Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 20:01:33
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
W.V. Kalender 2026 door Frank 123
Vandaag om 19:58:26
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:55:31
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 19:43:23
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
  

Auteur Topic: openen Liliput(?) rijtuigen  (gelezen 1883 keer)

Dick55

  • Online Online
  • Berichten: 367
openen Liliput(?) rijtuigen
« Gepost op: 06 October 2024, 16:05:19 »
Ik heb van de zomer Liliput rijtuigen (denk ik) gekocht om achter een BR01 een museumtrein te gaan vormen, samen met nog wat rijtuigen met beugelkoppelingen.
Nu hebben de rijtuigen verschillende koppelingen. De ene beugel en de ander haak.

De draaistellen zijn niet gelijk en ik kan dus geen koppelingen wisselen.

Nu zitten de draaistellen geschroefd. Ik zou dus van elk van de rijtuigen een koppeling kunnen vervangen. Nu heb ik het idee dat ik niet zomaar de draaistellen even losschroef, er zal ongetwijffeld een moertje zitten in het rijtuig.

De vraag is dan ook hoe ik deze kan openmaken. Wie heeft een antwoord?










meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 06 October 2024, 16:25:40 »
Ik heb ook een stel oude liliput rijtuigen. Daar zitten de draaistellen ook op deze manier vast en daar zijn die schroefjes zelftappers in het plastic van de rijtuigbodem.

Groet Meino

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 06 October 2024, 16:44:36 »
Volgens mij niet in de plastic bodem, maar in het ballastgewicht. Ik heb zo gauw niet zo'n wagen bij de hand (iets te netjes opgeborgen :))

Als je het schroefje losdraait, is het ballastgewicht los en zwerft ergens in de wagen.
Met een beetje handigheid houd je het ballastgewicht wel op zijn plek (het laagste punt), ook tijdens het indraaien van het schroefje van onderaf.
Als dat niet lukt moet je het dak eraf halen.

De oude Liliput wagens hadden vroeger optioneel een standaard (Märklin) koppeling of een Fleischmann valhaak.
In het begin direct aan het draaistel, later als apart onderdeel met ringveertje.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 06 October 2024, 19:21:26 »
Ik kan mij herinneren dat je aan de zijkant de "blaasbalgen" moet verwijderen. Dan kun je het rijtuig verder demonteren. Hoewel ik zie dat jij dat al gedaan hebt.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Dick55

  • Online Online
  • Berichten: 367
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 06 October 2024, 19:25:07 »
Nou die balgen mis ik idd.

Maar, hoe nu het dak er af?

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 06 October 2024, 20:54:19 »
De wagen was redelijk snel te vinden dus bij dezen een foto van een dergelijk rijtuig.
Dit exemplaar had ik al uit elkaar gehaald voor een verbouwing, dus zijn alle onderdelen goed te zien.



Het dak zit op 6 punten geklemd achter de richeltjes langs de rameninzet ("glasbak").
De ramen zitten weer geklemd in de raamopeningen in de wagenbak.
Op de bodem van de wagenbak liggen de 2 ballastgewichten, die met de schroefjes van de draaistellen op hun plek worden gehouden.
Het beste kun je eerst het dak eraf halen en dan pas de draaistellen, om te voorkomen dat de ballastgewichten in het rond vliegen.

De vouwbalgen zitten gelijmd op de koppen van de wagenbak, normaal gesproken met eeuwig hechtende lijm, maar toch niet altijd dus.

Museumwagens zijn vaak afkomstig van afgedankte werkwagens (Bahndienstwagen) waarvan de vouwbalgen vaak verwijderd werden.
Deze waren aan het einde van de reguliere inzet als personenrijtuig meestal versleten en voor de inzet als werkwagen waren er geen vouwbalgen niet meer nodig.
In een museumtrein kun je dus best een rijtuig zonder vouwbalgen gebruiken.



Dick55

  • Online Online
  • Berichten: 367
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 07 October 2024, 13:29:21 »
Beankt! Ik ga aan de slag

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
« Reactie #7 Gepost op: 07 October 2024, 21:16:56 »
Succes!

Dick55

  • Online Online
  • Berichten: 367
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
« Reactie #8 Gepost op: 14 October 2024, 11:32:05 »
Ik ben nog steeds bang iets te beschadigen, moet ik het dak uitbuigen, de bak indrukken?
En op welke punten?

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
« Reactie #9 Gepost op: 14 October 2024, 16:47:52 »
De 6 nokken aan het dak zijn de bevestigingen met de weerhaakjes aan de buitenzijde (rood, 6x).
De glasbak heeft de richeltjes aan de binnenzijde (blauw). Ook 6x maar slechts 3x zichtbaar



Als je iets wilt "helpen" kun je dakgoten iets naar elkaar toe drukken en dan het dak van de wagenbak trekken. Eerst aan één zijwand dan aan de andere zijwand.
De bevestigingen zijn vrij robuust uitgevoerd, net als de rest van de wagen.

Dick55

  • Online Online
  • Berichten: 367
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
« Reactie #10 Gepost op: 14 October 2024, 18:58:49 »
 (y)

Dick55

  • Online Online
  • Berichten: 367
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
« Reactie #11 Gepost op: 19 October 2024, 16:05:36 »
@Grossraumwagen: Gelukt Thanx!
« Laatst bewerkt op: 19 October 2024, 18:54:21 door Dick55 »

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
« Reactie #12 Gepost op: 19 October 2024, 17:12:12 »
 (y)