Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 20:46:33
Kranenberg, een exercitie in code 70 door SvenW
Vandaag om 20:42:37
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:38:56
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:33:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Boertje
Vandaag om 20:01:14
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 18:45:29
Lima Plan E ral kleuren vraag door FritsT
Vandaag om 18:22:28
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 18:17:58
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MaraNCS
Vandaag om 18:07:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
Vandaag om 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
  

Auteur Topic: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen  (gelezen 1857 keer)

Diedo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Gepost op: 20 September 2024, 10:15:27 »
Kan iemand mij zeggen of laten zien hoe je deze wagons open kan maken?
Ik wil ze nl. wat verzwaren omdat de wielstellen wel heel bewegelijk zijn en de wagons gemakkelijk ontsporen als je ze laat rijden over een bocht die minder is dan de voorgeschreven min. boogstraal van 415 mm. Vreemd genoeg is die straal groter dan die voor langere NS personenrijtuigen van Piko. Ik heb me dat eerder niet gerealiseerd en verwachtte geen probleem te zullen hebben omdat ze "maar" 222 mm lang waren en bv. niet 264 mm (NS V IC) of 303 mm (NS VI ICR).
Heeft iemand hier ervaring mee?

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #1 Gepost op: 20 September 2024, 10:30:27 »
Verzwaring zal naar mijn verwachting niet gaan helpen.  Die minimum boogstraal is niet voor niks opgegeven.

Ik zou eerst met de hand proberen, of de wagon wel door de scherpere boog kan zonder "omhoog" te komen.  De draaistellen zullen wel ergens gehinderd worden om verder te kunnen draaien.

Andere oplossing (?  niet de mijne):  kijken waardoor de draaiing van de draaistellen verhinderd wordt en bijvoorbeeld trapjes of luchtketels wegsnijden.  Of de draaistellen aanpassen.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2706
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #2 Gepost op: 20 September 2024, 12:14:50 »
Hebben deze rijtuigen geen langslopende traptredes? Die kunnen best in de weg zitten bij scherpe bogen.

Groeten,
Rogier

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #3 Gepost op: 20 September 2024, 21:27:05 »
Hoi Diedo, Het wordt vaker gevraagd door forumleden. Plaats a.u.b. een foto van bedoelde rijtuigen. Dan is het misschien mogelijk een oplossing aan te dragen.

Met vriendelijke groet, Bruntendijk Friesland.
                          Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6718
  • Spaar ze allemaal.
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #4 Gepost op: 20 September 2024, 23:29:47 »
Ze hebben dus inderdaad treeplanken en die belemmeren het draaien van de draaistellen in zover dat ze een minimale boogstraal van 415mm. nodig hebben.

Stephan.


TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2593
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #5 Gepost op: 21 September 2024, 10:57:17 »
En bij Philotrain hebben ze daar al zo'n 40 jaar geleden een oplossing voor bedacht:



Grtz, Ton

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1277
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #6 Gepost op: 21 September 2024, 11:09:35 »
Niet alleen Philotrain, ook Piko (en Fleischmann, Liliput) hebben dat zo opgelost...


VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4564
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #7 Gepost op: 21 September 2024, 12:36:29 »
En Artitec ook bij hun coupérijtuigen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6718
  • Spaar ze allemaal.
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #8 Gepost op: 21 September 2024, 13:33:09 »
Maar als je bij de Piko meer ruimte wil maken door wat van de binnenkant van de treeplanken af te halen hou je niets over.


Foto van Beneluxspoor van een gesuperd model.


Dus moet je het er mee doen, verzwaren heeft weinig zin.
Of misschien wat van de hoeken van de draaistellen afhalen?

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 September 2024, 13:36:33 door prutser »

Diedo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #9 Gepost op: 23 September 2024, 13:12:54 »
Hartelijk dank voor de reacties en gegeven adviezen.
Ik ga ze verder bestuderen en zien wat ik ga doen.
Zal ook nog foto van mijn wagons plaatsen (zijn overigens omgebouwd met Trix Express wielsets maar dat is de oorzaak niet van de ontsporing - is bij mijn andere Piko wagons helemaal goed gegaan).

Diedo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #10 Gepost op: 23 September 2024, 16:53:54 »
Hierbij foto's van de wagons en van een onderkant:







Wat het verzwaren betreft: ik had een proef gedaan door een ijzeren stripje op het dak te plakken en dat leek te werken; net genoeg om de wagon niet te laten ontsporen.
Advies over hoe de wagons open te maken, zou mij dus wel van pas kunnen komen.
Maar ik ga de andere mogelijkheden die zijn genoemd, ook nog bekijken.

Diedo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #11 Gepost op: 26 September 2024, 17:50:41 »
Verzwaring zal naar mijn verwachting niet gaan helpen.  Die minimum boogstraal is niet voor niks opgegeven.

Ik zou eerst met de hand proberen, of de wagon wel door de scherpere boog kan zonder "omhoog" te komen.  De draaistellen zullen wel ergens gehinderd worden om verder te kunnen draaien.

Andere oplossing (?  niet de mijne):  kijken waardoor de draaiing van de draaistellen verhinderd wordt en bijvoorbeeld trapjes of luchtketels wegsnijden.  Of de draaistellen aanpassen.

Dank Martin, voor je opmerkingen, klopt helemaal. Uiteindelijk toch gekozen voor enig weg frezen van de hoeken van de draaistellen en treeplanken, een heel klein beetje maar, net genoeg om de ontsporing te voorkomen. Rijdt er vooral mee op het deel van mijn baan met de R2 bochten maar kan nu toch ook van en naar de opstelsporen. Diedo

Diedo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #12 Gepost op: 26 September 2024, 17:53:10 »
Hebben deze rijtuigen geen langslopende traptredes? Die kunnen best in de weg zitten bij scherpe bogen.

Groeten,
Rogier

Dit is precies het probleem! Had daar geen rekening mee gehouden en dit is dus het verschil met mijn andere Piko wagons, die geen of alleen korte treeplanken hebben.
Groet, Diedo
« Laatst bewerkt op: 29 September 2024, 14:35:38 door Diedo »

Diedo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #13 Gepost op: 26 September 2024, 17:55:47 »
Maar als je bij de Piko meer ruimte wil maken door wat van de binnenkant van de treeplanken af te halen hou je niets over.

Dus moet je het er mee doen, verzwaren heeft weinig zin.
Of misschien wat van de hoeken van de draaistellen afhalen?

Stephan.

Dank Stephan, zo is het maar ik hoefde maar een heel klein beetje meer ruimte te creëren voor de draaistellen en dat is gelukt.
Diedo

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2706
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko NS III Coupéwagons C6123 en AB6033 ontsporen
« Reactie #14 Gepost op: 30 September 2024, 11:16:55 »
Nou, fijn dat het opgelost is, dan kan je er weer plezier aan beleven  (y)