Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 06:52:23
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 06:42:55
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Zelfbouw rails h0, h0m; wat is de lengte van een dwarsligger?  (gelezen 9790 keer)

HuubvG

• Offline Offline
Zelfbouw rails h0, h0m; wat is de lengte van een dwarsligger?
« Gepost op: 19 May 2008, 13:13:07 »
Daar ik van plan ben de rails voor een h0m-baantje zelf te knutselen, wil ik wel eens weten wat nou de afmetingen zijn van bielsen.

Voor h0 geldt volgens NEM een lengte van een biel(s) is 3 cm. Nu zie ik heel vaak h0-rails waarbij dit niet het geval is. Bijvoorbeeld 2,8 cm voor GS-Italy. Maar wel weer 3 cm bij Fleischmann-flex, hoewel daar de spoorstaven weer veel te hoog zijn. Ook in enkele draadjes over ballasten, zie ik dat sommige bielsen, ook van bekende betere merken, domweg te kort zijn gemaakt. Waarom?

Het spoor van het gele treintje van de Cerdagne (fr) rijdt op meterspoor met een derde rail voor de stroom. Nu zijn de dwarsliggers in het echt, bijna of helemaal zo lang als de normaalspoor-bielsen. Om de vijf à zes dwarsliggers ligt een langere dwarsligger, waar op het eind de derde rail zit. Dit spoor is niet te koop in model, daarom wordt het zelfbouw.

Volgens NEM moeten dwarsliggers in h0m 21mm zijn. Maar mijns inziens is dit veel te kort. Als ik de echte spoorlijn per foto, filmpje oid bekijk, steken de bielsen toch verder uit dan wat ik bijv. op plaatjes van in de handel zijnde Hom-rails gezien heb.

Ook de afstand tussen de bielsen onderling is anders dan bij normaalspoor. Ook die afstand zou ik graag bij benadering willen weten.

Ik wil gewoon de werkelijkheid in de eerste instantie zo getrouw mogelijk nabootsen. Sjoemelen met milimetertjes kan altijd nog, maar waarom niet gelijk een redelijk goede start maken als het kan?

Zijn er verder nog tips van bouwers die met smalspoor werken? Het plan is om gewoon hout te nemen en daar de rails eerst op vast te lijmen en later te voorzien van nep-bevestigingsbouten etc. Wat zijn de ervaringen van bouwers die zelf rails spijkeren?
Ik heb al een trein

stig

• Offline Offline
Re: Zelfbouw rails h0, h0m; wat is de lengte van een dwarsligger?
« Reactie #1 Gepost op: 19 May 2008, 14:21:46 »
Als je een concreet voorbeeld hebt, waarom dan naar die rare nem normen kijken? Er is geen enkel smalspoor bedrijf dat aan nem normen voldoet. Kortom, opmeten en namaken! 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #2 Gepost op: 19 May 2008, 14:33:15 »
Tja, ik kan me alleen maar bij mijn voorganger aansluiten. Ofschoon ik de NEM niet naleef als US bouwer en deze ook niet genoeg ken zou ik me daar niet al te druk om maken.
Het beste is daadwerkelijk er heen te gaan met een meetlat en pen en papier plus een fototoestel, en alles goed documenteren. Alleen dan heb je de basis om dat te maken wat jij graag wilt.

Citaat
Wat zijn de ervaringen van bouwers die zelf rails spijkeren?

Dat het een kolere werk is... ;D Alle gekheid; ik "doe het" in 0N30 met spijkers van Wenz, en dat gaat redelijk goed. In jou geval moet je naar H0 en is het een ander verhaal. Naar mijn weten ben je daar het beste mee af bij zaken als HobbyEcke Schuhmacher. Kijk hier maar eens:

- http://www.hobby-ecke.de/Gleisbau/gleisbau.html

Er zullen er zeker meer zijn die dit verkopen, maar die ken ik hier niet. Amerikaans georienteerde zaken zijn er genoeg, een blik in de Walthers catalogus helpt je daar al direkt een stuk verder met betrekking tot losse bielzen, spijkers en railprofielen.

Citaat
Ik wil gewoon de werkelijkheid in de eerste instantie zo getrouw mogelijk nabootsen.

Dus; in de auto deze vakantie en meten maar! ;D ;)

Grtz,  8) Ronald 8)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 19 May 2008, 15:51:50 »
Zijn er verder nog tips van bouwers die met smalspoor werken? Het plan is om gewoon hout te nemen en daar de rails eerst op vast te lijmen en later te voorzien van nep-bevestigingsbouten etc. Wat zijn de ervaringen van bouwers die zelf rails spijkeren?

Ik werk niet in smalspoor, maar heb wel redelijk wat normaalspoor "gespijkerd". Daarbij diverse technieken gebruikt, b.v.:
-direct op de dwarsliggers spijkeren met haakspijkertjes (Amerikaans: spikes)
-spijkeren met onderlegplaatjes
-zelf spijkers maken van  nietjes
-rail leggen met behulp van blikken railstoelen van Schullern
-rail leggen met plastic stoetjes van Peco (type IL-112 uit de serie Individulay)rail solderen op dwarsliggers van printplaat.

Een paar jaar geleden heb ik voor de serie van de Hobby Academie artikelen geschreven over zelfbouw van rails een zelfbouw van wissels. Als je interesse hebt kan ik je die toesturen. Maar dat kan alleen in de vorm van papieren fotokopieën, dus dan moet je even je postadres mailen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 May 2008, 18:34:58 »
Inmiddels jullie bijdragen gelezen en geconcludeerd dat de Nem hier dus niet van toepassing is. Bedankt ook voor de links, handig om erbij te hebben.

Ondanks het feit dat ik inmiddels al veel weet - link - van het grote voorbeeld, zijn het net die kleine dingetjes, die je niet meer van de foto's afleest, maar die je idd met eigen ogen moet zien en opmeten met een rolmaat. Ik ben daadwerkelijk aan het plannen maken om er heen te gaan. Daarover in desbetreffende draad later meer.

@Klaas, ik heb je vogens mij weleens rails zien spijkeren in een of ander tijdschrift/boek, maar dat is lang geleden. Nu ik er zelf aan toe ben, heb ik zeker belang bij de artikelen. PB is onderweg.

Ik heb al een trein

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #5 Gepost op: 19 May 2008, 18:42:03 »
Wat denk je hier van?
Dit is een praktijk voorbeeld. Ik zoek nog even verder.

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

towncar59

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 May 2008, 19:19:07 »
Smalspoor en NEM ? wat is dat ?

;D ;D
« Laatst bewerkt op: 19 May 2008, 19:23:01 door ron »

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 19 May 2008, 19:21:03 »
Tja @Sobat, wel een duidelijke foto, maar mijn treintje (...) rijdt met een derde rail. Ik heb er ook wel een duidelijke foto van. Hier is dus iedere dwarsligger van een andere afmeting dan de andere.

Als ik in gedachten houd dat de spoorwijdte 1m in 1:1 en 12 mm in 1:87 is, kan ik redelijk de lengte schatten. Jouw voorbeeld is wel wat duidelijker dan het mijne. Het lijkt wel of op jouw foto de dwarsliggers er links verder uitsteken dan rechts, of is dat gezichtsbedrog?
Ik durf met de gegeven antwoorden wel met de dwarsliggers aan de slag te gaan hoor! Zeker het feit dat ze zo ongelijk zijn in het echt, maakt dat ik dat in model ook kan doen. Bedankt allemaal.  Op de valreep: @Ron ik zie het!
Ik heb al een trein

towncar59

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 May 2008, 19:25:19 »
Jouw voorbeeld is wel wat duidelijker dan het mijne. Het lijkt wel of op jouw foto de dwarsliggers er links verder uitsteken dan rechts, of is dat gezichtsbedrog?

Huub, zo te zien is dat spoor ooit normaalspoor ( of een combinatie van smal- en normalspoor geweest, hebben ze de originele bielzen laten liggen en alleen de spoorwijdte aangepast..

Ron

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #9 Gepost op: 19 May 2008, 19:42:09 »

Van uit het grootbedrijf zijn stukken normaalspoor genomen waarvan later de breedte versmald is. Het heeft dus niets met een derde railstaaf van doen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 19 May 2008, 20:06:12 »
@Sobat, jouw voorbeelden hebben idd niets met een derde rail van doen. De smalspoorlijn die ik uit wil gaan beelden, heeft wel een derde rail. Het kan zijn dat de lijn onderhouden wordt met een allegaartje aan dwarsliggers, echter heeft hiervoor nooit een normaalspoorlijn gelegen! Men heeft de lijn Villefranche Vernet les Bains tot aan Latour de Carol op smalspoor gemaakt omdat het anders veel te duur zou worden. Zelfs nu lijdt de spoorlijn verlies.
Voordat ik ga beginnen, wil ik eerst een hoop zekerheid hebben. Ik had moeite met het schatten van de verschillende lengtes aan bielsen, zodat ik ben gaan zoeken, NEM erbijgehaald en zo. Maar gezien de reacties moet ik gewoon maar eens wat gaan doen.

Links en rechts zie je duidelijk de verhoogde derde rail. Nabij wissels en overgangen is de 3e rail onderbroken. De stroomafnemers voor en achter onder het treinstel nemen het van elkaar over tijdens de doorgang.
Ik heb al een trein

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #11 Gepost op: 19 May 2008, 20:22:16 »
Huub, je noemt het 3e rail, maar dat is het helemaal niet. Het is een geleiderail voor stroomafname..... Lijkt een beetje op het metrosysteem in New York e.d.
Sorry, maar ik zag het net pas in deze foto van jou:

Als ik jou was nam ik gewoon H0M rail van een van de bekende leveranciers (Bemo of Tillig) en freubelde daarlangs de rail voor de stroomafname. Die is namelijk veel dunner als normale rail, sterker nog; die is hol.

Volgens mij denk je te moeilijk ;) en is de oplossing gemakkelijker en dichterbij als jij denkt.

Grtz,  8) Ronald 8)

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #12 Gepost op: 19 May 2008, 20:31:54 »
Ik wil alleen maar laten zien dat er div. lengtes dwarsliggers gebruik worden.

towncar59

• Offline Offline

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 19 May 2008, 22:47:54 »
@Sobat, ik begrijp je bedoeling. Je hebt duidelijk gemaakt dat in smalspoor van alles mogelijk is.

@Ronald H., ik noem het al steeds derde rail voor stroomafname. Weer wat geleerd: geleiderail dus. Hoewel het in de link van @Ron weer 'third rail' wordt genoemd... Verder, als ik h0m rails van Tillig bv neem, dan zit ik met die geleiderail. Die zit op een dwarsligger die een stuk langer is dan de andere. Dan zou ik om de vijf bielzen er een weg moeten halen en er een langere tussen friemelen. Dan ga ik liever voor zelfbouw.

@Ron, dat ziet er goed uit, echter is het systeem toch wel wat anders dan bij deze spoorlijn.

Het is wel logisch dat een geleiderail wat lichter van uitvoering kan zijn, en zelfs hol, omdat deze weinig gewicht hoeft te dragen. Maar ik zie die fransozen er wel voor aan dat ze gewone rails hebben gebruikt voor de geleiderail... en dat ie hol is, zie je aan de buitenkant niet.

Dus ik denk te moelijk en de oplossing ligt dichtbij??? Ik vind 1600 kilometer anders een hele afstand...  8) ...anders was ik al lang zelf gaan kijken. ::) :D

Maar goed, er is een TT- treintset onderweg deze kant op. Ik ga een stuk spoor maken zodra dit binnen is. Dit kan wel even duren. Tzt zal ik jullie oordeel vragen...

Ik heb al een trein