Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
gerhards
Vandaag
om 16:37:45
Ucci en IB1 met Itrain
door
Joz
Vandaag
om 16:21:20
Oud model gangbaar maken
door
Bahn-AG
Vandaag
om 16:13:07
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
dutchbuilder
Vandaag
om 15:57:48
Fleischmania Nostalgia
door
Karben
Vandaag
om 15:55:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
ArjanB
Vandaag
om 15:54:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Frank Bunnik
Vandaag
om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:40:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 15:34:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:18:31
Onderdelen BR52 Minitrix 2051
door
RobertH
Vandaag
om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 14:49:16
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Te 2/2
Vandaag
om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Edwin2121992
Vandaag
om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:14:51
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
robin binsbergen
Vandaag
om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:10:33
Raadplaatje
door
Charles_
Vandaag
om 14:00:17
W.V. Kalender 2026
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Mispoes
Vandaag
om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:42:31
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
Vandaag
om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:17:18
Project X......
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:13:24
Aachenau West
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:03:16
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:55:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
openen Liliput(?) rijtuigen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: openen Liliput(?) rijtuigen (gelezen 1878 keer)
Dick55
Offline
Berichten: 367
openen Liliput(?) rijtuigen
«
Gepost op:
06 October 2024, 16:05:19 »
Ik heb van de zomer Liliput rijtuigen (denk ik) gekocht om achter een BR01 een museumtrein te gaan vormen, samen met nog wat rijtuigen met beugelkoppelingen.
Nu hebben de rijtuigen verschillende koppelingen. De ene beugel en de ander haak.
De draaistellen zijn niet gelijk en ik kan dus geen koppelingen wisselen.
Nu zitten de draaistellen geschroefd. Ik zou dus van elk van de rijtuigen een koppeling kunnen vervangen. Nu heb ik het idee dat ik niet zomaar de draaistellen even losschroef, er zal ongetwijffeld een moertje zitten in het rijtuig.
De vraag is dan ook hoe ik deze kan openmaken. Wie heeft een antwoord?
Gelogd
meino
Offline
Berichten: 2374
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
«
Reactie #1 Gepost op:
06 October 2024, 16:25:40 »
Ik heb ook een stel oude liliput rijtuigen. Daar zitten de draaistellen ook op deze manier vast en daar zijn die schroefjes zelftappers in het plastic van de rijtuigbodem.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg een exercitie in code70
De CanBus komt naar Kranenberg
grossraumwagen
Offline
Berichten: 1467
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
«
Reactie #2 Gepost op:
06 October 2024, 16:44:36 »
Volgens mij niet in de plastic bodem, maar in het ballastgewicht. Ik heb zo gauw niet zo'n wagen bij de hand (iets te netjes opgeborgen
)
Als je het schroefje losdraait, is het ballastgewicht los en zwerft ergens in de wagen.
Met een beetje handigheid houd je het ballastgewicht wel op zijn plek (het laagste punt), ook tijdens het indraaien van het schroefje van onderaf.
Als dat niet lukt moet je het dak eraf halen.
De oude Liliput wagens hadden vroeger optioneel een standaard (Märklin) koppeling of een Fleischmann valhaak.
In het begin direct aan het draaistel, later als apart onderdeel met ringveertje.
Gelogd
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
«
Reactie #3 Gepost op:
06 October 2024, 19:21:26 »
Ik kan mij herinneren dat je aan de zijkant de "blaasbalgen" moet verwijderen. Dan kun je het rijtuig verder demonteren. Hoewel ik zie dat jij dat al gedaan hebt.
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Dick55
Offline
Berichten: 367
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
«
Reactie #4 Gepost op:
06 October 2024, 19:25:07 »
Nou die balgen mis ik idd.
Maar, hoe nu het dak er af?
Gelogd
grossraumwagen
Offline
Berichten: 1467
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
«
Reactie #5 Gepost op:
06 October 2024, 20:54:19 »
De wagen was redelijk snel te vinden dus bij dezen een foto van een dergelijk rijtuig.
Dit exemplaar had ik al uit elkaar gehaald voor een verbouwing, dus zijn alle onderdelen goed te zien.
Het dak zit op 6 punten geklemd achter de richeltjes langs de rameninzet ("glasbak").
De ramen zitten weer geklemd in de raamopeningen in de wagenbak.
Op de bodem van de wagenbak liggen de 2 ballastgewichten, die met de schroefjes van de draaistellen op hun plek worden gehouden.
Het beste kun je eerst het dak eraf halen en dan pas de draaistellen, om te voorkomen dat de ballastgewichten in het rond vliegen.
De vouwbalgen zitten gelijmd op de koppen van de wagenbak, normaal gesproken met eeuwig hechtende lijm, maar toch niet altijd dus.
Museumwagens zijn vaak afkomstig van afgedankte werkwagens (Bahndienstwagen) waarvan de vouwbalgen vaak verwijderd werden.
Deze waren aan het einde van de reguliere inzet als personenrijtuig meestal versleten en voor de inzet als werkwagen waren er geen vouwbalgen niet meer nodig.
In een museumtrein kun je dus best een rijtuig zonder vouwbalgen gebruiken.
Gelogd
Dick55
Offline
Berichten: 367
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
«
Reactie #6 Gepost op:
07 October 2024, 13:29:21 »
Beankt! Ik ga aan de slag
Gelogd
grossraumwagen
Offline
Berichten: 1467
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
«
Reactie #7 Gepost op:
07 October 2024, 21:16:56 »
Succes!
Gelogd
Dick55
Offline
Berichten: 367
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
«
Reactie #8 Gepost op:
14 October 2024, 11:32:05 »
Ik ben nog steeds bang iets te beschadigen, moet ik het dak uitbuigen, de bak indrukken?
En op welke punten?
Gelogd
grossraumwagen
Offline
Berichten: 1467
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
«
Reactie #9 Gepost op:
14 October 2024, 16:47:52 »
De 6 nokken aan het dak zijn de bevestigingen met de weerhaakjes aan de buitenzijde (rood, 6x).
De glasbak heeft de richeltjes aan de binnenzijde (blauw). Ook 6x maar slechts 3x zichtbaar
Als je iets wilt "helpen" kun je dakgoten iets naar elkaar toe drukken en dan het dak van de wagenbak trekken. Eerst aan één zijwand dan aan de andere zijwand.
De bevestigingen zijn vrij robuust uitgevoerd, net als de rest van de wagen.
Gelogd
Dick55
Offline
Berichten: 367
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
«
Reactie #10 Gepost op:
14 October 2024, 18:58:49 »
Gelogd
Dick55
Offline
Berichten: 367
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
«
Reactie #11 Gepost op:
19 October 2024, 16:05:36 »
@Grossraumwagen: Gelukt Thanx!
«
Laatst bewerkt op: 19 October 2024, 18:54:21 door Dick55
»
Gelogd
grossraumwagen
Offline
Berichten: 1467
Re: openen Liliput(?) rijtuigen
«
Reactie #12 Gepost op:
19 October 2024, 17:12:12 »
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
openen Liliput(?) rijtuigen