Deze week was ook de laatste vlucht van de Dakota omdat ze niet meer langer aan de geldende veiligheids- en milieueisen kunnen voldoen.
Dat met de Dakota heeft andere redenen waarom de DDA stopt met vliegen, het bestuur daar heeft al vele jaren de regel als we komend jaar de begroting om te vliegen ( +/- 0,5 miljoen ) niet rond krijgen ze zouden stoppen. En dat is helaas nu het geval. Wel zal de Dakota in Nederland blijven bij het Aviodrome in de vliegende collectie alleen veel minder vliegen dan de 120 tot 150 uur per jaar bij de DDA.
Ik ben wel benieuwd naar je bron. De redenen die je aanvoert om te stoppen vind ik nergens terug. Dat die kist naar het Aviodrome gaat is speculatie. Dat is nog allesbehalve zeker. De vliegende collectie van het Aviodrome is bovendien een wassen neus. Tot die collectie behoren ook de DC2 en de Constellation. Die hebben zoals we weten al jaren niet meer gevlogen. Dat zou je natuurlijk òòk kunnen definiëren als "veel minder", dat is waar.
De Dakota blijft inderdaad doorvliegen bij het Aviodrome, is gisteren bekend gemaakt:https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/401305/historische-dakota-krijgt-lelystad-airport-en-aviodrome-als-nieuwe-thuisbasis
De tegenwoordige trend is wel dat "jongeren" (<40-50 jaar) over het algemeen niet zoveel op hebben met historie.
De tegenwoordige trend is wel dat "jongeren" (<40-50 jaar) over het algemeen niet zoveel op hebben met historie. Daar gaat het meer over bezit en status (het nieuwste van het nieuwste bezitten, "die oude meuk" weggooien) of gemak (iets moet realiseerbaar zijn zonder er veel moeite voor te doen). In beide categorieën past historisch erfgoed niet, dus dat gaat teloor als de oudere generatie er niet meer is. De spijt komt doorgaans pas als alles weg is. Hopelijk maken we dat niet meer mee.