat er een motor is aangesloten. In jouw geval lijkt me een Fx decoder passender, omdat ie hetzelfde kan voor je toepassing, maar wat goedkoper is.
Groet, Herb73

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
« Reactie #12 Gepost op: 21 October 2024, 18:05:36 »
De loc en stuurstand kennen elkaar niet. Er is ook helemaal geen kwestie van samenwerken. Beide voeren gewoon de commando's uit die ze van de centrale krijgen.

Natuurlijk. Maar één van de opties om de beide decoders aan te sturen is ze hetzelfde DCC-adres te geven. In dit geval kan hetzelfde merk een voordeel hebben omdat in principe alle CVs precies dezelfde functie hebben. (Indien van toepassing gezien het ontbreken van een motor.)

Citaat
Nee want functiedecoders hebben daar een ingebouwd mechanisme voor om een feedback te geven.

Hebben functiedecoders een feedbackmechanisme dat normale decoders niet hebben??

Zoals gezegd, in principe kan je "blind" schrijven naar een CV. Een decoder met motor kan feedback geven door de motor kort te activeren. Een functiedecoder natuurlijk niet.

Maar moderne decoders (zeker de ESU Lokpilot 5 varianten) hebben RailCom waarbij de decoder electronisch feedback kan geven en vooral ook het uitlezen van CVs onvoorstelbaar veel sneller gaat.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
« Reactie #13 Gepost op: 23 October 2024, 08:39:39 »
Natuurlijk. Maar één van de opties om de beide decoders aan te sturen is ze hetzelfde DCC-adres te geven. In dit geval kan hetzelfde merk een voordeel hebben omdat in principe alle CVs precies dezelfde functie hebben. (Indien van toepassing gezien het ontbreken van een motor.)
Elk willekeurig merk decoders kan je op hetzelfde adres zetten. Daarvoor hoef je echt niet bij 1 merk te blijven.
Die CV's maken totaal niets uit. Die hoef je in principe maar 1 keer in te stellen. En als je voor jezelf een eigen schema maakt voor de functietoetsen maakt het daarna niet meer uit welke decoders er in een trein zitten.


Hebben functiedecoders een feedbackmechanisme dat normale decoders niet hebben??

Zoals gezegd, in principe kan je "blind" schrijven naar een CV. Een decoder met motor kan feedback geven door de motor kort te activeren. Een functiedecoder natuurlijk niet.
Functiedecoders hebben dat intern ingebouwd zodat een programmer ook een feeback terug krijgt. Hoef je je helemaal geen zorgen om te maken. En ja je kan ook blind wegschrijven en zelf teruglezen of het gelukt is, maar dat is helemaal niet nodig

Maar moderne decoders (zeker de ESU Lokpilot 5 varianten) hebben RailCom waarbij de decoder electronisch feedback kan geven en vooral ook het uitlezen van CVs onvoorstelbaar veel sneller gaat.
Met een lokprogrammer heb je een ESU decoder ook zo uitgelezen. Heb je railcom niet voor nodig.
En wil je het met andere decoders dan zal je ook een centrale moeten hebben die railcom ondersteund.
Ik heb het in iedere geval nog nooit gemist. Leuk dat het bestaat maar niet echt noodzakelijk
Gr.
Eric

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
« Reactie #14 Gepost op: 23 October 2024, 10:01:24 »
Met een lokprogrammer heb je een ESU decoder ook zo uitgelezen. Heb je railcom niet voor nodig.

Ja, maar dan moet je wel die lokprogrammer aanschaffen voor tegen de 150 euro. Enige reden om die aan te schaffen zou voor mij zijn als ik zelf aan de slag zou willen met geluiden in een decoder die dat ondersteunt programmeren.

Mijn Z21 ondersteunt Railcom en zo kan ik makkelijk de decoders instellen met de Decoder Pro-software op mijn computer. Die ESUs hebben nogal complexe instellingen om bijvoorbeeld het door mij gewenste gedrag van de lichten onder F-functies te krijgen, dan is dit wel superveel makkelijker dan met de multimaus CVs in te stellen...

Het grote voordeel van Railcom is dat je alle CVs zo uitleest en zo dus weet wat de instellingen vanuit de fabriek zijn want dat vermeldt de handleiding niet.