Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 16:36:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 16:32:59
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 15:58:39
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Pauldg
Vandaag om 15:53:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door TonM
Vandaag om 15:21:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 13:53:22
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
  

Auteur Topic: Strengere veiligheidseisen en museumspoor  (gelezen 3891 keer)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1762
  • Dieselpower rules!
Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Gepost op: 19 October 2024, 06:55:30 »

Zojuist las ik dit artikel, over dat de stichting 2453crew stil staat. Omdat de samenwerking met een partner die aan de veiligheidseisen voldoet is geëindigd:
https://www.martijnvanvulpen.nl/nieuws/materieel-2454-crew-voorlopig-van-de-baan/

Deze week was ook de laatste vlucht van de Dakota omdat ze niet meer langer aan de geldende veiligheids- en milieueisen kunnen voldoen.

Wat betekent dit voor de toekomst van de museumspoorlijnen?

Zoals genoemd in het artikel werken o.a. de VSM en de SSN hard om hieraan te kunnen voldoen om op het hoofdnet te kunnen blijven rijden.

De ZLSM wil graag weer doorrijden naar Valkenburg, maar dat is ook hoofdnet.
De lijn van de STAR is in beeld - als Nedersaksenlijn - om weer hoofdnet te worden.
Ook de VSM-lijn is daarvoor in beeld.
Hoe gaan de museumlijnen zich dan aan de daarbij horende eisen kunnen houden?

En wanneer gaan de regels zo worden dat ze ook voor niet-hoofdnet gaan gelden, zoals de overige museumspoorlijnen?

Ik maak me zelf wel zorgen over de toekomst…
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1762
  • Dieselpower rules!
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2024, 07:51:19 »

Nu kan dit draadje snel ontsporen in een discussie over de regels, of regels in het algemeen, maar ik ben meer benieuwd hoe ermee omgegaan kan worden.

Misschien hebben we hier kennis en ervaring zitten die mee kunnen denken?
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22629
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #2 Gepost op: 19 October 2024, 09:23:52 »
Over de ZLSM die niet meer naar Valkenburg mocht doorrijden ging het al in dit draadje.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73465.0

Het kan best met museummateriaal over een hoofdlijn rijden, maar dan is een attest van een andere vervoerder nodig en er moet ook een heuse machinist van die vervoerder aanwezig zijn. Voor zo nu en dan een ritje is dat goed te doen. Voor min of meer permanent op een hoofdlijn rijden, zal het museumbedrijf zelf de nodige papieren en bevoegde machinisten moeten hebben. Lastig misschien, maar ik vind het niet raar.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2024, 09:27:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #3 Gepost op: 19 October 2024, 09:30:12 »
Ik maak me zelf wel zorgen over de toekomst…

 :)
Gewoon adem halen!

Ik denk dat de vergrijzing van vrijwilligers een groot probleem is.

Vandaag viert msv Schiespoor in Schiedam 40 jarig bestaan, maar zij verwacht niet dat het vijftigjarig jubileum gehaald wordt vanwege vergrijzing... :(
« Laatst bewerkt op: 19 October 2024, 09:56:26 door R1954. Reden: Spelling »
Vrindelijke groet.

R.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #4 Gepost op: 19 October 2024, 11:12:26 »
Elders al gelezen dat er wat meer aan de hand is dan zo op het eerste oog valt te zien....

Speculeren daarover heeft geen enkele zin. Omdat ik het ook niet exact weet.

SSN laat zien dat er ook op hoofdlijnen zeker nog wel toekomst is voor museum materieel.

VSM doet daar regelmatig ook op de hoofdlijnen aan mee.

Plannen zijn nog geen besluiten. Daarbij zouden altijd afspraken gemaakt moeten kunnen worden.
Zowel de ZLSM als VSM zijn voor de regio mooie publiekstrekkers.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 721
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #5 Gepost op: 19 October 2024, 11:35:25 »
Het is makkelijk om vanaf de zijlijn (hoe toepasselijk) te reageren.
Zolang je met publiek gaat rijden zijn strenge veiligheidseisen helemaal niet slecht.
Je moet er niet aan denken dat er iets ernstig gebeurd.
Als vrijwilliger bij verschillende museumclubs heb ik minimaal 3 "bijna" ongelukken meegemaakt.
Die kwamen vast niet in het logboek voor, maar mij opende het de ogen dat je met zware machines werkt.
Een mat 46 of een stoomloc is geen speelgoed.

Aan de andere kant is het cultureel erfgoed, dat hoort te rijden... 100% beroepskrachten zijn voor museumorganisaties niet op te brengen.
Ik hoop het beste ervan.
Station Baarn HIJSM

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #6 Gepost op: 19 October 2024, 13:39:07 »
Is de grootste 'bedreiging' niet ERTMS? Of is de combi ERTMS en museummaterieel (incl. stoom) wél mogelijk?
Groet, Frank

C-rails

  • Gast
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #7 Gepost op: 19 October 2024, 13:52:01 »
Ik weet niet of ERTMS de grootste bedreiging is. Hier kun je lezen wat het is en in mijn ogen goed inpasbaar. Maar een (onoverkomelijk) struikelblok kunnen de kosten weleens zijn

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11730
    • Mijn fotoarchief
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #8 Gepost op: 19 October 2024, 13:58:57 »
Elders al gelezen dat er wat meer aan de hand is dan zo op het eerste oog valt te zien....

Speculeren daarover heeft geen enkele zin. Omdat ik het ook niet exact weet.

Toch is die eerste zin al een duidelijke speculatie van jouw kant. Er zou namelijk meer aan de hand zijn. Als je niet wil speculeren, moet je dat helemaal niet schrijven...

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #9 Gepost op: 19 October 2024, 14:30:39 »
Eelco,

Ik citeer daar een bericht dat ik elders heb gelezen.

Weet niet waar die schrijver zijn wijsheid vandaan gehaald heeft en of dat waar is.

Dáárover heeft speculeren geen enkele zin.

Het is aan de partijen zelf om daarover al dan niet duidelijkheid te gaan geven.
Of en wanneer wie die als forum gaan krijgen valt daarin nog te bezien.
Aangezien in het door mij gelezen artikel al behoorlijk met een vinger werd gewezen....  :-\
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #10 Gepost op: 19 October 2024, 14:54:54 »
Marcel,


Kun je een link plaatsen naar waar je dat gelezen hebt?

Jeroen

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #11 Gepost op: 19 October 2024, 15:06:17 »
Op FB, als reactie op het ook hier vermelde bericht.

FB kennende is dat met heel veel zoeken niet terug te vinden.

Dan nog, ook hier hoeven de niet daarna met vingertjes te gaan wijzen over waarom de samenwerking is beëindigd.

Ik mag hopen dat het materieel van de Crew namelijk snel weer kan worden ingezet met een weer geldig attest.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #12 Gepost op: 19 October 2024, 16:06:38 »
Is de grootste 'bedreiging' niet ERTMS? Of is de combi ERTMS en museummaterieel (incl. stoom) wél mogelijk?
Mijn Frans is niet perfect, maar als ik hier kijk is de (ex) SNCF 141R568 (nu in CH) al voorzien van ETCS, wat me niet zou verbazen.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #13 Gepost op: 19 October 2024, 16:17:48 »
Ja, dat staat er inderdaad. Mooi, het kan dus blijkbaar.
Groet, Frank

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
  • Spoor N
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #14 Gepost op: 19 October 2024, 20:23:40 »
Wat betekent dit voor de toekomst van de museumspoorlijnen?

En wanneer gaan de regels zo worden dat ze ook voor niet-hoofdnet gaan gelden, zoals de overige museumspoorlijnen?
De VSM, STAR en ZLSM rijden niet op het hoofdnet dus gelden de regels niet voor hun. Mochten die lijnen dat ooit weer worden dan vrees ik dat er geen ruimte meer is voor museumtreinen daar.

Het kan best met museummateriaal over een hoofdlijn rijden, maar dan is een attest van een andere vervoerder nodig en er moet ook een heuse machinist van die vervoerder aanwezig zijn.
En dus een ECM-certificaat, daarom heeft het Spoorwegmuseum ook een tijd geen ritten uitgevoerd.

Ik citeer daar een bericht dat ik elders heb gelezen.
Maar je citeert niets.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.