Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:30:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Vollmer ringloods deuren door NL-modelspoor
Vandaag om 11:15:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 01:03:35
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
  

Auteur Topic: Strengere veiligheidseisen en museumspoor  (gelezen 3911 keer)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1762
  • Dieselpower rules!
Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Gepost op: 19 October 2024, 06:55:30 »

Zojuist las ik dit artikel, over dat de stichting 2453crew stil staat. Omdat de samenwerking met een partner die aan de veiligheidseisen voldoet is geëindigd:
https://www.martijnvanvulpen.nl/nieuws/materieel-2454-crew-voorlopig-van-de-baan/

Deze week was ook de laatste vlucht van de Dakota omdat ze niet meer langer aan de geldende veiligheids- en milieueisen kunnen voldoen.

Wat betekent dit voor de toekomst van de museumspoorlijnen?

Zoals genoemd in het artikel werken o.a. de VSM en de SSN hard om hieraan te kunnen voldoen om op het hoofdnet te kunnen blijven rijden.

De ZLSM wil graag weer doorrijden naar Valkenburg, maar dat is ook hoofdnet.
De lijn van de STAR is in beeld - als Nedersaksenlijn - om weer hoofdnet te worden.
Ook de VSM-lijn is daarvoor in beeld.
Hoe gaan de museumlijnen zich dan aan de daarbij horende eisen kunnen houden?

En wanneer gaan de regels zo worden dat ze ook voor niet-hoofdnet gaan gelden, zoals de overige museumspoorlijnen?

Ik maak me zelf wel zorgen over de toekomst…
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1762
  • Dieselpower rules!
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2024, 07:51:19 »

Nu kan dit draadje snel ontsporen in een discussie over de regels, of regels in het algemeen, maar ik ben meer benieuwd hoe ermee omgegaan kan worden.

Misschien hebben we hier kennis en ervaring zitten die mee kunnen denken?
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #2 Gepost op: 19 October 2024, 09:23:52 »
Over de ZLSM die niet meer naar Valkenburg mocht doorrijden ging het al in dit draadje.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73465.0

Het kan best met museummateriaal over een hoofdlijn rijden, maar dan is een attest van een andere vervoerder nodig en er moet ook een heuse machinist van die vervoerder aanwezig zijn. Voor zo nu en dan een ritje is dat goed te doen. Voor min of meer permanent op een hoofdlijn rijden, zal het museumbedrijf zelf de nodige papieren en bevoegde machinisten moeten hebben. Lastig misschien, maar ik vind het niet raar.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2024, 09:27:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #3 Gepost op: 19 October 2024, 09:30:12 »
Ik maak me zelf wel zorgen over de toekomst…

 :)
Gewoon adem halen!

Ik denk dat de vergrijzing van vrijwilligers een groot probleem is.

Vandaag viert msv Schiespoor in Schiedam 40 jarig bestaan, maar zij verwacht niet dat het vijftigjarig jubileum gehaald wordt vanwege vergrijzing... :(
« Laatst bewerkt op: 19 October 2024, 09:56:26 door R1954. Reden: Spelling »
Vrindelijke groet.

R.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #4 Gepost op: 19 October 2024, 11:12:26 »
Elders al gelezen dat er wat meer aan de hand is dan zo op het eerste oog valt te zien....

Speculeren daarover heeft geen enkele zin. Omdat ik het ook niet exact weet.

SSN laat zien dat er ook op hoofdlijnen zeker nog wel toekomst is voor museum materieel.

VSM doet daar regelmatig ook op de hoofdlijnen aan mee.

Plannen zijn nog geen besluiten. Daarbij zouden altijd afspraken gemaakt moeten kunnen worden.
Zowel de ZLSM als VSM zijn voor de regio mooie publiekstrekkers.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 721
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #5 Gepost op: 19 October 2024, 11:35:25 »
Het is makkelijk om vanaf de zijlijn (hoe toepasselijk) te reageren.
Zolang je met publiek gaat rijden zijn strenge veiligheidseisen helemaal niet slecht.
Je moet er niet aan denken dat er iets ernstig gebeurd.
Als vrijwilliger bij verschillende museumclubs heb ik minimaal 3 "bijna" ongelukken meegemaakt.
Die kwamen vast niet in het logboek voor, maar mij opende het de ogen dat je met zware machines werkt.
Een mat 46 of een stoomloc is geen speelgoed.

Aan de andere kant is het cultureel erfgoed, dat hoort te rijden... 100% beroepskrachten zijn voor museumorganisaties niet op te brengen.
Ik hoop het beste ervan.
Station Baarn HIJSM

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #6 Gepost op: 19 October 2024, 13:39:07 »
Is de grootste 'bedreiging' niet ERTMS? Of is de combi ERTMS en museummaterieel (incl. stoom) wél mogelijk?
Groet, Frank

C-rails

  • Gast
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #7 Gepost op: 19 October 2024, 13:52:01 »
Ik weet niet of ERTMS de grootste bedreiging is. Hier kun je lezen wat het is en in mijn ogen goed inpasbaar. Maar een (onoverkomelijk) struikelblok kunnen de kosten weleens zijn

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11731
    • Mijn fotoarchief
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #8 Gepost op: 19 October 2024, 13:58:57 »
Elders al gelezen dat er wat meer aan de hand is dan zo op het eerste oog valt te zien....

Speculeren daarover heeft geen enkele zin. Omdat ik het ook niet exact weet.

Toch is die eerste zin al een duidelijke speculatie van jouw kant. Er zou namelijk meer aan de hand zijn. Als je niet wil speculeren, moet je dat helemaal niet schrijven...

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #9 Gepost op: 19 October 2024, 14:30:39 »
Eelco,

Ik citeer daar een bericht dat ik elders heb gelezen.

Weet niet waar die schrijver zijn wijsheid vandaan gehaald heeft en of dat waar is.

Dáárover heeft speculeren geen enkele zin.

Het is aan de partijen zelf om daarover al dan niet duidelijkheid te gaan geven.
Of en wanneer wie die als forum gaan krijgen valt daarin nog te bezien.
Aangezien in het door mij gelezen artikel al behoorlijk met een vinger werd gewezen....  :-\
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #10 Gepost op: 19 October 2024, 14:54:54 »
Marcel,


Kun je een link plaatsen naar waar je dat gelezen hebt?

Jeroen

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #11 Gepost op: 19 October 2024, 15:06:17 »
Op FB, als reactie op het ook hier vermelde bericht.

FB kennende is dat met heel veel zoeken niet terug te vinden.

Dan nog, ook hier hoeven de niet daarna met vingertjes te gaan wijzen over waarom de samenwerking is beëindigd.

Ik mag hopen dat het materieel van de Crew namelijk snel weer kan worden ingezet met een weer geldig attest.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #12 Gepost op: 19 October 2024, 16:06:38 »
Is de grootste 'bedreiging' niet ERTMS? Of is de combi ERTMS en museummaterieel (incl. stoom) wél mogelijk?
Mijn Frans is niet perfect, maar als ik hier kijk is de (ex) SNCF 141R568 (nu in CH) al voorzien van ETCS, wat me niet zou verbazen.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #13 Gepost op: 19 October 2024, 16:17:48 »
Ja, dat staat er inderdaad. Mooi, het kan dus blijkbaar.
Groet, Frank

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8573
  • Spoor N
Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
« Reactie #14 Gepost op: 19 October 2024, 20:23:40 »
Wat betekent dit voor de toekomst van de museumspoorlijnen?

En wanneer gaan de regels zo worden dat ze ook voor niet-hoofdnet gaan gelden, zoals de overige museumspoorlijnen?
De VSM, STAR en ZLSM rijden niet op het hoofdnet dus gelden de regels niet voor hun. Mochten die lijnen dat ooit weer worden dan vrees ik dat er geen ruimte meer is voor museumtreinen daar.

Het kan best met museummateriaal over een hoofdlijn rijden, maar dan is een attest van een andere vervoerder nodig en er moet ook een heuse machinist van die vervoerder aanwezig zijn.
En dus een ECM-certificaat, daarom heeft het Spoorwegmuseum ook een tijd geen ritten uitgevoerd.

Ik citeer daar een bericht dat ik elders heb gelezen.
Maar je citeert niets.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.