Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 20:04:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 19:38:33
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:20:09
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door ikbener
Vandaag om 19:07:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 19:05:04
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 18:52:56
'Permaloog' met electronenbuizen door Peter Kleton
Vandaag om 18:44:17
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 18:39:09
Roco smeerolie door TonM
Vandaag om 18:37:06
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Peter J K
Vandaag om 17:19:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 12:05:12
Achtergrond met AI door Pauldg
Vandaag om 11:55:59
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door odaoda
Vandaag om 11:47:30
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 10:54:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:59:07
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 09:06:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
19 December 2025, 22:19:10
  

Auteur Topic: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief  (gelezen 1869 keer)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 2018
    • Mijn website
De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Gepost op: 27 September 2024, 16:56:36 »
Bij de Big Boy wordt graag gezegd dat het de grootste stoomlocomotief is. Het is in ieder geval de grootste stoomlocomotief die nog rijdt, maar verder? Zie de video die ik daarover gemaakt heb:
https://youtu.be/zGSiHwJxVCk
<a href="https://www.youtube.com/v/zGSiHwJxVCk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/zGSiHwJxVCk</a>
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11769
    • Mijn fotoarchief
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #1 Gepost op: 27 September 2024, 19:26:40 »
Maar dan moet je natuurlijk geen plaatjes van de T1 gebruiken als je S1 bedoelt  ;)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 2018
    • Mijn website
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #2 Gepost op: 27 September 2024, 21:33:06 »
Daar heb je helemaal gelijk in  :-[. Ik zag dat pas na het uploaden (en heb het toen in de beschrijving erbij gezet), de volgende film wordt dan ook vergelijking van Big Boy en T1:
https://youtu.be/3kDLgc8JHWo
<a href="https://www.youtube.com/v/3kDLgc8JHWo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/3kDLgc8JHWo</a>
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6204
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #3 Gepost op: 28 September 2024, 09:31:49 »
Volgens mij gaat het om de locomotief en niet de afmeting van de tender. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26606
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #4 Gepost op: 28 September 2024, 09:36:20 »
Mee eens Kees  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #5 Gepost op: 28 September 2024, 11:37:23 »
Die t1 in het model, hebben ze hem articulated gemaakt, of als in het echt?

Mooie treinen heb je, prachtig, (y)
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

https://maps.app.goo.gl/FDugmb1FTxdXz7QW8

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 2018
    • Mijn website
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #6 Gepost op: 28 September 2024, 11:56:43 »
Dank je,

Geen van de modellen van de Duplex locomotieven zoals de S1 en de T1 die ik ken of heb zijn articulated; allen hebben één vast frame.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 2018
    • Mijn website
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #7 Gepost op: 28 September 2024, 12:02:25 »
Volgens mij gaat het om de locomotief en niet de afmeting van de tender. ;)

Kees.
Kees,
Volgens mij geldt dat alleen voor tenderlocomotieven. Een locomotief niet zijnde een tenderlocomotief komt in werkelijkheid niet ver zonder tender. En het ontwerp van loc en tender is iha een geheel.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #8 Gepost op: 28 September 2024, 13:21:00 »
Ik denk dat het er sterk van afhangt wat je verstaat onder de grootste. Gewicht?, lengte?, vermogen?, trekkracht?

Met dank aan wikipedia een klein overzichtje van mogelijkheden.
Santa fe en Virginian2-10-10-2415ton778kN?kW
C&O en VirginianAllegheny (2-6-6-6)544ton489kN5593kW
Union PacificBig Boy (4-8-8-4)548ton602kN4690kW
Western PacificM-137 (2-8-8-2)487ton610kN?kW
Norfolk & WesternY class (2-8-8-2)449ton738kN4176kW
PRRQ2 (4-4-6-4)456ton515kN5956kW
DM&IRYellowstone (2-8-8-4)566ton623kN4661kW

Kortom er zijn best locs te vinden die op bepaalde aspecten beter scoren, bijv. de Yellowstone klas van DM&IR, die zwaarder is, meer trekkracht heeft en slechts 29kW minder vermogen heeft (hoe relevant was dat in de praktijk).

Groet Meino

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6333
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #9 Gepost op: 28 September 2024, 14:54:15 »
Apart dat de lichtste de grootste trekkracht heeft...
Naar verhouding meer gewicht op de drijfwielen, denk ik.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1473
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #10 Gepost op: 28 September 2024, 15:10:57 »
Vooral de meeste drijfwielen, dus meer contactpunten met de rails