Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 14:50:24
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door JKER
Vandaag om 14:44:05
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
Oud model gangbaar maken door hervé
Vandaag om 14:02:07
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 14:00:17
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:29:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 10:22:54
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 09:59:26
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
  

Auteur Topic: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief  (gelezen 1754 keer)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1990
    • Mijn website
De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Gepost op: 27 September 2024, 16:56:36 »
Bij de Big Boy wordt graag gezegd dat het de grootste stoomlocomotief is. Het is in ieder geval de grootste stoomlocomotief die nog rijdt, maar verder? Zie de video die ik daarover gemaakt heb:
https://youtu.be/zGSiHwJxVCk
<a href="https://www.youtube.com/v/zGSiHwJxVCk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/zGSiHwJxVCk</a>
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #1 Gepost op: 27 September 2024, 19:26:40 »
Maar dan moet je natuurlijk geen plaatjes van de T1 gebruiken als je S1 bedoelt  ;)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1990
    • Mijn website
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #2 Gepost op: 27 September 2024, 21:33:06 »
Daar heb je helemaal gelijk in  :-[. Ik zag dat pas na het uploaden (en heb het toen in de beschrijving erbij gezet), de volgende film wordt dan ook vergelijking van Big Boy en T1:
https://youtu.be/3kDLgc8JHWo
<a href="https://www.youtube.com/v/3kDLgc8JHWo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/3kDLgc8JHWo</a>
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6114
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #3 Gepost op: 28 September 2024, 09:31:49 »
Volgens mij gaat het om de locomotief en niet de afmeting van de tender. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26413
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #4 Gepost op: 28 September 2024, 09:36:20 »
Mee eens Kees  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #5 Gepost op: 28 September 2024, 11:37:23 »
Die t1 in het model, hebben ze hem articulated gemaakt, of als in het echt?

Mooie treinen heb je, prachtig, (y)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1990
    • Mijn website
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #6 Gepost op: 28 September 2024, 11:56:43 »
Dank je,

Geen van de modellen van de Duplex locomotieven zoals de S1 en de T1 die ik ken of heb zijn articulated; allen hebben één vast frame.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1990
    • Mijn website
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #7 Gepost op: 28 September 2024, 12:02:25 »
Volgens mij gaat het om de locomotief en niet de afmeting van de tender. ;)

Kees.
Kees,
Volgens mij geldt dat alleen voor tenderlocomotieven. Een locomotief niet zijnde een tenderlocomotief komt in werkelijkheid niet ver zonder tender. En het ontwerp van loc en tender is iha een geheel.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2374
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #8 Gepost op: 28 September 2024, 13:21:00 »
Ik denk dat het er sterk van afhangt wat je verstaat onder de grootste. Gewicht?, lengte?, vermogen?, trekkracht?

Met dank aan wikipedia een klein overzichtje van mogelijkheden.
Santa fe en Virginian2-10-10-2415ton778kN?kW
C&O en VirginianAllegheny (2-6-6-6)544ton489kN5593kW
Union PacificBig Boy (4-8-8-4)548ton602kN4690kW
Western PacificM-137 (2-8-8-2)487ton610kN?kW
Norfolk & WesternY class (2-8-8-2)449ton738kN4176kW
PRRQ2 (4-4-6-4)456ton515kN5956kW
DM&IRYellowstone (2-8-8-4)566ton623kN4661kW

Kortom er zijn best locs te vinden die op bepaalde aspecten beter scoren, bijv. de Yellowstone klas van DM&IR, die zwaarder is, meer trekkracht heeft en slechts 29kW minder vermogen heeft (hoe relevant was dat in de praktijk).

Groet Meino

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6290
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #9 Gepost op: 28 September 2024, 14:54:15 »
Apart dat de lichtste de grootste trekkracht heeft...
Naar verhouding meer gewicht op de drijfwielen, denk ik.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #10 Gepost op: 28 September 2024, 15:10:57 »
Vooral de meeste drijfwielen, dus meer contactpunten met de rails